PDA

View Full Version : 4-link front

skogsvild
12-16-2007, 08:28
Har lite problem med att fästa övre stagen till framaxeln :confused:

Jag kommer köra med 4-link med panhardstag

De nedre stagen kommer jag fästa "under" ramen men de översta har jag inte lyckats klura ut än

Så jag vill se bilder på era 4-länkade suzukis så jag kan få lite ideer hur jag ska gå till väga.

Irok
12-16-2007, 10:41
Kan det vere enklere med K link eller 1 link?

skogsvild
12-16-2007, 14:10
anledningen att jag vill ha panhard stag är för att unvika bumpsteer då jag ska köra med styrsnäcka.

Men har fått lite ideer genom att titta i Epa b loco's byggtråd :rolleyes:

epa b loco
12-18-2007, 18:37
Har du kommet langt med forstillingen. Med portaler ville jeg nok valgt 1-link, har jo fremdeles panhardstag da. Hvis du har startet med 4-linken, så fant jeg endel info på pirate4x4.com. Er ihvertfall en ting jeg plukka opp der, det er at den øvre "linken" skal være 75% av lengden til den nedre.. correct me if i`m wrong.

skogsvild
12-18-2007, 19:29
nae jag har inte börjat med 4-länk upphängningen än.

sitter och försöker samla på mig så mycket infop som möjligt angående placering av stagen i fram.

1-link vore det enklaste men jag vill inte ha det utan jag vill ha 4-länk.

Men har börjat titta lite på 3-link med den 3:e staget separat fäste i ramen

ShuDuck
12-18-2007, 20:59
en ting jeg plukka opp der, det er at den øvre "linken" skal være 75% av lengden til den nedre.. correct me if i`m wrong.

Ja det er tommelfingerregelen det :)

Ove
12-18-2007, 21:21
Men hvorfor skal øvre være 75% av nedre ?

Er det noen som på en enkel måte kan forklare dette ?

Har bare bygd 1-link jeg ......

sivrt
12-19-2007, 18:37
Jeep XJ, ZJ og WJ kommer med 4 link foran orginalt, såkalt Quadralink. Hvis du kikker på noen sånne så finner du kanskje en løsning..
Vet ikke hvordan dette fungerer på en trailbil men det funker ihvertfall topp på min... Er ikke den som begrenser flex ihvertfall.