PDA

View Full Version : Light Truck 2008 - Radikalt endringsforslag

Arne
11-18-2007, 17:27
Ettersom vi kun trenger å ta hensyn til våre egne førere i klasse Light Truck, har jeg et radikalt forslag til endring av regelverket.

Hva synes dere som er aktive i klassen, har jeg gått for langt i mitt forslag?

OBS: Dette er igjen mitt private forslag og er ikke behandlet av NBF.

Blesvik
11-18-2007, 17:43
Det så artig ut Arne!
Ett løft for klassen!

For- og bakaksel skal tilsvare opprinnelig konstruksjon

Skiller du her mellom delt, rette og portaler eller skiller du også mellom knuter og kryss?

Arne
11-18-2007, 17:48
Det så artig ut Arne!
Ett løft for klassen!

Skiller du her mellom delt, rette og portaler eller skiller du også mellom knuter og kryss?

Som i Modified; rette, delte eller portal. Trenger kanskje en bedre tekst?

Tommy
11-18-2007, 17:56
Så veldig greit ut....
Eneste er dette med utkobling av senterdiff, er dette noe som skal gjennomføres i alle klasser??

Arne
11-18-2007, 17:57
Så veldig greit ut....
Eneste er dette med utkobling av senterdiff, er dette noe som skal gjennomføres i alle klasser??

Hva synes du?

Tommy
11-18-2007, 18:00
Dette vil fort kunne brukes som styrebrems, ved hjelp av ujevne bremser og/eller håndbrekk...
Bare sånn at vi er klar over det...
Jeg synes personlig at dette kun skal være tillatt i ProMod og Proto...

Arne
11-18-2007, 18:44
Dette vil fort kunne brukes som styrebrems, ved hjelp av ujevne bremser og/eller håndbrekk...
Bare sånn at vi er klar over det...
Jeg synes personlig at dette kun skal være tillatt i ProMod og Proto...

Benyttes håndbrekket er dette brudd på en annen paragraf.

Jeg sliter litt med å forstå Eurotrial reglementet på dette området. For meg ser det ut som det bare er Modified som har restriksjoner på dette, men ikke når det er originalt for kjøretøyet.
"The disengagement of the power transmission of individual wheels or
drive axles is not permitted, unless it corresponds to the series."

Min tanke med dette er at fører av en bil med fulltime 4x4 originalt, må ta et valg før kjøring i seksjonen. Velger man åpen senterdiff kan man bedre svingradiusen, men stå i fare for å bare ha drift på én aksel.

Og ja, jeg tenker på alle klasser opp til Pro Modified. Denne klassen synes jeg personlig skal få frikoble uansett, nå som styrebrems blir tillatt.

jan terje
11-18-2007, 18:57
Ettersom vi kun trenger å ta hensyn til våre egne førere i klasse Light Truck, har jeg et radikalt forslag til endring av regelverket.

Hva synes dere som er aktive i klassen, har jeg gått for langt i mitt forslag?

OBS: Dette er igjen mitt private forslag og er ikke behandlet av NBF.

Jeg synes dette forslaget var meget bra.
Og, ett lite hint; kan ikke denne tråden konsentrere seg om forslaget og Light Truck?

Jan
11-18-2007, 21:38
Ser veldig bra ut.:)

BerntS
11-19-2007, 09:04
Dette var spennende :-)
Tror dette vil hjelpe mye for denne klassen.

KHD
11-19-2007, 16:55
"Aksleavstand kan ikke endres."
Menes det her at en ikke kan korte inn f.eks en surburban, slik at den får samme hjulavstand som en K5 Blazer???

Arne
11-19-2007, 17:09
"Aksleavstand kan ikke endres."
Menes det her at en ikke kan korte inn f.eks en surburban, slik at den får samme hjulavstand som en K5 Blazer???

Hvis du samtidig gjør om karosseriet slik at det blir en Blazer er det tillatt, mulig teksen bør endres noe :)

1.1 Ramme, bærende konstruksjoner
Under forutseting av at karosseriet endres tilsvarende, kan akselavstand endres til annen
serieprodusert utgave av kjøretøyet. Endringer av rammen skal utføres i samme materiale, profil og
retning som originalrammen. Dokumentasjon som bekrefter aktuell utgave skal fremlegges ved
teknisk kontroll. Festebraketter tillates flyttet og modifisert.

jan terje
11-19-2007, 20:42
Jeg må igjen si dette ser bra ut. Vil bemerke for egen del att det er bra att man ikke får fjærne karosseri fra nedre kant av vindu som i Mod..
Da ville det med uorginal plan ikke blitt mye igjen av bilen.

Chevy-Sheriff
11-19-2007, 21:46
Kjempebra Arne!

Radikalt....tja.....nødvendig....JA!

Klassen har hatt få "vei-biler" (biler m skilt) i det siste.
Folk bygger "fullblods" trailbiler nå.

Jeg synes forslaget høret utmerket ut!

Fotnote:
Personlig synes jeg det bør åpnes for "styrebrems" i denne klassen
Store biler og smale løyper tilsier dette, synes jeg.
Husk! Vi sa ifra oss "5meters-regelen" for to årsiden....vi bør få litt igjen....:)

Chevy-Sheriff
11-20-2007, 08:59
Hvis du samtidig gjør om karosseriet slik at det blir en Blazer er det tillatt, mulig teksen bør endres noe :)

1.1 Ramme, bærende konstruksjoner
Under forutseting av at karosseriet endres tilsvarende, kan akselavstand endres til annen
serieprodusert utgave av kjøretøyet. Endringer av rammen skal utføres i samme materiale, profil og
retning som originalrammen. Dokumentasjon som bekrefter aktuell utgave skal fremlegges ved
teknisk kontroll. Festebraketter tillates flyttet og modifisert.

Synes denne er dekkende nok.

Bygger du en Suburban om til K5, må karosseriet endres tilsvarende.

Det som derimot IKKE er lovlig, må være å bruke ett S10 kaross på en ev. K5 ramme.
Dette er IKKE en annen utgave av kjøretøyet.....full-size vs. midi-size

Tom A-G
11-23-2007, 20:37
Som i Modified; rette, delte eller portal. Trenger kanskje en bedre tekst?

Så en kan ikke sette stiv aksling på en lux med IFS?

jan terje
11-23-2007, 20:39
Så en kan ikke sette stiv aksling på en lux med IFS?

Nei. Om du gjør det havner du i ProMod.

Jan
11-23-2007, 21:02
Hilux fra 89 er også levert med stiv aksling i mange land.

Tommy
11-23-2007, 21:04
I flere land kom vel Hiluxer med stiv aksel ihvertfall helt fram til MK5...

Arne
11-23-2007, 21:22
Men, bortsett fra slike småting..................
Kan vi innføre så store endringer på så kort varsel?
Tom: Du kjører med standard bil, hva synes du om dette?

Arne
11-26-2007, 16:11
Så langt har ingen vært negative til dette utkastet.
Med noen små justeringer blir dette fremlagt til behandling i NBFs Ferdighetsseksjon 10. desember.

Rukus
11-26-2007, 20:34
Lurte på en ting, klarte ikke helt finne ut om det var låvt, men har man da låvt til å flytte radiator bak da?

Chevy-Sheriff
11-26-2007, 20:42
Lurte på en ting, klarte ikke helt finne ut om det var låvt, men har man da låvt til å flytte radiator bak da?

Sakset fra forslaget:

3.3 Kjøleanlegg
Bytte av radiator og montering av elektrisk kjølevifte tillates.
Radiatorens plassering skal være tilnærmet lik original.

Radiator og/eller ekspansjonstank tillates ikke plassert i førerrommet. Alle slanger og rør skal være av
god kvalitet, rør som trekkes gjennom førerrommet må være tildekket og uten skjøter.

Det i rød tekst faller bort, og blir erstattet med blå tekst

Så svaret er JA det kan du....:)....så sant det går gjennom da.....;)

Chevy-Sheriff
11-26-2007, 20:44

Hvis Tom forstatt kjører Mogg'en, tror jeg hvertfall han vil ønske Orbitrol-styring velkommen......:D

Tom A-G
11-27-2007, 22:23
Men, bortsett fra slike småting..................
Kan vi innføre så store endringer på så kort varsel?

Mulighet for orbitrol er bra :) Ellers må jeg vel feste en wire til hovedstrømsbryteren slik at jeg når den med beltene på. Når det er gjort skulle Moggen være startklar etter de nye reglene. Så ja, vi kan innføre endringene etter min mening.

Men avsnitt 2.3 mener jeg burde endres. Dagens tekst:

2.3 Fjærer/hjuloppheng
Opprinnelig fjæringssystem og hjuloppheng skal benyttes. Dette kan modifiseres, men kan ikke
suppleres med andre systemer. Eventuelle krengningsdempere og/eller /stabilisatorstag kan
demonteres. Ettermontering av inntil 2 momentstag pr. hjulaksel tillates.
Eventuell nivåregulering tillates ikke benyttet i konkurranse.

Følgende tekst burde holde:

2.3 Fjærer/hjuloppheng
Opprinnelig fjæringssystem skal benyttes. Hjulopphenget kan modifiseres. Eventuelle krengningsdempere og/eller /stabilisatorstag kan
demonteres. Ettermontering av inntil 2 momentstag pr. hjulaksel tillates.
Eventuell nivåregulering tillates ikke benyttet i konkurranse.

Dette vil åpne for stagoppheng (K-link, 4-link osv.) på biler med skru-fjærer. F.eks. på GW, nyere patrol og LC'er. Det mener jeg er rettferdig siden bladfjær-bilene får lov til å montere momentstag.

Jeg er også enig med Sheriffen i at det burde være mulig åpne/sperre eventuell midtdiff i seksjonen. Det vil jo være vanskelig å kontrollere bruken uansett. Bilene burde kunne bruke de mulighetene de har. Forslag:

3.6 Kraftoverføring
For- og bakaksel skal tilsvare opprinnelig konstruksjon, differensialsperrer tillates benyttet i begge
aksler. Ellers valgfritt.
Girkasser og utvekslinger tillates byttet. Ekstra girkasse tillates montert.
Bevisst utkobling av firehjulsdrift tillates ikke under konkurranse, har kjøretøyet orginal mellomdifferensial
kan sperre benyttes på denne.
Kjøretøy med automatgir skal ha startsperre og skal ikke kunne startes i gir.
For kjøretøy med manuell girkasse anbefales startsperre montert på brems- eller koplingspedal.

Dette forslaget tillater også dobble girkasser, eller gjør forslaget til Arne det også?

Chevy-Sheriff
11-28-2007, 07:55
Jeg er også enig med Sheriffen i at det burde være mulig åpne/sperre eventuell midtdiff i seksjonen. Det vil jo være vanskelig å kontrollere bruken uansett. Bilene burde kunne bruke de mulighetene de har. Forslag:

3.6 Kraftoverføring
For- og bakaksel skal tilsvare opprinnelig konstruksjon, differensialsperrer tillates benyttet i begge
aksler. Ellers valgfritt.
Girkasser og utvekslinger tillates byttet. Ekstra girkasse tillates montert.
Bevisst utkobling av firehjulsdrift tillates ikke under konkurranse, har kjøretøyet orginal mellomdifferensial
kan sperre benyttes på denne.
Kjøretøy med automatgir skal ha startsperre og skal ikke kunne startes i gir.
For kjøretøy med manuell girkasse anbefales startsperre montert på brems- eller koplingspedal.

Dette forslaget tillater også dobble girkasser, eller gjør forslaget til Arne det også?

Arnes forslag tillater dobble gearkasser.

Hvis det er vanskelig å kontrollere om man kopler ut/inn mellomdiff, er forslaget ditt like vanskelig å kontrollere.
ORGINAL mellomdiff på f.eks '78 K5 (NP203) kan bygges om til fulltime.
Hvordan skal kontrollør sjekke dette?
Kontrollør må i såfall ha kjennskap til alle transferkasser, i tillegg til at de må åpnes for å sjekke hvordan de er satt sammen.

Det enkleste vil være å tillate utkopling av 4hjulstrekken og tillate å bruke en fulltime transfer i alle posisjoner.

hoel-in-one
12-06-2007, 17:59
Jeg er enig i det meste - men ikke dekkene - det bør holde med DOT merking uten hastighetskrav ! DOT merkingen bekrefter jo at det er dekk som kan benyttes på vei, det bør holde.