PDA

View Full Version : Overflatebehandling av aksler

sivrt
11-17-2007, 00:09
Har fått tak i en ny brukt aksling som skal på Jeepen etter den har fått litt stell..
Det jeg lurer på er hva slags grunning og overflatebehandlig dere bruker på akslene. Vil ha noe som holder. Holder det med vanlig grunning på sprayboks og noen strøk med bengalakk eller hammerslagslakk over?
Skal ikke sandblåse å styre, bare pusse vekk det verste og behandle den. Er det en ide å bruke sånn rustmelk før grunning?

Noen som har erfaringer på dette?

Holten
11-17-2007, 03:52
Arcanol holder ihvertfall lenge! :) For å pusse ned kan du jo bruke vinkelsliper med flapp-skive eller hva det heter (sandpapir skive) Å grunne..så på med arcanol eller hva du måtte ønske ;)

Ove
11-17-2007, 08:59
Har bare brukt Arcanol på mine .
Anbefaler ikke bruk av Hammerslagslakk , umulig å lakke over senere , og du kan risikere å slå av flak v harde slag mot akselen .

Geir
11-17-2007, 09:17
Arcanol som Ove og skriver , bare huske den ikke er tett , dvs du må legge på annet over etterpå mhm

Ove
11-17-2007, 09:20
.... dvs du må legge på annet over etterpå mhm

Jepp , feks 1-2 strøk med Arcanol ..... Thefinger

Maylinn
11-17-2007, 09:42
Har brukt ett strøk arcanol og ett til to strøk bengalack..

sivrt
11-17-2007, 12:01
Hvor får jeg tak i Arcanol da? På en vanlig bilutstyrssjappe? Eller må jeg til en malerforretning. Noen som vet om de har det på Bilutstyr på stoa?

knixen
11-17-2007, 12:17
Malingbutikk... De har!

Arcanol først, benga eller dekkmaling 90 etterpå. Arcanol har en ru overflate og vil nok være vanskelig å holde ren på sikt. Dekkmaling90/benga er blank og glatt og lettere fjerne skjit fra...

Lykke til!

Amund
11-17-2007, 13:12
Jeg bruker bare hammerite... for da slipper jeg å pusse vekk rusta først Thefinger

Men gudene veit om det holder... viktig med avfetting, der jeg var sløv med det flaker det av ved treff av hammere, spett, hilifter og 250 kilos unimogaksler... som noen påpekte

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/10062/normal_Bilde_1553.jpg

Maylinn
11-17-2007, 19:23
Jeg bruker bare hammerite... for da slipper jeg å pusse vekk rusta først Thefinger

Men gudene veit om det holder... viktig med avfetting, der jeg var sløv med det flaker det av ved treff av hammere, spett, hilifter og 250 kilos unimogaksler... som noen påpekte

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/10062/normal_Bilde_1553.jpg

Har litt dårlig erfaring med hammerite...Den blir veldig sprø og sprekker/flasser lett..dessuten tåler den ikke salt,men dette er ikke stort problem på trialbiler..

sivrt
11-18-2007, 11:24
Takk for tilbakemelding folkens.. Har funnet ut at det ikke blir overhaling av akselen før det skal gjøres skikkelig. Dvs sendes til sandblåsing, bytte av lager +++. Da skal begge akslene grunnes og lakkes skikkelig.
Er jo kjøring snart så akselen måtte på igår..

Bronx
11-18-2007, 12:51
Når du først skal overhale og sandblåse akselen er det jo like godt å få den pulverlakkert. Betalte 1000,- for to aksler og noe annet småtteri.:)