PDA

View Full Version : Antenne på skistativ

lcvidar
11-26-2007, 14:14
Har akkurat bestilt meg en Danita 3000, og må ha antenne til denne. Vil selvsagt ha det best, enklest og billigst mulig.

Har fundert på å lage brakett for montasje på skistativ, men er dette med jordplan jeg er mest usikker på. Er det godt nok å ha de fire stativstengene sammenkoblet til jord? Eller ha en jordkabel til bilens karrosseri? Har ikke lyst å borre hull midt på taket, og det hindrer jo for takstativ/grind også.

Et annet alternativ er kanskje båtantenne, 160cm lang og f.eks. plassert på støtfanger foran?

Tips mottas med takk.

Chevysub
11-26-2007, 14:40
Det er forskjell på jordplan og jording :)

Jordplanet lager refleksjonene som gjør at antenna "kaster" signaler ditt avgårde, større jordplan/refleksjon jo bedre (altså midt på taket:) )

Jording får den gjennom kabelen og radioen.

Du får jo magnetfester da.

Båtantenne hadde jeg droppa på bil, det fungerer ræva. Supert på båt, og kun der. Jeg har prøvd, og vet det. Har båt, med båtantenne. Går så det griner.

På land, så dårlig at du vil ikke tro det engang :)

Greia er: Lengst mulig antenne, gir lengst rekkevidde/stabil dekning. Korte antenner gir dårligere rekkevidde.

Og plasseringa av antenna utgjør mye. Disse blir alltid retningsbestemte på bil, så derfor er midt på taket som regel det beste løsningen, ikke alle vil eller kan dette, og må derfor sette den på et hjørne, en skjerm eller hjørne bak etc. Det som skjer da er at refleksjonene går den veien du har metall/resten av bilen.

Setter du den på venstre forskjerm går den best bakover mot høyre bakskjerm pga refleksjonen mot karosseriet.

Du får ei dritdårlig magnetfotantenne til 250kr, og du får en veldig god fastmontert til 450 kr, og til den kan du få magnetfot også.

Stikk innom emes.no og se litt.

Er du ute etter lengst mulig rekkevidde må du ha lang antenne, ellers går det ikke. Er du kun ute etter ei "treffantenne" eller bil-bil-bil-bil antenne :) holder det fint med den korteste.

Alt etter bruken velger du antenne. Bare husk at selv den feiteste radioen går ræva med en kort/dårlig antenne ;)

.

lcvidar
11-26-2007, 15:31
Dvs at f.eks ei T 27 F 1/4 antenne midt på taket med hull vil være beste løsning for meg? Vi ha takgrind etter hvert, er det som er problemet.
Men det kan vel fungere med å bruke stativ som jordplan, og sette antenne midt over takgrinda. På f.eks en magnetfot på en plate. Og bruke magnetfot midt på taket når takgrind ikke er montert.

Skal også montere VHF etterhvert, for jakt og rødekors/nødbruk. Men i det frekvensområdet spiller det vel langt fra like stor rolle hvor man plasserer antenne.

Og litt OT: http://www.facebook.com/group.php?gid=2259723117&ref=mf

Chevysub
11-26-2007, 15:48
Den antenna funker, men er ikke så veldig bra, er veldig stiv også siden den er av glassfiber, og kan knekke hvis du har uflaks.

På emes selges det en Alan S9, den er den beste som selges i Norge i dag, til dette båndet. Du kan jo prøve en President Texas, jeg har en slik også. den er 208 høy :) Og funker gris for å si den sånn :)

Men Alanen er veldig bra. Prater fra Oslo til Drammen/Svelvik uten problemer, under kjøring, og fra Karihaugen og til Eidsvoll andre veien. Har også pratet med Drammen fra Nannestad omtrent, og det er ca 10 mil. Så god er den antenna faktisk, og det er ikke kødd engang. Og selvfølgelig på orginal radio. Da sitter antenna midt på taket på Subben min. Og den antenna er 145cm.

Du kan sette den på ei plate på stativet ja, det funker det. Ikke superoptimalt, men det gjør nytta.

Magnetfot er fint, da kan man flytte den hvor man vil, og det fungerer like godt som fastmontert.

VHF er ikke like kresen på plasseringa nei, men du får bedre rekkevidde der også ved midtmontering og lengre pisk. Jeg har det i bilen også ;)

lcvidar
11-26-2007, 16:13
Så ikke for meg ei antenne på 1,5-2m, blir både upraktisk å heller ikke pent på mitt lille tak :o Er dessuten såpass kupert nordpå at rekkevidden neppe blir veldig stor uansett. Bilen blir vel nærmere 4m høy med en Alan.

Og taket mitt er ikke flatt, det har mange langsgående falser, så en stor magnetfot kan bli et problem. Og med tanke på jordplan, betyr det at så lenge antenna står midt på taket med en magnetfot eller karroserifeste i ei plate skrudd i skistativet, blir bortimot like godt som stående på karosseriet?
Tenkte å unngå at bilen ser ut som en radiostasjon :cool:
men det blir vel slik med mer en radioantenna uansett grnpirate

Chevysub
11-26-2007, 17:01
noe må man lide vet du. :) Bilen min blir 4.30 omtrent med den lengste antenna, men ser greit ut :)

Og rekkevidden.....OOOHHH :)

lcvidar
11-26-2007, 17:45
hehe, får se hva det blir til :) starter nok med ei 1/4-antenne, å tar av etter hvert crossboned

Chevysub
11-26-2007, 17:55
1/4, er den ca 60cm, eller tar du den dritkorte på 40cm ? Vil gå rompe uansett :) Men bedre enn ikkenoe :) Så du regga deg på Scannernytt, nice move ;)

lcvidar
11-26-2007, 18:54
Mulig jeg taster S9 når jeg bestiller, må ned å se litt på gromjernet først hva som passer best av magnetfester, og om det går.
Er plutselig på Privatradiosida også :cool:
Blir vel å skaffe en bærbar og en base etter hvert, å få med noe mer gubb å prate med.

OT: sitter å gløtter på "Convoy" nå Thefinger

Bergum
11-27-2007, 07:25
Breaker 1-9 breaker 1-9

lcvidar
11-27-2007, 07:58
Ja, gummiand og badestamp :p

lcvidar
11-27-2007, 11:14
Albrecht Mag Star 27: tenkte å starte med denne, og håper at magnetfoten er sterk nok til ei framtidig Alan S9. Kommentarer/erfaringer?

Chevysub
11-27-2007, 11:49
Jeg vil vel si med sikkerhet at den foten ikke vil holde antenna :) Den er altfor liten. Den er vel ikke mer enn 6cm i diameter, og det blir ikke nok hold i den. Du må ha en større fot. Men fot koster ikke mer enn 199, omtrent den samme som magstarantenna. Gå rett på S9, så slipper du å kaste bort penga på den korte(dårlige) antenna :)

lcvidar
11-27-2007, 17:40
Etter litt prating med han på Emes, er Alan S9, stor magnetfot og SWR-meter bestilt. crossboned
Blir member #1 of Nordenfjeldske Piratradioliga!

Chevysub
11-27-2007, 21:30
Det vil du garantert ikke angre på. Den vil gi deg veldig god rekkevidde, og siden det er en stålpisk vil den tåle mye bevegelse. Det følger jo med karosserifeste da.

Bra du bestilte swrmeter, antenna må justeres, men det fortalte vel Kai David deg ?

Skjønner du ikke bæra når du kommer til det punktet får du hjelp her veit du, men det er enkelt :)

lcvidar
11-28-2007, 10:38
Var jeg som spurte om meteret :) Har forska en del på nett da.
Blir nok bra, og greit med instrument for ettertiden også, da jeg liker å ha "blant annet alt". Og når jeg skal lage meg 1/2 baseantenne vil det også være kurant. Må vel bli en radio eller tre til, kjenner jeg meg selv rett...

55gummi
12-03-2007, 18:38
Lang antenne, (Wilson 5000) og kremen av "CB-radio"Thefinger