PDA

View Full Version : Bodylift Vitara

Henning
02-21-2007, 13:10
Vurderer å gi Vitaren et lite høydeløft... Er det samme kjipe løsning før boltene som på SJ? Hvor er festene? Hvordan har dere gjort det?

Geared
02-21-2007, 15:35
Slik gjorde jeg, men det blir litt i extremeste laget. 80mm firkantrør.

De orginale boltene som sitter i karossen er lange nok til at det går ann å legge imellom 1" spacere. Hadde dette først på min. Jeg brukte nyloc stenger som ble kappet til i riktig tykkelse. Mulig det går å bruke pucker også.

Henning
02-21-2007, 16:18
Så en toms spacer går bra.. eller går det bare.. nesten bra ?

Harald
02-21-2007, 17:28
Henning du må ta bilder, å spesifisere ka du bruke imellom.:rolleyes:

Geared
02-21-2007, 18:35
Hvis du ser på bildene Henning, så ser du at det ligger en gummidings på innsiden av mutteren, den kan fjernes, da får du god plass til å legge imellon 1" spacer og enda få på mutteren igjen.

Henning
02-21-2007, 18:39
Slik at ved å få laget feks 20 mm alustav så kan man bruke 2-3 mm av gummiforinga og få på karosseriet på en forsvarlig måte?

Geared
02-21-2007, 18:50
Det skal nok gå fint vil jeg tru. Husker ikke på millimeteren akkurat hva du får plass til, men det ser du fort hvis du måler den som ligger på innsiden av mutteren. Den begøver jo ikke å være så tykk som den er orginalt.

Det er totalt 8 stk festepunkter, 2 foran 4 midt under og 2 bak. De foran og bak kan du bare bytte ut med lengre bolter.

Henning
02-21-2007, 18:53
Kommer man til fra oversiden for å kunne borre ut boltene som sitter i karosseriet, og få gjennomgangere, all the way?

Geared
02-21-2007, 21:06
Når de gjelder de 4 midt på så må du nok lage hull i gulvet...

Foran så sitter de rett under frontlyktene og er lett å komme til.

Må rette på litt om det jeg sa om de bakerste, de er på samme måte som de midt på og er ett helvete å komme til ovenifra.

Henning
02-21-2007, 21:23
Er vel sikkert hoder på boltene selv om di er sveise i karosseriet? går kansje å kappe di av, borre ut og gjenge opp og skru seg inn fra undersia??

Geared
02-21-2007, 23:28
Niks, de hodene er ganske så flate. Så der er det ingenting å gjenge i...

Vet dette da jeg akkurat har sveiset rust på de plassene.

Går fint å bruke den metoden jeg har brukt Henning, behøver ikke å bruke 80mm firkantrør, tror det går med 50mm også. Calmini selger jo slike bodylift sett (3"). Jeg kikket bare på bilde av de delene de selger og laget selv. Kostet meg maks 200 kr.

Men det er mye som må gjøres når man har så mye løft på karossen som jeg har. Bensinpåfyllings slangen må skjøtes, bremserør må flyttes, staget mellom rattstamme og snekka må forlenges og girspakene må forlenges. Og når man forlenger girspakene kommer de i konflikt med midtkonsollen så den må modifiseres også. Støtfangrene må også flyttes opp.

Med 1" løft trenger du ikke å forandre på noe av det jeg har måttet, kun fangerne. Med 2" så er det mulig at du vil krangle litt med giringen.

Henning
02-22-2007, 08:02
Får produsert meg 100x20 mm spacere med 11 mm hull av en hyggelig bekjent nå. crossboned så bare jeg blir ferdig å sveise rust så blir det biltema løft og 1 toms spacer.

Skal ha en moderat handlebil og ingen versting.

sven
02-22-2007, 15:12
om boltene forran under lyktene blir for korte... mener jeg at en meget profilert Vitaramann har fortalt at bolter fra SJ vil funke helt fintThefinger

Geared
02-22-2007, 18:01
Nå vet ikke jeg hvem den profilerte Vitaramannen er, men boltene fra samme sted på SJ passer til det prosjektet ja:)