PDA

View Full Version : lønnsomt å montere i seter

Alf Einar
12-01-2007, 21:42
bilen min blir 7 år gammel like etter nyttår og da koster d 40000kr i toll for å få seter i bilen. er dette lønnsomt eller kan æ like godt hive pænga ut vinduet?

dette gjelder en 01 pajero 3.0 V6 24v (98-00) utgaven.

Chevysub
12-01-2007, 21:49
Lønnsomt? I forhold til hva mener du ? Kjøpe lik bil med flere seter ?

Det blir jo et regnestykke det hvis du må ha den ekstra seteplassen.

Lønnsomt å gi 40 lapper til staten er det ikke, uansett i mine øyne :)

Alf Einar
12-01-2007, 21:53
tenkte hvis man skal selge bilen i senere tid

Chevysub
12-01-2007, 22:26
Det blir jo et regnestykke uansett det :)

Bare å se hva like biler med alle setene går for det. Pluss minus :)

supersvein
12-01-2007, 22:49
Jeg har litt av den samme problemstillingen med min vil (01 Grand Cherokee).
For meg så er det slik at jeg sparer 20-40' på min bil i forhold til å kjøpe 5-seter i dag (hvis jeg trenger setene), men dette avhenger naturligvis også av hvor billig/dyrt en kjøpte bilen i utganspunktet.

Mtp. et evt. senere salg, så sier det seg selv at du sparer mer jo lenger du venter (med mindre du tenker på å selge i umiddelbar fremtid).
Forskjellen mellom prisen på varebil mot stasjonsvogn forandrer seg relativt lite fra år til år, mens du vil spare 10% avgift for hvert år du venter ;)

Alf Einar
12-01-2007, 23:31
% flate ut di 3 siste åran. prisen går fra 70 og ned til 40 no når bilen har "bursdag". fant ett par eldre modella enn æ har til 210' til 220'kr me seta.
betalte 170'kr før min før 1 år sia. har ingen plana om å selge bil'n før steike før en go bil. e stor fornøyd me den...

Alf Einar
12-05-2007, 22:30
snakket med en selger på Mitsubishi i narvik ang setene. han sa at så lenge jeg ikke hadde noe stort behov for seter så sku jeg bare vente. var lettere å selge uten bakseter for da kunne jeg operere i 2 marked når jeg sku selge. og byttet jeg inn var d lettere for dæm som forhandler å selge for da kunne di og operere i 2 marked.

supersvein
12-06-2007, 12:24
snakket med en selger på Mitsubishi i narvik ang setene. han sa at så lenge jeg ikke hadde noe stort behov for seter så sku jeg bare vente. var lettere å selge uten bakseter for da kunne jeg operere i 2 marked når jeg sku selge. og byttet jeg inn var d lettere for dæm som forhandler å selge for da kunne di og operere i 2 marked.

He he - tviler ikke på at en forhandler gjerne helst vil ha inn billigst mulig versjon av bilen (varebil) nei. Det vil jo gi dem større andel av cash i handelen på bilen du evt. bytter inn mot, og størst mulig grunnlag for fortjeneste ved salg av innbyttebilen (med mulighet til å bygge den om), i tillegg til at dem som du sier kan operere i 2 markeder.

...det er ikke så rent sjeldent at en ser forhandlere averterer stasjonsvogner (av patrol, pajero, LC osv), mens bildene viser at det er varevogner. Dem tjener helt klart mest på å selge den med baksetene montert.
De lever av å få mest mulig mer for bilene enn den gir for dem ;)

Alf Einar
12-07-2007, 06:46
jeg mener no d er lettere å selge bilen som personbil enn varebil, di fleste som kjøper sånn bil er jo ute etter bil med bakseter. men tru hvor mye bilen øker i verdi om jeg setter i setene? har ingen planer om å bytte den me d første. e steike fornøyd me bilen. men er jo kjekt me seter.

Alf Einar
12-07-2007, 10:02
har nettopp hatt meg en prat med en selger i harstad som jeg har kjent i mange år. han anbefalte å sette i setene. prisforskjellen på vare og personbil var 60000kr nå, men kommer ny liste etter nyttår...

HardKåre
12-07-2007, 21:25
Hvis du ikke har tenkt å selge bilen så er det ingen hast: Dun må jo bare vurdere eget behov! Har du behov for fler enn 2 seter bør du montere inn, har du ikke så venter du så lenge som mulig: Når bilen er 10 år i Norge er det jo uansett gratis.

Alf Einar
12-09-2007, 00:51
listeprisen på bilen min etter nyttår som 2 seter er 161000kr og som personbil 227000kr...
har jo ikke behov for setene hver dag, men mange ganger at man har hatt behov