PDA

View Full Version : SJ 410 problemer...

Annnte
12-20-2007, 20:32
Hei!!
Har en SJ410 jeg plages med. Det som skjer er at den blir veeeldig lat i 4 gir. Det kan oppleves som lett nykking. Dette kan skje så vell som i 90 på sletta som i en liten bakke. Jeg mister fart, selv med gassen i botn. Men så etter å ha kjørt rolig i 3dje giret i 60, så kan jeg av og til gasse opp til 90 igjen uten problem. Men så kan nykkinga å latskapen komm tilbake etter en stund.

Jeg har bytta luftfilter, plugger, fordelerlokk og rotor, coil, kondensator, bensinfilter og pluggledninger. Har også justert tenning, blanding på forgassern, og stiften i fordelern... Er det noe jeg har glemt???
Nytter heller ikke å justere forvarmern.
Har også spraya startgass rundt forgassern og insug uten at den har reagert på det. Olje og kjøleveske har ingen tegn på at toppakning er gåen.

Før dette skjedde var bilen ganske sprek (til å være 1,0 l motor). Men nå med de symptomene kjenner jeg den ikke igjen.

Noen som har refaring med de samme feilene???? Nå slipper jeg snart opp for ting som kan sjekkes.
Har lest masssse på forskjellige forum på nettet. Har lest om flere som har hatt samme symptomene, men det har ikke stått nå løsning på problemet deres. Og stort sett har de ikke hatt en ren 410 config.

Takk for svar...

Sti@n :(

extremetoy
12-20-2007, 20:39
Hei!!
Har en SJ410 jeg plages med. Det som skjer er at den blir veeeldig lat i 4 gir. Det kan oppleves som lett nykking. Dette kan skje så vell som i 90 på sletta som i en liten bakke. Jeg mister fart, selv med gassen i botn. Men så etter å ha kjørt rolig i 3dje giret i 60, så kan jeg av og til gasse opp til 90 igjen uten problem. Men så kan nykkinga å latskapen komm tilbake etter en stund.

Jeg har bytta luftfilter, plugger, fordelerlokk og rotor, coil, kondensator, bensinfilter og pluggledninger. Har også justert tenning, blanding på forgassern, og stiften i fordelern... Er det noe jeg har glemt???
Nytter heller ikke å justere forvarmern.
Har også spraya startgass rundt forgassern og insug uten at den har reagert på det. Olje og kjøleveske har ingen tegn på at toppakning er gåen.

Før dette skjedde var bilen ganske sprek (til å være 1,0 l motor). Men nå med de symptomene kjenner jeg den ikke igjen.

Noen som har refaring med de samme feilene???? Nå slipper jeg snart opp for ting som kan sjekkes.
Har lest masssse på forskjellige forum på nettet. Har lest om flere som har hatt samme symptomene, men det har ikke stått nå løsning på problemet deres. Og stort sett har de ikke hatt en ren 410 config.

Takk for svar...

Sti@n :(bensinpumpa da? får for lite mat..

Bergum
12-20-2007, 20:41
Høres ut som frost i forgasseren....
Sjekk innsuget igjen, se etter at røret fra manifoilen er tett, og gi den ei runde med forgasserrens samt kondensfjerner.

Tommy
12-20-2007, 20:44
Skjer dette hele tiden?? har det skjedd lenge?? i all slags vær??

Annnte
12-20-2007, 21:32
Dette problemet har vart i litt over en uke. Vi har hatt tett på +10 grader hver dag, så at det er pga frost tviler jeg på. Men at det kanskje kan være vann i bensinsytemet kan godt være mulig. Å det skjer i all slags vær.
Forgasserrens var jo et godt tips. Skal sjekke bensinpumpa og innsuget en gang til.

Tusen takk for tips... Da har jeg flere ting å sjekk :)

Sti@n

Bergum
12-20-2007, 21:37
Ingen problem med 10 grader og frost i dysa i forgasseren.
Når væske går til gass, så kreves det energi. Den hentes fra tempraturen i væska.
Derfor blir gassbeholderen kald når du fyller lighteren

Annnte
12-20-2007, 21:44
Ingen problem med 10 grader og frost i dysa i forgasseren.
Når væske går til gass, så kreves det energi. Den hentes fra tempraturen i væska.
Derfor blir gassbeholderen kald når du fyller lighteren

Åhhh.... :eek: Det viste jeg ikke...!! Hadde på kondensfjerner før disse problemene oppsto for sikkerhetskyld. Da hadde vi mellom -5 og -10°C.

Mulig jeg virker helt grønn nå (men det er jeg jo når det kommer til denne bilen) men, det røret du nevner som må være tett, er det den "sølvfolie" slangen?? Den var ødelagt noen steder men har teipa den med el-teip...kanskje jeg må få tak i ny slange.

Sti@n

sven
12-20-2007, 21:53
var den slangen jeg prata om på offroad.no:)

Bergum
12-20-2007, 21:53
Den sølvslangen tar inn ei passe dose med varm luft til forgasseren, så ikke slike frostting skal skje :-)
Det er en spake på den som må justeres i henhold til tempraturen. Sommer høst/vår og vinter.

Har du teipa den med metallteip, så er det godt nok.

ps. Jeg er og grønn, men har begynt å bli litt pastell :-)
Hemmeligheten er å spørre å grave, og vite at ingen spørsmål er for dumme.

Alle her inne har vært nybegynnere en eller annen gang, vel, uteom Rockstar og Tommy da. Har en misstanke om at de er født slik, du vet, slik som andre er født med ski på beina.... :-)
Ikke sant Tommy?????

Annnte
12-20-2007, 21:59
Hehehe...

Den spaken har jeg justert fra alt fra sommer til iskald vintertemperatur uten virkning. Har teipa slangen med plast el-teip. Skal kjøpe ny slange bare for å eliminere bort den muligheten.

Sti@n

Bergum
12-20-2007, 22:01
Du kan trygt sette den på vinter om det er -10 grader :-)

Foresten, har du sjekket oljenivået?
Er det for høyt?

ShuDuck
12-20-2007, 22:07
410 er veldig følsom på for kald luft. Biltema har trykkmåler så du kan sjekke om det er trykkfall ut av bensinpumpa når den går dårlig. Gåen bensinpumpe kan gi lekkajse av bensin i oljen, så vær obs på det om den er dårlig :)

Annnte
12-20-2007, 22:08
Du kan trygt sette den på vinter om det er -10 grader :-)

Foresten, har du sjekket oljenivået?
Er det for høyt?

Hmm...har bare sjekket at det var nokk olje. Tror ikke at det var olje over max merket uten at jeg skal være for sikker på det. Skal sjekke det. Hva kan skje om nivået er for høyt?

Takk for at dere orker å ta dere tid til å hjelpe meg :)

Sti@n

Bergum
12-20-2007, 22:48
Høyt turtall, slitte ventiltettinger, olje i cylinderen ved høyt turtall, og belastet motor.

Vidar
12-21-2007, 12:34
Se også svar på oxxroad.no ;)

Tommy
12-21-2007, 12:56
Jeg hadde sjekket om noen i nærheten hadde hatt en bensinpumpe og prøvd den...

Annnte
12-21-2007, 22:16
Takk for svarene!!
For tia har vi skikkelig ruskevær her i nord. Prøvde å mekk litt på bilen i går kveld, men måtte gi opp. Søndag reiser vi på ferie, så må fortsette når vi e tilbake i slutten av neste uke. Takk for tipsene. Setter virkelig pris på dem :)

Sti@n

Annnte
01-01-2008, 14:08
Hei igjen. Da va det nytt år, med nye muligheta. Holder på med nytt mot på 410`n. Har lest i verkstedhåndboka til bilen, å alle ting tyder på at bensinpumpa er gåen på bilen. Oppdaga at jeg faktisk har en bensinpumpe liggende i uthuset til den :) . Det fulgte med masse deler i bæreposer da jeg kjøpte bilen.
Men før jeg begynner må jeg være sikker på en ting. Har vært å fått tak i ny forvarmer slange. Men oppdaga at den gamle slangen har et lag med isolasjon inni. Mens den nye jeg har fått tak i ikke har det. Kan den nye brukes selv om den ikke har den isolasjon????

Sti@n

Tommy
01-01-2008, 14:10
jada bruk den nye...

Annnte
01-01-2008, 14:12
Åj :eek::eek::eek:
Kjapp respons på dette forumet :):)
Takk

Sti@n

Zuki
01-01-2008, 17:35
Det går helt fint med de standard forvarmingsslangene man får kjøpt på BilXtra og andre bilsjapper. Ulempen er at de holder ikke så lenge før de smuldrer og blir hull i. Litt sølvtape fikser dette, men man må uansett bytte ca en gang i året.

Du skriver at du bor i Nord, hvor da? Bor selv i skibotn.

Annnte
01-01-2008, 20:12
Du skriver at du bor i Nord, hvor da? Bor selv i skibotn.

Bor på Fauske.
Har nå bytta bensinpumpa. Har også fått justert tenninga med lampe. Det hjalp ganske godt på. Den er blitt kjørbar. Sliter enda med at den blir litt lat i 4 giret. Men kan jo være at bilen skal være lat... :confused:
Problemet nå er at jeg ikke har varme i bilen. Kommer bare kaldluft av varmeaparatet på fører siden mens det er litt lunk i tempraturen på pasasjer siden. Det e fult av kjøleveske både i radiator og ekspansjonstank. Motortemperatur blir heller ikke veldig høy. Skal bytte termostat i håp om at det blir bedre. Noen som har opplevd det samme???

Sti@n

PS: Virke som om det blir bare mer og mer etterhvert som jeg holder på med bilen...hehe. Den har stått i ro i 1 år før jeg kjøpte den. Betalte 1500,- så jeg kan sku litt på den for den prisen.

ShuDuck
01-02-2008, 02:31
Det er bra den er kjørbar :) drar den fint i de tre andre girene? ikke noe fjusking osv ?

Det kan godt tenkes at termostaten har satt seg i åpen stilling, så å bytte den er den beste plassen å starte. Om det ikke virker kan du plassere papp foran radiatoren i forskjellige størrelser og se om du oppnår god arbeidstemperatur

Angående varmeapparatet så kan det være ventilen som har satt seg fast. Den står på passasjersiden, under coilen. hekt av den vaieren som går inn på den og prøv å beveg den inn og ut for hånd. Om det ikke går kan du bruke rustløser på innsiden av ventilen og bevege den til det løsner, forhåpentligvis er det nok til at den blir brukbar igjen
Om du får ordnet den, eller om den er i orden ville jeg ha sjekket om det er ekstreme mengder med rusk i varmeregisteret. Isåfall bare spør om du lurer på hvordan du skal få rensa det

Annnte
01-02-2008, 17:24
Hei igjen...
Denne tråden begynner å bli litt lang...men jeg fyrer løs med flere sp.mål :)

Har bytta termostat nu. Blir like overaska hver gang de har deler på lager til den bilen :p Har ikke hatt tid å kjøre en prøvetur, men på tomgang virker temperaturen til å ha gått opp til normalt nivå. Kan det hende at bilen blir å oppfører seg bedre i 4giret nå som den har normal arbeidstemperatur???

Ang varmeaparat: Fant ikke noe ventil under coilen... Men glemte å sjekk om det var noe i kupeen... Men under coilen var det ingenting. Skal sjekk igjen i kveld når jeg får tid igjen.
Det går to slanger gjennom torpedoveggen med vann. En var varm, og den andre var kald. Er det meninga at bare en av dem skal være varm??? Regner med at dem går via varmeaparatet.
Takk for at dere orker å les alle mine poster på denne tråden. Jeg tråler masse andre forum og bøker for å prøv å finne ut av mine problemer før jeg legger ut et sp.mål hær altså.... ikke meninga å mase.... :o

Sti@n

Tommy
01-02-2008, 17:36
Bare hyggelig mes spørsmå, det er jo det slike forum er for...

Veldig greit md skikkelig temp på bilen, men jeg tror ikke det vil hjelpe på problemet ditt.. men prøv så ser du det fort..

Når det gjelder ventilen så får andre svare på den, slangene til varemapparatet er en tur og en retur, begge skal være varme, men når vifte blåser på fullt så vil nok tur være merkbart varmere en retur...
en gammelt triks for oss som engang har gjørt glovarme Zukier er å ha varmeapparatet på fullt...
til og med i trialbilene var det sik.. slitsomt og varmt når det er sommer...

ShuDuck
01-02-2008, 17:53
Det går to slanger gjennom torpedoveggen med vann.
Sti@n

Den ene skal gå igjennom en ventil, bare å følge slangen så ser du den

Annnte
01-04-2008, 17:43
Hei igjen!!
Her følger fortsettelsen...:
Etter å ha justert tenning å termostat begynte bilen å vokne til liv. Har kjørt til og fra jobben nå i 2 dager (40 km pr. vei), å bilen blir bare bedre og bedre. Har tilogmed fått varme i kupeen, uten å ha gjort noe som helst med det. Det er blitt varmt av seg sjøl :confused:...
Men har nå fått et nytt problem. Nå kan jeg godt ligge i 4 gir opp bakker uten å miste noe særlig kraft og fart :cool:. Men ofte nykker det noe forferdelig. Men det vare bare i 1 sekund eller 2, noen gang pr.min. Den startet med det plutselig. Åsså døde tempraturmålern i dag.
Har prøvd alle instillingene på forvarmern uten at det hjelper. Putta en skvett rødsprit i tanken i dagi håp om å bli kvitt evnt vann.
Sp.målet blir da: Kan blandinga av bensin ha noe å si på det? Har enda ikke funnet opptimal blandingsforhold. Men aner at den er ganske fet da forbruket er langt over litern pr.mil. Har strupet den noe. Da bilen var i orden målte jeg den til 0,8-0,9 pr.mil.
Ellers har jeg begynt å mistenke forgassern for å kanskje være syndern. er det noe vits å rense den, eller burde jeg bare få tak i en annen med det samme?

To be continued!!

Sti@n

sven
01-05-2008, 20:37
går bilen jevnt på tomgang?

hvis den går ruskete på tomgang kan det fort være spjedakselen som er slitt...

suzuki har så vidt jeg vet fortsatt gassere til 410.... min kosta vel så vidt over 3000 kr...

Annnte
01-06-2008, 16:53
Bilen går fantastisk bra når jeg gir full gass og høyt turtall :). Klarte å holde 80 opp en lang bakke i 4 gir i går. Å den fortsatte å akselrere. Men nå går den ruskete når jeg holder jevn gass. Men tror jeg vet hva det kommer av. Kontrolerte bensinfilteret en gang til i går. Fant vannpærler i filtret. Nye filtret er gjenomsiktig. Fant fram det gamle filteret i søpla ute. Ville bare kontrolere om det var vann i det også. Etter at det hadde tint opp kom det masse vann ut av det. Så jeg har åpenbart vann i bensina. Antakeligvis så mye at jeg ikke klarer å bli kvitt det med kondensfjerner og rødsprit. Så nå MÅ jeg tappe tanken. Skal samtidig åpne forgassern å rense den, så jeg er sikker på at det ikke er rusk å lort i den.

Skal informere dere om hvordan bilen er etter at tanken er tømt... ;)

Sti@n

Bergum
01-06-2008, 17:36
Ventilen til varmeappareatet sitter på venstre side av motorrommet, og har vaier på seg.
Sitter på torpedo veggen, tror det heter torpedoveggen :-.)

Annnte
01-17-2008, 11:00
Da ville jeg bare informere dere om at bilen er foreløpig friskmeldt.
Etter å ha sjekka tenninga mange ganger uten at den ble noe særlig bedre, justert blandinga, forgasser ol, så tenkte jeg å gjøre noe helt nytt. Jeg droppa tenningslampa å justerte opp tenninga helt til den hørtes bra ut. så sjekka jeg med tenningslampa hvor lengt jeg egentlig har vrid, så så jeg at merkene va borte fra tenningstittehullet. Men bilen går nå som ei klokke. supersprek, også opp bakker (så sprek som den kan bli).
Hvordan går det an? Må nevne at tidligere eier bytta motor rett over fra en anna 410 uten å sjekke noe. Jeg har måtte justere clutch, gassvaier, og nå tenning.

Takk for all hjelp folkens!! Håpe bilen holder en stund til nå....
så nå skal jeg hive meg over varmeaparatet.

Sti@n