PDA

View Full Version : Store hjul til jul

Dollar
12-01-2007, 14:53
Hei.
Ny på forum å ny innkjøpt cherokee 4,0 -91 mod.
Så mye ny at det kan virke som en aldri har kjørt offroad, men skinnet bedrar.

Mye offroad i pioner tiden før organisert kjøring var et faktum her nord norge, mange laaaange ventinger både sommer og vinter på stoore traktorer med det beste av det beste for og få doningen opp av sompa.

Men nå er det på`n igjen, og i mere organiserte former forhåpentilg.

Trenger hjelp av de som kan litt om hjul og heving (lovlig-tja) jo helst det, men hva er max av max på en slik jeep som jeg har, har hørt tre tomer og 31,10,5-15 stemmer dette, er det ikke mer og hente, virker lite.

sandviper
12-01-2007, 19:16
ca fire innlegg ned på siden kan man lese følgende: http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=7962

Tommy
12-01-2007, 19:42
Velkommen skal du være her hos oss pirater...

sivrt
12-01-2007, 19:43
Velkommen til forumet og nybakt XJ eier!

Det er mye mer å hente på en Cherokee.. Det eneste som begrenser det er penger og kunnskap egentlig.

Det som er maks for en grei slump penger er 3" løft og 31". Skal du over denne høyden begynner ting å koste litt. Grunnen til det er vibrasjoner ved mer enn 3" løft i drivlinjen bakover. Men dette er heller ikke likt på alle biler. Du kan slippe unna med å senke transferkassa 1" og løfte bilen 4-5".
Skal du ha bredere hjul enn 10,5" må du ha breddere. Bushwackers er et av alternativene. Disse bredderne koster rundt 5-6000,-
Ved løft over 5" bør du montere SYE kit med ny mellomaksel. Da bygger du om transferkassen for å eliminere vibrasjonene.
Med 5" løft, SYE og breddere passer 33" x 12,5" rett på.

Mitt hevesett er et 115mm trailmaster og er det høyeste du får godkjent på denne biltypen. Koster ca 20-25000,-

Amund
12-01-2007, 21:21
36" går fint :)

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/10062/normal_Nikon_D40_051_krymp.jpg

Sivrt har 33" på sin, og den er godkjent (115mm trailmaster)

Jeg hadde 31" på min gamle. Det er det mest kurante om man skal ha en bil på veien i daglig bruk, og uansett et veldig greit sted å begynne. Går 'greit' uten å gjøre noe med utvekslinger (blir ikke 100% før du girer ned mener nå jeg, men det går greit uten og, litt tregere aks og litt mindre finkontroll i steinrøysa bare)

http://amund.bilbygging.no/coppermine/albums/userpics/10001/normal_N20060218-15.JPG

Slå gjerne på tråden til meg på jobben på mandag, tlf. 22 90 57 80 så kan jeg gi deg litt priser og info på forskjellige løsninger. Har en god del på lager.

Dollar
12-03-2007, 14:55
Takker for flott veiledning.

sivrt
12-03-2007, 14:57
Det er bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på så skal vi svare så godt vi kan.
Ta en tlf til Amund på 4x4 butikken, han har jo hatt endel av disse bilene selv og vet endel om de angående heving, dekk osv.. Da får du noen priser også å forholde deg til..

Lykke til.. Vi gleder oss til bildene:)

Dollar
12-03-2007, 22:58
Har endel teknisk som må tas, får ikke måler for temperatur i inst panel til å bevege seg, hvor er føler til denne? forsøkte ta av en kontakt i front på motor og da startet kjøle viften.

sivrt
12-03-2007, 23:26
Temp føler skal være montert på motoren ved siden av bremsekraftforsterkeren. Helt inne ved torpedoveggen. Vet ikke om det er forskjell på "vanlig" 4 liter og high output utgaven når det gjelder plassering.

Har du sjekket at kjølevæsken er riktig? rent vann kan gjøre at temp føleren ikke slår inn.

Dollar
12-05-2007, 00:49
ja skal sjekke der for føler,
når starter går, slår måler`n hel ut, for så og legge seg nederst i feltet. så det kan virke som det er i orden i panelet.