PDA

View Full Version : Esab sperre... Korleis??

Mats Erik
12-28-2007, 21:52
No ligger diffen til zukien ute i garasjen å venter på å bli sveisa. Eg tenkte eg skulle gjer jobben sjølv, men før eg begir meg ut på da trenge eg litt råd om korleis eg skal gjer det og kva eg må vær ops på.

Har leita litt rundt på nette etter bilder og tips men er fremdeles litt usikker på korleis eg skal sveise sperr:

Her er nokre bilder på korleis zuki jack har gjort det, og bilder på korleis nokre islendera har gjort det.

Mats Erik
12-28-2007, 21:55
Eg har gjort der på samme måten som zuki jack ( Bilde nr2)
men er litt usikker på korleis eg skal fortsetta vidare. For meg kan da sjå ut som ZJ og islenderene har gjort det ¨på to forjsellige måtar...

Er det igunn bare til å gjer på denne måten slik som på dette bilde?? Sveise rett nedi sånn??

Holten
12-28-2007, 22:49
Her er det et bilde, han har ikke sveisa sammen tannhjula men..Det kommer vel på ett fett! ;) Så er vel bare å sveise sammen tannhjula der du har merka av ja.

http://i164.photobucket.com/albums/u26/donkykong89/DSCI0097.jpg

Tommy
12-28-2007, 22:59
På bildene over så har personene sveist igjen tennene på solhjulet slik at ikke planethjula skal snurre...
Jeg hadde sveist planethjula sammen i tillegg og gjerne planethjula fast i solhjulet..
Skjønte d den ME??

sven
12-29-2007, 00:22
et lite tips.....

ta av kronhjulet før du sveiser.... Da slipper du at det kan dra herdsel fra varmen

og sveis alle de små hjulene sammen, og gjerne sammen med huset ute på sidene....

Men vær og obs på at du ikke legger sveis så hå høyt at den hindrer for styringen til "lokket"

Mats Erik
12-29-2007, 00:36
Takker for svar... Er framleis litt i tvil..

Kva er Planethjul og solhjul
Kva er Kronhjulet...

er ikkje så god på benevnelser...

Og bør eg sveisepå begge sider eller bare den eine?

Kva skal eg sveise med?? Tråd eller pinner??
Anbefalt varme og mating??

Tommy
12-29-2007, 09:12
Jeg er desverre ikke like dreven med Paint som Jan Terje, men det får duge...
Håper dette var mere forklarende...

Bruk gjerne pinner, men jeg har også sveist med tråd, max styrke og så mye mating det tåler, det er viktig at man nesten smelter sammen planethjul og solhjul..

Ta av kronhjulet kan være smart ellers sette det seg fort sveiseperler der, men har du noe sveiseduk kan du dekke det til også... sjekk uansett for perler etterpå og fjerne d som eventuelt er der...
Husk at på Suzuki så legger man det siste solhjulet oppå, før man skrur igjen lokket, dette MÅ det være plass til. så sett sammen alt fjern det øverste solhjuletog sveis imellom og under planethjula...
Håper dette var forståelig

Mats Erik
12-29-2007, 10:12
Trur eg skjønte det no ja...

Så skal eg sveise fast planethjulene til solhjulet som ligger på undersiden og så sette på det ØVERSTE solhjulet, og så montere sammen?

Eller skal eg ta utav planethjulene og sveise de sammen med solhjulet(ene)??

Blei mykje mas detta her...:o

Mats Erik
12-29-2007, 10:30
Nokolunde slik??

Tommy
12-29-2007, 11:22
La det nederste solhjula og planethjulet står fast nedi.. ellers kan der være vanskelig å få ting til å passe...

Mats Erik
12-29-2007, 12:11
Den e grei!..

sven
12-29-2007, 23:22
se på suzuki.rules.it

der er det en god forklaring med bilder:)

eneste jeg gjør forskjellig er at jeg ikke sliper ned det øvre solhjulet, men passer på så det passer nedi etter at jeg har sveist sammen planethjulene men det er jo valgfritt.

det med å ta av kronhjulet henger like mye sammen med at du kan ødelegge det med temperaturen som utvikles når du sveiser, som med sveiseperler:)

Tommy
12-30-2007, 09:36
se på suzuki.rules.it

det med å ta av kronhjulet henger like mye sammen med at du kan ødelegge det med temperaturen som utvikles når du sveiser, som med sveiseperler:)

Om det blir så varmt at du ødelegger et kronhjul som er skrudd på er det enda større sjanse for at selve diffhuset blir ødelagt(vridd) uten kronhjulet på... da er man like langt, men dette er svært sjeldent, og tar man litt og litt er det ikke noe problem...

Mats Erik
12-30-2007, 16:58
Dette vil vise seg når eg skal montere og prøve ut dette.. blei ganske fornøyd... Brukte basiske pinne, Dekka til kronhjulet for å ikkje så sveiseperler og skader på det. Så no gjenstår det bare å sjå om det funker...

Den dere zukirules.it. funka ikkje når eg skulle ha den infoen som står der. vett om den sida fra før av. og den var det første sida eg tenkte på når eg bestemte meg for å sveise sperr på zukien...

ZukiJack
01-12-2008, 17:12
http://www.offroad.no/snitz/uploaded/ZukiJack/zj-esab22.jpg

Tommy
01-12-2008, 17:33
Se der ja.. flytter seg nok ikke noe inni der med det første...

Mats Erik
01-12-2008, 23:42
Var ikkje akkuratt slik min blei sjåande ut,

Fylte opp mellom planethjulene slik at eg akkuratt fekk på solhjulet... Blei ganske fornøyd med resultatet, såg skikkelig proft utThefinger