PDA

View Full Version : Oddimanns -78 mod prosjekt

Oddimann
12-06-2007, 20:46
Vel vel,så er jeg i gang med prosjektet mitt.Som sagt så er det et K-5 Cheyenne -78 mod.350 motor,og TH 350 gear samt 203 transferkasse.Og denne har sett sine bedre dager for å si det mildt.Jeg har enda ikke lært meg å sveise,(kunne det en gang for "ørti" år siden)men nå?? Har lånt meg ett eldre sveiseapp.,men får ikke til å stille dette inn.Det er en som skal vise meg det i begynnelsen på januar,og da tenkte jeg at jeg skulle ha en oversikt over hvor mye som må gjøres før den tid.
Gulvet bak er det en del rust ut i kantene,og den bakerste bjelken er det man kan kalle for pillråtten.
Jeg tenkte at det er litt moro å ha ett sånt prosjekt her inne også.
I mellomtiden så har jeg en peugeot cab som jeg kan daffe rundt med :D
Jeg har heldigvis mye gode plate fra den andre K-5en som jeg hugget opp nylig,så det er bare til å lære seg å sveise og begynne.
Skal prøve å sette inn bilder her underveis om framdriften etc.

rum runner
12-06-2007, 21:00
lykke til,det blir spennende å følge med på prosjektetcrossboned

Oddimann
12-06-2007, 22:54
Takker og bukker,får håpe det går greit mede prosjektet.Har sett av dette livet og det neste til dette her :):):)

55gummi
12-06-2007, 22:59
Der er det noen timer med sveising ja, mig-aparat du bruker?

Oddimann
12-07-2007, 08:21
Mig ja. Men jeg har tatt en pat tester med apperatet,men jeg brenner bare hull.Skrudde ned spenningen og tråd matinga,da var det ikke fullt så galt.Men ble ett hull da og.Jeg skal få en sveiser til å vise meg i begynnelsen på Januar,da var han ledig loksom.Mating og spenning + gass må stå i stil til hverandre,og da er det godt å ha en som kan det til å vise meg det ihvertfall.

Oddimann
01-04-2008, 17:18
Etter en lang julefering er jeg på gang igjen.Var ute og jobba med bilen i dag,og det var stiv kulin både inne og utenfor bilen,men fikk da gjort litt.Fikk av den siste innerskjermen og ut med gulvet.Og fy f###.Rust, rust og atter rust.Men jeg bestemte meg i dag for at det IKKE blir lapping på gulvet og innerskjermene.Har en god del plater fra den andre K-5en,men det blir for mye å lappe på.Så det blir etterhvert,å bestille nytt gulv og innerskjermer,samt den bakre bjelken.Men fortvil ikke,jeg blir IKKE arbeidsledig med det første.
Jeg kommer til å fjerne bensintanken,og deretter pusse og skrape ramma skikkelig før den også gir seg.Det som ikke viser på bildene nå,er at den bakerste bjelken var skikkelig pillråtten.Den fjerner jeg ikke før jeg har fått støttet opp karr. slik at ikke siger ned.Se bildene og nyt det

55gummi
01-04-2008, 20:53
Jepp, etter detta, da KAN du sveise tynnplater. Det er garantert. Er forøvrig lettere å sveise i friskt stål, så det med nye plater er ikke dumt. Jeg var en jævel på å lage luftehull i begynnelsen, men i dag kjører jeg med hardere varme en den gangen. Så det er litt teknikk også.

Oddimann
01-05-2008, 10:34
Jepp,luftehull fikk jeg "all over" på det test stykke mitt,men jeg skal ha en sveiser som skal vise meg teknikken med det sveiseapp. som jeg har lånt.

Oddimann
01-08-2008, 16:15
Morn igjen dere.Var ute og mekket bil i dag og.Fikk fjernet bakluka og den bakerste bjelken,faen som den så ut,skikkelig råtten.Fikk også fjernet bensintanken,men det fikk jeg ikke tatt bilde av fordi batteria sviktet på kamera :(
I morgen så skal jeg prøve å fin slipe vekk siste restene etter den bakerste bjelken,+ å begynne å pusse rust på rammen,den er også rustet,og da må jeg bare redde det som reddes kan.Av en ellere annen grunn,så fikk jeg bare lagt inn ett bilde her i dag,hmemmm.
Fikk også den kompressoren i dag.Fikk den til jul,men forsinket levering.Og da var det ut på Biltema og "snope" litt verktøy vett du biggrin.gif biggrin.gif (Noen lyspunkter må jeg jo ha) :D:D:D

Oddimann
01-10-2008, 10:24
Nå er det atter en ny dag,fint vær faktisk.Så er det ut og pusse rusta på ramma,skal bli godt å få tatt det ihvertfall,og så er det maling i helgen satser jeg på. biggrin.gif biggrin.gif
Sånn ser det ut før jeg begynner å pusse rust. :(:(

Wikingen
01-10-2008, 14:30
Imponerende arbeid!!:eek: Morro at noen gidder å ta vare på disse klassikerne.;)
Lykke til!!!:)

Mvh

55gummi
01-10-2008, 23:16
Måtte se 2 ganger i dag, kjører en identisk rød/hvit K5 i nabolaget her. Paserte når jeg heiv meg i søla ute.

Holten
01-10-2008, 23:18
Ville det ikke vært lurt å sandblåse ramma?

55gummi
01-10-2008, 23:25
Ville det ikke vært lurt å sandblåse ramma?
Både ja og nei, blir noe ekstra arbeide ut av det. Og om detta produktet fins enda veit jeg ikke, men når jeg jobba som lakkerer, da hadde vi et produkt som vart blanda med vann. Det så ut som vann også, frem til du sprøyta det på, så vart det hvit, så svart. Når en brukte det middelet, så sku det værra rustbrunt. Det skjedde en kjemisk reaksjon som stoppa det, og det virka. Hva det heter? Njaaaa, jeg har jobba som lakkerer.Thefinger

Oddimann
01-11-2008, 17:55
Det var nok ikke jeg som var i nabolaget ditt i dag,men når jeg tar meg en tur så har du vel kaffen klar?? hehe
Jeg var innom tanken på sandblåsing av ramma,jeg er jo maler å sandblåser,men det er ett helvetes arbeid å demontere alt.Men nå har jeg slipt i 2 dager,og blir ferdig i morgen.Dette er bare fra midten og bakover vel å merke.Og jeg må si at det så mye jævligere ut enn det var.Der som det var verst var det "rommet" foran bensintanken,men med litt kaffe og en 10 pakning Malboro,og sliping sliping,og masse børsting så fikk jeg av dritten.Opp gjennom årene,så har jeg vel sandblåst 3 rammer til diverse biler,og det er ikke alt du får med deg da heller,men selfølgelig mer enn med sliping ja.
Den malingen som jeg skal bruke,heter Jotamastic Aluminium.Detter er den malingen vi bruker ute i Nordsjøen.Der er det rimelig strenge med spesifikasjoner med tanke på kvalitet i ett "hardt" miljø.Regn,sjø og salt.Denne malingen er ett slags metallisk belegg som du kan tillate deg å male på "litt" rust,dvs. ikke rustkaker,men at det ligger ett tynt belegg går ann ,liksom.Selve grov rusta må altså vekk. Vi nålepikker det meste i Nordsjøen,og så maler vi med denne malingen.Og da er det garanti på 10 år,hvis forarbeidet er gjort godt nok.
Skal ta bilde av malerspannet i morgen,det er ett Jotun produkt,og koster ca 1800,- for en 20 liters,men jeg fikk det gratis av firma jeg jobber i :D:D

Oddimann
01-15-2008, 20:07
Nå har det vert litt framgang,endelig :D:DJeg har slipt,slipt,børstet og bannnet og steikt i 3 dager,jævla trangt å komme til.Jeg bruker en maling som heter Jotamastic Aluminium,og herderen er en Cold Climate.Da kan vi male når det er rimelig kaldt,tror det er ned til -4 grader.
Dette er en maling som er påkrevd i Nordsjøen.Hvis vi ikke sandblåser,og må nålepikke,børste eller slipe,så er det denne malingen som er best.Den kapsler inn det lille av rust som eventuelt blir igjen etter mekanisk forbehandling.Men den groveste rusta,MÅ vekk.Til og med denne malingen har sin begrensing.
Nå er det bare det svarte som står igjen,da er jeg ferdig med noe ihvertfall.
Holder på nå og lager meg nye braketter for de 2 bakerste foringene imellom karr. og ramme.

Holten
01-15-2008, 20:14
Imponerende jobb!! grnpirate Bra du redder bilen fra døden Thefinger Blir gøy å se åssen den blir. Satser vel på at den blir sånn som den på avataren din? :D

55gummi
01-15-2008, 20:20
Helt konge, kommer til å pasere denna du? Han har satt ned prisen litt nå.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12078963&sid=xz12lcf9_0ni728411

Oddimann
01-15-2008, 22:11
Joda,den på Avataren er dritbra,er jo ett lite mål det da,men tror ikke den blir heeeelt lik nei :D:D
Kommer nok ikke opp i sånne summer på min nei,men en sånn 229 000,- ca ThefingerThefinger

55gummi
01-16-2008, 03:01
Joda,den på Avataren er dritbra,er jo ett lite mål det da,men tror ikke den blir heeeelt lik nei :D:D
Kommer nok ikke opp i sånne summer på min nei,men en sånn 229 000,- ca ThefingerThefinger
Hehe, litt over langen så kan det bli store summer. Meeeeeeeeen, syns den fortsatt er drøy ja. Hva er tørketia på den grunninga du bruker? Hvordan er det å slipe bort ved eventuell sveising? Mellomslipe før lakkering? Og hvordan er det å lakke over, går det ann å bruke både 1 og 2K lakk?

Oddimann
01-16-2008, 08:56
Tørketiden er ikke så lang,men herdetiden er lengre.I denne tempen her,så er det 72 timer.Dette er ett Epoxy produkt og da er det 2 K,og det beste er jo å bruke Epoxy videre også.dette er en maling som jeg KUN skal ha under bilen,og på slike plasser som ikke skal lakkeres med div.billakk.Hadde ikke tatt tjangsen på det nei.Men når det er sagt,så vet jeg at noen har tatt og malt med bengalakk,med godt resultat.Jeg skal male 2K sort Jotaproof,som er topcoaten i detta systemet her.Men etter at du har tatt dette som grunning,så kan du ha tektyl på vanlig måte.Men du må huske på en ting:Ikke ta og mal med jotamastic oppå tektyl,da sprekker det som bare f###.Tektylen herder jo alldrig,men det gjør jotamasticen,og da blir det millioner med sprekk i malinga,og du har hatt en helvetes jobb til ingen nytte.Går veldig lett å slipe vekk for sveising,no prblems.
Er ikke sikker på om du kan lakkere over med 1K, hadde jeg ikke tatt tjangsen på det nei.Denne malingen her anbefales IKKE utvendig på karr.Da bør du i alle tilfeller ha Epoxy system hele veien.

Chevy-Sheriff
01-16-2008, 09:09
Detta systemet ser bra ut. :)

Kan det sprøytes ?

I såfall tot jeg det blir den neste fargen på van min.....:D

Oddimann
01-16-2008, 16:20
Detta systemet ser bra ut. :)

Kan det sprøytes ?

I såfall tot jeg det blir den neste fargen på van min.....:D
Silver Van? :D:D
Joda,den kan absolutt sprøytes på ja.Vi bruker sånne svære beist av noen pumper,dette pga av det er en maling som er rimelig tykk i konsistensen,men til våres bruk så går det også veldig greit å sprøyte.Men du må tynne den ut,til bil lakk konsistens nesten, med rengjøringmiddelet som heter :Tynner nr.17,(også ett Jotun produkt,selvsagt)
I dag så har jeg vert "sleggemekaniker",og laga meg 2 nye braketter for de foringene i mellom karr. og ramma.De gamle var jækla ruset for å si det sånn.
Og så fikk jeg til sveisingen i dag.Fiksa 2 stk emner og testet sveiseapp på det,og det funka ganske bra.Sist,så bare brandt jeg hull "all the way",men ikke nå.:D:D

Oddimann
02-12-2008, 15:25
Da er det påan igjen.Etter en rolig første uke i fripeerioden,så startet jeg i går å kappe til og sveise på den høyre stolpen til baklua.Følte at det ikke funka med sveisingen med en gang,men det kom seg etterhvert.I morgen så skal jeg prøve å ta den andre siden,der er det mye mindre rust,:):) så det skal gå greit. Ser bare for meg at sveisingen kan bli bedre,men jeg brandt hull ett par plasser,som plata var meeeeget tynn,jævla rusta vett du.Da var det å kappe litt til,lage nye biter og sveise igjen.
Satser også på og få malt den stolpen som jeg sveiste opp i dag,før faenskapet ruster igjen.Fikk bare lasatet opp det ene bildet,hmmmmm

Oddimann
02-12-2008, 16:59
Er det noen som kan si meg hvorfor jeg ikke får lastet inn alle vedlegg (bilder) i tråden min?? Jeg trodde først at det var dataen min som ikke var som den skulle,men jeg har dette prosjektet inne på Offroad også,og der fikk jeg alle bildene inn.

Holten
02-12-2008, 17:00
Er bildene store? Kan ha noe med at de er for store, så det tar for lang tid. Prøv å gjøre bildene mindre å prøv igjen :)

Oddimann
02-13-2008, 08:14
Prøver igjen.Jøss,jeg var bare innom mappa mi og snudde bildene slik de var når jeg tok de,og da..........:):)

Oddimann
02-20-2008, 14:33
Så var det siste rapport før nordsjøturen.Nå har jeg fått kappet av det rustne og dårlige på den bakerste bjelken som jeg hadde igjen fra -86 mod.Den var ikke så verst,men den venstre enden var dårlig.Jeg måtte også kappe vekk det ene brakettfeste for hengslene (den venstre),og lage nytt og sveise på.Men nå er det gjort,og resultatet ble meget bra etter mine øyne ihvertfall :):) Som dere ser så er det fortsatt fin vinter her i Stavanger,mildt,grønt og flott :D:D"Ute og jobbe med bilen vær"Fikk til og med malt alt med svart.Den svarte malingen er også Epoxy,Jotaproof topcoat heter den.

Oddimann
12-27-2008, 11:33
Halloisen igjen.Fikk besøk av nissen til jul,og han kom med ett gavekort fra Biltema på 3000,- :grinpimp:
Tenkte da at jeg skulle kjøpe ett nytt sveiseapp til 2700,-
Er det noen som har kjennskap til Biltema sitt sveiseapp??? Det er jo bare til hobby jeg skal bruke det til.....

eriknor
12-27-2008, 12:36
biltema sine duger til tynnplate sveisning, har hatt mitt i 10år nå, enste negative er vel slangepakka.

Raymond_K5
12-27-2008, 14:36
Jeg har akkurat kjøpt meg Biltema sveiseapparat selv. Jeg kjøpte det som heter 180. Litt av grunnen til det var at jeg hørte av en som hadde hatt et av de mindre at bryteren på pistolen kun starter trådmating og gassen på de andre apparatene. Det er derfor spenning på tråden hele tiden. Da får man fine sveiseblink hvis man ikke passer på.

Oddimann
12-27-2008, 15:15
Jepp,kan vere enig med den slangepakken ikke er av beste kvalitet,den virket litt pinglete når jeg var og kikka på det.
Det var det 180E jeg først tenkte på,men så tenkte jeg at det er jo ikke noen vits i å kjøpe større enn man har bruk for.Jeg har en 16 amp sikring som går til garasjen,holder den til det 180E?? De anbefalte 16 amp sikring inne i instruksjonhefte.Av og til så står det at det og det skal holde,men....
Men takk for gode råd,da tar jeg sikte på det 180 jeg også.
Får sikkert ikke tid til å starte skikkelig opp med prosjektet igjen før i begynnelsen av Februar,men da........

Raymond_K5
12-27-2008, 17:11
Fungerer fint med 16 A sikring.
En annen ting å tenke på er at minste strømstyrke er lavere på 180 enn de andre og at det er 6 innstillinger på strømstyrken.

Oddimann
12-28-2008, 11:28
Takker for fin info Raymond.Det blir nok ett 180 E på meg og.Men når jeg får bruke det,vites ikke nei,men det er jo godt å ha det liggende klart ja.