PDA

View Full Version : Batteri-tips, WJ

supersvein
12-18-2007, 12:59
Kulden har satt inn på sørlandet, og batteriet mitt virker ikke til å trives med det...

Spørsmålet er da - hva slags batteri burde jeg skaffe govogna (-01 Grand Cherokee 3,1tdi)?
...Har vel egentlig mest lyst på optima, men er mere usikker på om jeg får tak i dette sånn i umiddelbar nærhet (Arendal?) før julen.
Om jeg skulle velge noe annet, burde ha minimum 90 amp (???)

sivrt
12-18-2007, 13:03
Mitt orginale er på 88amp. Det funker faktisk bra enda.. Lader mine batterier minst 2 ganger i året. Exxide er jo også et alternativ da..

Optima har de på Maritim ihvertfall.

supersvein
12-18-2007, 15:32
Blir noe usikker nå.
(Kan det være så komplisert??)

Jeg har også 88amp på det som står i vogna nå.
Ser de optima-batteriene bare har 50-55amp, og det høres forferdelig lite ut. Er det noe annet som har betydning for et startbatteri.
I spesifikasjonene på optima'n, nevnes det også "startkapasitet 690-815 CCA.. Hva er det da??

sivrt
12-19-2007, 15:23
cca er vel cold cranking amp. Altså antall ampere det gir i start øyeblikket. 88ah er bare hvor lenge du kan tappe fra batteriet, amperetimer liksom.

Men e har ikke så peil på elektriske ting da... Sikkert noen som vet dette med mer sikkerhet enn meg.

Amund
12-19-2007, 18:42
cca er vel cold cranking amp. Altså antall ampere det gir i start øyeblikket. 88ah er bare hvor lenge du kan tappe fra batteriet, amperetimer liksom.

Men e har ikke så peil på elektriske ting da... Sikkert noen som vet dette med mer sikkerhet enn meg.

Joda, du har helt rett. Det er færre amperetimer på Optima - en amperetime er så enkelt som at du trekker en ampere i en time. 55 betyr 55 timer med en ampere... eller 1 time med 55 amp :) Et Optima gir MYE mer juice enn et vanlig syrebatteri i startøyeblikket (CCA), og de gir full pupp helt til det er tomt. Høres jo sløvt ut med bare 55 i forhold til 80, men jeg har aldri vært borti at det har vært noe problem at det går tomt, verken ved vinsjing (som vi hovedsaklig selger disse batteriene for) eller til kaldstart av svære dieselbiler. Klart at om du glemmer å slå av lysa så lyser de nok et par timer lenger med et syrebatteri på 80 ah enn et optima på 55.. men det er ikke det du pleier å gjøre håper jeg :)

Alekoy
12-19-2007, 19:11
korrekt amund.
etter å ha brukt optima i min forrige bil i omtrent 2 år, så kan jeg konkludere med det at optimaen er genial på start.
eneste jeg merket med det var at etter å ha kjørt lenge (30-45 minutter) med alle fjernlysa på (4x55W + 4x100W + resten av bilen) så begynte lyset å bli labert. med ett 80A batteri hadde det sikkert gått nesten en time før det samme skjedde. men det spiller jo egentlig ingen rolle da...

kansje du kan vurdere å kjøpe Optima Gul-topp, litt mere egnet til bruk i bil, da rødtoppen skal ha litt hard lading for å trives.
har forresten også sett (på båt) at rødtoppen har eksplodert etter lengre tids kjinning, har heldigvis gått bra de gangene jeg har sett det, men har hørt skrekkhistorier. (men sånn er det vel med alt?)

supersvein
12-19-2007, 19:16
Nei - jeg pleier i grunnen å spare både på lys og strøm :rolleyes:

Men hvor mye trenger jeg som et minimum (blir vel cca da) til startkapasitet på min middels store dieselmaskin?
Jeg har ikke tenkt å sette noen vinsj på akkurat denne bilen, så det er startkapasiteten som betyr noe.

- - -
Jeg klarte faktisk å tappe batteriet som er der nå med en lap-top (over inverter) under NC #5. ...da var der ingenting annet som trakk strøm (vel 4 sider utskrift også).

sivrt
12-19-2007, 19:28
Du trenger jo ikke bekymre deg over å tappe ut noe batteri med lys ihvertfall. Både hovedlysene og interiørlysene slår seg av etter 8 min på WJ. Selv om du har satt på lysene på bryteren.
Kjekk funksjon egentlig, idiotsikker.. Men så er det jo en amerikansk bil også da, he he

Skjalg
12-19-2007, 20:48
Er batteriet ditt mer enn 5 - 6 år er det sannsynligvis dødt.
Prøv å sette på lading ca et døgn.
Har du fremdeles lite strøm er batteriet fysisk ødelagt.

Har selv kjøpt Sonnak Maxxima til Pajeroen. Det får du på Dekkmann.
Kort og godt helt rått batteri!

ShuDuck
12-19-2007, 21:03
Hva ligger gelèbatteriene på i pris?

supersvein
12-19-2007, 22:14
Hva ligger gelèbatteriene på i pris?

Fra ca 1500 kr med rabatter her og der som jeg har sjekket.

ShuDuck
12-19-2007, 22:26
ok, takk. Svigers har rabatter så det ordner seg

V8 4x4
12-20-2007, 09:18
sjekk felleskjøpet. de har ofte tilbud på optima red, og sønnak maxima. 1495

Skjalg
12-20-2007, 21:18
Kan tilføye at jeg tok ut 2 store batterier og erstattet med ett
Maxxima batteri. Skikkelig start kapasitet i det selv så kaldt det er nå.
13082