PDA

View Full Version : Regler for bur...

Tommy
12-22-2007, 18:37
Hva skjer her da, har jo ært endel snakk om det ene og andre nå i høst, om noen skal forandre på noe så kan vel slike ting være greit å få vite det såfort som mulig...

Arne
12-22-2007, 21:54
Hva skjer her da, har jo ært endel snakk om det ene og andre nå i høst, om noen skal forandre på noe så kan vel slike ting være greit å få vite det såfort som mulig...

I det som er fremlagt til godkjenning er følgene lagt til i eksisterende regelverk:

Bakoverstreverne bør festes i hovedbøylen slik at de maksimalt treffer et halvt rør til side eller over/under de øvre siderørene. For optimal styrke bør bakoverstreverne være rette.

Som du ser bare en anbefaling og noe å tenke på ved nybygg.

Mye av dette med overkroppen ute av buret skyldes nok slakke seler, vi holder et øye med det gjennom sesongen 2008.

Lasse suzicán
12-22-2007, 22:59
I det som er fremlagt til godkjenning er følgene lagt til i eksisterende regelverk:

Bakoverstreverne bør festes i hovedbøylen slik at de maksimalt treffer et halvt rør til side eller over/under de øvre siderørene. For optimal styrke bør bakoverstreverne være rette.

Som du ser bare en anbefaling og noe å tenke på ved nybygg.
En vettig anpassning av reglerna. Känner igen det från dom svenska...

Tommy
12-25-2007, 22:45
høres veldig fornuftig ut...

Mats Erik
12-26-2007, 00:19
Når ein først er inne på det med bur...

Har litt problemer med å finne teknisk vedlegg for veltebur.
Har sjekka bilsport.no sine sider, men der funker ikkje linken.
Nokon som kan hjelpe??

Holten
12-26-2007, 01:47
Vedlegg til teknisk reglement for Biltrial

Krav til veltebur og takplate.

Materialspesifikasjoner - rør:
Det benyttes kalddragne sømløse stålrør med minimum strekkstyrke: 350N/mm2.
Minste tillatte rørdimensjon i hovedbøylen er 45mm utvending diameter med 2,5mm godstykkelse, alternativt 50mm x 2mm. Øvrige deler av buret kan ha minste utvendig diameter 38mm med 2,5mm godstykkelse, alternativt 42mm x 2mm.
For å unngå deformering av røret under bøying, må bøyens radius ikke være mindre enn 3 ganger rørets diameter.
Alle sveiser må være av god kvalitet, sveiser i buret må ikke slipes.
Rør i veltebur tillates ikke benyttet til transport eller oppbevaring av væsker.

Veltebur:
Veltebur skal ha minst seks festepunkter og minimum bestå av;
tverrgående heldragen hovedbøyle, tverrgående frontbøyle og langsgående siderør mellom hoved- og frontbøyle, alternativt 2 sidebøyler og tverrgående frontrør mellom disse, to bakoverstrevere fra hovedbøylens øvre hjørner til bakre festepunkter, diagonalstag i hovedbøyle, eller fra øvre hjørne i hovedbøyle til motsatt bakoverstrevers nedre festepunkt. (Staget kan være demonterbart.)

Ved innfesting av velteburet i karosseriet, skal hvert ben ha en festeplate med min. 120cm² størrelse og 3mm tykkelse. Platen festes til karosseriet med minimum 3 stk. M8 bolter av min.8.8 kvalitet.
På undersiden legges en forsterkningsplate med minimum samme størrelse og tykkelse. Forsterkningsplaten kan også ligge på oversiden av karosseriplaten men må da sveises fast til karosseriet.

Kjøretøy med karosseri uten hel stålbunn skal ha veltebur festet til rammen.
Dersom buret sveises direkte i rammekonstruksjonen, bortfaller kravet til festeplater og boltforbindelse.

Demonterbare forbindelser
Dersom det anvendes demonterbare forbindelser i konstruksjonen, må disse overensstemme med FIA-reglementet, se Bilsportboken tegning 253-27 til 253-37.
Boltene skal ha minimum 10mm diameter og minste kvalitet ISO 8-8.
Demonterbare forbindelser kan ikke benyttes som en del av hoved- front- og sidebøyler. Slike forbindelser er kun ment for tilleggsstag til veltebøylene og for montering av langsgående bøyle til en hovedbøyle (tegn.253-4). I sistnevnte tilfelle skal det ikke benyttes fester som vist i tegn. 253-30, 253-33 og 253-37.

Takplate:
Takplaten skal dekke området fra hovedbøyle til frontbøyle mellom siderørene i velteburet. Det stilles følgende krav til platen :
1 mm. stålplate sveiset fast til buret, alternativt 2 mm. stålplate fastskrudd på min. 6 steder, eller 3 mm. aluminiumsplate fastskrudd på minimum 6 steder. Ved fastskrudd plate skal festeører sveises til velteburet, boring i buret tillates ikke. Boltene skal være av min. M8 og av minst 8.8 kvalitet.

;)

sven
12-26-2007, 03:04
ikke for å være noen forståsegpåer, men da kan man fortsatt sveise et bur oppe på plankantene på en suzuki med ei 10x12 cm plate???

Galskap...

det burde vel være noe i teksten som i klarhet eliminerer dette?

Holten
12-26-2007, 03:18
Hvis du sikter til posten min. Så er ikke dette en del av det nye reglementet.

Jeg syns at man bør kunne feste buret i karrosseri-sidene hvis man forsterker hovedbøylefestene! Ikke bare for at jeg gjør det på den måten selv. Men, det holder jo hvis man forsterker!

-Et rør tvers over bilen imellom hovedbøyle festene. Og ifra det røret og ned i ramma.
-Et rør tvers over bilen imellom frontbøyla. (der frontruta skal være, i nederkant)
-Og noen rør ifra bakoverstreberne og ned i platten/ramma.

Det holder nesten like godt som å feste det i ramma. Ok, det var å dra det litt langt, men det er mer enn bra nok! :confused:

sven
12-26-2007, 14:19
Det er ikke bilen din jeg sikter til, men jeg har et bur som er festa på den måten, og skal jeg noen gang mer enn kosekjøre, ser jeg helt tydelig behovet for ei forsterkning....

men det burde vel vært et skjerpet karosserikrav til innfestningen av buret?