PDA

View Full Version : Noen her som har veldig peil på og bygge motor?

Finken
11-21-2007, 01:33
Først må jeg si at detta er et prosjekt over lang tid.

Skal bygge opp en 350, har en 350 tbi fra 89.
Tbi systemet skal kasseres og et Autronic sm2 "datasprut" skal brukes til og styre bensin og tenning.

Kan si litt om hva den skal sitte i, blir en offroader\morrobil av et slag, med powerglide girkasse, aksler er ikke bestemt, men har ett sett med dana 60\70 for hånden, men håper helst jeg får tak i et sett med unimog portaler eller kansje rockwell, uansett, tunge aksler blir det vel med 40+ hjul.
Så med litt rør, litt ramme og karroseri så blir det nok en tung bil.
Hvor mye penger jeg skal legge i motor har jeg ikke helt bestemt meg for, tenkte jeg skulle bygge litt etterhvert, ta for meg bunnen først og så toppen.

Må da ha litt effekt for dra driverk og bil, er veldig gira på kompressor, men er ganske usikker på det meste siden jeg aldri har skrudd v8, satt isammen mye forskjellig volvo greier før, men aldri amerikansk stål.

Trenger da hjelp til dele bestilling.
Ser de har pakker på summit med veiv,råder og stempler, veit ikke om noen av disse er kurante og gå for, ser prisene ligger helt ifra 700-7000 dollar, man får jo såklart hva man betaler for.

Men hvis jeg skal bygge med kompressor så må jeg tenke litt på kompresjon, bestemmer jeg den når jeg bygger bunnen eller bestiller jeg topp med større forbrenningskammer? Eller en kombinasjon.
Veit ikke helt hvor høy kompresjon man bør gå for ved bruk av kompressor, blir vel det samme som ved bygging av turbomotor.

Takker for alt av tips og råd.

Chevy-Sheriff
11-21-2007, 07:46
Står litt om dette her:

http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8305

Thunderbolt
11-21-2007, 18:27
Du bør nok allerede nå bestemme deg for om du skal ha kompressor/turbo eller ikke på grunn av kompresjonen du skal gå for.

Skal du ha noe "trøkk" uten overlading må du ha kompresjon rundt 10-11:1, men for turbo/kompressor må du ned rundt 9:1 og med den kompresjonen må du lever med relativt lav effekt uten turbo/kompressor montert.

Det enkleste veien er å kjøpe et 383 veivparti med rundt 10,5:1 i komp, topper med rundt 215-220 cc innsugskanaler, rullekam og et bra innsug.
Du får da 500 ærlige hester målt på veiva. Jeg er for øvrig ikke sikker på om jeg ville dratt strikken mye lenger enn 600hk med en '89 blokk hvis det er slike effekter du ønsker.

Finken
11-21-2007, 18:49
Takker for svar.
500 ærlige hester hørtes veldig bra ut.
Da får jeg kikke litt på komp forholda til dissa kitene da.

TEB RACING
11-21-2007, 19:13
www.TEFRACING.no

Thunderbolt
11-21-2007, 21:15
Når jeg tenker nærmere etter på hvor tung bil du har i tankene blir ikke 500hk all verden....ihvertfall ikke med det "lille" momentet du får ut av en 383 motor.

Skal du få litt skyv i bilen må du ha bra med moment så hvis du skal bruke "mye" penger på motor som du beskriver ville jeg seriøst vurdert en bigblock motor på minst 454 kubikktommer.......crossboned
Du kan fint bygge en slik på 500-550hk, men med mye mer moment enn en 383.

Finken
11-25-2007, 01:23
Har skrinlagt planene om rockwell aksler. he he. Det blei for svært.
og grubla litt, så bilen blir nok no lettere.
Blir nok en smallblock, men flere som har nevnt 383 stroker kit, hvorfor ikke mer?
summit har opp til 396 ser jeg, og var ikke så mye borring, var vel mer på slag, men begynner kansje og bli litt i lengste laget?

Finken
11-25-2007, 02:29
Tørrsump, skjønner hvordan det fungerer og slik, men må jeg borre\frse ut i blokka på forskjellige plasser da eller?
Er det mye maskinering?