PDA

View Full Version : k link

knut e
11-25-2007, 17:04
blir bygging av klink på offroadbilen min etterhvert og har såvidt spm angående k.link eller hva det nå heter

det jeg tenker på da er jo og feste 4lenkarmer i hver aksel der hvor de øvre vil festes på midten på akselen og ut i siden i festebrakettten midt under bilen og de nedre motsatt sånn at det vil fra øversiden se ut som to kors (XX)

bak er jo greit for sånn har jeg sett andre har gjort det og da feste lenkarmene i samme høyde oppunder ramma, men nå kommer det virkelige spørsmålet mitt og det blir om hvordan det skal gjøres foran for hvis jeg gjør likt der vil jo castervinkel (iallefall tror jeg det heter caster) bli noe merkelig hvis de ikke går paralelt, så skal stagene på foraksel gå paralelt? eller må man bruke et annet system foran?

og en annen ting er jo også hvor lange de stagene skal være, bilen er en tlc lj73 og har vel akselacstand på 2600mm ca og har tenkt og øke den til rundt 2800mm

Ove
11-25-2007, 18:38
Foran ville jeg ha prøvd å bygge med 3-link og panhardstag .
Dette gir mindre binding av akselen , og blir ant enklere å bygge .
Hvis du skal bruke den eksisterende styreinnretningen , la panhardstaget gå parallelt med styrestag .

Vil du virkelig ha en så lang akselavstand som 2800 mm ?
Blir en veldig lang bil å ratte rundt i skogen ....

knut e
11-25-2007, 19:07
planen er egentlig at det skal ende opp som en bil som skal kunne brukes i modified i formula men også til litt skogskjøring derfor den lange akselavstanden men er litt i tvil på akurat den

Finken
11-25-2007, 21:48
Hmm, har sett flere som kjører formula med samme oppheng som landcruisern har, radius armer.
Hmm, flexen på landcruisern stopper seg jo på radius armene, hvorfor ikke modifisere radius armene litt?
For eksempel bytte ut gummi foringa i ramma som de henger i med uniballs eller no lignende for og få mer bevegelse og endre litt på panhard staget.
Ellers ville jeg satsa på 4 link, alt er jo nesten klart for det, bruke festene til radius armene som nedre feste til stagene og lage et nytt på toppen av akselen.
Ville gått for 4 link forann også, ganske lett og bygge på landcruisern, sikkert en del prøving og feiling med vinkler og slikt for og få kreftene ned i bakken da.

Bare et forslag

knut e
11-25-2007, 22:15
har tenkt tanken på det også, men grunnen for og ikke velge radiusarmene er at jeg liker de ikke pga de er så tunge og korte ser for meg det er ideelt med noe litt lengre(men det med lengda er noe jeg ikke har peiling på riktignok)

grunnen til 4link er valgt bort er fordi det krever panhardstag og det er også noe jeg ikke liker pga jeg synes det er et system som liksom ikke er ideelt det heller, så derfor er det k-link som står igjen til det bruket jeg skal ha på bilen, arbeidsmengden er igrunn ikke så farlig med for min egen erfaring er at det er like greit og begynne fra bunn uansett så derfor så bak har jeg nok bestemt meg for det systemet med 4armer som krysser som 2x(XX)
men det er det foran jeg egentlig lurer litt på, både 3og 4 link er igrunn ikke helt utelukket heller men misliker panhardstag.

men jeg lurer fremdeles på det opprinnelige spørsmålet, men alle tips og kommentarer er velkomne men jeg er sta så kansje ikke enkelt og overbevise meg:)

1/monolink som de skikkelige flexbilene har er iallefall uaktuelt

Amund
11-25-2007, 23:08
Tror kanskje de originale staga (evt. forlenga) vil være fint på en formulabil, siden de gir en viss stabstag-effekt. Tror ikke foringene på ramma hindrer fleksen merkbart, det er de 4 foringene på akselen som må gi seg masse når du flekser, for da vil det ene staget opp og det andre ned sett fra akselen. Den originale 2-linken er enkel og solid. Er ofte vanskelig med andre oppheng foran pga motor, men den skal sikkert langt bak og langt nede, er jo mange formulabiler som har k-link foran, kikk på dem, du får det sikkert til :)

knut e
11-25-2007, 23:59
Tror kanskje de originale staga (evt. forlenga) vil være fint på en formulabil, siden de gir en viss stabstag-effekt. Tror ikke foringene på ramma hindrer fleksen merkbart, det er de 4 foringene på akselen som må gi seg masse når du flekser, for da vil det ene staget opp og det andre ned sett fra akselen. Den originale 2-linken er enkel og solid. Er ofte vanskelig med andre oppheng foran pga motor, men den skal sikkert langt bak og langt nede, er jo mange formulabiler som har k-link foran, kikk på dem, du får det sikkert til :)

her er jeg faktisk enig i hele innlegget, problemet er jo noe av det du er inne på her med at en formulabil må ha endel "stabstag virkning" noe som den vil få av orginalopphenget, men den skal brukes som altmuligbil er planen så jeg må finne en løsning som passer best til det meste. så k-link med mulighet for et stabstag med enkel montering/demontering vil vel muligens være best tipper jeg men jeg har sagt det før og sier det igjen: jeg er ikke noe særlig oppegående på disse greiene her