PDA

View Full Version : Vimsete Excursion

Vier
11-23-2007, 20:35
Som overskriften sier så er Excursion min lite retningsstabil. Er det noen som har klart å få bort denne plagen på disse bilene?
Det er egentlig en grei bil, men jeg er lei av å måtte vokte rattet hele tiden...

Nitteberg
11-23-2007, 22:18
AT får det bra til sier dem. Sjakel heving eller kiler, øker caster vinkel, og den blir bedre mener jeg å lest ett sted. Bra dempere er vel også viktig.

Amund
11-23-2007, 23:37
Nye fjærer (2" procomp) eller et leveling kit (2" procomp, sjakkel og forskjøvet fjærfeste, hvis fjærene er bra). Selvfølgelig fra BG Nor ;)

Eddy
11-24-2007, 08:52
Har satt på sjakler og bytta til procomp MX6 demperre og det blei veldig bra på min exc:)

Vier
11-24-2007, 09:07
Har satt på sjakler og bytta til procomp MX6 demperre og det blei veldig bra på min exc:)

Er dette lengre sjakler for å øke caster? Har du noe data på de?

Eddy
11-25-2007, 16:39
har ikke noe data på dem,kjøpte et parr fra statenne,men de har sjakler på bg nor. og ja det forandrer vinkellen,det skal hjelpe å justere spising og ,mener de snakket om 3-4 grader,ligger rundt 0-1 org tror jeg

Vier
11-25-2007, 16:56
Såpass mye spissing ja... Min ligger ganske nær null.

Jeg har satt på nye fjærer framme, så sjakkel tror jeg vil gi litt mye høyde i baugen. Har prøvd å finne litt info på diverse forum om hvor mye caster jeg bør gi den, men finner lite og ingenting konkret. Det finnes jo kiler på både 2,4 og 6 grader...
Lurer på om jeg skal prøve på 2 grader.

Noen som vet om AT gjør noe radikalt, eller om det bare er litt finjustering? Ser at de har en ombygging for originalbiler.

Chevy-Sheriff
11-26-2007, 08:57
Ei kile på 2gr. og litt trangere spissing, så er du i mål tenker jeg......:)

...og få på litt breiere loffer.....crossboned

Mad Max
11-26-2007, 11:33
Du merker fint forskjell på 0 og 5 mm innover på spissingen..

Vier
12-01-2007, 14:07
Nå har jeg lagt inn kiler. Billige 2.5 graders fra Tor på 4x4 Supply.
Den ble mye roligere nå, og en dag jeg får lyst skal jeg se litt på spissingen også.
Takk for tips.

Det stod Chevy Shim Kit på innpakningen... så får vi se da hvor lang tid det tar før Forden spytter de ut Thefinger

Vier
12-01-2007, 14:11
...og få på litt breiere loffer...

285/75x16... Breieste jeg noen gang har hatt på en gatebil :o

Chevy-Sheriff
12-04-2007, 14:20
285/75x16... Breieste jeg noen gang har hatt på en gatebil :o

....hmmmm....på en så stor bil, er den dimmen for sykkelhjul å regne....:)

....gjem dem i tilfelle du kjøper en suzuki.....Thefinger

Chevy-Sheriff
12-04-2007, 14:22
Det stod Chevy Shim Kit på innpakningen... så får vi se da hvor lang tid det tar før Forden spytter de ut Thefinger

Nå får du hvertfall noen gramm kvalitet på bilen....:)

Mad Max
12-13-2007, 05:52
Nå får du hvertfall noen gramm kvalitet på bilen....:)

Jeg vet om en som bruker originale støtdempere fra Ford på en Blazer som er hevet litt mer en 4"....ThefingerThefinger
Så la oss si det som så, kvalitet i fra Chevy måles i gramm (helt riktig Sheriff) og kvalitet fra Ford måles i kilo og gjerne i tonn..

Vier
01-27-2009, 21:13
Ja, da er det på tide med en oppsummering.
Jeg har montert:
- Nye fjærer framme siden de originale var nedsigne http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=4479
- 2,5 graders kiler.
- Gitt den litt ekstra spissing.
- Montert nye bærekuler.
- Strammet opp styresnekken.
- Montert nye dempere inkl styredemper.
- Montert gatedekk med mønster som går i lengderetningen i steden for AT.
- Montert Hellwig krengingshemmer bak http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=HEL%2D7643&N=700+400349+304088+4294908331+4294907925+115&autoview=sku
- Montert Roadmaster Active Suspension http://www.activesuspension.com/home.html

Foruten kilene, krengingshemmer og Roadmasterkitet er dette vanlige slitedeler. Det som skiller Excursion fra vanlige biler er at siden den er så tung så sliter den delene litt raskere enn andre. Derfor er det viktig å bytte dempere og bærekuler oftere enn en skulle tro...
Jeg har vel kostet på i overkant av 10.000,- i deler som ikke fantes på bilen fra før. Hvor mye jeg har brukt på slitedeler vet jeg ikke...

Alle tingene hjalp litt hver for seg, men samlet har de gjort bilen mye bedre. Spesielt krengingshemmeren og Roadmasterkitet. Nå er bilen mye mer retningsstabil og jeg kan slappe av bak rattet. Det gjenstår kun å teste med henger.

Spesielt merker jeg forskjell når veien er ujevn. Før måtte jeg styre i mot når veien hellet til en side, men nå går den rett frem.

Så nå er jeg fornøyd, og Forden slipper å bli solgt i skam :smile:

Vier
02-28-2009, 18:24
Vel, fornøyd og fornøyd fru blom... det skulle tatt seg ut :idea:

Men her en dag byttet jeg ut 2,5 graders kilene med 4 graders. Det gjorde større utslag enn jeg hadde ventet. Så moralen er: Større er bedre :smile:

terje@bjorgerevisjon.com
04-03-2009, 20:43
Hei Jeg er ny her men har selv en Excursion som skal bygges om. Dersom du kunne sende meg litt info om hvor du har kjøpt hva så sparer det meg for mye tid. har nå lest det meste du har skrevet og dette var interesangt. Har tenkt litt heving etc. jeg også, når jeg kjøpte min satt det sommer dekk som 325/50-20 på min og det var ille nok. Trenger mye tips,

Vier
04-03-2009, 21:06
Hei Jeg er ny her men har selv en Excursion som skal bygges om. Dersom du kunne sende meg litt info om hvor du har kjøpt hva så sparer det meg for mye tid. har nå lest det meste du har skrevet og dette var interesangt. Har tenkt litt heving etc. jeg også, når jeg kjøpte min satt det sommer dekk som 325/50-20 på min og det var ille nok. Trenger mye tips,

Ja, da er det på tide med en oppsummering.
Jeg har montert:
- Nye fjærer framme siden de originale var nedsigne http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=4479 Haugesund Auto (Ford)
- 2,5 graders kiler. 4 graders kiler, BGNor
- Gitt den litt ekstra spissing. Gratis...
- Montert nye bærekuler. Anker AS (lokal delesjappe)
- Strammet opp styresnekken. Gratis...
- Montert nye dempere inkl styredemper. Summit
- Montert gatedekk med mønster som går i lengderetningen i steden for AT. Anker AS (lokal delesjappe)
- Montert Hellwig krengingshemmer bak Summit http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=HEL%2D7643&N=700+400349+304088+4294908331+4294907925+115&autoview=sku[/url]
- Montert Roadmaster Active Suspension Summit http://www.activesuspension.com/home.html

Foruten kilene, krengingshemmer og Roadmasterkitet er dette vanlige slitedeler. Det som skiller Excursion fra vanlige biler er at siden den er så tung så sliter den delene litt raskere enn andre. Derfor er det viktig å bytte dempere og bærekuler oftere enn en skulle tro...
Jeg har vel kostet på i overkant av 10.000,- i deler som ikke fantes på bilen fra før. Hvor mye jeg har brukt på slitedeler vet jeg ikke...

Alle tingene hjalp litt hver for seg, men samlet har de gjort bilen mye bedre. Spesielt krengingshemmeren og Roadmasterkitet. Nå er bilen mye mer retningsstabil og jeg kan slappe av bak rattet. Det gjenstår kun å teste med henger.

Spesielt merker jeg forskjell når veien er ujevn. Før måtte jeg styre i mot når veien hellet til en side, men nå går den rett frem.

Så nå er jeg fornøyd, og Forden slipper å bli solgt i skam :smile:

Jeg har skrevet hvor de forskjellige delene kommer fra. Du får tak i det meste hos din lokale delesjappe, og hos Summit.
Jeg er tilbake til BFG AT dekkene ettersom de ordinære finmønstrede dekkene egentlig forsterket nervøsiteten.
Hvis du har signe fjærer foran er nok det enkleste å sette på lengre sjakler. Det hadde nok jeg gjort i dag istedenfor de nye fjærene jeg monterte...

Grethe
04-07-2009, 11:50
sånn er min bil også...

bjo
04-22-2009, 15:46
Ja vi er visst flere med samme problemet men pga denne tråden her er jeg i ferd med å løse problemet.
Så tusen takk til alle dere som deler av kunskapene/erfaringene dere har.
Da er det mange som slipper å finne opp kruttet 2ganger hehe.