PDA

View Full Version : Kjettinger

randknu
11-28-2007, 09:37
Jeg trenger et sett med kjettinger til subben min, den har orginaldim. på dekka. Hvis noen har brukt eller vet hvor de selger rimelige kjettinger så si ifra.

Tom K
11-28-2007, 10:29
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8237

Chevy-LPG
11-30-2007, 17:53
Kjøpte 245/75-16 hos Cardic i Lillestrøm i går, 440kr.

Er kun for å ha i beredskap, ikke noe å kjøre med over tid, men grei nok for å komme seg løs eller beholde styringa.

BlackBlazer
12-03-2007, 11:52
Kjøpte 245/75-16 hos Bilvarehuset/ CD-Cardic på Lørenskog i dag; 398,-kr. Dem har tilbud som begynte denna uka.
Spurte en kar hos tilsynet på Jessheim om åssen kjetting jeg trengte på Tahoen og han sa at de måtte passe på hjula. Det var greit med billig hurtigkjetting. Skulle kanskje fått det skriftelig.

Chevysub
12-03-2007, 12:17
Det er spm Chevy-LPG sier, de er ikke beregna på vanlig kjøring. Sikkert helt greie til å tuske seg ned en bakke med is eller noe, men hadde ikke brukt sånne til vanlig kjøring eller litt mer krevende oppgaver. Der er det kun skikkelig piggkjetting som duger. Har klart å rive av slike også jeg, men de ryker ikke.

Litt rart. Her bruker folk flerfoldige titusener på bil, og så sparer man "småkroner" på sikkerhet :)

Det hjelper ikke hvor gode dekk man har, er det nedoverbakke og nullføre så er det svært lite som skal til før man sklir med biler som veier så mye som Suburban etc. de tipper fort 3 tonn. Og det sklir, nye dekk eller ikke, det sklir :)

Den kjettingregelen er litt teit. Her dreier det seg om sikkerhet ikke sant. En nedregistrert Suburban (som min) veier jo akkurat like mye, og sklir dermed like lett i bakke/vei.Og jeg har også bra dekk :)

Så det blir piggkjetting på meg også, selv om det ikke er påbudt i min bil. Bare teit å ikke ha det synes jeg :)

Bare min mening etter noen år med disse bilene :) (ikke kritikk til noen)

BlackBlazer
12-03-2007, 13:52
Er ikke det noe som ligger i vår natur å la tusenlapper flyte mens vi snur på ørene?
Nå har ikke jeg sett kvaliteten på dyrere kjetting men den bør jo være bedre.Hvis ikke er det peng ut av vinduet.
Hurtigkjetting fra CD-Cardic har funka bra for meg, både på K5ern og nå Tahoen. Nå har jeg ikke kjørt hverken langt eller fort med dem, bare brukt dem på glattisen over korte avstander. Til langvarig og hard bruk ville jeg nok gått for noe heftigere.

Chevysub
12-03-2007, 13:59
Jeg hadde piggkjetting fra liten lastebil i den forrige Burbanen min, skikkelige saker som kunne sitte på leeenge. Brukte sånne på lastebilen, og de satt på i 3 dager, så ikke noe slitasje på de. Er herda pigger vøtt.

Jeg for min del gidder ikke vurdere annet enn skikkelige saker. De holder. Den billige driten fra CD jalla holder ikke lenge hvis man virkelig får bruk for dem, forsterka eller ikke. Dem ryker :) Er mye mer krefter og moment, samt vekt i en fullsizer enn en personbil på 1200kg :)

Men ned eller opp bakker, selvfølgelig er det bra nok :)

Chevy-LPG
12-03-2007, 15:26
Jeg ønsket bare noe jeg kunne legge på for å komme ned en bakke forsvarlig, eller bare for å komme meg løs.

De årene jeg hadde "godkjente" kjettinger, så hadde jeg aldri bruk for de. Etter at jeg solgte de når jeg nedregistrerte bilen, har jeg kjørt meg fast to ganger...kan jo også være at man har blitt litt tøffere hvor man skal prøve seg etterhvert.....nono

Hvis dere ser i garasjen min så ser dere hvilke jeg hadde tidligere. Dette var også hurtigkjettinger, men av en helt annen kaliber. Jeg er nok redd for at de jeg nå har, kommer til å gå føyken om jeg får noe særlig hjulspinn med de. Å kjøre noen km med de er nesten uaktuelt.

Det BT på Kjeller sa i sin tid når jeg måtte vise bilen med kjettinger der etter et forelegg, var: Kjettingene måtte stå i stil til bilens tyngde og trekkraft. Mener de jeg den gang kjøpte kom på litt over 2 tusen pr par. Men de sank en del i pris ikke lenge etterpå. (selvsagt...)

Tom K
12-03-2007, 16:53
Det heter vel egentlig at man skal sikkre bilen mot å skli? + at det er et visst antall kjettinger alt etter antall aksler.

Chevysub
12-03-2007, 17:00
Joda, og på personbiler holder det med M+S dekk, dekk som er beregnet på snø. Det vet vi jo.

Biler over 3500kg er pålagt kjettinger pga tyngde.

dem sklir så jævlig skjønner du :)

Chevysub
12-03-2007, 17:04
Det er 3 kjettinger som er lovpålagt. 2 til drivhjul og 1 styrekjetting.

Om bilen har 4x4 har ingenting å si, det er fremdeles 3 kjettinger som er minstekravet/krav

Tom K
12-03-2007, 17:05
Har har kjørt noen tusen mil med vogntog ja , så jeg vet akkurat åssen det er på glatta, du får også kjøreforbud på stedet hvis du ikke har med riktig anntall kjettinger i bil over 3500kg, kjedelig hvis du skal på fjellet å blir stoppa kl 10 på fredagskvelden uten kjettinger i bilen, kan fort bli dyre kjettinger da gitt

55gummi
12-03-2007, 18:49
Kjørte budbil i noen år, (95-00) da med en L300 2wd. Vart skikkelig overraska med 20cm snø i Oslo en fredag, hadde levert på Isberg/Økern. Er ikke store kneika opp til krysset der, men f... til kaos. Fikk snudd og bort til Isberg igjen, skriker kjettinger7driter i prisen. Fikk da et sett til ca 700 mener jeg, redda meg der. men dem tålte ikke å kjøres med, tror det var 100m på asfalt så røyk ei lenke. Spar ikke på kroner ang kvalitet.nono