PDA

View Full Version : Skifte lager i turbo

GMC-Sierra
02-26-2007, 22:21
Satt å "tukla" med turboen som ligger på benken i kjelleren kjente tydelig slakk i bevegelsen opp/ned, ingen problemer med bevegelsen ut/innThefinger Thefinger

En sån slakke likes ikke, og lager må da byttes.
Hvor kjøper jeg det som skal til??? Og hvordan er denne jobben, har ikke overhalt en turbo tidligere.

Dette er en turbo til en 6,5 ca 95 mod

extremetoy
02-26-2007, 22:30
Satt å "tukla" med turboen som ligger på benken i kjelleren kjente tydelig slakk i bevegelsen opp/ned, ingen problemer med bevegelsen ut/innThefinger Thefinger

En sån slakke likes ikke, og lager må da byttes.
Hvor kjøper jeg det som skal til??? Og hvordan er denne jobben, har ikke overhalt en turbo tidligere.

Dette er en turbo til en 6,5 ca 95 mod
er helt vanli dette.. så lenge det ikke er aksial slakke er det ingen ting å bry seg om!

Vier
02-26-2007, 22:34
lager må da byttes.

En turbo har ikke lager. Turbinen flyter på en oljefilm. Så slakken er normal.

extremetoy
02-26-2007, 22:36
En turbo har ikke lager. Turbinen flyter på en oljefilm. Så slakken er normal.
den har lager ja...

Vier
02-26-2007, 22:41
Jeg var kanskje litt bastant. En turbo har vanligvis ikke lager, men flyter på oljefilm.

extremetoy
02-26-2007, 22:48
Jeg var kanskje litt bastant. En turbo har vanligvis ikke lager, men flyter på oljefilm.

Alle turboer har lager! de fleste har 270 graders lager, og er som du sier at det er oljefilm der ja, men blir helt feil å si at det ikke er lager i turboen! mye av slakken kommer bort etter du har fått kjørt litt olje i turboen igjen.. men du har ingen ting å bekryme deg for så lenge du ikke har aksial slakke!

GMC-Sierra
02-27-2007, 10:10
mmmmmmm dette er da gode nyheter da:cool:

Greier ikke å kjenne bevegelse i turbinen inn og ut, så da er den fin dacrossboned

Chevy-Sheriff
02-27-2007, 19:11
Skal du sette vindmølle på subben nå da, Andrè!

Skal vi ta ett veddemål.....hvem blir ferdig først ?

Hehe.....crossboned

Øystein
02-27-2007, 20:05
Turbo deler får du hos GIK på Kongsberg, til opplysning så er det å få turboer med kulelager.

GMC-Sierra
03-01-2007, 07:59
Skal du sette vindmølle på subben nå da, Andrè!

Skal vi ta ett veddemål.....hvem blir ferdig først ?

Hehe.....crossboned

Halla Trond

Her skal det bli turbin vettu:cool: 6,5 med alt mekanisk, ikke noe FSD drit som skal monteres her nei. Det eneste jeg skal ha av elektronikk er en og annen temp føler el, som koblet til en eller annen indiktor.

En ting er sikkert, noe veddemål tør jeg ikke, med den fremdriften jeg har hatt til nå:rolleyes:
Håper jeg nå greier å få ut fingern og sende pumpe og dysene over dammen for overhaling/ombygging. Her skal ikke Minge få tjene kroner på megThefinger

Gleder meg som en unge til å kjøre stivaksla Subb igjen, faen det er kongecrossboned

Chevy-Sheriff
03-01-2007, 08:56
Detta høres skikkelig bra ut !!!!!! :D

Sett en vannføler i crossoveren. Der føler du på vanntemp ut av motoren, altså varmeste vann. Stor forskjell på å måle der mot den orginale tempmåleren.

EGT føler bør du også montere.

Hva har du regnet på av kostnader for å få pumpa og dyser over ?
Kunne tenkt meg det samme sjøl.

Minge er noen kjeltringer.....bruker bl.a dysespisser fra Kina som er dårligere enn slitte orginale.....har hørt om flere som er missførnøyd med både pumper og dyser som har vært til overhaling der.

GMC-Sierra
03-01-2007, 14:47
EGT føler bør du også montere.

Ka er en EGT??? Er det for å nåle eksos temp el??

Sett en vannføler i crossoveren.

Her har jeg vært å kjøpt meg crossover med dobbelt termostathus, tror det er 97 mod og nyere. Om dette røret gir noe effekt har jeg ikke fått den riktige magefølelsen av enda.

Hva har du regnet på av kostnader for å få pumpa og dyser over

Overhaling med ombygging av pumpe, + overhaling av dyser har jeg satt av rundt 10 000,- Med min flaks blir sikker litt dyrere:cool:
Men syns ikke dette er så sykt dyrt. Snakka med Minge og de starter på 6000,- + mva og prisen går opp etter tilstanden på pumpa.
Så kommer repp av dyser, som koster minst 3000,-

Gutta over dammen bruker spisser fra Boch, ikke noe Kina tull her:-)

Jeg legger eller igjen 10 000,- i USA, enn i en låve ute i Aurskog Hølandcrossboned crossboned

Chevy-Sheriff
03-01-2007, 15:21
EGT - Exhaus Gas Temperature - jepp -avgasstemp.
Er veldig greit å holde øye med den, særlig hvis du skal trekke tungt, eller kjøre som faen opp Djupdal'n...:D

Den crossovern gis deg hvertfall hurtigere sirkulasjon på vannet, og lavere temp på motoren.

Hva slags vannpumpe ? Peninsular ? 6,2 eller 6,5 ?

GMC-Sierra
03-01-2007, 23:33
Hva slags vannpumpe ? Peninsular ? 6,2 eller 6,5 ?

Må bruke pumpe fra 6,2 siden agregatene jeg skal bruke er V-reim og ikke serpentin-reim.
6,5 pumpa roterer mot klokka, mens 6,2 pumpe (V-reim) roterer med klokka.

Greier ikke å bestemme meg for om det blir Peninsular pumpe, eller standard.
Min teori, er at vann trenger "noe" tid, for å ta opp varme, så hvis flow økes, greier ikke vannet å lede bort varmen ønskelig bedre enn en standard pumpe.

Dette er da bare en teori jeg har, over hode ikke bekreftet av Veritas endacrossboned crossboned
Andre teorier osv, tas i mot med takk.

Fant ett nytt forum i USA, noen som kjenner det??

http://www.sixfiveturbodiesel.com/

GMC-Sierra
03-06-2007, 23:05
Blir mange måler nå da.
Hvor skal jeg montere disse?? Noen som har gode råd, bilder av egne osv hadde vært fint:-)

-Eksostemperatur
-Turteller
-Vann temp
-2 ganger olje temp (Automat og transfer)
-Turbo boost

Blir jo faen 6 målere jo:eek: