PDA

View Full Version : Orbitrol fra gaffeltruck..

Hilux
12-03-2007, 11:26
Jeg kan få kjøpt orbitrol fra en Toyota gaffeltrukk av nyere dato som har brent for en hyggelig penge, men har absolut ingen greie på orbitrol så jeg spørr her.

Kan jeg bruke den til styring av bakaksel? Har hørt noen snakke om konstant trykk etc på gaffeltrucker..

Jeg regner med å bestille dette settet om ikke så lenge til forakselen http://www.pscmotorsports.com/product_info.php?cPath=151_195&products_id=653&products_id=634 og etter hva jeg har forstått er den pumpa sterk nok til å drive to sylindre :confused:

Amund
12-03-2007, 14:46
Da må du jo ha to ratt, er ikke det litt dumt? :) Den viktigste forskjellen på hydrostater (eller orbitroler om du vil) er om de er Closed Center eller Open Center.. er det ikke det det heter... altså noen hydraulikksystemer er sånn at pumpa kjører opp fullt trykk og holder det (men 'slapper av' når olja står stille), sånn at det alltid står fullt trykk ut til sentralene når de ikke brukes. Mens det vanligste er at olja sirkulerer gjennom sentralene og går tilbake til tanken når de ikke brukes. På en vanlig servopumpe til bil må du ha den siste løsningen. Skal være noe merking på disse så det går an å lese ut, hvertfall om de er av kjent fabrikat som char-lynn eller danfoss.. mener de da er merka med OC eller CC, men sjekk for guds skyld amerikanske pirate, der finner du all info på dette.

Regner med at hvertfall elektriske trucker vil ha closed center, der går jo ikke hydraulikkpumpa (elektrisk) før du drar i en spak.

Ove
12-03-2007, 17:08
Men hvis du kommer over ett kupp på lukket senter , kan denne fint brukes .
Men da må du ha en avlastningsventil som åpner når olja ikke strømmer igjennom sentralen. Er en kurant sak å montere .

Amund
12-03-2007, 17:46
Men da må du ha en avlastningsventil som åpner når olja ikke strømmer igjennom sentralen. Er en kurant sak å montere .

Vil ikke pumpa da gå konstant på maks belastning og olja koke etter veldig kort tid?

Hilux
12-03-2007, 18:02
Da må du jo ha to ratt, er ikke det litt dumt?

Tøøøøft, double wheeler ;)

Jeg kan vel hive på en joystick av denne typen http://www.pscmotorsports.com/product_info.php?cPath=151_194&products_id=486 f.eks?

Da kjøper jeg den, er ikke mange kronene han skal ha for den uansett..

Vil ikke pumpa da gå konstant på maks belastning og olja koke etter veldig kort tid?

^^ skal avlastningsventilen hindre dette ^^ ?

Tommy
12-14-2007, 15:44

Jo... ingen god løsning... sats på en med åpent senter ihvertfall om bilen skal brukes til mere en trial...

Ove
12-15-2007, 20:28
Kommer vel litt ann på .... hvis du har en pumpe som er forholdsvis kraftig , en ikke altfor stor sentral og en sylinder som ikke tar så stort volum funker det med en avlastningsventil som ikke er altfor høyt oppe på trykk , kombinert med en grei liten kjøler .

Eksempelvis funket det greit for JT med Rocky pumpe , lukket sentral og en volumiøs sylinder , med kjøler - selv uten avlastningsventil .

Prøvde meg med dette utstyret jeg også , med Nissan pumpe og uten kjøler - men med samme sentral og sylinder - funket ikke for meg .

Tok da med meg stasen ned til et hydr.firma her (Alltech) , og det de som foreslo avlastningsventil .
Dette var en løsning som de brukte på annen utstyr .

Finner jeg ikke en grei sentral i løpet av jan-feb , kommer jeg til å bruke løsningen med den 130cc sentralen som jeg har komb m ventil .