PDA

View Full Version : Reimhjulet på veiva løsna og datt av.

Finken
11-15-2007, 12:53
Reimhjulet på veiva datt av, veiva er skada.

--------------------------------------------------------------------------------

Reimhjulet på veiva datt av, sikkert bileier før meg som har bytta reg reim og ikke skrudd til ordentlig.
Vel, kile sporet i veiva er skada, tror ikke jeg får no greie på og sette i ny kile og skru på hjulet igjen. Men den kilen holder jo bare reim hjulet til dynamo reim og servo reim, tnkte hvis jeg satte i kilen, smurte inn bolten med locktite til og låse helt med, skrudde til og nesta fast bolten til reimhjulet.
Vil det holde da?

bolten vil jo ikke løsne, men var no skeptisk til om reimhjulet vil gnage istykker kilen og begynne å fly rundt på veiva, kansje jeg kan bruke locktite på veiva og "lime" hjulet fast på veiva.

Kunne sveisa hjulet fast på veiva og jeg, men er ikke helt sikker på åssen det ville blitt.

Er ikke så nøye med at det blir et helvete og få ifra hverandre igjen, skal bare ha bilen til og gå over vinteren.

Er interisert i no andre synspunkter her.

Finken
11-15-2007, 13:26
Har bytta regreim på 2lt motor før, men husker ikke om det ytre reimhjulet sitter på samme kile som reimhjulet til regreima.
inner hjulet har kansje kile som er støpt i hjulet.

Amund
11-15-2007, 17:19
husker ikke jeg heller, men trur reimhjulet og hjulet til regreima er separate, og sitter nødvendigvis på hver sin kile? eller er det 1 lang? Uansett, får du ikke til å lage en kile som passer noenlunde i sporet, eller file til en ny en, om ikke kilen er 100% tight så er jo hjulet rimelig tight på akslingen, regner med at første gang reima strammer så butter hjulet mot kilen og vil aldri snu seg tilbake igjen.... ?

Finken
11-15-2007, 20:57
Har kjøpt locktite som låser hjulet tel akslingen nå, ny bolt og et sveisepunkt imellom reimhjul og hodet på bolten.
Detter det av da så skal jeg aldri ha Toyota igjen, for no møkk da, var vist sjuke på de motorene, prata med en verksmester på toyota i dag.

Amund
11-15-2007, 23:01
:D enig!

Finken
11-16-2007, 12:12
SHIT!
Faens billige toyta greier, bolten tel reimhjulet har jo knekt inni veiva. Ikke faen om jeg skal demontere halve bilen for og få borra ut den driten.
Nå blir reimhjulet og veiva hel ved, det skal sveises isammen.

Amund
11-16-2007, 14:09
Hihihi får håpe regreima holder da... sett et nest eller to som er mulig å slipe av igjen, ingen vits i å helsveise...

sven
11-16-2007, 14:12
Jeg hadde et liknende problem med en suzukimotor, men da til nedre regreimshjul....

Da gjorde jeg reint akselen og gropa som hadde vært kilespor samt ny kile skikkelig og avfetta, satte kilen på plass der den skulle være og limte fast/fyllte opp resten av gropa med stålepoxy.

når hjulet da ble skjøvet over ble dette mer eller mindre hel ved....

litt loctite på skruen i tilleg da så ble det helt gull det

Finken
11-16-2007, 23:01
Locktite er ikke til og kødde med.
Sausa jo inn det som var med locktite etter jeg hadde gjort reint, satte på reimhjulet og sku tel og skru i bolten da jeg fant ut at den var brekt. Da mista jeg motet og tok lunsj.
Da jeg fant ut at jeg sku sveise og sku ta av hjulet igjen for og slipe vekk no rust inni hjulet før jeg sveisa, vel hjulet fikk jeg ikke av. Spraya jo driten med sånn aktivator for at det skulle herde fortere.

Faens locktiten og billig toyota drit.

Finken
11-17-2007, 16:33
Da har det ikke blitt no sveising enda.
Rådførte meg jo litt med gammern før jeg sveisa og han hadde trua for og borre han da, var jo ikke no problem, han hadde jo 100 års erfaring minst og borra sikkert mye den gang han var ung. he he
Fikk lurt han tel og borra, etter jeg hadde demontert halve bilen for og komma tel.
Den gamle sauen fikk jo borra utafor senter av bolten.
Men fikk nå borra tvers imellom bolten til slutt, men sitter no jævli, ut og gjøra et siste forsøk med grisepikk og varme nå.
Ellers så blir det sveising, hadde vært ferdig for lenge siden hadde det ikke vært for gammerns lange og breie erfaring.

Finken
11-17-2007, 17:25
Nytt problem.

Hadde ikke grisepikk som passa, så brukte slik ein 4 kanta sak som er til og slå inn, dratt i stykker no fastnøkler og bare plunder.
Og nå får jeg faen ikke den forbanna driten ut av hølet igjen, ender vel med at jeg må sveise med den inni der.
Nå gidder jeg ikke mer, nå ere kvelden.

Finken
11-24-2007, 16:26
Hjulet blei sveisa fast, og har holdt seg på plassen sin ei stund nå, helt til i går, da datt det av igjen. Forbanna drit, får sveise med mer varme.

Amund
11-25-2007, 22:28
hehehe
pass på simringen! den blir litt lei å bytte bak det sveisa hjulet... :p

Finken
11-25-2007, 22:59
Får sveise litt og litt.

Finken
12-02-2007, 22:15
Sveisa engeng til, datt av igjen, smalt no sinnsykt og så blei det borte, fant ikke igjen det hjulet, men hadde et til.
Så jeg demonterte hele fronten, kappet av en liten bit i fronten så jeg kom til og fikk borra, fikk ut mesteparten av den gamle bolten, men var ikke så mye og begynne og gjenge på inni der etter jeg hadde fått herja litt.

Så en ny kjempe smart idee dukket opp. he he

Kappet en 14mm umbrako bolt, kappet av hodet, tredde den i hullet, sveisa fast, sausa inn reimhjul, tappen på veiva, bolten, mutter og kile og skrudde isammen, dri til skikkelig og lot det stå over natta og la locktiten herde skikkelig.

Har kjørt et par dager nå og det hollder enda, ryker sikkert ikke før jeg er på motorveien i rushen el no.

Tom K
12-02-2007, 22:36
Hehe høres ut som en bil som trenger kasko forsikringThefinger