PDA

View Full Version : hilux bakaksel med zuki transfer problem :s

Monster Teddy
11-29-2007, 22:47
ser at dette er ofte på problem, jeg har også støttet på dette.
det gjelder klaring i drivknutene. jeg har tatt av gummi putene på transferen. det gikk forsåvidt med mellomakslingen foran,
for nok klaring bak må jeg senke transferen enda lenger ned, i tilleg flytte transferen mer mot senteret av ramma. jeg vett ikke råd jeg funderer å kikker på bilder, men jeg finner ikke noen svar :( er det noen som kan hjelpe meg?:o

MVH Roger
Kvinnherad Offroad CLub

Holten
11-29-2007, 23:46
Det problemet har jeg ikke vært borti. Men, går det ann å tilte transfer'n?

ShuDuck
11-30-2007, 00:14
bruker du orginal zukimellomaksling? en hiluxmellomaksling vil gi deg mulighet til langt større vinkel mot transferkassa, og bakakslingen kan tiltes

like so

http://www.4xshaft.com/images/cv_angle.gif

Monster Teddy
11-30-2007, 00:33
hei. jeg bruker zuki mellom akslinger, eneste er sveiset hilux drivkunter mot akslingene, siden transferen er fra en zuki 413.. jeg har en hilux med cv ledd som derre kaller det liggende. men er ikke den helsveist? ehm eller kan den forlenges som en zuki. bare at ehm stemepelet eller disse rørene med spor på,bare innvending. slik at den forlenges med flexen. (er litt dårlig på navn hehe) mener derre jeg skal sveise fast cv leddet i zuki transferen? :s

Monster Teddy
11-30-2007, 00:35
Det problemet har jeg ikke vært borti. Men, går det ann å tilte transfer'n?

jo, har tiltet den litt fremover, men da skaper det problem med driv knuttene i mellom akslingen bak.

så må jeg velle senke feste på transfer på venstre side, (vor det kun er 1 tranfser feste)

ShuDuck
11-30-2007, 00:54
du kan sveise cv-leddet fast på zukimellomakslingen, altså bytte ut det ene zukileddet med cv fra toyota.Og så en flens som boltes mot transferen, ikke sveis noe på transferen.

å senke transferen på venstre side vil gjøre mer skade enn godt. utgående til framme og bak vil ikke flytte seg mange mm ned, men det vil derimot input på transferen så da får du vel problemer med akslingen mellom girkasse og transfer. og du vil vel få problemer med at mellomakslingen framme legger seg mot traversen om du flytter transferen langt ned.

hvis jeg forstår deg riktig da :confused: har du bilder? er letter da

Monster Teddy
11-30-2007, 01:01
jeg skal få lagt ut noen bilder i morrn :)

ja jo, du har jo et poeng der. jeg vil jo helst ikke senke den mer en nødvendig. at jeg tok vek gummpi puttene, og legge noe mm med pvc plast i stedet.

Monster Teddy
11-30-2007, 09:45
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/100_0872.jpg

Her er bildet av transferen min, jeg ble usikker på hvordan jeg skal montere dette CV leddet. på zuki mellom aksel.
Forstår jeg det slik at cv leddet skal sveises på drivknutet(zuki) som står fast i transferen. så fra cv leddet går det zuki mellom aksel og hilux driv knute`?

sven
11-30-2007, 14:31
du trenger nok ikke å sveise noe som helst( untatt for å korte inne eller forlenge akselens totallengde)

styresporet i midten av flensen er så langt jeg vet lik mellom toyota og suzuki.

derfor vil jeg tro du bare kan borre nye hull i flensen på suzukitransferen...

og ja, leddene (med kryssa) er helsveist til akselrøret, der bare slipte jeg ned sveisen så den ble jevn med røret og skar rett inn, midt i sveisen til jeg var igjennom rørveggen, da kunne jeg bare slå ut leddet, kutte akselrøret,montere og sveise igjen...

Monster Teddy
11-30-2007, 17:18
du har vell ikke noe bilder av mellom akslingen? :s blir kanskje litt lettere å forstå hehe

og mener derre jeg bør bruke hilux mellom akslinger i stedet?.

er flensene laget av herdet stål?

sven
11-30-2007, 18:28
skal se om jeg kan ta et bilde:)

flensene er fint borrbare, men vær forsiktig, huker borret seg fast kan det fort gjøre vondtnono

har du hilux mellomaksler ville jeg brukt dem ja, de har mye bedre utslag i CV leddene pluss at mange av de framre har dobbelledd som tillater enda mer....

bare sjekk etter slakk, disse doble CV leddene dyre å reparere.

Monster Teddy
11-30-2007, 20:23
**** Først vil jeg si Tusen Takk for alle som tar seg tid til å hjelpe meg, kommer nok flere som har samme problemet i fremtiden****

http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/mellomakselprosjekt-bakaksling-.jpg

CV festet til transfer, (trur det kalles handbrek trommel) hvordan i alle dager skal få dette til. :confused:

Litt morsom historie, da vi lagde (nye :o ) mellom akslinger glemte vi at jeg kunne bruke den hilux drivknuten som sku stå mot akslingen, så den ble sveiset i et zuki mellom aksel haha tabbe av oss. jeg fikk reddet dem! ved å åpne dem gammle akslingene :P jaja lærer noe nytt hele tiden.

etter jeg har kortet ned den med CV ledd på. har jeg 2 til overs en med flens som vist på bildet. tenkte jeg skulle bruke denne delen til å lage mellom aksel fremme.

Men det jeg ikke vet er hvordan modifisere flensene. skal jeg ta en zuki flense og kappe av kun skiven slik at festet står igjen og sveise på hilux flens skiven? :confused:

har jeg forståt hva jeg skal gjøre for å lage dette til. ut ifra dette bildet som jeg har laget?

Monster Teddy
12-01-2007, 14:39
da har jeg laget en ny flens av handbems trommel, iden er i fra Zukijacks garasje på offroad.no da begynte jeg å lure.
om jeg kan ta av min trommelen jeg bruker bore ut nye hull og sveise fast 4 mutter på baksiden, til hilux drivknute kan dette vere en løsning?

sven
12-01-2007, 19:31
skal du bruke båndbrekket på transferen da? har gjort det på samme måten selv, brukte bare plasmaskjæreren på jobb og kappet pent rundt brystningen på håndbrekktrommelen. da blir det god plass til muttere på baksiden, trenger ikke sveise de...

men vi bruker hydraulisk håndbrekk da... men seff, funker brekket på luxakselen er jo det greitt å bruke da...

Monster Teddy
12-01-2007, 21:25
jeg bruker 413 tranfser. så hadde jeg 2 stk 410 transfer liggenes:cool:
men er litt usikker om jeg skal bore nye hull i H. trommel og ha 4 bolter sveist fast slik at hilux drivknuter passer :s

men så sitter den ene flensen så sinnsykt fastnewburn har fått av muttern men resten kommer ikke av! har prøvd å banke den ikke tale om

ShuDuck
12-02-2007, 02:39
Du kan jo bare borre fire nye hull i flensen du har laget av håndbrekktrommelen og bolte det som det er gjort orginalt. så at flensen du har laget blir lik de orginale bare med et annet boltmønster som passer hiluxmellomaksling

fin bildeforkalring :D

Monster Teddy
12-02-2007, 11:33
http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/nyfesteritrommelen.jpg

Her lurte jeg på om jeg skal ta av min H.brems trommel. Bore nye hull, sette inn noen nye bolter sveise dem fast på baksiden. kan dette vere en ide:confused:

http://i20.photobucket.com/albums/b205/vampira20/nyflens.jpg
Her ser derre den nye flensen jeg har laget fra en zuki H.Brems trommel.
det var ikke noe vanskli :)

Men nå sliter jeg bare med å få av den gammle flensen :P

Tommy
12-02-2007, 11:45
Ser bra ut... en avdrager er flott når man skal ha av den originale flensen

Monster Teddy
12-02-2007, 12:30
hadde 6 forskjellige terser(trur det het det) men et søskenbarn har låtn dem av min far, så vet vi ikke hvor dem ligger :(

håper jeg blir ferdig med mellom akslingen bak i dag :)

Monster Teddy
12-02-2007, 14:07
hurra en gamle flensen kom av. men nå sitter trommel fast :P
skruzuki delux den forrgie trommelen bare kappet jeg kryss fordi jeg ikke skulle ha den :P men hva nu hehe