PDA

View Full Version : Sperrer til bruksbil.

snaggletooth
02-26-2007, 22:33
Noen som kan gi en liten innføring (kvalitet/pris etc) i hva slags sperrer som kan monteres i en hi-lux 82mod som skal brukes til dagelig på veien. (med andre ord ingen klakk, klakk løsninger:p )

kermith
02-27-2007, 10:09
jeg ville nok foreslå en arb airlocker

Ønsker du 100% spær på din for eller bagaksel så vælg Air Locker fra ARB

Hvem kender ikke problemet ! Det ene hjul spinder og det andet står stille. En typisk situation - lige når det er ved at blive mest kritisk.
Løsningen på dette problem er et differantialespær fra ARB.

Det monteres sammen med en el-drevet luftkompressor som vha. en magnetventil og trykluft kan aktivere spærret med et tryk på en knap.

Dette sørger for at begge hjul låses fast sammen, og forhindringen kan overvindes.
Spærret låses op igen på samme måde - blot ved tryk på en knap.

Airlocker design and engineering

pris 6000 dkk per aksel og 2000 for kompressoren

Zuki
02-27-2007, 14:45
Har aldri hatt sperre sjøl, og ingen egenerfaring, men dette er vel det som kommer frem i sperre-spørsmål...

Sperrer får man i tre prisnivåer:

1. ESAB -eller på godt norsk sveist differensial. Pris: Gratis, dersom du sveiser sjøl. Fordel: Ekstremt billig, dersom man ikke har råd til annet, og en grei start-løsning på en rein skogsbil. Ulempe: Permanent sperre, og HELT uegnet på vei og bruksbiler!

2. Locker eller tilsvarende automatisk sperre. Pris: ca 1500-2000? Fordel: Rimelig sperre, ikke permanent men kopler inn ved hjulspinn. Den mest realistiske sperra for de fleste av oss som bruker bilen både på vei og i terreng, på grunn av et fint nytte-pris forhold...jeg håper på en slik etterhvert. Ulempe: Kan slå seg av og på også på vei, og føre til følelse av litt slakk i drivverket og litt klonk/smell blir jeg fortalt.

3. ARB, som Kermith snakker om i innlegget over. Den ultimate sperra, luftstyrt, skrus av og på med brytere i bilen. Fordel: Solid, full kontroll både i og utenfor vei, det ultimate sperre-målet og drømmen for de fleste av oss. Ulempe: Dyrt.

Oppsummeringen er at dersom man har råd, er det ARB som er den beste løsningen, men det koster! For mange blir det derfor en locker som får funke, sjøl om dette ikke er det helt optimale for en veigående bilr.

Chevy-Sheriff
02-27-2007, 19:17
Skal bilen brukes daglig på veien, ville jeg gått for en diff.brems.

Da får du ikke det plutselige inngrep en locker gjør.
Du får ikke en 100% sperre. Bremsen kopler inn ved hjelp av lameller, som gir deg ca.60/40 fordeling.

If money's no option - go ARB ! crossboned

hlangmo
02-27-2007, 20:40
Hva med ox-locker? Kobles ikke den inn ved hjelp av vaier/stag till diffen?

http://www.ox-usa.com/Default.aspx?tabid=429

Tommy
02-27-2007, 21:09
ARB er dyrt... men uten tvil best.. for å si det sånn, jeg har aldri hørt noen har klagd etter å ha kjøpt ARB...

Amund
02-27-2007, 21:47
Det ultimate spør du meg, på en sportsbil, nå er vel ikke toyota noen sportsbil men tenker på de som evt. måtte ha en jeep Thefinger - noe som dessverre aldri kom i produksjon evt. kun var i produksjon en kort stund - Detroit Electrac. Denne er som en truetrac når den er åpen (stikkord: torsen, tannhjulsdrevet diffbrems, ikke lameller men vinkel på tenner som alltid overfører en viss andel moment til det andre hjulet) MED elektrisk 100% sperre som kan kobles inn manuelt. Dessverre kjøpte Eaton opp hele konsernet og la ned denne sperra, da den var bedre enn deres egen :) Nest beste alternativ jeg har funnet er Auburn ECTED - dette er en lamellbrems som vha elektromagneter låser 100% når du slår på brytern ved å stramme lamellene. Dette må være veldig bra i en daglig-sports- og helgskogsbil.

kermith
02-27-2007, 23:03
nu ved jeg ikke meget om toyota hlangmo fik mig til at tænke på om du måske kunne bruge diffen fra en toyota landcruiser hj61

bare en tanke

snaggletooth
02-28-2007, 17:23
Får vel spare til ARB da ettersom dette tydeligvis blir varmest anbefalt.
Hvis jeg velger å ha sperre i en aksel bør denne plaseres foran eller bak?
Hvor får jeg kjøpt dette i Norge? og hvordan er det å montere morroa?

Lasse suzicán
02-28-2007, 20:42
Hvis jeg velger å ha sperre i en aksel bør denne plaseres foran eller bak?
Du ska placera den i bakaxeln.... Monterar du en spärr i framaxeln kommer du ....
få svårt att svänga
att knäcka drivknutar hela tiden

kermith
03-01-2007, 13:21
det kommer an på vilken bil man har lasse

snaggletooth
03-01-2007, 17:58
Sperren skrur en jo bare på når en har behov for det som f.eks. bratt bakke med glatt snø etc, men styringa er kanskje overvinnende argument uansett?
tenkte på at framhjulstrekkere i den situasjonen spesielt har bedre fremkommelighet en bakhjulstrekkere.

Amund
03-01-2007, 18:10
Sperre foran er viktigere enn bak, i alle tilfeller unntatt bratt oppoverbakke. Alt du butter mot stopper bilen uten sperre foran, det være seg snø, sand, gjørme, stubber, stokk og stein. Har du begge forhjul til å karre seg over ting blir det noe helt annet - men skikkelig bra blir det ikke før du har sperre på begge. Spar til skikkelig utkoblbar foran - ARB eller lignende - også kjøper du en billig automatsperre bak, f.eks. Quick-Lok som vi har på lager på BG Nor til ca. kr. 3800,-

knut e
03-01-2007, 21:44
er det og få truetrack locker foran og bak til toyota lc lj73? evt ca pris? begynner og savne sperrelignende greier nå som bilen er ferdigstilt untatt akslingene

Chevy-Sheriff
03-01-2007, 22:42
Jeg ville ikke satt en automat locker i framakslingen på en bruksbil.

Skal du først investere i en ARB foran , med kompressorkit og det hele, ville jeg valgt ARB bak også. Kostnadene sammenlagt blir minimale. Sikker mulig å få litt rabatt når du handler til ett par aksler og fullt kit samtidig.

snaggletooth
03-03-2007, 08:21
Hvordan fungerer automatsperrene?
Jeg har to gamle hi-lux akslinger med lock right sperrer i og de klakker noe jævelig når en svinger. Er det noe lignende patent som quick lock?

knixen
03-04-2007, 16:34
er det og få truetrack locker foran og bak til toyota lc lj73? evt ca pris? begynner og savne sperrelignende greier nå som bilen er ferdigstilt untatt akslingene

ja, det er lagervare hos bgnor såvidt jeg vet. Jeg fikk pris på ca 10 for detroit locker bak og detroit truetrack foran. (Dette var for en kompis av meg).0

Mener true-tracken er dyrere enn lockeren...

(jeg har samme oppsett på 4-runneren, men aussie locker bak)

knixen
03-04-2007, 16:39
Hvordan fungerer automatsperrene?
Jeg har to gamle hi-lux akslinger med lock right sperrer i og de klakker noe jævelig når en svinger. Er det noe lignende patent som quick lock?

Alle automat LOCKERE vil nok klikke i mer eller mindre grad. Detroit true-track er jo et godt alternativ da. Den klikker ikke, mye billigere enn arb og mye mindre arbeid å montere.

Flere har gjort dette med godt resultat... ;)

knut e
03-04-2007, 20:16
ok, har sendt pris forespørsel så håper på et snilt svar i morgen, friser veldig med truetrack både foran og bak ja. regner med at bilen kommer seg frem da, for det er sørgelige greier uten noe mer enn utslitt dop i bakaksel

bushwalka
03-27-2007, 22:26
for en patrol 160, hva er den beste sperra da ?
1. bra pris
2. ikke et helvette og kjøre med
3. ikke så sinnsykt mye belastninger på driverket.

Er kjedelig og bare ha 2 hjulstrekk på en 4x4 :P Har vurdert en slik locker bak, også har jeg hørt at king cab lamellsperre skal passe fram på patrolen. blir dette et helvett og kjøre med ? har kjørt bil med sveisasperre mye før, og det er jo egntlig ikke sååå fryktelig ille, dog når man har kommet opp i fart :P

Bergum
03-28-2007, 22:38
(editert innlegg)Sperre foran er viktigere enn bak, i alle tilfeller unntatt bratt oppoverbakke. Alt du butter mot stopper bilen uten sperre foran. Har du begge forhjul til å karre seg over ting blir det noe helt annet- også kjøper du en billig automatsperre bak, f.eks. Quick-Lok som vi har på lager på BG Nor til ca. kr. 3800,-

Kan du forklare en newbee hvordan det kan lønne seg å ha sperren forran?
Når jeg kjører vanlig, og vil bare ha en kvikk kjøretur i skogen, så har jeg frikoblet forhjul (Navkoblet) helt til jeg står fast.
Vil tro at det er bedre å da kunne hive inn ARBen bak, og prøve videre, og når jeg ikke kommer lengre, åke meg ut av bilen og koble inn forhjulene å fortsette (født slapp, og har videreutviklet der derfra) Når jeg da står med to hjul mot en stein, vil jo dette gi de 10cm med løft jeg trenger for å krype over steinen.

Er jeg helt fjern nå eller?

Personlig vil jeg heller vente med sperre forran til jeg har råd til en ARB til der og....
btw. Det er sykt, bare sykt....

kermith
03-28-2007, 23:39
hej bushwalka man kan godt bruge diffen fra en king cap i fremakslen på en 160 og det er ikke så ring og køre med men vil foreslå at man har manuele nav på og så skal du bruge diffen fra en king cap fra før 86 da der er mere spær i.

husk og flytte kron hjulet da gearingen ikke passer ellers passer den lige i.

bucholzi
04-01-2007, 12:54
Alle automat LOCKERE vil nok klikke i mer eller mindre grad. Detroit true-track er jo et godt alternativ da. Den klikker ikke, mye billigere enn arb og mye mindre arbeid å montere.

Flere har gjort dette med godt resultat... ;)

Foruten at du sparer deg litt rørleggerarbeid og et par brytere, så er vel true-trac like komplisert å montere som ARB; du må jo sette opp differensialen på nytt uansett og det er jo det som er bøygen for en amatørhobbymekaniker...