PDA

View Full Version : Et lite spørsmål om motor

Finken
12-12-2007, 06:03
Er litt nysgjerrig bare og lurer på hvorfor er de ingen som bruker turbo eller kompressor i Formula Offroad?
Godt mulig det er noen, men har ikke sett noen enda, en turbo motor blir vel no treg ifra bunn av, men en kompressor henger jo med hele veien, men tar kansje for mye hester, en turbo motor kan jo kjøres med respons system og bli kjapp den å.

Og så lurer jeg på hvorfor det er så mange som er så trofaste til forgasser, hvorfor er det ikke fler som bruker et datasprut, som styrer bensin og tenning helt, er vel større muligheter for og få en motor til og gå optimalt på hele registeret på den måten, trodde jeg da, men har tatt feil før jeg. he he.
Syns generelt at det er mange som bruker gassere på v8.

Har spurt litt om disse tingene før, men ikke fått noen skikkelige svar.

Tommy
12-12-2007, 07:00
Her blir jeg sikkert korrigert litt av gutta... men prøver meg likevell...

Turbo er det folk som har planlagt å kjøre med men planene er blitt skrinlagt grunnet kostnader, jeg vet Kjellis tittet på en værstingturbo til en 6 sylinders motor, tror det fort var 30K bare for turboen..

Datasprut er det mange og stadig flere som kjører med, fungerer glimrende men er også et spørsmål om kostnader.....

fastfoot
12-12-2007, 08:32
Er litt nysgjerrig bare og lurer på hvorfor er de ingen som bruker turbo eller kompressor i Formula Offroad?
Godt mulig det er noen, men har ikke sett noen enda, en turbo motor blir vel no treg ifra bunn av, men en kompressor henger jo med hele veien, men tar kansje for mye hester, en turbo motor kan jo kjøres med respons system og bli kjapp den å.

Og så lurer jeg på hvorfor det er så mange som er så trofaste til forgasser, hvorfor er det ikke fler som bruker et datasprut, som styrer bensin og tenning helt, er vel større muligheter for og få en motor til og gå optimalt på hele registeret på den måten, trodde jeg da, men har tatt feil før jeg. he he.
Syns generelt at det er mange som bruker gassere på v8.

Har spurt litt om disse tingene før, men ikke fått noen skikkelige svar.

Det handler mest om pris, en ca 800 hk v8 motor kan man lage/kjøpe for ca 70000-120000 kr, skal du ha en turbo motor som holder med samme effekten blir kostnadene langt over det, men det flere som har begynt å se på turbo på en lett alu v8 motor, da med ett nos anlegg for å få fart på turboen. Kompressor motor får problemer med reima igjen pga støv/sand etc, har Jesel beltdrive på min egen motor og selv om den kapslet inn må det byttes hvert år pga slitasje.
Neste alle i unlimited kjører m datasprut. Håper det var svar på noen av spørsmålene dine

Finken
12-12-2007, 10:27
Takker for svar, var mest nysgjerrig.
Men, trodde nesten det var billigere og bygge en turbo motor enn en sugemotor jeg, er jo slik på mindre motorer ihvertfall, bare veit på en volvo firer så er 300 turbo hester kontra 300 sughester en prisforskjell uten like.

300 turbohester har man med ganske lave kostnader, en ny turbo, chip, ny eksos, luftfilter, ny kam, luftmasse måler og ny bensintrykksregulator, burdte vel havne under 30 tusen, mens 300 sugehester nærmer seg vel fort 100 tusen.

Nå er vel kansje ikke en volvo firer og en v8 no sammenligning da.

De kjører med datasprut ja, bare sett enkelte gasser motorer jeg, kunne ikke helt tenke meg at det var optimalt når det stort sett dissa bilene aldri går vannrett.

Thunderbolt
12-12-2007, 18:38
Man kan bygge en V8 turbo motor med relativt mye hester (600-700hk) uten at det koster mye, men jeg tror at for å få det til å virke optimalt oppe i bakken vil det nok koste en del mer - men det gjenstår å prøve ;)

Jeg tror nok at responsen fra motoren vil bli det vanskeligste å få til.

Jeg for min del har kjørt med innsprut siden jeg bygde bilen i 1999.
(Med unntak av reserve motoren jeg brukte i skien i år......)

Finken
12-12-2007, 19:46
Men, se for dere en v8 twin turbo med respons system, da har man full effekt tilgjengelig hele tia og må da være ganske så sinnsykt og høre på, blir vel som en wrc bil bare hakket værre. he he
Men, da er nok kostnadene sikkert like høye som på en sugemotor.

EvoMan
12-12-2007, 23:06
jeg har en Holset hx60 billig, hvis noen vil prøve på en stor V8 :)

er jo en av dere her som har fått en før, kanskje den kommer i 2008 sesongen??eller vil DU ha 2 på den du skal bygge så er det en til her nå klar for å byttes i ting og tang:)

Thunderbolt
12-13-2007, 20:15
Blir nok litt mye med 2 HX60 tror jeg. 2 stk er kapable for over 2000hk og det er rett og slett for mye.
Vi får se hva det blir til med den ene, men er litt bekymret for at den er litt "treg".

Twin turbo med respons system........det lukter ordentlig mye penger.

Twin turbo med lystgass = mye billigere.

EvoMan
12-13-2007, 22:44
hehe kan det blir for mye da?

Finken
12-17-2007, 17:53
Kommer det noen med turbo etterhvert eller er det ikke så aktuelt?
Hadde vært tøft, men med respons og hele pakka så blir det fort dyrt ja.

Er det noen her som kjører som har no specs på motorene sine?
Går det stort sett i hyllevarer eller blir for eksempel stempler og råder bestilt på mål.

Thunderbolt
12-17-2007, 20:33
Det er stort sett "riktige" hyllevarer som blir satt sammen.

Min motor genererer 866 hk / 1092 nm uten hjelp av lystgass eller overlading med få eller ingen modifikasjoner på delene som den er satt sammen av:cool:

Finken
12-18-2007, 09:19
Noen som har no spes og komme med da? Litt hva slags innmat som blir brukt. Hvilket turtall har du de 1092nm på?

Thunderbolt
12-18-2007, 14:48
580 CID (9,4 liter)
Merlin III tall deck blokk 4,530" borring
Eagle Veiv 4,5" slag
Eagle H beam råder
Wiseco stempler 14:1 komp
Total seal stempelringer
Trick flow 360cc topper
Rullekam, relativt mild, med ca 0.700 løft
Holley Multiport EFI, MSD tenning og cranktrigger

1092nm ved ca 4800 rpm........

Finken
12-18-2007, 18:32
Tøft, brutale komp forhold.
Er jo ikke no som er grommere enn og høre på formula bilene på full fres, måtte kansje vært en v8 med turbo og respons, men det har jeg ikke hørt eller sett enda.
Er det standard oljepumper som blir brukt eller går det i tørrsump?

Nå gnåler jeg no jævli rundt maskineriet her, men er imponert over skyvet i dissa bilene og leste no om at det holder med normalt vedlikehold og en sjekk etter vær sesong, holdbarheten må jo væra ganske bra med tanke på effekt utaket og bruken, det er jo mest full gass og går bare i sand og annet drittunderlag, får vel dratt i seg en del drit.

Passer sikkert og spørre her om et sånt kit ifra eagle med veiv, h profil råder og stempler til rundt 2000.- dollar er brukbart, ikke akkurat i formula, men mer til en allround maskinist.

Thunderbolt
12-18-2007, 19:29
Jeg bruker en vanlig Melling Hi-volume pumpe, bunnpanne med trap door og en akkumulator som tar unna hvis trykket skulle bli borte et par sekunder. Jeg vet ikke om noen som bruker tørrsump.

Sand er selvsagt et problem så man må har gode filtreringsløsninger på lufta motoren suger til seg. Min motor suger inn over 500 liter luft i sekundet på fullt rus.......

Eagle kit til $2000 er bra nok både til formula og gatebruk. Kan fint belaste dette med 700-800hk uten problem. Sannsynligvis enda litt mer hvis man bruker turbo til å "lage" hestene.

Finken
12-18-2007, 19:38
Trap door og det er?
De gangene jeg har bygd isammen motorer så har jeg lagd noen extra skvelpeplater og litt i bunnpanna, men skal vel litt mer for og holde olja på plass så pumpa suger hele tia mens bilen står omtrent loddrett, trudde kansje detta blei et lite problem jeg.

Takker foresten for svar.

Palle
12-18-2007, 21:04
Nu bliver jeg også lidt pirret, især med al den snak om "respons system" Er det ikke bare det der kaldes Antilag?
Eller er det et fancy system, der på anden måde hæver trykketcrossboned

Det skal jo lige siges, til dem der ikke ved det, at jeg kører med Volvo turbomotor, og til næste år kommer der "lystgas" på den, netop for at fjerne turbotøven, antilag er indbygget i motorstyringen, men er kun brugbart i forbindelse med kobling/shiftcut, eller transbrake.(antilag kan dog køres både med gas og tænding)
Men hvis der findes en fiks løsning (respons system) vil jeg da meget gerne høre lidt om det.

Finken
12-18-2007, 22:15
Nå er ikke jeg no expert på respons system, men meninga er jo og holde turbotrykket oppe, er vel bensin som antennes i grenrøret og holder turboen igang ved giring eller nedbremsing, så det bare er og putte på med gir igjen og har ladetrykk med engang.

Vit hva hensikten er, men har ikke att meg så veldig inn i hvordan det er satt opp, sliter på turbo ihvertfall.

Palle
12-18-2007, 22:45
Nå er ikke jeg no expert på respons system, men meninga er jo og holde turbotrykket oppe, er vel bensin som antennes i grenrøret og holder turboen igang ved giring eller nedbremsing, så det bare er og putte på med gir igjen og har ladetrykk med engang.

Vit hva hensikten er, men har ikke att meg så veldig inn i hvordan det er satt opp, sliter på turbo ihvertfall.

Ok. Tak for det!
Det er altså åbenbart det samme, som vi kalder antilag/launchcontrol og lignende.
I grove træk flytter du tændingen, så den har forbrændingen ude i grenrøret/manifolden, så den holder holder eks. 4000rpm, med begrænseren, så du har fuldt ladetryk ved transbrake eller kobling nede, når du så slipper, er der fart på luften, og lidt senere også på bilenThefinger Kan også bruges ved "flatshifting" hvor du fjerner et par tændinger ved gearskift,
Men det er reelt ikke særlig tit, det er nødvendigt til formula, der har jeg i hvertfald mere brug for hurtigere speederrespons fra dellast til fuldlast.
Der er i motorstyringen mulighed for, gas som antilag, så skyder den kun gas ind, til ladetrykket er nået(selvfølgelig først aktivt over 2500rpm e.l.)Men det kan vi jo lege med når det er monteretcrossbonedcrossboned

Ja! jeg ved godt nogen vil skrige V8!! men er i klar over hvor mange timer jeg skal på løbebåndet for, at kompensere for den enorme vægtforskel:eek::eek::eek:

Thunderbolt
12-20-2007, 09:29
En "trap door" er rett og slett en hengslet luke i bunnpanna som gjør at oljen renner bakover, men sperrer for slik at olja ikke kan renne fremover.

Det er ikke noe problem for oljepumpa å få tak i olje når man kjører oppover da pick-up'en sitter i bakkant av bunnpanna.
Utfordringen er sidelengs og nedover.

Nedover er bortimot umulig å drive med lenge av gangen da olja relativt raskt samler seg foran i motoren. Sidelengs går greit ganske lenge uten problem. Jeg tror også noen bruker en type hengslet pick-up som hjelper på her.

Finken
12-20-2007, 11:42
Skikkelig avansert bunnpanne da. he he.
Hmm, har ikke no bilder av ei sånn bunnpanne?
Det må kunne vel nesten vært en fordel i trail å.

knut e
12-20-2007, 16:01
da det gjelder "respons system" så er jo det noe som er mest aktuelt på motorer med voldsom effekt som 300hk+ pr l motorvolum da de har store turboer som har lang tid på og få fart på seg min personlige mening, understreker personlige mening. er at på en stor v8 så vil det sikkert være mer aktuelt med noe mindre turboer sett i prosenter av motorvolum altså at man relativt sett har en mindre turbo som er med mye mer fra bunnen av og gjerne veldig nærme utblåset. for hvis en skal opperere med f.eks 300hk pr l motorvolum så ville fort lightfoot og thunderbolt fort hatt bortimot 2500hk derimot 2l motorer på oppimot 900hk er ikke lenger så veldig sjeldent i gatebilsammenheng mens de store v8 henger igjen mye med at de redder seg på volum så trimmingsgraden ikke trenger og være så brutal hvis man ser bort fra dragrace osv såklart

fastfoot
12-20-2007, 18:24
da det gjelder "respons system" så er jo det noe som er mest aktuelt på motorer med voldsom effekt som 300hk+ pr l motorvolum da de har store turboer som har lang tid på og få fart på seg min personlige mening, understreker personlige mening. er at på en stor v8 så vil det sikkert være mer aktuelt med noe mindre turboer sett i prosenter av motorvolum altså at man relativt sett har en mindre turbo som er med mye mer fra bunnen av og gjerne veldig nærme utblåset. for hvis en skal opperere med f.eks 300hk pr l motorvolum så ville fort lightfoot og thunderbolt fort hatt bortimot 2500hk derimot 2l motorer på oppimot 900hk er ikke lenger så veldig sjeldent i gatebilsammenheng mens de store v8 henger igjen mye med at de redder seg på volum så trimmingsgraden ikke trenger og være så brutal hvis man ser bort fra dragrace osv såklart

her er `liten` ls 454 cid m vifter 2500 hk på race gas, løp å kjøp

Thunderbolt
12-20-2007, 22:00
Har ikke noe bilder av bunnpanna innvendig, men den jeg kjører med er helt vanlig hyllevare fra Moroso - ikke noe spesielt.