PDA

View Full Version : Regelverk 2007

Tommy
01-31-2007, 08:33
Her finner du det, tillegg i rødt, utstreket er det som er fjernet

www.arendaloffroadklubb.com/regelverk/Klasse1.doc
www.arendaloffroadklubb.com/regelverk/Klasse2.doc
www.arendaloffroadklubb.com/regelverk/Klasse3.doc
www.arendaloffroadklubb.com/regelverk/Klasse4.doc
www.arendaloffroadklubb.com/regelverk/Klasse5.doc
www.arendaloffroadklubb.com/regelverk/Klasse6.doc

Vedlegg til teknisk reglement for Biltrial

Krav til veltebur og takplate.

Materialspesifikasjoner - rør:
Det benyttes kalddragne sømløse stålrør med minimum strekkstyrke: 350N/mm2.
Minste tillatte rørdimensjon i hovedbøylen er 45mm utvending diameter med 2,5mm godstykkelse, alternativt 50mm x 2mm. Øvrige deler av buret kan ha minste utvendig diameter 38mm med 2,5mm godstykkelse, alternativt 42mm x 2mm.
For å unngå deformering av røret under bøying, må bøyens radius ikke være mindre enn 3 ganger rørets diameter.
Alle sveiser må være av god kvalitet, sveiser i buret må ikke slipes.
Rør i veltebur tillates ikke benyttet til transport eller oppbevaring av væsker.

Veltebur:
Veltebur skal ha minst seks festepunkter og minimum bestå av;
tverrgående heldragen hovedbøyle, tverrgående frontbøyle og langsgående siderør mellom hoved- og frontbøyle, alternativt 2 sidebøyler og tverrgående frontrør mellom disse, to bakoverstrevere fra hovedbøylens øvre hjørner til bakre festepunkter, diagonalstag i hovedbøyle, eller fra øvre hjørne i hovedbøyle til motsatt bakoverstrevers nedre festepunkt. (Staget kan være demonterbart.)

Ved innfesting av velteburet i karosseriet, skal hvert ben ha en festeplate med min. 120cm² størrelse og 3mm tykkelse. Platen festes til karosseriet med minimum 3 stk. M8 bolter av min.8.8 kvalitet.
På undersiden legges en forsterkningsplate med minimum samme størrelse og tykkelse. Forsterkningsplaten kan også ligge på oversiden av karosseriplaten men må da sveises fast til karosseriet.

Kjøretøy med karosseri uten hel stålbunn skal ha veltebur festet til rammen.
Dersom buret sveises direkte i rammekonstruksjonen, bortfaller kravet til festeplater og boltforbindelse.

Demonterbare forbindelser
Dersom det anvendes demonterbare forbindelser i konstruksjonen, må disse overensstemme med FIA-reglementet, se Bilsportboken tegning 253-27 til 253-37.
Boltene skal ha minimum 10mm diameter og minste kvalitet ISO 8-8.
Demonterbare forbindelser kan ikke benyttes som en del av hoved- front- og sidebøyler. Slike forbindelser er kun ment for tilleggsstag til veltebøylene og for montering av langsgående bøyle til en hovedbøyle (tegn.253-4). I sistnevnte tilfelle skal det ikke benyttes fester som vist i tegn. 253-30, 253-33 og 253-37.

Takplate:
Takplaten skal dekke området fra hovedbøyle til frontbøyle mellom siderørene i velteburet. Det stilles følgende krav til platen :
1 mm. stålplate sveiset fast til buret, alternativt 2 mm. stålplate fastskrudd på min. 6 steder, eller 3 mm. aluminiumsplate fastskrudd på minimum 6 steder. Ved fastskrudd plate skal festeører sveises til velteburet, boring i buret tillates ikke. Boltene skal være av min. M8 og av minst 8.8 kvalitet.

Holten
01-31-2007, 23:55
For å være litt kranglete så fant jeg noen feil i Modified klassen!:p

Det står: " Aksleavstand kan ikke endres "
Pluss at denne står i rødt, det er jo ikke ett tillegg? Det var jo ikke tillat før heller. :)

Tommy
02-01-2007, 05:46
Beklager skrivefeilen... he he
det er et tillegg i regelverket... selv om det ikke var tillatt før..:D

LøvSkogeN-RacinG
02-02-2007, 10:27
er alt klart for 16åringer til og kjøre bil trial nå??
Bortsett fra kurse..

For da kan jeg bestillie biltrial lisensen!

KHD
02-03-2007, 16:37
Er det påkrevd med DOT merkede dekk i klassene Proto eller Promod i NC, Nordic eller ET. Så vidt jeg kan se er det ikke det. CMIIW

Tommy
02-03-2007, 16:41
er alt klart for 16åringer til og kjøre bil trial nå??
Bortsett fra kurse..

For da kan jeg bestillie biltrial lisensen!

Det er HELT klart at det blir åpenet for Juniorer i Biltrial og TT.
Lisensen tror jeg du må vente litt med, siden dette ikke er helt klart enda...crossboned crossboned

Tommy
02-03-2007, 16:41
Er det påkrevd med DOT merkede dekk i klassene Proto eller Promod i NC, Nordic eller ET. Så vidt jeg kan se er det ikke det. CMIIW

Det er ikke påkrevd med dot merkede dekk nei...

sven
02-26-2007, 00:22
finnes det noen link til vedlegget angående burkonstruksjon?

tigger
02-26-2007, 00:55
denne mener du sven??
http://www.offroad.no/formulaoffroad/NBF_2006/Vedlegg_B_offroad%20racing.htm

sven
02-27-2007, 21:35
det er et til biltrial og, men et er kanskje samme som til minste formulaklassen?

Tommy
02-27-2007, 21:53
Jeg skal finne det til deg Sven..

ToyLux
02-28-2007, 18:00
"Kjøretøy med karosseri uten hel stålbunn skal ha veltebur festet til rammen."

Jeg kjører en Willys med orginalt karosseri, hvor gulv og torpedovegg er tett.
Fra faller kravet om innfesting av veltebøyle til ramme på denne?

Å.H
02-28-2007, 18:47
Korrekt,den kan du feste i karrosseri ,men den må da festes i en sveiset forsterknings plate på min.120cm2 med min.3mm tykkelse. Samme som på min Willys

fra-norm
03-16-2007, 17:51
Korrekt,den kan du feste i karrosseri ,men den må da festes i en sveiset forsterknings plate på min.120cm2 med min.3mm tykkelse. Samme som på min Willys

Må bare tilføye litt her...

Har nå snakket litt med Tommy om nettopp dette med innfestning til karosseri.
Vi kan sveise fotplaten (100mmX120mmX min. 3mm= 120mm2 X 3mm) på buret rett i karosseriet uten noen form for forsterkningsplate værken under eller oppå karosseriet. Dette betinger jo selfølgelig at bilen ikke er grusrustet der hvor buret skal festes..
Grunnen er at buret blir aldri sterkere enn det svakeste punkt, som da vil bli i sveisen rundt forsterkningsplaten mot karrosseriet.

jan terje
03-24-2007, 09:36
I light truck kan hjulbue skjeres bort inntil 10 cm. Kan man da på en bil med skjerner av denne typen;
2241
fjerne skjermen?

Blesvik
03-24-2007, 10:15
Vil tro at skjermen må flyttes opp...

Berge-Olsen
03-31-2007, 14:09
6.6 Sikkerhetsbelte
Minimum 4-punktbelte skal benyttes og være sikkert montert.
karosseriet, skal festepunktene forsterkes med en minimum 2 mm tykk stålplate med minimum størrelse
direkte i burkonstruksjonen ved bruk av påsveisede braketter
av sele beregnet for å ligge rundt rør. Sikkerhetsbeltet skal være uten skader og mangler.

Jeg tolker dette som at selen ikke trenger å være FIA godkjent og jeg kan for eksempel benytte de som er nederst på denne siden http://www.pedersens-racing.no/bil/Sabelt/belter/ ?

Tommy
04-19-2007, 12:02
Her er vedklegget for bur..

http://www.bilsport.no/reglement_2005/tekn_biltrial.htm#biltr106

asbjorna
07-25-2007, 22:28
Er det lov å bruke motor/gir fra en framhjulstrekker i en modified suzuki?
Planen var å sveise diffen i kassa for så å ta ene stikkakslingen bak i transferkassa.

Holten
07-25-2007, 22:38
Jepp, bare å sette igang :)

3 Drivverk
3.1 Motor
Motortype er fri. Motor skal plasseres tilnærmet lik originalt for kjøretøyet. Original kompressor for aktuell motor tillates benyttet, turbo tillates ettermontert. Riktig fungerende, doble returfjærer skal finnes på forgasser / spjeldhus.

asbjorna
07-26-2007, 11:26
var det jeg trodde jeg også, men litt dritt å montere det i bilen og så viser det seg at det ikke er lov da.

Holten
07-26-2007, 11:41
Er en ting jeg stusser på da..

3 Drivverk
3.1 Motor
Motortype er fri. Motor skal plasseres tilnærmet lik originalt for kjøretøyet. Original kompressor for aktuell motor tillates benyttet, turbo tillates ettermontert. Riktig fungerende, doble returfjærer skal finnes på forgasser / spjeldhus.

Framhjulstrekker motoren vil jo bli stilt på tvers. Mener de plasseringen på ramma, eller skal den stå nogen lunde samme som orginal?

Det får noen med litt mer kjennskap til reglene enn meg svare på..:rolleyes:

EDIT: Når jeg tenker meg litt om, så skal jo ikke dette være noe problem ifølge reglene?? Motoren vil jo på en måte bli stilt samme vei, altså sylindrene!

Er sikkert bare jeg som tenker for mye nå! Thefinger

supersvein
07-26-2007, 12:17
Kan hende at du tenker litt vel mye nå ja.
...jeg tror at regelverket er ment slik at motoren skal være montert forran(under panseret) på en bil hvor dette er originalt.
Det eksisterer jo f.eks swift-motorer i Suzuki SJ som går i standard, så at det kommer fra en fremhjulsdrevet bil(regner med at swift'en er det) kan ikke ikke være avgjørende for om det er lov eller ikke.

asbjorna
07-26-2007, 14:14
Motoren vil jo bli stilt på langs i bilen slik at stikk akslingene kommer ut av diffen i lengderetning av bilen. Fordelen med dette er at vekten vil bli plassert lenger bak i bilen og at drivpakken ikke blir så lang. Jeg har målt litt og har kommet til at en volvo motor og en volvogirkasse blir såpass lang at transferkassa kommer bak setene omtrent. Da vil mellomakslingen bak bli veldig kort og den vil få en ganske krapp vinkel. Det er ikke spesielt gunstig for kryssene.

Holten
07-26-2007, 14:16
Jeg har målt litt og har kommet til at en volvo motor og en volvogirkasse blir såpass lang at transferkassa kommer bak setene omtrent. Da vil mellomakslingen bak bli veldig kort og den vil få en ganske krapp vinkel. Det er ikke spesielt gunstig for kryssene.

Du må ikke flytte transfer. Ja, mellomakslingen blir veeeldig kort..:)

crom
07-31-2007, 17:42
lurte på om noen kan si meg hvor høy veggen bak settene skal være i promod??
håper hjelp å raskt svar

extremetoy
07-31-2007, 17:43
lurte på om noen kan si meg hvor høy veggen bak settene skal være i promod??
håper hjelp å raskt svar
like høy som bakskjerma dine!

status
11-06-2007, 01:57
Jeg tolker dette som at selen ikke trenger å være FIA godkjent og jeg kan for eksempel benytte de som er nederst på denne siden http://www.pedersens-racing.no/bil/Sabelt/belter/ ?

Hva ble svaret på denne saken ? kunne ikke finne noe i denne tråden.

Arne
11-06-2007, 07:35
Hva ble svaret på denne saken ? kunne ikke finne noe i denne tråden.

Etter dagens regelverk er den godkjent i klasse 1, 2 og 3, men kjøp deg en med sentrallås som løser ut alle stropper.
Regelverket for 2008 er er ikke helt ferdig ennå, men det vil med sikkerhet varsles at denne ikke anbefales og at den ikke vil være tillatt fra 2009.