PDA

View Full Version : Zuki toy..

extremetoy
02-26-2007, 21:57
Hi lux akslinger på med sveisa bakaksling,hi lux fjærer foran og framfjærer av patrol bak.Motor er en Volvo B21A,firetrinns volvokasse og hi lux fordelingskasse.Hjula er 33x12,5x15 Hercules Terra Trac med bedlocere. Alustoler og firepunktsseler

Har planer om å bytte:

Til automat boks! (noen som har eller veit om volvo bw55 boks?)
Nye hjul ca 35" noen som har gode tips til dekk valg?
Locker i framaksel
bytte fjærer,på med org zuki fjærer (noen som har?)

skal stille i Trønder cupen hvertfall..

extremetoy
02-27-2007, 14:39
da har jeg skaffet meg EZlocker til framakseln..

Automatboks noen??

extremetoy
02-28-2007, 10:02
hva må jeg gjøre med denne for å stille i modified?

Jan
02-28-2007, 10:20
Klasse 4: Modifisert Modified

Tillatte kjøretøyer
Serieprodusert, firehjulsdreven person-, vare- eller lastebil i modifisert utførelse.
Med lastebil menes kjøretøy med lasteplan eller påbygg tilsvarende aktuell modell fra opprinnelig produsent, åpent chassis eller kun svingskive montert vil ikke bli godtatt av konkurransemessige hensyn. (Se pkt. 6.1 for unntak.)
Fjæringssystem og akselkonstruksjon skal tilsvare opprinnelig utførelse for tidsriktig utgave av kjøretøyet.
Alle løse gjenstander i kjøretøyet må fjernes ved konkurransekjøring.
Ut over de regler som er fastsatt i dette reglement, tillates ingen endringer.

1 Chassis
1.1 Ramme, bærende konstruksjoner
Under forutseting av at karosseriet endres tilsvarende, kan akselavstand endres til annen serieprodusert utgave av kjøretøyet. Endringer av rammen skal utføres i samme materiale, profil og retning som originalrammen. Dokumentasjon som bekrefter aktuell utgave skal fremlegges ved teknisk kontroll. Festebraketter tillates flyttet og modifisert.

2 Hjulsystem
2.1 Dekk
Dekkene skal være klassifisert for bruk på person- eller lastebil og være godkjent for min. 80 km/t. Mønsterskjæring tillates, bruk av kjetting tillates ikke. For regummierte dekk er største tillatte mønsterdybde 18 mm. Piggdekk kan benyttes i det tidsrom de tillates brukt på offentlig vei.

2.2 Felger
Valgfritt.

2.3 Fjærer/hjuloppheng
Opprinnelig fjæringssystem og hjuloppheng skal benyttes. Dette kan modifiseres, men kan ikke suppleres med andre systemer. Eventuelle krengningsdempere og/eller /stabilisatorstag kan demonteres. Ettermontering av inntil 2 momentstag pr. hjulaksel tillates.
Eventuell nivåregulering tillates ikke benyttet i konkurranse.

2.4 Støtdempere
Valgfritt.

3 Drivverk
3.1 Motor
Motortype er fri. Motor skal plasseres tilnærmet lik originalt for kjøretøyet. Original kompressor for aktuell motor tillates benyttet, turbo tillates ettermontert. Riktig fungerende, doble returfjærer skal finnes på forgasser / spjeldhus.

3.2 Drivstoffsystem
Drivstofftank tillates ikke plassert i førerrommet. Bensinrør skal være heldragne, klamret og godt beskyttet mot skader. Tanklokket skal være tett og det skal være montert enveisventil på utluftingen. Eventuelle reservekanner skal fjernes. Som drivstoff tillates diesel og normal handelsbensin.
Blyerstatning tillates benyttet, ellers ingen tilsetninger i drivstoffet eller tilskudd av gass.

3.3 Kjøleanlegg
Radiator og/eller ekspansjonstank tillates ikke plassert i førerrommet. Alle slanger og rør skal være av god kvalitet, rør som trekkes gjennom førerrommet må være tildekket og uten skjøter.

3.4 Eksosanlegg
Fritt, under forutsetning av at støynivået ikke overstiger 100 dbA.

3.5 Elektrisk anlegg
Batteriet skal være sikkert fastmontert og ha væsketett lokk, tørrbatteri trenger kun beskyttelse over polene. Tørrbatteri tillates montert i førerrom. El. kabler skal være beskyttet og godt klamret. Innvendig hovedstrømbryter skal finnes og være montert slik at den kan nås av fører, sittende fastspent i beltet. Det anbefales også en utvendig strømbryter bak på kjøretøyet, merket med blå trekant med innvendig rødt lyn.

3.6 Kraftoverføring
For- og bakaksel skal tilsvare opprinnelig konstruksjon, differensialsperrer tillates benyttet i begge aksler. Automatkasse skal ha fungerende startsperre. Ellers valgfritt.
Bevisst utkobling av firehjulsdrift tillates ikke under konkurranse.

4 Bremsesystem
4.1 Driftsbrems
Fotbrems skal effektivt påvirke alle hjul, ellers fritt.

4.2 Parkeringsbrems
Godt fungerende parkeringsbrems - eller sperre skal finnes.
Parkeringsbrems tillates ikke benyttet som styrehjelp.

4.3. Bremserør
Bremserør skal være beskyttet og godt klamret.

4.4. Styrebrems
Ingen form for styrebrems tillates benyttet.

5 Styresystem
5.1 Styreinnretning
Kjøretøyet skal styres ved mekanisk overføring fra ratt plassert foran føreren, være vel dimensjonert og gi sikker styring av kjøretøyet.
Firehjuls- eller midjestyring tillates ikke benyttet under konkurranse, ellers valgfritt.

6 Karosseri
6.1 Karosseri
Karosseriet skal ha umiddelbar gjenkjenningsverdi og være sikkert festet til chassiset.
Over midjehøyde (nedkant av vinduer) tillates fri modifisering av karosseriet.
Bakdør/baklem og sidedører tillates fjernet.
Det tillates å utvide hjulhusene i lengde og bredde for å gi plass for større hjul.
Inntil 10 cm av karosseriet rundt hele hjulbuen og inntil 10 cm av kanalene (nedre del av karosseriside) kan fjernes. Modifiseringen begrenses likevel til original innerskjerm og gulvets originale høyde.
Karosserideler kan erstattes med tilsvarende deler produsert i stål, aluminium eller glassfiber.
Deksel over motorrom (panser) skal finnes. Eventuelt luftinntak over panser skal være skjermet mot fører. Eventuelle ruter skal være av laminert glass eller polycarbonat/lexan.
Lastebil tillates med uoriginalt lasteplan dersom dette har en lengde som minst tilsvarer avstanden fra førerhuset til kjøretøyets absolutt bakerste punkt. Det kreves samtidig at lasteplanet i sin fulle lengde har minst samme bredde som førerhuset.

6.2 Førerrom
Beskyttelsesvegg skal finnes mellom fører/co-driver og motor, oljekjøler og radiator for å hindre spredning av væske eller ild. Motorens luftinntak, utlufting fra motorrom eller drivverk tillates ikke plassert i førerrommet.
Dersom fører (og codriver) ikke benytter armstraps, skal vindusnett med maksimum maskestørrelse 50 mm og minimum trådtykkelse 2 mm. være montert.

6.3 Gulv
Originalt gulv tillates fjernet, men skal i førerrommet erstattes med en heldekkende gulvplate av min. 2 mm. aluminium eller 1 mm. stål.

6.4 Stoler
Stoler beregnet på konkurransekjøring med uttak for 4-punktsele skal benyttes og være sikkert fastmontert. Dersom stolen er montert på glideskinner, skal begge skinner ha sikring som forhindrer forskyving av stolen.

6.5 Veltebur
Veltebur med min. 6 festepunkter skal være montert.
Kjøretøy med karosseri uten fast tak skal ha takplate.
Se vedlegg til teknisk regelverk for Biltrial for detaljer.

6.6 Sikkerhetsbelte
Minimum 4-punktbelte med separate festepunkter skal benyttes og være sikkert montert. Dersom beltet er festet i karosseriet, skal festepunktene forsterkes med en min. 2 mm. tykk stålplate med min. størrelse 20 cm2. Det tillates å feste selen direkte i burkonstruksjonen ved bruk av påsveisede braketter i min. 3 mm stål eller ved bruk av sele beregnet for å ligge rundt rør.
Sikkerhetsbeltet skal være uten skader eller mangler.

7 Lys
7.1 Lykter
Valgfritt. Eventuelle lykteglass skal være teipet/beskyttet, hull etter fjernede lykter må tettes.

8 Instrumentering
8.1 Instrumenter, brytere etc.
Valgfritt.

9 Annet
9.1 Tauekroker
Skal finnes foran og bak på kjøretøyet, være vel dimensjonert og merket med avvikende farge.

9.2 Vekt
Kjøretøyets egenvekt skal være mellom 600 kg. og 3500 kg. Benyttes ballast, må denne være forsvarlig festet.

9.3 Ekstrautstyr
Valgfritt.

extremetoy
02-28-2007, 10:22
har lest dette jan! men er jo tillat me aksel bytte,lurer på hi lux aksler er tilsvarende? og så lenge aksel avstanden ikke er forandret lurer jeg på om jeg kan bruke de fjærene som står på nå?

Jan
02-28-2007, 10:29
Det går jo modifiedbiler med Patrolaksler. Du har jo bladfjærer og det er tilsvarende fjæringsystem.

feirik
02-28-2007, 10:38
Fjerfestene kan ikke flyttes og akselavstanden må være den samme.

jan terje
02-28-2007, 10:58
Fjerfestene kan ikke flyttes og akselavstanden må være den samme.

Fjærfester kan flyttes om ikke akselavstanden endres. Ved bytte til fx. HiLux aksler må fjærfestene forran flyttes ut, bak er det enklest å flytte festene på akslingen.
De kan flyttes i lengde retning om du bruker fjærer fra annet kjøretøy, men husk akselavstanden!!!;)

sven
02-28-2007, 17:39
det er vel heller ikke noe som tilsier at akslene må ha sin opprinnelige posisjon? man kan vel f.eks flytte begge aksler fram 5 cm?

extremetoy
03-01-2007, 11:51
par klipp fra første test tur når jeg fikk bilen!

tdgfq3UISBI

-9wlDuXIxJI

v5xEh_no7Ds

extremetoy
03-09-2007, 13:14
noen som vet orginal akselavstand på denne?

ZukiJack
03-09-2007, 21:17
noen som vet orginal akselavstand på denne?

Orginal akselavstand på SJ er 2030millimeter.

Tøft prosjekt forresten....

extremetoy
03-09-2007, 21:35
Orginal akselavstand på SJ er 2030millimeter.

Tøft prosjekt forresten....Takk for det du :p

målte min til 2070 mm.. er 40mm får mye det.. tamt å må sveise om får det å ja..

extremetoy
03-10-2007, 16:47
noen bilder..

extremetoy
03-12-2007, 21:20
Fått løftet av hytta i dag..

extremetoy
04-04-2007, 13:02
nå har jeg fått i en 96 modell volvo 940 turbo motor.. fått spons av stabburetThefinger

Men leter febrilsk etter automat boks..

Toro
04-04-2007, 19:04
ikke læng igjæn nocrossboned får håp du klare å rekk sesonstarten!!

extremetoy
04-04-2007, 19:05
ikke læng igjæn nocrossboned får håp du klare å rekk sesonstarten!!
tror kansje d.. fant boks i dag så..

Toro
04-04-2007, 19:11
bare å pøs på me tima i verkste da...har jo hele 17 daga igjæn:eek:

ZukiJack
04-05-2007, 12:57
Detta blir spennende!

extremetoy
04-26-2007, 17:46
Da er ny bilen utrustet med 36 irok og startklar til nc #1

extremetoy
04-26-2007, 19:36
http://lupez.tronder.net/Filmer/4x4/Hr.stua.avi Høyre klikk lagre som! test tur med nye bilen!

Tommy
04-26-2007, 22:55
Ser bra ut dette... hva satser du på å kjøre i år da??

extremetoy
04-27-2007, 00:31
Ser bra ut dette... hva satser du på å kjøre i år da??
Må prøve å få med seg alle NC rundene da..