PDA

View Full Version : gen2 bremser på gen1

Maylinn
11-26-2007, 15:46
noen som har bygd om bremsene på gen1 til gen2..tenkte da helst på caliperene???
Hva må til for å bruke gen2 calipere..og er skivene like..

Vidar Aas
11-26-2007, 18:13
Ja, jeg gjorde det på min gen1, som jeg nå kjøpte tilbake..
Satt på bruer fra gen 2 og, fikk dobbelt så mye fllex av det:)
Nitteberg har vel gjort d samme.
Husker ikke hva som måtte til.. Men mener og huske det var kal. og skiver bare, hvis jeg ikke husker feil.

Maylinn
11-26-2007, 22:22
Ja, jeg gjorde det på min gen1, som jeg nå kjøpte tilbake..
Satt på bruer fra gen 2 og, fikk dobbelt så mye fllex av det:)
Nitteberg har vel gjort d samme.
Husker ikke hva som måtte til.. Men mener og huske det var kal. og skiver bare, hvis jeg ikke husker feil.

Det jeg lurer mest på er om det bare er å sette på skiver og calipere fra gen2??? er ikke sikker,men trodde caliperfestene ikke var like..hadde vært greit å sluppet å bytte bruene,da dette er litt mere jobb å tilpasse..
Greiest med ting som er nesten "bolt on"...

Vidar Aas
11-26-2007, 22:50
Du trenger helt sikkert ikke bytte bruene, men mulig du må bytte braketten til calipperne.. Blir uansett mye bedre bremser..:)
Men kjøp cal. og braketter, og klosser så er du i mål tenker jeg:)

Er ikke mye tilpassing for gen2 bruer, kun oppjustering av camber..

Maylinn
11-26-2007, 22:56
Du trenger helt sikkert ikke bytte bruene, men mulig du må bytte braketten til calipperne.. Blir uansett mye bedre bremser..:)
Men kjøp cal. og braketter, og klosser så er du i mål tenker jeg:)

Er ikke mye tilpassing for gen2 bruer, kun oppjustering av camber..

Er det noe å vinne på å bytte bruer???
Er muligens litt jobb å få tak på bruer fra gen2?det andre lønner seg jo å kjøpe nytt...
Er det noe forskjell på bremsene bak...

Chri-ha
11-26-2007, 23:01
Er det noe å vinne på å bytte bruer???
Er muligens litt jobb å få tak på bruer fra gen2?det andre lønner seg jo å kjøpe nytt...
Er det noe forskjell på bremsene bak...

Får vel bedre flex og litt mer heving kanskje......?

Vidar Aas
11-27-2007, 06:46
Nope...
Ikke forran hvertfall. Der er fjæringsveien gitt ved avstand mellom gummiputene...

Maylinn
11-27-2007, 16:07
ser ikke noe poeng i å bytte bruene,kan ikke tjene noe fleks på dette...
bygger uansett ikke bilen for at den skal brukes i terrenget,til det har jeg trialbilen....

grunnen til at jeg bygger om er for å få bedre bremser,noe som er en fordel
når man kjører med 35" eller mer...

Vidar Aas
11-27-2007, 23:13
Som jeg skreiv, DU TRENGER IKKE BYTTE BRUENE :)
DU tjener ca 5 cm flex, men er som sagt ikke nødvendig.

Jeg kjørte på 36", og med nye gen2 bremser så funket det kjempe bra.
Calippere, og braketten så er du i mål. SJekket det i dag !! (og skiver, pga større diameter)

Maylinn
11-28-2007, 09:38
Som jeg skreiv, DU TRENGER IKKE BYTTE BRUENE :)
DU tjener ca 5 cm flex, men er som sagt ikke nødvendig.

Jeg kjørte på 36", og med nye gen2 bremser så funket det kjempe bra.
Calippere, og braketten så er du i mål. SJekket det i dag !! (og skiver, pga større diameter)

Takker så mye for svar...:)
forandret du noe på bremsene bak? Hvis ikke jeg tar feil så er vel de like på gen1 og gen2..

Tom K
11-29-2007, 12:19
Hmmm nå som du plutselig har skiver og calippere fra gen 1 til overs, hvorfor ikke bygge om til skivebremser bak??

Vidar Aas
11-29-2007, 16:56
Jeg byttet til gen2 bak og, men tror det er bare mm i forskjell. Mest forde dem var gåene.. Men en overhaling bak gjør vel underverker tenker jeg:)

Maylinn
11-29-2007, 22:14
da bremsene bak er nye velger jeg å beholde disse...

driving
12-16-2007, 23:23
Takker så mye for svar...
forandret du noe på bremsene bak? Hvis ikke jeg tar feil så er vel de like på gen1 og gen2..

Vel like og like har du skivebremser bak på din gen1 ?....

Jeg bygde om min til gen2 skivebremser bak....

Maylinn
01-01-2008, 13:30
Vel like og like har du skivebremser bak på din gen1 ?....

Jeg bygde om min til gen2 skivebremser bak....

Hadde vært kjempeflott hvis du kan fortelle hvordan du gikk frem for å bytte:rolleyes:

driving
01-12-2008, 20:48
Vel, siden jeg hadde hele bakakslinga så var det litt juks, dvs jeg plukke jo akslinga rein fra bremsedeler mm. Bytta alt til nytt og monterte samme igjen.

Så iogmed at jeg hadde hele akslinga så var det kun og koble akslinga til ved klokka (samme tilkobling gen1 og gen2). Det som var litt(dog ikke mye) utfordring var å bygge ut en litt custom sak rundt innfestinga til brekkvaieren inn i bremseskjoldet da denne er forskjellig på gen1 og gen2. Her må du sveise på en liten hylse såpass lang som 3-4 cm og så stor i den ene enden at man kan få festa inn en brekkvaierhylse. (Kan bruke en gen2 vaier og men den er festa inn litt forskjellig mot brekke).

Skal du derimot ikke bytte hele akslinga, så må du teste ut at det gå med kaliper og skive før du gjør noe (litt forskjell på år og modeller). Men uansett så må du bytte ut tilkoblingnippelen på hver ende som før gikk i (glemt navnet) den indre bremsekalipern bak og gjerne sveise et lite festespunkt for å holde litt igjen på bremserøret. Hvis det da skulle fungere fint med avstand kaliper og bremseskive.

Maylinn
01-12-2008, 21:13
Vel, siden jeg hadde hele bakakslinga så var det litt juks, dvs jeg plukke jo akslinga rein fra bremsedeler mm. Bytta alt til nytt og monterte samme igjen.

Så iogmed at jeg hadde hele akslinga så var det kun og koble akslinga til ved klokka (samme tilkobling gen1 og gen2). Det som var litt(dog ikke mye) utfordring var å bygge ut en litt custom sak rundt innfestinga til brekkvaieren inn i bremseskjoldet da denne er forskjellig på gen1 og gen2. Her må du sveise på en liten hylse såpass lang som 3-4 cm og så stor i den ene enden at man kan få festa inn en brekkvaierhylse. (Kan bruke en gen2 vaier og men den er festa inn litt forskjellig mot brekke).

Skal du derimot ikke bytte hele akslinga, så må du teste ut at det gå med kaliper og skive før du gjør noe (litt forskjell på år og modeller). Men uansett så må du bytte ut tilkoblingnippelen på hver ende som før gikk i (glemt navnet) den indre bremsekalipern bak og gjerne sveise et lite festespunkt for å holde litt igjen på bremserøret. Hvis det da skulle fungere fint med avstand kaliper og bremseskive.

Hvis jeg forstår deg rett så satte du på en aksling fra gen2??,hvordan blir dette da med utvekslingen i forhold til fremakslingen???

driving
01-14-2008, 01:55
Hvis jeg forstår deg rett så satte du på en aksling fra gen2??,hvordan blir dette da med utvekslingen i forhold til fremakslingen???

Helt riktig, jeg har hatt 2 pajeroer (1987 mod, 1990 mod) a 2,5 liters diesel og begge hadde mmm var det 4,875 tror jeg ja i utveksling.

Og det har gen2 bilene med diesel og som oftest. Jeg henta en 1995 bakaksling.

Så det gikk helt smertefritt, nå hvis alt går bra henter jeg en delebil i helga 1991 mod. regner med at den har samme utveksling.

Maylinn
01-15-2008, 19:26
Helt riktig, jeg har hatt 2 pajeroer (1987 mod, 1990 mod) a 2,5 liters diesel og begge hadde mmm var det 4,875 tror jeg ja i utveksling.

Og det har gen2 bilene med diesel og som oftest. Jeg henta en 1995 bakaksling.

Så det gikk helt smertefritt, nå hvis alt går bra henter jeg en delebil i helga 1991 mod. regner med at den har samme utveksling.

ok,husker bare dieselbilene kom med to utvekslinger,men har lite peiling,leste en tråd på dette engang,men har ikke funnet den igjen..
problemet mitt er at jeg bygger om på en bensinbil,og den har en annen utveksling... evnt...måtte jeg da bytte aksling foran og bak...
Er dette "bolt on" iforhold til gen1????

driving
01-16-2008, 01:27
Jepp bolt on hvis du har spiralfjærer bak. 89 og oppover på gen1.

Helt lik aksling..

HardKåre
01-16-2008, 08:58
Står litt mer her: http://forum.m4x4cn.com/topic.asp?TOPIC_ID=240
Gen1 bensiner har som oftest 4,875 i utveksling de også... Sjekk om du har en klistrelapp under all gammel tektyl og gjørme over påfyllingshullet på bakakslingen.

EDIT: Dette bildet er av en -85 2,3TD

Maylinn
01-16-2008, 16:14
Hvis dette merket mangler...Hvordan kan jeg finne utvekslingen for min bil???

HardKåre
01-16-2008, 20:25
Det du enkelt kan gjøre for å sjekk hvilken giring det er på differensialene dine, er å sette av et merke på mellomakselen og på begge hjulene. Drei bakhjulene èn omgang, og se etter om mellomakselen har rotert ca. 4 1/2 eller ca. 5 omdreininger... (Eller helt nøyaktig, 4,625 eller 4,875 omdreininger...)

Maylinn
01-17-2008, 16:37
skal prøve..hvis jeg har flax,sjeldent:(,så er det merket der under tecktylen...

SilverFox
01-24-2008, 23:30
Åssen går det swinburne? kommet igang med ombygginga?:)

Maylinn
01-28-2008, 09:30
Åssen går det swinburne? kommet igang med ombygginga?:)

Nå går tiden mest med til å plukke bilen fra hverandre:cool:...
Er utrolig mye jobb å sku fra hverandre en hel bil,blir en spennende tid fremover,men det går litt sakte..sesongstarten for biltrial puster meg i nakken
så nå må jeg begynne å prioritere trialbilen en stund fremover...
Ikke bare bare med så mange jern i ilden...