PDA

View Full Version : Knixens pearl Runner on 40s.. Nye bilder lagt ut

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

knixen
01-31-2007, 10:14
Her er noen bilder av oppbyggingen av bilen min...

Første bildet er sånn den var da jeg kjøpte den.

Andre er med 35" mudzilla og bushwacker cut-outs...

et bilde slik den var med 37". Bilder av bilen med 38" mtz som jeg hadde en liten stund og til slutt med 36" irok og beadlocks som den var. Nytt bilde er nå lagt til nederst... med ny lakk og 38,5 TSL SX...

Utstyr som er montert;

SAS kit fra All-pro
5" All-Pro bladfjærer foran
All pro smørbare sjakler
5" All-Pro bladfjærer bak
Long slip kit på fremre mellomaksel
Forlenget fremre mellomaksel
Kortet inn bakfre mellomaksel
Montert dobbelkryss på bakre mellomaksel
Bilstein 5150 dempere 12" travel foran
14" travel pro comp olje dempere bak
Islandsbreddere
cb radio
Intercooler, med sveisede rustfri-rør
k/n filter
justert dieselpumpen
shimset wastegate
1,2 bar turbotrykk
3" eksos
Kappet i skjermer, torpedovegg (mye)
trail gear winch mount, forsterket fester til denne
byttet til tau på winchene og all-pro tau leder
strøm til winchen bak lagt opp
5:99 giringer
nye hovedlykter fra roundeyes.com
Safari snorkel
Warn M8000 winch fastmontert foran
Tabor 9k winch i avtagbar krybbe i reserve foran evt bak.
dual transfer
dual transfer adapter
All pro mellomaksel handbrekk med travers
all pro-rear bumper
Nytt interiør type grått
All-Pro innvendig bur, avtagbart
Ny radiator med oljekjøler
TG-rock sliders
TG hydro assist styring
TG tapped hovedsnekke
Rørfanger fra addicted offroad
Volvo portal aksler med 5,99 utveksling
Vakumstyrte sperrer
1 sett Dick Cepek bøtter
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++

Det gjenstår fortsatt litt arbeide;

Disse delene er kjøpt inn;

17x9,5 Pro comp stålfelger med beadlocks
40x16/17 LTB dekk
3 sett Dick Cepek ekstralys

39,5x13,5-15 Irok på 15x10 beadlocksfelger

Alan S9 antenne
Monohøyttaler til cben

Dette skal gjøres;

sandblåsing av ramme bak, samt lakking av ramme, Påbegynt

DRØMMELISTEN

Links and coilovers!
Warn 8274-50
V8er

Henning
01-31-2007, 10:23
Tøff bil som jeg vet virker i skogen :)

Holten
01-31-2007, 23:45
jeg vil ha, jeg vil ha, jeg vil ha :eek: :eek: :D

Zuki
02-01-2007, 07:22
Utrolig kult hva du har gjort med bilen, Knut! Stemmer det at starten på det hele var at vi møttes i parkeringshuset på Obs, med original Runner, og jeg mumla noen ord om offroad og sånt? I så fall blei det ekstremt dyre hunder! :D Eller starta offroadinteressen før det?

knixen
02-01-2007, 11:34
Utrolig kult hva du har gjort med bilen, Knut! Stemmer det at starten på det hele var at vi møttes i parkeringshuset på Obs, med original Runner, og jeg mumla noen ord om offroad og sånt? I så fall blei det ekstremt dyre hunder! Eller starta offroadinteressen før det?

:D Det startet faktisk prosjektet, jeg hadde akkurat kjøpt bilen og montert 31" AT dekk og AT sine fjærer bak og nye dempere. Vi pratet sammen og du fortalte om Mauken turen og at man måtte ha MT dekk for å være med. Da ble jeg utrolig misfornøyd med at jeg nettopp hadde kjøpt AT dekk... Dagen etter ringte jeg dekksjappa og klagde som F på dekkene de hadde solgt meg. (som sikkert var helt okei...:D ) Avtalte at jeg kunne komme å bytte dekk. Det tok litt tid før jeg faktisk gjorde det, men jeg bestilte 33" mudzilla som da skulle på bilen. Samme dag som jeg skulle bort å hente de, så for det en liten jævel i meg og jeg ringte bort å sa at jeg skulle ha 35" mudzillla i stedet:D Betalte bare 3300,- imellom 31" AT dekk på 8"alu felg mot 35" mudzilla på 10" felg. Det var bare å slå til for å si det sånn..:D Så var det å dra over i en garasje i tromsdalen og ta frem vinkelsliperen for å gjøre plass.:eek: Dette er ganske nøyaktig 1 år siden. Så ble det bushwacker breddere jeg kjøpte fra Robert, aussielocker jeg kjøpte fra blom, winsj, islandsbreddere, diverse utstyr fra AT og litt av hvert... Så du kan si at den halvtimen der har kostet meg en ca ...altfor mye penger...:D

Så du skal ha mange slags takk zuki... ;)

Takk for hyggelige kommentarer... Kommer mer bilder snart... :rolleyes:

Zuki
02-01-2007, 12:19
Om det skal være takk eller "takk skal du faen mæ ha" skal vel være usagt, men det kule poenget æ satt og flirte av e e at en macho bil faktisk for en stor del blei til på grunn av ho frøkna på bildet under, samt dokkers hund som ikke e et spøtt mer macho :D :D ! Så hadde det ikke vært for et par FEMININE bikkje, hadde du enda kjørt original Runner! :p

knixen
02-01-2007, 12:59
He he... nei, setter egentlig utrolig stor pris på den samtalen vi hadde da... Så TAKK skal du faktisk ha...:)

Dessuten så vil jeg ha meg frabedt at du kaller bikkja for en feminin hund. Og sammenligning med tispa på bildet er jo fullstendig latterlig... Baileys er matcho som bare det, kanskje de tøffeste 2,7kg som går rundt på 4 ben... :D

Zuki
02-01-2007, 15:15
Sku aldri sagt et ord, du har bygd den Runnern så tøff no at den stille zuk'en helt i skyggen! ;) Godt jobba Knut!!

knixen
02-01-2007, 17:02
He he... Klart du skulle sagt noe, kanskje noen synes denne infoen er morsom... ;)

Zukien din e vel en av de fineste jeg vet om, tin-top er kult!!! Kunne godt tenkt meg den for å si de sånn.... :)

Knut G
02-05-2007, 09:11
Artig lesning. Bra vervejobb, Zuki ;)

knixen
02-07-2007, 07:53
Artig lesning. Bra vervejobb, Zuki ;)

He he... ja han fortalte om mauken tur og alt... Jeg ble jo kjempeintressert...

Dagens nytt er at 1KZT-motor er bestilt... Thefinger

Et etterlengta motorbytte... :)

knixen
02-10-2007, 10:57
Bilde fra mauken turen i høst.

Jobbet med multimounten foran i går, den er sveiset ferdig men ikke borret hull til bolter og winch.

Manglet røret som skal festes i krybba, men har malt krybba og festet med dekkmaling90. Mulig jeg lakker krybba i samme farve som bilen...

knixen
02-19-2007, 07:31
Har gjort ferdig og montert multi-mounten foran. Tilpasset og montert ny kufanger. Tilpasset krybba til den nye kufangeren.

Bilder kommer snart... ;)

knixen
02-21-2007, 14:22
noen flere bilder av bilen...

Bilde 2 er med ny kufanger... Ny bygd multimount foran...

knixen
03-04-2007, 21:22
Noe er gjort;

Begynte å sandblåse rammen, men i minus 10 så ble det is i vannutskilleren og det ble mye service arbeid på utstyret uten nevneverdige resulstater... Et par timer jobb og nesten ikkeno utført. Men lakket over det jeg fikk gjort... dette arbeidet fortsettes når det er pluss grader... :eek:

Har demontert framdiffen og den er levert for true-track montering. Håper denne er klar til i morgen...

Mandag hentes 1KZT motoren på Nor-Cargo og demontering av 2LT2 og montering samt lettere overhalling av ny motoren startes...

Noen bilder under, glemte selvsagt å ta bilde etter lakking...

knixen
03-05-2007, 22:26
Ny motorn...

knut e
03-06-2007, 14:11
ikke misunnelig på den motorn... neida................

knixen
03-06-2007, 15:34
og i dag som jeg virkelig er motløs... men men... får se etter i kveld...

mercemann
03-07-2007, 19:27
og i dag som jeg virkelig er motløs... men men... får se etter i kveld...

Må vel komme å hjelpe deg jeg Knut...

knixen
03-07-2007, 19:38
JÆVLIG BRA MATTIS!!!! Thefinger Thefinger

Spesielt siden jeg i dag har bestemt meg for at toppen på ny-motorn skal planes og no smått... Slik at jeg ikke gjør dobbelt arbeide, blir surt å sette den inn for så å ta den ut igjen rett etterpå... :mad:

Når måndelige innbetalinger på konto er på plass igjen så tror jeg nok at vi skal få motoren både strøken og i bilen...

Såvidt jeg kan se av Mauken videoene så har jeg aldri fått hjelp av deg daThefinger

mercemann
03-07-2007, 19:42
JÆVLIG BRA MATTIS!!!! Thefinger Thefinger

Spesielt siden jeg i dag har bestemt meg for at toppen på ny-motorn skal planes og no smått... Slik at jeg ikke gjør dobbelt arbeide, blir surt å sette den inn for så å ta den ut igjen rett etterpå... :mad:

Når måndelige innbetalinger på konto er på plass igjen så tror jeg nok at vi skal få motoren både strøken og i bilen...

Såvidt jeg kan se av Mauken videoene så har jeg aldri fått hjelp av deg daThefinger

Ikke enda Knut.... Ikke enda :cool:

Har vel foresten en bil til deg om du gidder synke så lavt at du kan kjøre merce :p

knixen
03-07-2007, 19:44
Ikke enda Knut.... Ikke enda :cool:

Har vel foresten en bil til deg om du gidder synke så lavt at du kan kjøre merce :p

Hvilken bil da? Har forresten aldri sagt noe vondt om merce... liker merce jeg... Pappa hadde GD rundt 1990, den første bilen jeg kjørte alene. Veldig morsomt. Kunne godt tenkt meg noe sprekere enn det jeg har til å trekke vogn om sommeren... og som konebil...

Pris/detaljer...

hiluxturbo
03-08-2007, 11:49
Må vel komme å hjelpe deg jeg Knut...

hehe men vi med toyota slæpp nu og kjøre ned av fjelle med et stepphjul på biln Thefinger Thefinger Thefinger Thefinger Thefinger

mercemann
03-08-2007, 16:03
hehe men vi med toyota slæpp nu og kjøre ned av fjelle med et stepphjul på biln Thefinger Thefinger Thefinger Thefinger Thefinger

Jeje... Men æ bærge mæ værtfall ned sjøl....

knixen
03-08-2007, 22:58
Føle du forveksle Land-Rover og Toyota gutta nå Mattis...Thefinger

Siden jeg er forfullt av dårlig nytt for tiden så kan jeg jo si noen ord om akkurat det...

Først mistet jeg jobben for 1 uke siden, hvilket var helt urimelig og utrulig urettferdig. Historien rundt dette vil bli publisert etter at erstatningssøksmålet er avgjort ved dom...

Så demonterte vi toppen på 1kzt motoren jeg har kjøpt, og den trenger litt TLC før den kan settes på plass og så i bilen.

Jeg leverte framdiffen inn til montering av detroit true-track foran. Da viser det seg at lagrene jeg har fått er feil, de er for små og passer ikke. Jeg får heldigvis tak i nye lagre uten for mye pes, koster meg ikke så mye heller. Godt å ha gode venner...

Når verkstedet så skal montere denne sammen så oppdager han at kron-hjulet er på tur å ta kveld. En tann som er helt løs. Og den kan dermed ikke settes sammen. Jeg ringer alle som kan krype å gå i dette landet og får ikke tak i ny 4:56 giring. Toyota skulle ha 7500 for ny giring, Hoelern er fri, blom har men er usikker på tilstand.... Jeg får tak i 5:29, hvilket gjør at jeg må demontere bakdiffen også. Dette blir positivt til slutt ja, men jeg har tross alt nettopp mistet jobben og alt skal jo betales... Tross alt billigere enn å kjøpe fra Toyota, men mye mer enn jeg tross alt har tenkt til å bruke... Jeg demonterer bakdiffen, og er sånn halvt lovet at girene skal bli byttet i morgen. Håpe håpe... for tiden så går det vel neppe slik...

Heldigvis ble dette oppdaget slik at jeg slapp et havari... Men kontofonen SVARER MEG IKKE LENGRE...

I forhold til ic-rørene vi sveiset i dag, så blir dette utrolig bra! Går fra norsk rekord i slangeklemmer til ikke mer enn høyst nødvendig. Kommer et foreløpig bilde under. Men den store svarte 90gr bendet skal byttes ut med rør. Det blir kun 4 silikon slanger til slutt... ut av turbo, inn/ut av ic og inn på innsuget.

En forsmak under...

knixen
03-09-2007, 18:51
Da er rørene ferdig og montert. Stor forskjell, kan nevne at jeg har 17!!! slangeklemmer til overs. Nå er det kun 8 slangeklemmer i bruk, altså et minimum. Kun et bend er slange, ellers er alle nå rør. Veldig fornøydThefinger

knixen
03-12-2007, 19:01
Har tatt noen nye bilder med telefonen i mangel av noe annet.

Ny og gammel pinjong

differ på arbeidsbenken og ikke i bilen :(

Knekt tann...

knixen
03-15-2007, 22:43
Noen oppdateringer, framdiffen er nå montert på bilen. Morsomt å snu på mellomakslingen og se begge hjulene gå samme veiThefinger

Monterte også ny lufting til framdiffen i samme slengen.

knixen
03-15-2007, 22:48
Har også bestilt nye hovedlykter http://www.roundeyes.com/Toyota_Headlamps-Rectangular_Toyota_Conversion_Headlamps.html

Gleder meg, xenon kit blir det nok også...

knixen
03-19-2007, 21:42
Der var endelig bilen på veien igjen!!! Framdiff med detroit true-track montert, 5:29 giring montert, sveisa rustfri rør til icen montert++++

=en sliten, litt lei og veldig glad Knut... Gleder meg til å testeThefinger Thefinger Thefinger

knut e
03-20-2007, 16:46
hvis du kun hadde montert den truetracken, og ikke skifta utvekslinga, hvor mye styr hadde det blitt sånn ca for en som er slik paslig kyndig men ikke har kødda noe med differ før?

knixen
03-20-2007, 18:29
Såvidt æ vet så kjøre du en LJ73, og har stiv foraksling. Da er det ikkje mye styr i det hele tatt. Det eneste du gjør er å skru løs diffen, og bytte carrier inni kronhjulet. Så har du bare å måle slakken etterpå så er du good to go...

Det kan riktignok være lurt å sjekke tannstillingen når du først har den ute...

Men på en ifs framdiff så er det shims og greier og den ville jeg ikke rotet med uten erfaring. Kan nevne at selv Blom ikke vil ta i disse lengre...

knixen
03-20-2007, 20:18
Det ramla en morsom dingz i posten i dag...

Zuki
03-21-2007, 09:10
Liker ikke dette, jeg kommer til å bli så jævlig frakjørt! :eek:

Fin jobb Knut, det skal du ha! Pågangsmot og tilgang til litt fasiliteter og verktøy løser mange verdensproblemer... Håper vi møtes snart og kan snakke litt skit!

knixen
03-21-2007, 10:39
Liker ikke dette, jeg kommer til å bli så jævlig frakjørt! :eek:

Fin jobb Knut, det skal du ha! Pågangsmot og tilgang til litt fasiliteter og verktøy løser mange verdensproblemer... Håper vi møtes snart og kan snakke litt skit!

Takk Ståle! :) Skal ihvertfall ha ei overnatting i Skibotn i påska og vi kan godt treffes hvis du e der? Kanskje kjøre en tur?

Nå er det Bjarne på autospeed som tok mesteparten av jobben med diffene og regningen var ikke urovekkende høy. 5400,- for bytte av giring f/b og montering av sperre foran. Jeg var mest handlanger og demonterer i forhold til når tannstillingen ikke var korrekt. Men NÅ kan jeg bakdiffene for å si det slik... Monterte/demonterte minst 10 ganger...

knixen
03-21-2007, 18:07
Har faktisk gjort noe i dag også, først litt småting. Ryddet i bilen og i verktøykassa.

Så begynte morroa, måtte en tur på posten å hente en liten pakke fra Hoelern... Endelig en All-pro del på bilen min Thefinger

Byttet fra waier til tau på winchen, helt utrolig stor vektforskjell.

Morsomt :)

Kaare
03-21-2007, 20:02
Hvor stor vektforskjell snakker vi om?

knut e
03-21-2007, 20:18
Såvidt æ vet så kjøre du en LJ73, og har stiv foraksling. Da er det ikkje mye styr i det hele tatt. Det eneste du gjør er å skru løs diffen, og bytte carrier inni kronhjulet. Så har du bare å måle slakken etterpå så er du good to go...

Det kan riktignok være lurt å sjekke tannstillingen når du først har den ute...

Men på en ifs framdiff så er det shims og greier og den ville jeg ikke rotet med uten erfaring. Kan nevne at selv Blom ikke vil ta i disse lengre...

har stiv framaksel jeg ja. hva slags slakk er det egentlig prat om her, har hørt flere nevne dette med slakk.

knixen
03-21-2007, 20:28
Hvor stor vektforskjell snakker vi om?

Minst 10 kg å spare, var utrolig lett å bære winchen tilbake i bilen... ;)

har stiv framaksel jeg ja. hva slags slakk er det egentlig prat om her, har hørt flere nevne dette med slakk.

Kronhjul og pinjong skal ha en viss slakk for å "gli" i hverandre, slakken skal være mellom 0,15-0,25 mm såvidt jeg vet. Hadde de vært helt fast så hadde det vært vanskelig å få akslingene rundt, og det ville ha sørget for at det ikke kom olje mellom tennene og dermed spist tennene... og kontoen din Thefinger

knut e
03-21-2007, 22:05
Minst 10 kg å spare, var utrolig lett å bære winchen tilbake i bilen... ;)

Kronhjul og pinjong skal ha en viss slakk for å "gli" i hverandre, slakken skal være mellom 0,15-0,25 mm såvidt jeg vet. Hadde de vært helt fast så hadde det vært vanskelig å få akslingene rundt, og det ville ha sørget for at det ikke kom olje mellom tennene og dermed spist tennene... og kontoen din Thefinger

ok, og den slakken måles da rimlig enkelt bare med en bladsøker mellom tenna regner jeg med? som jeg skrev over her så har jeg 0erfaring med og skru på innsiden av diffene, nærmeste jeg har vært er og ta av lokket bak på bilr som har den patenten, men da skjønner jeg iallefall hva slags slakk det dreier deg om

knixen
03-21-2007, 22:09
ok, og den slakken måles da rimlig enkelt bare med en bladsøker mellom tenna regner jeg med? som jeg skrev over her så har jeg 0erfaring med og skru på innsiden av diffene, nærmeste jeg har vært er og ta av lokket bak på bilr som har den patenten, men da skjønner jeg iallefall hva slags slakk det dreier deg om

Nei, det kan du ikke gjøre for der kommer du ikke til. Du må røre på kronhjulet og måle slakken der. Mikrometer eller no sånt...

Zuki
03-22-2007, 07:29
Det beste med tau er jo ikke bare vektsparing, men også sikkerhet. Vil heller oppleve brudd i tauet enn at wiren ryker...:eek: Har også lyst på tau på lillevinsjen, mest av sikkerhetshensyn. Innbiller meg at tauet vil falle mer eller mindre dødt ned, mens wiren kapper det som står i veien.

Ellers har jeg lest et par plasser nå at det er greit å legge et litt tykt teppe over wiren nært kroken når man vinsjer, slik at det bremser litt dersom wiren ryker. Det har jeg aldri sett noen gjøre i praksis?

Henning
03-22-2007, 08:04
Det beste med tau er jo ikke bare vektsparing, men også sikkerhet. Vil heller oppleve brudd i tauet enn at wiren ryker...:eek: Har også lyst på tau på lillevinsjen, mest av sikkerhetshensyn. Innbiller meg at tauet vil falle mer eller mindre dødt ned, mens wiren kapper det som står i veien.

Ellers har jeg lest et par plasser nå at det er greit å legge et litt tykt teppe over wiren nært kroken når man vinsjer, slik at det bremser litt dersom wiren ryker. Det har jeg aldri sett noen gjøre i praksis?

En smule offtopic.. trenger ikke et tykt teppe, en jakke eller ei stropp holder, det er bare for å ta spenningen av wiren. Helt vanlig å bruke det.

knixen
03-22-2007, 08:31

En smule offtopic.. trenger ikke et tykt teppe, en jakke eller ei stropp holder, det er bare for å ta spenningen av wiren. Helt vanlig å bruke det.

Skal du legge noe over wiren, så skal du gjøre det midt mellom winch og krok. Og et tykt "moving quilt" er det som anbefales. (http://warn.com/corporate/images/90/TechGuide_PN62885-A2.pdf)

Zuki
03-22-2007, 09:57
Men har aldri sett det bli brukt f.eks i Mauken, så SÅ vanlig er det i alle fall ikke her enda.

glennnr
03-22-2007, 12:24
ble ikke dette med vinsjveier tungbustet på Mythbuster dah??... de klarte ikke lage åpne sår i den stakkers daue grisen dem prøvde på..:eek: Skjønner jo at på en trålveier el. når man har en 100 + TONN trålredskap etter en båt at det kan ha litt mer effekt

lømo
03-22-2007, 13:44
ble ikke dette med vinsjveier tungbustet på Mythbuster dah??... de klarte ikke lage åpne sår i den stakkers daue grisen dem prøvde på..:eek: Skjønner jo at på en trålveier el. når man har en 100 + TONN trålredskap etter en båt at det kan ha litt mer effekt

hvis en vinsjwire ryker når vinsjen har stor belastning så tar den med seg det som står i vegen.
Vi testet trekk styrken på vinsjen min når wieren røyk.
Wieren hadde ingen synlige skader før dette.
Bilen min var festet i en scania med stropp bak på min bil,vinsjkroken i en scania via en veiecelle foran bilen.
wieren smalt av på ca 3600 kg,da sto jeg med helt rett drag så den ene delen av wieren dro heldigvis under bilen, den andre delen krøllet seg under den lastebilen kroken satt festet på, og bilen min hoppet et par meter bakover.
Den wieren hadde en sinnsyk hastighet og jeg er sikker på at den hadde klippet både armer og bein.

knixen
03-22-2007, 14:51
hvis en vinsjwire ryker når vinsjen har stor belastning så tar den med seg det som står i vegen.
Vi testet trekk styrken på vinsjen min når wieren røyk.
Wieren hadde ingen synlige skader før dette.
Bilen min var festet i en scania med stropp bak på min bil,vinsjkroken i en scania via en veiecelle foran bilen.
wieren smalt av på ca 3600 kg,da sto jeg med helt rett drag så den ene delen av wieren dro heldigvis under bilen, den andre delen krøllet seg under den lastebilen kroken satt festet på, og bilen min hoppet et par meter bakover.
Den wieren hadde en sinnsyk hastighet og jeg er sikker på at den hadde klippet både armer og bein.

Vi så også hva som skjedde da kroken løsnet på HJ45pu`en som var med på barmarksturen i sommer.... Ble noen fine bulker i den fronten, og vi var alle glad for at det ikke stod noen der...

Men, nok om dette temaet... her ihvertfall Thefinger Thefinger Thefinger

knixen
03-28-2007, 11:36
Har nå vært 3 ganger i snøen og testet ny giring og detroit true-tracken. Og det fungerer helt sinnsykt bra! Giringen gir meg den hastigheten snø av og til krever, og true-tracken sørger for at jeg kryper fremover. Kan nevne at vi kom oss ihvertfall 500 meter lengre nå enn vi noensinne har gjort før. Så jeg er veldig fornøyd, har sålangt ikke satt meg fast...

Et par justeringer må til, jeg må få festet kroken til tauet på winchen på skikkelig vis. Forhåpentligvis før påske.

Jeg trenger også ny støtfanger og leppe foran til bilen, etter et øyeblikks svakhet på fredag... Underleppen er blitt trekkspill og støtfangeren er bøyd, men tror jeg demonterer underleppen og forsøker å bøye støtfangeren tilbake i løpet av påska. En gyllen mulighet til å rette opp panser festet og sjekke om det er olje i ic`en...

knut e
03-28-2007, 19:11
åhhh hadde vært moro med sperrer. problemet er vel bare at man får kjørt seg fast på fullstendig utilgjengelige steder:rolleyes:

knixen
03-28-2007, 22:12
åhhh hadde vært moro med sperrer. problemet er vel bare at man får kjørt seg fast på fullstendig utilgjengelige steder:rolleyes:

Det er jo DET man har winch til... ;)

Kaare
03-28-2007, 22:56
Er jo alltid en god idé å være fler enn en når man skal en tur av veien også :)

hiluxturbo
04-05-2007, 10:19
du har ikke prøvd på nåkka sånt i d siste??crossboned crossboned

knixen
04-08-2007, 16:33
Eh... jo.... Thefinger Skada leppen nede foran...:eek: (Note to self: la det være bart og godt feste før du gjør det en gang til...)

Påsken er over (nesten) og jeg må legge ut noen få bilder fra helgens kjøring.

Utrolig morsomt å kjøre i dyp snø, midt på fjellet!!! Fikk testet true-tracken foran og tauet på winchen. Begge deler funker hest!!! Kjempefornøyd!!!

Kaare
04-08-2007, 18:45
Dette så bra ut! Forstår jeg deg rett? Nå er ikke dekka så gale lenger heller?!

knixen
04-08-2007, 18:57
Nei, de er ikke det. ;)

Nøyaktig måleinstrument for dekktrykket trur jeg var det som skulle til faktisk. Og siden RogerB fortsatt skaffer disse til fantasi-priser så kan det godt hende at jeg kjøper meg et sett til og beholder jeg de jeg har nå til vinterdekk. Og faktisk har reservehjul også, og DET kan jo være kjekt å ha... Den kanskje viktigste grunnen til at jeg vurderer MT/R neste gang også er at jeg vet de TÅLER de meste. Og siden jeg i utgangspunktet ikke har reservehjul så er jo det veldig greit.

På denne turen brukte jeg 4 pund foran og 3 pund bak. En annen kjekk sak du skulle sett nærmere på tok jeg ikke bilde av. Men han jeg var på tur med hadde en 5 liters dykkeflaske og hadde fylt den med 200bar. Og med den så fylte vi 4 35" dekk og 4 37" dekk på ca 5 min. (Men da var den tom, ikkeno kompressor bråk e.l...)

Så hvis noen har en gammel dykkeflaske å selge meg så er jeg VELDIG intr!!!

Kaare
04-08-2007, 19:52
Det var jo lovende. Har pleid å kjøre i snø med 2 PSI bak og 3 PSI forran med påfølgende fare for felgslepp. Derfor er beadlock felger bestillt til vinterbruk (tar visst litt tid før de kommer...).
Flaska du snakker om er også veldig fin til sjokkfylling av dekk ved avkjøring. Fikk noen demo på Island. Jeg sliter med for liten kompressor nå til fylling av 37" - trenger en større fort! Hva koster det å fylle en slik flaske? Kunne jo vært en ide det også. (PS: Team-Bertelsen selger de så jeg da vi var innom der før treffet på Løkken - spurte ikke om pris.)
Var forresten i Svinndal idag og fikk sett Nittebergs Staun tirelock i aksjon. 3 PSI i dekket og den slangen i tillegg - det fungerte helt ypperlig på fjell/stein/gjørme og så mye den sparer felgkantene for! Kommer til å følge med på utviklingen rundt hans erfaringer med de.

bucholzi
04-08-2007, 20:11
Så hvis noen har en gammel dykkeflaske å selge meg så er jeg VELDIG intr!!!

Æ har. Opptil flere.

knixen
04-08-2007, 20:16
Det var jo lovende. Har pleid å kjøre i snø med 2 PSI bak og 3 PSI forran med påfølgende fare for felgslepp. Derfor er beadlock felger bestillt til vinterbruk (tar visst litt tid før de kommer...).
Flaska du snakker om er også veldig fin til sjokkfylling av dekk ved avkjøring. Fikk noen demo på Island. Jeg sliter med for liten kompressor nå til fylling av 37" - trenger en større fort! Hva koster det å fylle en slik flaske? Kunne jo vært en ide det også. (PS: Team-Bertelsen selger de så jeg da vi var innom der før treffet på Løkken - spurte ikke om pris.)
Var forresten i Svinndal idag og fikk sett Nittebergs Staun tirelock i aksjon. 3 PSI i dekket og den slangen i tillegg - det fungerte helt ypperlig på fjell/stein/gjørme og så mye den sparer felgkantene for! Kommer til å følge med på utviklingen rundt hans erfaringer med de.

Jeg kunne nok sikkert tappet litt mer ut, men det fungerte og de eneste gangene jeg valgte å bruke winch var pga at veien var smal med mye snø på sidene og dyyyyype grøfte med resultat i MYE sidehellinger når jeg bommet på veien i det flate lyset.

Hvis du er med i dykke-klubb så koster det 10kr å fylle flasken, så det er ikke der pengene går. (Flasken vi brukte koster 10000,-) Sånn helt uten å ha sjekket så må det jo finnes billigere enn det!!! Ved felgslipp har jeg brukt min kompressor jeg kjøpte på bravo til 700,- (70l min) eller startgass, men det kan jo nevnes at jeg aldri har hatt felgslipp. Har kun hjulpet andre!

Jeg VIL gjerne ha de staungreiene, men prisen er sånn at jeg forsøker å få de produsert lokalt. Så får vi se... Så lenge slangene som brukes ikke er spesielle så er det jo greit liksom... Det står liksom ikke helt på budsjettet enda, men de er på lista over ting jeg kan kjøpe uten at det blir oppdaget:p :p :p

Edit: (Der har jeg kjøpt meg dykkeflaske 4L/200bar, gleder meg til den er klar)

Kaare
04-08-2007, 20:57
Få fruen like gira på offroad så er hele budsjett problemet løst. Eneset "problemet" er at hun maser om egen skogsbil Thefinger
Jeg starter også jakten på brukt dykkerflaske - men litt mer "lokalt" :) Var ikke dumt det der...

knixen
04-08-2007, 21:07
Hun er giret på kjøring ja, men helst så hun kan gå ut når det blir for ille. Og det har ikke løst noen budsjettproblemer sålangt newburn

Men du får finne tank, må nok trykkteste min og utstyre den med diverse målere så får vi se...

Det ble forresten sprekk i hennes budsjett etter en snartur med min bil i påsken, 8500,- i rep på en audi for å si det sånn... Den observante leser vil nok se at q-fangeren med ekstralys er vekk... Q-fangeren kan kjøpes (2500,-/bud), og også ett stk Hella 3000 pencil beam (750,-/bud) som overlevde kjøreturen....

knixen
04-10-2007, 13:12
Endelig kom pakken fra Roundeyes og lyktene fikk lov til å gå direkte fra esken og på bilen... Strålende fornøyd sålangt, tok kun 10 min å bytte (inkl all fotografering).

Tøft???? Thefinger Thefinger Thefinger

Kaare
04-10-2007, 13:15
Da er vel det store gjenstående spørsmålet om det lyser like bra som det ser ut :)

knixen
04-10-2007, 13:26
Da er vel det store gjenstående spørsmålet om det lyser like bra som det ser ut :)

Ble ihvertfall mye mere blendet når jeg så inn i lysene... Blir vel mørkt i løpet av kvelden.... Får teste da... :)

glennnr
04-10-2007, 16:15
Jeg liker hva jeg ser. Blir jo en 10 år nyere bil med sånne lykter og xenon kit:cool:

Kaare
04-10-2007, 18:10
Den kanskje viktigste grunnen til at jeg vurderer MT/R neste gang også er at jeg vet de TÅLER de meste. Og siden jeg i utgangspunktet ikke har reservehjul så er jo det veldig greit.

Fant bevis på ett av mine dekk at dette klare fakta nå. Hvilke andre dekk tåler sånt uten å punktere?!:

knixen
04-11-2007, 17:32
Ja, det er kult å se sånt. Mercemann ble ikke overrasket over at det er vanskelig å få felgslipp på disse, han brukte en hel dag på å legge på 4 dekk. Mot ca 15 min på BFmud...

I dag har vært en dag med bestillinger, 15*12 felger og 4" trailmaster.

Kanskje et nytt innfall av tommesyken må komme??? Thefinger 39,5"???

Har også bestilt clutch-hus til 3litern, så kanskje den kan få lov til å brukes..:)

hiluxturbo
04-11-2007, 19:49
Ja, det er kult å se sånt. Mercemann ble ikke overrasket over at det er vanskelig å få felgslipp på disse, han brukte en hel dag på å legge på 4 dekk. Mot ca 15 min på BFmud...

I dag har vært en dag med bestillinger, 15*12 felger og 4" trailmaster.

Kanskje et nytt innfall av tommesyken må komme??? Thefinger 39,5"???

Har også bestilt clutch-hus til 3litern, så kanskje den kan få lov til å brukes..:)

15 min på bfg??
du tar nu hart i nu som vanlig

knixen
04-11-2007, 22:57
Du vet nu, ikke alle historier er like morsomme når de gjenfortelles helt korrekt.. :p

Rukus
04-12-2007, 13:04
39.5" hjul? Ane æi en missunnelse på mine? Thefinger Thefinger hehe
Men du sku gjort nå me at du har IFS nono

Lundblad
04-12-2007, 14:02
4runneren din e utrulig fin, men det beste av alt me den e faen mæ lyden!

knixen
04-12-2007, 22:23
4runneren din e utrulig fin, men det beste av alt me den e faen mæ lyden!

Nei, det beste e at æ kjøre fra dæ både på veien og i skogen... Med kul lyd også... Thefinger Thefinger

Takk forresten... Finishen e vel det som e dårligst på bilen... Skulle gjerne gjort no med ifs`en, men trur bt skal få skrive nåkka i VK først...

knixen
04-13-2007, 19:43
Har fått noen nye dempere...

ny framdemper til venstre, bakdemperen som står på i midten og ny bakdemper til høyre. Thefinger

Kaare
04-13-2007, 20:31
Må si det ser "spinkelt" ut. Hvorfor Trail Master?

glennnr
04-13-2007, 20:47
Det kan vel forklares med ett ord:) Innbruddspris:cool:

knixen
04-13-2007, 21:34
Må si det ser "spinkelt" ut. Hvorfor Trail Master?

Spinkelt??? Det forstår jeg ikke... men dette er jo bare demperne, kittet er jo ganske stort med bl.a. nye traverser foran... Kan legge ut flere bilder...

Det kan vel forklares med ett ord:) Innbruddspris:cool:

Joda, en av grunnene... Thefinger

En annen er at det er tuv-papirer med kittet... :)

Lundblad
04-14-2007, 15:32
Nei, det beste e at æ kjøre fra dæ både på veien og i skogen... Med kul lyd også... Thefinger Thefinger

Takk forresten... Finishen e vel det som e dårligst på bilen... Skulle gjerne gjort no med ifs`en, men trur bt skal få skrive nåkka i VK først...

Så e din litt mer modda en det mi e.. Kjørte jo orginal G me større hjul bare..
Å enda holdt æ no følge me dæ! ;)

knixen
04-14-2007, 21:43
Så e din litt mer modda en det mi e.. Kjørte jo orginal G me større hjul bare..
Å enda holdt æ no følge me dæ! ;)

he he... vel, å kjøre i sporan etter mæ e nok ikkje å holde følge... Det er jo som å kjøre på asfalt ;) Det kunne kjærringa min sin opel klart også Thefinger Thefinger Thefinger Thefinger

Har fått gjort litt i dag, montert hovedstrømsbryter til winchen, samt lagt opp strøm bak også. Bilda kommer snart... :)

knixen
04-15-2007, 12:57
nån bilda fra gårdagens tur i garasjen...

knixen
04-15-2007, 19:26
Fått gjort litt i dag også, er fremdeles litt usikker på hva jeg skal gjøre dekkmessig og bestemt meg for å vente til hevesettet er montert å se hva jeg evt får plass til. Men tror at det blir 38*15,5....

Har derfor tatt piggene ut av MT/Rene mine i dag, og det var forsåvidt både kjedelig og greit....

Har montert fast strøm-kontakten til winchen foran (har hengt løs leeeenge) og montert første del på hevesettet; adapteret til panhardstaget, bolt on - enkelt og greit... :)

Lundblad
04-15-2007, 21:08
he he... vel, å kjøre i sporan etter mæ e nok ikkje å holde følge... Det er jo som å kjøre på asfalt ;) Det kunne kjærringa min sin opel klart også Thefinger Thefinger Thefinger Thefinger

Har fått gjort litt i dag, montert hovedstrømsbryter til winchen, samt lagt opp strøm bak også. Bilda kommer snart... :)

Du mene det? :P

knixen
04-16-2007, 23:54
Ja, nå er monteringen av 4" settet igang. Nesten ferdig foran...

må flytte ned stabstaget foran og flytte ned bump-stops så er det i boks.

Må også montere fjærer og dempere bak. Det blir nok bra, men den er blitt voldsomt høy. 74 cm til underside kanal foran, så plass til større hjul er det blitt... Thefinger

Så jeg har derfor følgende deler til salgs;

37*12,5/15 mtr-fullseipet kr 6500,-
15*10 rock-crawler fakelocks vurderes solgt kr 4000,-

Rammeforsterker til ifs-hilux/4runner 700,-

Lundblad
04-17-2007, 11:16
74 cm..
Du får faen ikkje være me å kjøre mer..
Vi andre blir jo seanes ut som en gjeng me Golf2'!

mercemann
04-17-2007, 14:52
74 cm..

Kansje du blir seanes ut som det ja..... Ikkje æ grnpirate

knixen
04-17-2007, 18:33
74 cm..

Nå er det jo sånn at det er DU som får lov til å være med og vi andre som arrangererThefinger Thefinger Thefinger

He he, ja.... Golf med forhjulstrekk... Thefinger

Dessuten så jobbe du jo på Toyota... ka du kjøre gammel tysker for da? :cool:

Kansje du blir seanes ut som det ja..... Ikkje æ grnpirate

HAHA! BURN!!! Det er helt rett, ta de frekke GW tullingene... crossboned

knixen
04-17-2007, 18:36
Fått gjort litt i dag også, montert på stabstaget foran og plagdes med fjærene bak. Skal hente skikkelig fjærklemmer i morgen og klemme de på.

Legger ved et bilde av meg atmed bilen... "litt" for høy etter min smak... Men men... Får plass til store hjul...

Edit, kan legge til at det er 74 cm til kanalene... (Rukus har 80 cm på Allpro luxen hans)

Kaare
04-17-2007, 23:27
Vært mye snø i Troms i vinter? Dere har jo tatt helt av der oppe :rolleyes:
Måtte ned å måle min også - 55 til kanalen... Thefinger
Da har den ikke mye å gjøre på 37/12.50 lenger, nei. Blir direkte tippefarlig med så høyt tyngdepunkt. Trygves Patrol 38" er maks 10 cm høyere enn min. Beadlockfelgen hans sprakk, men vi ville ta en snøkjøring i Svarstad. Tok for anledningen de hjula han fant; 37x13.50R18. Den bilen var ikke god lenger... Holdt på å rulle mer enn en gang.
Sikker på at 38x15.50 ikke blir litt snaut med den enorme hevinga der?

Sånn tok det seg ut:

knixen
04-18-2007, 07:56
Kunne godt tenkt meg 39*13,5/15 irok radial... Skal prøve 39" på bilen til uka...

Blir litt for høy ja, men BL på 2" skal plukkes av, så der mister jeg jo 2" Kan jo nevne at den kun er blitt 10cm høyere enn før så den var jo 64cm til kanalen... Pluss at den stuket endel ned fremme, så reel heving er 4" fremme og 2" bak... Minus BL =+2" fremme, status quo bak...

Rukus
04-18-2007, 07:56
Vært mye snø i Troms i vinter? Dere har jo tatt helt av der oppe :rolleyes:
Måtte ned å måle min også - 55 til kanalen... Thefinger
Da har den ikke mye å gjøre på 37/12.50 lenger, nei. Blir direkte tippefarlig med så høyt tyngdepunkt. Trygves Patrol 38" er maks 10 cm høyere enn min. Beadlockfelgen hans sprakk, men vi ville ta en snøkjøring i Svarstad. Tok for anledningen de hjula han fant; 37x13.50R18. Den bilen var ikke god lenger... Holdt på å rulle mer enn en gang.
Sikker på at 38x15.50 ikke blir litt snaut med den enorme hevinga der?

Sånn tok det seg ut:

Blir ikke nødvendigvis snaut med 38" hjul da. Har jo 39.5" på min å 6" heving, ser ganske så bra proposjonert ut den.

Kaare
04-18-2007, 08:10
Ok - tanken min her er: Skal den først opp, må den også ut i bredden. Hvor mye tåler bilen din med 6" heving og 39,5x13.5(?) breie dekk, Rukus?

Rukus
04-18-2007, 08:20
Klart, tyngdepunktet vil være høyer å den vil velte lettere enn om man ikke hevet men bare breddet. Men da jeg er ute etter MYE flex så må det heves litt hvertfall. Å på grunn av at min bil sikkert har ganske mye mer flex en f.eks din, så vil i mange tilfeller min være mer stabil enn din da flexen har mye å si på noen typer tereng.
Nå har ikke jeg bygget min bil til f.eks snø kjøring som AT eller Fjalla bygge hovedsaklig om til. Min er bygget til rock crawling, å der vil faktisk ikke en AT eller Fjalla ha så mye å stille opp med mot min stivakslete bil med mye flex.

Konklusjonen er: man bygger bil etter hva man skal bruke den til. For det finnes IKKE 1 bil som er best på alt. Det vet da de fleste litt erfarne offroadere.

Zuki
04-18-2007, 08:22
Dæven den har blitt høy Knut, eller e det du som e så lav? Thefinger Du lage jo ris til ega ræv no, må jo spandere minst 39" på den no for å få det til å bli ordentlig tøft! Med BL avmontert 38".

Æ kan jo snart kjøre UNDER dæ med Zuk'en! :D Kunne faktisk FÅTT et sett ganske slitte 33", men om æ hadde fått plass til det hadde æ uansett ikke hatt motor eller bremse til sånt. Trur æ drit i å gjøre mer med den, plukke av hjulan og montere meia under og drag foran i stedet. Så kan æ henge etter din som en kjelke...

Lundblad
04-18-2007, 09:49
Nå er det jo sånn at det er DU som får lov til å være med og vi andre som arrangererThefinger Thefinger Thefinger

Feil, det e omvendt :D

He he, ja.... Golf med forhjulstrekk... Thefinger

Dessuten så jobbe du jo på Toyota... ka du kjøre gammel tysker for da? :cool:

Pga æ ser kor mye dela dokker treng til de stakkars japsen dokkers!

HAHA! BURN!!! Det er helt rett, ta de frekke GW tullingene... crossboned

Dokker ska bare hæve å modde, æ ska alltids klare å holde følge, tar bare lengere tid å litt mer bannskap!

Møkkafolk! Thefinger

Lundblad
04-18-2007, 09:53
Men den ser helt rå ut da! Glede mæ til å se den i full størrelse å ikkje bare på bilde..

knixen
04-18-2007, 13:52
Ståle: 38" e bestilt, MTZ.... men vurdere 39" irok radial som alternativ og har litt tid siden det er 2 uker til mtza kommer på lager...

Lundblad: Bilen skal inn på harila på fredag ;) Da får sikkert flere på verkstedet seg en overraskelse og du får muliget til å ta en titt... Thefinger

Rukus
04-18-2007, 14:18
Har du bestilt nye hjul? 38"?

Lundblad
04-18-2007, 14:48
Ståle: 38" e bestilt, MTZ.... men vurdere 39" irok radial som alternativ og har litt tid siden det er 2 uker til mtza kommer på lager...

Lundblad: Bilen skal inn på harila på fredag ;) Da får sikkert flere på verkstedet seg en overraskelse og du får muliget til å ta en titt... Thefinger

Æ vet ka æ blir å få høre..

"Katti blir din seanes ut som den hær Christian?!"

Kanskje æ sku ha hørt me høvdingen om han va villig til å la mæ bestille nåkka dela til Hiluxen vi bruke.. Hadde vært artig å hatt en arbeids bil på 35" å 3" BL :)

knut e
04-18-2007, 15:50
begynner og bli nydelig bil nå da,

knixen
04-18-2007, 16:42
Har du bestilt nye hjul? 38"?

Har reservert et sett med 38x15,5/15 M/T MTZ, men har jo mulighet til å kjøpe noen andre i stedet... eks 39x13,5/15 i Irok... Like tanken på den største runnern... Thefinger

Æ vet ka æ blir å få høre..

"Katti blir din seanes ut som den hær Christian?!"

Kanskje æ sku ha hørt me høvdingen om han va villig til å la mæ bestille nåkka dela til Hiluxen vi bruke.. Hadde vært artig å hatt en arbeids bil på 35" å 3" BL :)

Absolutt, men hvis det er mk6 så er det vel bare å glemme??? Dessuten så synes æ 3"BL er litt drøyt... Ses fredag...

begynner og bli nydelig bil nå da,

Mange takk, skal ta med skikkelig kamera i garasjen nå... :)

Lundberg
04-18-2007, 17:43
[QUOTE=knixen;15210]Har reservert et sett med 38x15,5/15 M/T MTZ, men har jo mulighet til å kjøpe noen andre i stedet... eks 39x13,5/15 i Irok... Like tanken på den største runnern... Thefinger

Bli nokk ikke av den typen. Stormannsgaln.
Bære domt å bygge bil før å være størst.
Bygg heller en bil som funke tel det formåle du vil ha den tel.

Zuki
04-18-2007, 19:53
Målte til sammenlikning med det samme jeg pusla med zuk'en, fra bakke til kanaler er det 50 cm nøyaktig...du leder stort!

knixen
04-18-2007, 21:46
[QUOTE=knixen;15210]Har reservert et sett med 38x15,5/15 M/T MTZ, men har jo mulighet til å kjøpe noen andre i stedet... eks 39x13,5/15 i Irok... Like tanken på den største runnern... Thefinger

Bli nokk ikke av den typen. Stormannsgaln.
Bære domt å bygge bil før å være størst.
Bygg heller en bil som funke tel det formåle du vil ha den tel.

Ja, var jo det som var planen da... Var bare en morsom tanke... Blir nok 38x15,5 uansett da. Tror ikke det er plass til større bak ihvertfall. Har montert fjærene bak og den henger litt med hekken så blir nok å justere den litt ned på torsjonene.

Målte til sammenlikning med det samme jeg pusla med zuk'en, fra bakke til kanaler er det 50 cm nøyaktig...du leder stort!

Ja, regna forsåvidt med det da... :)

Men antar en tomme eller to forsvinner i justering... :)

Skal se om bildene jeg tok i kveld har blitt noe særlig, i tilfelle så poster jeg de...

knixen
04-18-2007, 22:12
Her er 2 bilder fra i kveld, fjærer foran og bak=a-ok...

Men den må justeres ned foran...

knut e
04-19-2007, 06:27
hvorfor ikke heller heve den opp litt i ræva? fjør-spacere er vel fint. nesten litt fælt og justere nedover liksom:rolleyes:

Rukus
04-19-2007, 07:05

Leder? pøh Thefinger han er jo fortsatt ikke størst Thefinger

Lundblad
04-19-2007, 07:06
Har reservert et sett med 38x15,5/15 M/T MTZ, men har jo mulighet til å kjøpe noen andre i stedet... eks 39x13,5/15 i Irok... Like tanken på den største runnern... Thefinger

Absolutt, men hvis det er mk6 så er det vel bare å glemme??? Dessuten så synes æ 3"BL er litt drøyt... Ses fredag...

Mange takk, skal ta med skikkelig kamera i garasjen nå... :)

Æ ska ha kaffen klar :)

Kaare
04-19-2007, 07:18
Det der ble ikke beskjedent. Total forandring :) MTZ hjula blir bra til snøkjøringa dere driver med der oppe.

knixen
04-19-2007, 08:01
hvorfor ikke heller heve den opp litt i ræva? fjør-spacere er vel fint. nesten litt fælt og justere nedover liksom:rolleyes:

Har 2" spacere som jeg nettopp demonterte, det må nok midifiseres litt om jeg skal ha på de. Dessuten så er bilen egentlig høy nok, så er den jo justert 1 cm el 2 opp på torsjonene så det blir jo egentlig ikke justering nedover men å gjøre den original igjen...

Æ ska ha kaffen klar :)

Kjempe! (Selv om æ ikkje drikk kaffe) :)

Det der ble ikke beskjedent. Total forandring :) MTZ hjula blir bra til snøkjøringa dere driver med der oppe.

Håper at MTZ fungerer litt bedre enn MT/R på alle områder, både vei/snø/grus/myr. Ronmaster mener de gjør det ihvertfall... :)

Kaare
04-19-2007, 08:43
Fungerer vesentlig bedre på snø pga bredden. Til dels bedre i gjørme pga det samme. På vei og grus fungerer MT/R bedre. Fortsatt bredden som er årsaken.
Vet dette veldig godt siden jeg har kjørt min på MT/R 37x12.50R15 mot T.H's på 38x15.50R15 under samme forhold ved flere anledninger

knixen
04-19-2007, 11:12
Hva ville du valgt av de to da?

Kaare
04-19-2007, 20:49
2 sett hjul. Fullseipa MT/R som "hverdagsdekk" Dvs. brukt det som et "helårsdekk" og turer "over vidda" om sommeren. MTZ dekket er konge på snø, men ikke like moro på isete vei. Veldig gode flyt egenskaper. Ville også brukt det ved offroad kjøring når det bløtt og mye gjørme.

Blir likevel et spørsmål om bilen din blir for høy nå for 12.50. Som Rukus sier: Flex kan være alfa og omega. Min har ikke noe igjen av Fjallasports "undervogn". Nåværende heving er utført av Team Bertelsen. Flexen er veldig god nå(et godt stykke unna Rukus sitt prosjekt riktignok) og bilen tåler mye krenging, har veldig god "bakkekontakt" osv. Den Fjallasport heva 38" Patrolen har dårligere flex men vinner på bredden av 15.50 + markfrigang. For meg ser det ut som om du hever på omtrent samme måten som den. Dvs blir 12.50 for smalt for den?

Ville ventet med å selge MT/R dekka til du er ferdig med å bygge. Fått testet det nye oppsettet skikkelig først med kjente hjul.

Lundblad
04-20-2007, 07:26
Har 2" spacere som jeg nettopp demonterte, det må nok midifiseres litt om jeg skal ha på de. Dessuten så er bilen egentlig høy nok, så er den jo justert 1 cm el 2 opp på torsjonene så det blir jo egentlig ikke justering nedover men å gjøre den original igjen...

Kjempe! (Selv om æ ikkje drikk kaffe) :)

Håper at MTZ fungerer litt bedre enn MT/R på alle områder, både vei/snø/grus/myr. Ronmaster mener de gjør det ihvertfall... :)

Kakao? :D

knixen
04-20-2007, 17:59
Etter en dag på toyota så er bilen hjemme igjen... :p

Her er den justert på alle fire og senket på torsjonene...

Kaare
04-20-2007, 21:58
Trekker tilbake hele innlegget om MT/R kontra MTZ.
Få på den bilen 38x15.50 fort som f! Den blir rå!!!

knixen
04-20-2007, 22:32
Ja! Helt enig... ser ut som 33" på den... nesten pizzakniver.. :eek:

Kanskje jeg orker å teste 39,5" i helgen...

knixen
04-22-2007, 01:19
Etter å ha kjørt ca 50km med trailmaster settet så er jeg egentlig veldig fornøyd. Fjæringen passer veldig godt på bilen og den virker tight og fin.

Jeg har fortsatt litt arbeide igjen, montere bumpstops og noen skiver samt nedsenkede fester til bremseslangene foran. Men skal bestille meg lengre/nye bremseslanger rundt om så det problemet blir adressert.

Jeg må også handle meg noen nye bend og re-route eksosen. Det er egentlig bra for jeg kan legge den over mellomakslingen og dermed godt skjermet i skogen. Hvilket betyr at jeg ønsker å bytte ut traversen med en forhøyet en.

Har også fått tak i fjernkontroll til winchen, samt feste for kontrollboksen over rulla. Dette blir montert en av de nærmeste dagene og eksosen blir fikset.

knixen
04-22-2007, 18:36
Har jobbet litt med andre biler i helgen, byttet topp-pakning på kjærringa sin opel og skrudd litt på en RR i dag. Har fått litt abstinenser og trenger noen deler til min bil straks... :eek:

Men tok en 2 minuttsvask på en lokal bensinstasjon, og med 2 minutter er det ikke tiden det tar å vakse, men tiden den er ren etterpå newburn

Noen blider klarte jeg riktignok å ta før den var tilbake til normalen...

Kaare
04-22-2007, 19:18
:) Godt å vite at det er flere medlemer av den klubben.

Du har ikke fått testet den offroad med den siste hevinga og de gamle hjula enda forstår jeg? Hadde vært interessant å fått noen sluttninger rundt det.

knixen
04-22-2007, 22:54
:) Godt å vite at det er flere medlemer av den klubben.

Du har ikke fått testet den offroad med den siste hevinga og de gamle hjula enda forstår jeg? Hadde vært interessant å fått noen sluttninger rundt det.

Nei, MÅ rute om eksosen først (den tar i mellom akselen) og jeg skal i morgen å kjøpe 1 stk 3" 90gr bend som jeg trenger til det. Bør nok også få på plass bumpstoppene først.... Men bør kanskje ta en tur før ny dekka er på... Er spent på plassen...Thefinger

Men den skal nok både testes og vel så det!!! Rapport kommer... :p

knixen
04-23-2007, 22:09
Nå er jeg ferdig med kjærringa sin bil, og siden jeg hadde litt abstinenser etter å skru på en skikkelig bil så fikset jeg noen småting i dag.

Byttet en strømkontakt til winchen foran pga defekt kabel-sko-lås (garanti fra AT)

Monterte fester til winch-releet. Veldig fornøyd med det. Winch coveret på bilde to er i neoprene og funker!

knixen
04-27-2007, 09:35
I dag blir det montering av fjernkontroll til winchen, samt re-routing av eksosen.

Ny dekkene er ankommet landet, og sendes oppover over helgen. Det blir spennende å se om noe må friseres for å få plass... Thefinger

1911
04-28-2007, 09:15
Den begynner å bli alvorlig stor den bilen din! Skal bli artig å se den live neste gang vi tar turen nedover...(blir det i mai?) Æ har fått vinsj på min, så nu e æ litt mere selvberget... å ei kasteblokk for tunge tak.

knixen
04-28-2007, 09:48
Ja, det blir bra når du kommer nedover. Sannsynligvis begynnelsen av juni ser det ut som at det blir, bra blir det uansett!!! :)

Godt du har fått på winch ja, kjekt å ha!!!

I går fikk jeg gjort litt arbeide, snudde festene til stabstaget foran og

knixen
04-28-2007, 22:34
Thefinger ... re-routet eksosen. Den går nå på oversiden av fremre mellomaksel og det ble veldig bra! Har fått gjort noen småting i dag også, byttet ut noen eksos klemmer med sveis og har hengt opp bakre del av anlegget.

Har også hengerfestet bak med et strøk arcanol, og det ble nok bra.

Ellers har jeg bistått Rolf med noen småting til motorbyttet og sparket litt i dekkene til Glenn (bøllet med kobber rørene til arb`ene han monterte)...

Skal en tur i garasjen i morgen også... får se om jeg får gjort noe da også...

knixen
04-30-2007, 09:53
Da er jeg blitt bilselger igjen :)

knixen
04-30-2007, 20:41
Fikk meg ny-bil i dag, og kjærringa tok den med ut en tur... En forbikjøring og 4000,- kr senere var hun hjemme igjen... :p

Har noe på tur i posten... Thefinger Thefinger Thefinger

Zuki
04-30-2007, 21:33
Hørtes ut som en saftig fartsbot?

Det lageret der har æ vært på, det e BGNor sitt :D, og der e det mye snop som hyllevare!

knixen
04-30-2007, 21:35
Hørtes ut som en saftig fartsbot?

Det lageret der har æ vært på, det e BGNor sitt :D, og der e det mye snop som hyllevare!

Jepp, ho fikk et par prikka også Thefinger

Har også vært der, og 2 paller er nå på tur hit... Men kun en av de er på tur til meg, venter endel deler til hevesettet mitt, nye bremseslanger og nye felger og dekk... Thefinger

Hoelern har vært min helt og montert dobbelt sett med ventiler og limt dekkene i dag! Mange takk!!!:)

Kaare
04-30-2007, 22:39
Det ble ikke Staun-løsningen forstår jeg? Var innom der idag og Hoelern føyk rundt som en jo-jo med headsettet sitt. Kunne i forbifarten mellom kontor og lager fortelle at beadlockfelgene mine nå var ankommet landet :)

knixen
05-01-2007, 00:03
Det ble ikke Staun-løsningen forstår jeg? Var innom der idag og Hoelern føyk rundt som en jo-jo med headsettet sitt. Kunne i forbifarten mellom kontor og lager fortelle at beadlockfelgene mine nå var ankommet landet :)

Det blir nok staun løsningen etterhvert og da er jo ventil-hullene klare, men har tross alt kjøpt 1kzt (og masse deler til den) + 4"trailmaster + nye bremseslanger + nye felger og dekk + nye giringer +++ De siste par månedene så kontofonen ringte meg og kjeftet litt her for et par dager siden så det blir ikke ennå... :(

Du får sende meg bilder av felgene når du får de! Gleder meg til å se!

Dekkene mine skal på bilen til helgen!

mercemann
05-01-2007, 09:39
N'EEEIIIInono

Du må jo ikkje bare få sendt ting opp på den måten... har jo mase dela på bgnor som vente på å få sitte på oppover :eek:

hiluxturbo
05-01-2007, 10:15
N'EEEIIIInono

Du må jo ikkje bare få sendt ting opp på den måten... har jo mase dela på bgnor som vente på å få sitte på oppover :eek:

d kommer mede opp dær i fra:p :p :p

knixen
05-01-2007, 21:55
Øh, va jo ikkje klar over at felgpartiet ditt ikke var sendt nordover da... Men gå sammen med torbjørn og silverfox, de skal begge ha noe nordover... :eek:

knixen
05-02-2007, 22:26
Har fabrikert noen nye innfestinger til stabstaget, det trengtes virkelig etter montering av hevesettet. Malte de med arcanol etter kapping og borring.

Legger også ved et bilde av eksos som er lagt over fremre mellomaksel.

knixen
05-03-2007, 10:25
Har sporet pallene som er på tur, og de regner med at jeg får dekkene i morgen kveld Thefinger Thefinger Thefinger

Blir bra, spesielt siden det er mere jeg trenger på de pallene... Så blir litt fiks i helga da... ;)

knixen
05-04-2007, 11:16
Ny dekkene mottok jeg for 1 time siden, gleder meg til jeg er ferdig på jobb så jeg får testet de på bilen. Har også fått bremseslanger, og resten av delene til hevesettet. Så det blir litt arbeide i helgen, har også kjøpt sandblåse sand så ramma skal snart bli strøken...

kommer bilder i løpet av natta.. Thefinger

Lundberg
05-04-2007, 11:32
Kunne fått sandblåsersand av mæ
Har en palle med sækka ståanes hjæmmeThefinger

knixen
05-04-2007, 11:33
Kunne fått sandblåsersand av mæ
Har en palle med sækka ståanes hjæmmeThefinger

Har sikkert for lite så det er bare å ta med til byen!!! ;)

knixen
05-04-2007, 14:52
et liten snik pik... Thefinger

(35x12,5/15 bf mud på 10" felg og 38x15,5/15 MTZ på 12" felg)

Kaare
05-04-2007, 17:09
Nå koser'n seg, her! Thefinger

hoel-in-one
05-04-2007, 17:40
Jeg ser du har en stygg skade på vinsjcoveret ditt......... fløt det i land et sted ???

knixen
05-04-2007, 19:45
Jeg ser du har en stygg skade på vinsjcoveret ditt......... fløt det i land et sted ???

He he... Har warn det i neopren da??? Liker neopren jeg...

I dag er du min beste venn, noen bilder av hva min venn har klart å levere meg under... Thefinger

Tomelitn
05-04-2007, 20:50
ser bra ut knut :) hold oss oppdatert :D

knixen
05-04-2007, 21:43
Ai will... always.. Thefinger

Hvorfor parkerer du ikke ved siden av meg lengre? :eek:

Kaare
05-04-2007, 23:01
Er visst på tide å prøve å jekke deg ned litt her nå Thefinger
Denne Toyota'n - samme dekka - men høyere!

knixen
05-05-2007, 00:01
Tøff ja, men jekker meg ikke spesielt ned nei... har glist siden de kom på bilen. Nettopp kommet inn fra en midnattsvask med etterfølgende photo-session... Bilder kan nytes under Thefinger

Tomelitn
05-06-2007, 10:56
ja store dekk har du, men ta bilder det kan du ikke :P

knixen
05-06-2007, 13:01
ja store dekk har du, men ta bilder det kan du ikke :P

Tar nu mange bilda ihvertfall... har jo et skikkelig bra kamera (Nikon D100).... :eek:

knixen
05-06-2007, 20:48
Har vært en ettermiddag i garasjen, har festet adapteret til panhardstaget med en ekstra bolt (borret hull i rammevangen som den originalt er festet i) som hindrer sideveis bevegelse. Usikker på om dette var nødvendig, men det skader nok ikke.

Har også fått på firkantskivene til de nye traversene som fulgte med hevesettet, mottok de sammen med dekkene fredag. Meget fornøyd med servicen på bgnor (spesielt siden jeg har kjøpt settet fra en annen kunde av de, og ikke direkte. Men deler som mangler skaffer de uten spørsmål!!!)

Det var litt mer styr å få på skivene (enn om jeg hadde hatt de når jeg monterte resten) måtte lete frem brekkjern og diverse jekker for å få det til. Måtte faktisk sveise fast den ene skiven for at den ikke skulle sprette ut mens jeg hold på med den siste. Men nå er de på, klisset også på litt locktite i samme slengen så nå skal jeg slippe å gjøre noe med dette igjen.

Har tenkt å bytte bremseslangen i morgen (har 1 stk stålomspunnet liggende i garasjen å vente).

Klarte også å rote vekk en av bump-stoppene når jeg demonterte de foran så jeg får ny fra Toyota i morgen.

Ps, må huske å bestille noen småting når jeg først er der. Ny kontakt til framdiffen bl.a...

knixen
05-08-2007, 00:08
Ja, har vært en laaang ettermiddag i garasjen. Har byttet bremseslange til en som er endel lengre enn den gamle. Har byttet olje på diffen bak, noe som måtte gjøres pga ny-giringen. Og jeg har byttet en tettering på stikkakselen venstre side bak. Dette pga olje lekasje ut i trommelen. Brente bort oljen inni trommelen og på bremsebåndene. Monterte alt sammen og fylte olje på diffen, etterfylte bremseveske og luftet bremsene til slutt. Alt i alt meget bra. Godt med en dag med service, men det tok litt lengre tid enn planlagt.

Hmmm... tar det ikke ALLTID lengre tid??? Thefinger

Btw så fikk jeg den nye bumpstoppen i dag, og gjett hva jeg fant i garasjen... Den gamle... Har en ekstra nå ihvertfall... newburn

knixen
05-09-2007, 11:12
Etter en skade i en vaskehall i forrige uke så sponser de meg med ny støtfanger foran, har selv bestilt underdelen til den. Så de skal kappes og tilpasses før de lakkes og monteres på bilen. Tror det blir veldig bra!

knixen
05-09-2007, 23:58
Fikk noen deler på toyota i dag, simering og foringer til hjelpesnekka. Foringene var av feil størrelse, men når jeg først hadde demontert så bestilte jeg like godt custom lagde messingforinger. Thefinger

Byttet også hevemekanismen til bakluka, og gjorde selvsagt en tannhjulsfeil så måtte gjøre hele jobben på nytt. Men men... finner frem nedi der nå ihvertfall... newburn

Men nå blir det neppe gjort noe med bilen før over helgen, bilmesse i helgen og skal jobbe der. Får håpe vi får solgt noen biler da... :)

knixen
05-14-2007, 12:59
Solgte 2 biler i helgen, og det gjør seg på kontofonen :)

Skal en tur å skru på bilen i dag, har fått festene til bremseslangene foran og ny støtfanger/front leppe. Disse skal kappes/sveises/grunnes og lakkes før montering på bilen.

Har også bestilt mellomaksel håndbrekk.:p

Har fått lovnader om skriftlig ok fra BT i løpet av uka, så det blir bra. Da kan jeg bare bestille time... Thefinger Thefinger Thefinger

bucholzi
05-14-2007, 20:26
Har fått lovnader om skriftlig ok fra BT i løpet av uka, så det blir bra. Da kan jeg bare bestille time... Thefinger Thefinger Thefinger

Ok på ka? Heving OG dekk?

knixen
05-14-2007, 21:15
Jepp, heving og dekk (ikke 38" da...men)

har fått gjort endel i dag også. Montert dropp-festene til bremseslange foran og montert de 2 siste bumpstoppene foran. Så når jeg har hentet meg nye clips i morgen tidlig på toyota så tror jeg at jeg kan si meg helt ferdig med hevesettet.

Fikk også sett på støtfangere og leppen fra veng, men er ikke spesielt imponert over de da. Forskjellig dybde på de (men må jo kappe uansett).

Får ta noen bilder i løpet av uka!

knixen
05-15-2007, 13:00
Clips var selvsagt ikke lagervare hos toyota, så må nok vente til fredag før de kommer. Men siden jeg har stående endel deler i ordre der borte så va det kommet en ny pakning til bakluka. Selvfølgelig ikke den jeg hadde bestilt, men hadde lyst på ny av den også så jeg kjøpte den like greit...

Merkelig nok ankommer det deler hver dag her... Hmmm... fordi det nærmer seg bt-kontroll???

knixen
05-15-2007, 19:56
Her er bilen jeg nå kjører til vanlig, lettere pimpet 07-Grand Vitara...

og et lite bilde av min....

knixen
05-17-2007, 23:42
Har vært en tur i garasjen i dag også (HURRA :D), monterte klipsene på bremseslangen på min bil og monterte nye bremseklosser på cherokeen til min søster.

Må også bytte panhard stag på den, samt begge bærekuler v.s. Men da tar jeg den nok med på jobb, kjekt med presse og 2-søylebukk til sånt arbeid. Thefinger

knixen
05-21-2007, 21:17
Oi, her var det lenge siden en oppdatering... Men har faktisk ikke skrudd på min bil siden 17 mai...

I dag har jeg montert ny støtfanger og leppe foran på bilen. Kappet og modifisert de slik at de passer og det ikke subber. Monterte bare blinklys og skilt på slik at jeg må ta de av for lakk snart. Orket ikke demontering.

Jeg la også en lask på ledningen til kontakten på diffen foran. Dette fordi jeg knuste kontakten som står i diffen og ledningen var heller ikke lang nok etter at jeg senket diffen. Det er en dobbelbryter slik at lampen lyser igjen med 4wd innkoblet. Eneste funksjonen såvidt jeg har funnet ut.

Kan sikkert knø ut noen bilder i løpet av uken... Skal til Harstad på TT til helgen!!! :eek:

knixen
05-23-2007, 14:32
Har lovet noen bilder, men må dessverre skuffe dere og fortelle at disse er tatt med min mobil.... Men bilder uansett...

Bilde 1; Runneren og min daily driver...

Bilde 2; Ny mekanisme til vinduet bak

Bilde 3; Ny støtfanger og underleppe

glennnr
05-23-2007, 16:55
Pent med ny front.... men det e vell noe der fremme som sjenere den ganske myenono Maa koste paa dei nytt skilt man og sette det skikkeligcrossboned:eek::eek::p

knixen
05-23-2007, 19:59
Pent med ny front.... men det e vell noe der fremme som sjenere den ganske myenono Maa koste paa dei nytt skilt man og sette det skikkeligcrossboned:eek::eek::p

Ja, nytt skilt er planlagt. Det er jo blitt noe skadet også, så det er ikke spesielt pent!!!

I dag var jeg en tur på verkstedet på jobb og byttet motorolje og girolje. Utrolig greit med 4-søyle bukk og oljepumper... Tok vel ca 30 min alt i alt... Thefinger

Holten
05-23-2007, 20:17
Digger denne bilen! crossboned Når blir det lakkering av front da?

knixen
05-23-2007, 20:23
Digger denne bilen! crossboned Når blir det lakkering av front da?

Takker! Lakkering av front kommer over helga tror jeg:rolleyes:

Håper det ihvertfall...:)

hiluxturbo
05-23-2007, 20:28
sånn skal en runner på 38" se ut.
skal ikke se ut som et fjellfinn hotell

hiluxturbo
05-23-2007, 20:40
Takker! Lakkering av front kommer over helga tror jeg:rolleyes:

Håper det ihvertfall...:)

ka d e tåle du ikke komentara om biln din?

knixen
05-23-2007, 20:45
Joda, absolutt. Men lundberg har lagt inn samme bilde tidligere, så ingen grunn til å starte samme diskusjon på nytt.

Holten
05-23-2007, 20:48
Har jeg gått glipp av noe?? :confused:

knixen
05-23-2007, 20:51
Siden dette rakk å bli en diskusjon så tok jeg en undelete...

knixen
05-25-2007, 09:30
Fikk all-pro mellomaksel håndbrekk Thefingerog nye bumpstops i går. Skulle montere all-pro delen, men forskjellen mellom hilux og 4-runner transfer var for stor. Så jeg er nå usikker på om jeg i det hele tatt skal montere dette. Det forutsetter en hel del fabrikasjon... :(

Men bilen er rigget klar for TT i Harstad i helgen, og jeg starter på turen dit i morgen tidlig... Håper på at alt fungerer greit... :)

jansol
05-26-2007, 19:03
Fikk se doningen i aksjon i dag , RÅ BIL !!!

knixen
05-27-2007, 20:23
TakkerThefinger

Selv om både taktikken og bilen var dårlig i løypene der nede i Harstad. Håper jeg treffer dere igjen i en løype som er litt mer egnet for store, brede høye biler... :rolleyes:

Men morsomt var det... og fikk jo premie da... :eek:

jan terje
05-27-2007, 21:04
Det er en tøff bil du har.

Holten
05-27-2007, 21:35
Ja, det er det ingen tvil om!! crossboned

knixen
05-28-2007, 22:10
Her er noen bilder fra pinsen. Hadde det morsomt! :)

Zuki
05-29-2007, 12:10
Artig tur, og takk for følget :)

Om den ikke var verdens best egnede bil for TT-løyper, er den desto mer uovervinnelig i Mauken og antakelig også Lapland Trophy! Og du fikk jo finere premie for din sisteplass enn meg på tredje :D!

knixen
05-29-2007, 15:07
Kom jo for premie daThefingerThefingerThefinger

Fin tur og det er greit med samband når man kjører ilag!

Ses i Mauken går jeg utifra! :)

knixen
06-05-2007, 11:47
Her skjer det lite for tiden, ikke så altfor mye å finne på. Bilen er omtrent ferdig rigget til sommeren.

Siden all-pro sitt mellomaksel håndbrekk ikke passet så tror jeg det blir snorkel i stedet. Må bare få sendt det i retur...

Har fått kappet winch vaieren i 2 deler som jeg skal bruke som forlenger til winchen i tilfelle det er langt til gode festepunkter evt langt til biler jeg skal hjelpe.

Har noen småting jeg skulle fått gjort, laget justerbart panhard-stag bak og dashbord feste til pcen. Ellers er det meste okei...

knixen
06-05-2007, 12:08
...glemte jo helt av fjær spacerne jeg har på pulten min... De MÅ jo på og de nye sammenslagsputene jeg har i bilen... Får ta det til helgen da..:rolleyes:

knixen
06-07-2007, 16:27
Der var 38" solgt og 36" kommer om en uke. Beadlocks eller snorkel??? Hmm... what to do... begge deler???

Vi får se, må nok poste skrekk bilde i morgen når jeg har fått på 31tommerne... :eek:

Bodyliften skal også av snart da... Så blir de nok seende okei ut...

extremetoy
06-07-2007, 16:29
Der var 38" solgt og 36" kommer om en uke. Beadlocks eller snorkel??? Hmm... what to do... begge deler???

Vi får se, må nok poste skrekk bilde i morgen når jeg har fått på 31tommerne... :eek:

Bodyliften skal også av snart da... Så blir de nok seende okei ut...
Skal du få utnyttet Irok så må du ha beadlocks:) 2-4 psi passer fint..

knixen
06-07-2007, 16:44
sukk, ligger nok ann til beadlocks da... ;)

knut e
06-07-2007, 20:52
hvorfor skal du plutselig rigge ned bilen din nå da du akkurat hadde fått på 38"

extremetoy
06-07-2007, 20:53
hvorfor skal du plutselig rigge ned bilen din nå da du akkurat hadde fått på 38"Har vel testet ut den i terrenget nå.. blir en annen bil med IROK jaThefingerThefinger

knixen
06-07-2007, 21:15
Har faktisk ikke testet så mye, men bilen skal godkjennes. Og det blir den ikke med 4" heving OG 2" bodylift. Jeg fant ut at det ble for mye arbeid for at 38" skulle gå knirkefritt uten bodyliften. Kan nevne flytting av karosseri fester foran, nye skjermbreddere til 44", ny skjæring i torpedovegg ++++

Så for mye arbeid rett å slett...

36" irok på 12x15 med beadlocks og snorkel MÅ jo bli greit på 4" heving...Thefinger

SilverFox
06-07-2007, 23:05
lider'n av høydeskrekk siden han rigger ned nå? eller har han funnet ut at sukien han kjører rundt i er mer komfortabel?nono Thefinger

knixen
06-08-2007, 08:03
lider'n av høydeskrekk siden han rigger ned nå? eller har han funnet ut at sukien han kjører rundt i er mer komfortabel?nono Thefinger

Suzukien e MYE mer komfortabel enn runnern noensinne har værtThefinger

Men av frykt for å bruke MYE mere penga og ønsket om grovere dekk så har jeg kjøpt irok. De får du dessverre bare i størrelsene 36x13,5/37x12,5/39,5x13,5 og 39,5 ble litt stort. Må jo også si at jeg har kappet meg inn i torpedoveggen og sveiset igjen 2 ganger før, og så ikke frem mot å gjøre det en gang til. Samt at jeg hadde måttet kjøpe 44" breddere, og det blir ikke å skje helt ennå...Thefinger

Bilen skal godkjennes og så ikke helt frem til å demontere bodyliften for så å montere den igjen. Pluss at dekkstørrelsen jeg får bilen godkjent med er jo det som er problemet. Så det er mulig jeg må litt frem å tilbake til BT for å få det til.

Men har jo ihvertfall prøvd 38"... Ville angret om jeg ikke gjorde det... :rolleyes:

Dessuten så trur æ den blir bra med 36"...

knixen
06-08-2007, 09:34
Får vel legge ut nån skrekkbilda... Det kan da ikkje være 36" de her??? Thefinger

Trur til og med de på BT hadde stussa litt over sånne "godkjenningsdekk"... Thefinger

Siste bildet e en 06 Corvette æ va så heldig å få testa litt...:p

knixen
06-08-2007, 10:40
DER va beadlocksringan i hus... Thefinger helgesveising så e de klar for nye dekk... Thefinger

Lundblad
06-08-2007, 14:14
Nusselie dekk :)

extremetoy
06-08-2007, 14:17
her du prøver bilen knixen?? http://videos.streetfire.net/toprated/0/9b2495cc-413a-49ab-909e-980a003e5f46.htm

knixen
06-08-2007, 14:43
He he.... min plystre nok litt mer... Thefinger

knixen
06-09-2007, 18:40
fått gjort no smått i garasjen i dag... Montert nye sammenslagsputer, kjøpt hos AT. Også montert spacere for å få riktig stuk igjen. Pusset, lakket og sprayet med carosol på festene til sammenslagsputene. Samt laget dreneringshull. Det var mye dritt inni der...

Skal å sveise beadlocksringene nå straks... Får håpe jeg blir ferdig i dag... :)

Holten
06-09-2007, 20:39
Dette blir bra! Ser mye bedre ut med beadlocks også! grnpirate
Du får den jo ikke registrert med beadlocks? Eller skal du bruke andre felger?

hlangmo
06-09-2007, 21:03
Kan æ få spørre ka akselavstand e på 4runnern?

knixen
06-09-2007, 23:38
Dette blir bra! Ser mye bedre ut med beadlocks også! grnpirate
Du får den jo ikke registrert med beadlocks? Eller skal du bruke andre felger?

Får den ikke registrert med 12" bredde heller, så jeg har ingen betenkeligheter med å sveise beadlocks... :p

Kan æ få spørre ka akselavstand e på 4runnern?

Mener den er 2210, men kan måle i morgen hvis jeg husker på det... :)

hlangmo
06-10-2007, 07:10
Ok. Hadde vært fint om du kunne sjekke det. Men ikke noe å stresse med.

knixen
06-11-2007, 23:22
ups, glemte det. Men den står bak jobb, så kan prøve å huske det på dagen i mårra...

Men, har sveisa ferdig, grunna og lakka beadlocksringan og henta ny dekkan i dag. Så i mårra blir det montering!!! Glede mæ, bilen har sett stusselig ut lenge nok no...Thefinger

knixen
06-12-2007, 14:43
Dekkene er endelig på bilen, dere får unnskylde de dårlige mobilbildene. Skal fjerne bodyliften ganske snart og montere snorkelen som blir sendt fra bgnor i dag... :p

Ytterringen er lakkert i samme farge som bilen, boltene er 8x40 12,9 umbrako bolter. Meget tøft synes jeg... Thefinger

Kaare
06-12-2007, 21:55
Tøffe hjul! Gi oss tilbakemeldinger når du får testa de ut. Nå har du snart testa det som er av heftige dekk på den bilen. MT/R, MTZ og nå Irok. Har jeg gått glipp av noen?

extremetoy
06-12-2007, 21:56
Tøffe hjul! Gi oss tilbakemeldinger når du får testa de ut. Nå har du snart testa det som er av heftige dekk på den bilen. MT/R, MTZ og nå Irok. Har jeg gått glipp av noen?å først nå blir han fornøyndThefingerThefinger

Kaare
06-13-2007, 08:24
Den skriver ikke jeg under på! Thefinger

knixen
06-13-2007, 13:21
å først nå blir han fornøyndThefingerThefinger

Den skriver ikke jeg under på! Thefinger

He he, du har glemt mudzilla men de regnes nok ikke for heftige :eek:

Jeg skal komme med tilbakemelding, jeg har kjørt 2 km med de og langs vei så sporer bilen mindre enn med MTZ. Men det rister litt mer og støyer mer. Får kanskje testet en tur i kveld, vi får se. Senest til helgen!

Nå har jo bilen gått fra å være min dagligdags bil, til å være en ut på tur i skogen bil. Så derfor kan jeg nå akseptere å kjøre på grovere dekk, siden jeg ikke "trenger" bilen. Har alltid bil gjennom jobb og frøkena har egen bil.

Men kommer med tilbakemelding, er veldig fornøyd med looken nå. Og spent på å se når BL er borte... :)

knixen
06-14-2007, 13:40
Det ser ut som at dekkene er veldig myke, de legger seg godt ut ved lite luft. (Har ufrivillig testet dette:() Må nok skru av en beadlockring og legge litt tettemasse på den siden, kjemisk metall kanskje???

Det får bli en av dagene i helga... :eek:

extremetoy
06-14-2007, 13:42
Det ser ut som at dekkene er veldig myke, de legger seg godt ut ved lite luft. (Har ufrivillig testet dette:() Må nok skru av en beadlockring og legge litt tettemasse på den siden, kjemisk metall kanskje???

Det får bli en av dagene i helga... :eek:
Hvor lekker det da? må som regel brukes sika når men har bead lock

knixen
06-14-2007, 14:08
har ikke kjøpt en slik snorkel... Thefinger

knixen
06-14-2007, 15:34
Hvor lekker det da? må som regel brukes sika når men har bead lock

Det lekker i sveisen, skal fikse med sika... :)

extremetoy
06-14-2007, 15:35
Det lekker i sveisen, skal fikse med sika... :)
Får sveise skikkeli daThefinger

knixen
06-15-2007, 15:19
Da har vi bestilt oss Poletta, og håper jeg får lov å bygge den slik en dag... (Håper Hans Petter tilgir at æ stjelte bildet hans) :)

knixen
06-18-2007, 14:41
Polettaen røk foran nasen min newburn

Men avventer å se om han fikser en til opp for meg...

Her er bilde av snorkelen som er på tur, satser på montering på torsdag:p

hph
06-18-2007, 20:46
Ikkeno problem med å stjæle bilde. :)
Poletta er altfor underkjent i campingmiljø; dem trekker alltid på smilebåndet når ekvipasjen min ruller inn.:D

Fin bil !!!!:)

knixen
06-19-2007, 07:32
Ikkeno problem med å stjæle bilde. :)
Poletta er altfor underkjent i campingmiljø; dem trekker alltid på smilebåndet når ekvipasjen min ruller inn.:D

Fin bil !!!!:)

Har du lange nok labber til å få den i vater da? Langt nok nesehjul? Vil gjerne se flere bilder av den! :p Poletta er råkult, og så er de lette da. Så det krever jo ingenting å dra de...

Takker, foreløpig har jeg gått for funksjon over form... Dvs finish arbeidet kommer etterhvert.... :eek:

Og bilen vurderes solgt... :eek::eek::eek:

knixen
06-19-2007, 09:35
ifs med flex...

Holten
06-19-2007, 14:30

Selge den?! Hvorfor?? :eek:

knixen
06-19-2007, 15:07
Selge den?! Hvorfor?? :eek:

Fordi dette er blitt en skogsbil for meg, bruker annen bil til alt annet. Og synes det er for mye penger å ha stående der. Ikke noe annet... Så begynner den jo å bli ferdig også da... :rolleyes:

Kan vurdere skogsbil som delbetaling... gjerne trial bil...

knixen
06-19-2007, 21:39
Da har jeg justert opp dieselpumpen... og satan kor den går!!! Mycket bra... skal fyre opp turbotrykket litt mer... Ble fart ja!

knixen
06-20-2007, 21:32
Da er snorkel mottatt og montert! Ble tøft! Bilder kommer i morgen!

knixen
06-21-2007, 07:47
Noen bilder etter monteringen av snorkel. Brukte 3 1/4" hull-kopp. Men trengte nok egentlig 3 1/2" også. Heldigvis har vi fullt utstyrt verksted på jobb og tilgjengelig morsomme luftverktøy.

Mobil-bilder, kommer bedre etter helgens tur i Mauken... Thefinger

knixen
06-21-2007, 21:42
Siste service før mauken turen i helgen nå i kveld, byttet servo-olje. Agip ATF olje, gikk nesten en liter. Og nesten en liter gammel katte-piss olje ut over asfalten...:p

Da skulle det meste være klart for en helge tur!!! Har lånt meg Nikon 12-24 vidvinkel linse og kjøpt meg mini-dv kamera som skal fylles i helgen.

Så nå mangler jeg bare en snartur på butikken så øl-kvota kan fylles så er det klart!!!

Bilder kommer GARANTERT!!!

SilverFox
06-22-2007, 00:36
du knut.. kossn dimm va det på de dekkan dine igjen? 36x??-15 ? æ må prøve skoan en dag...

ShuDuck
06-22-2007, 06:38
det ble rått, gjorde seg bra med beadlocks og

Amund
06-22-2007, 07:50
du knut.. kossn dimm va det på de dekkan dine igjen? 36x??-15 ? æ må prøve skoan en dag...

36x13,5x15 Irok, på lager ;)

knixen
06-22-2007, 07:57

Som Amund skrev... Ingen problem! Har kjøpt meg Pro Comp AT dekk som skal på over helgen, så da blir logistikken lettere... :)

det ble rått, gjorde seg bra med beadlocks og

Takk!!! Godt at erfarne folk liker den også da:p

36x13,5x15 Irok, på lager ;)

Seff! Thefinger

Harald
06-22-2007, 20:13
D blei tøfft!
Synd at Mauken blei deinn eneste hælga da æ e opptatt.
Lykke til med kjøringa å god hælg!
Harald

hph
06-23-2007, 21:05
Har du lange nok labber til å få den i vater da? Langt nok nesehjul? Vil gjerne se flere bilder av den! :p Poletta er råkult, og så er de lette da. Så det krever jo ingenting å dra de...

Takker, foreløpig har jeg gått for funksjon over form... Dvs finish arbeidet kommer etterhvert.... :eek:

Polettaen har forlenget nesehjul og støttelabber, så det ikke noe problem å få den i vater!

knixen
06-24-2007, 19:27
Har vært i helga i Mauken å kjørt litt. Utrolig morsom, fått testa bilen skikkelig. Satt endel fast og prøvd snorkelen litt. Litt tilbakemelding på dekkene, og jeg er utrolig fornøyd! De beste dekkene jeg har hatt! Mønsteret er veldig åpent så de slipper gjørma lett og uten å måtte fyre bilen. Den myke gummien biter svært godt på stein. Så til mitt bruk og min kjørestil så er det bortimot optimale. :p

Bilde av snorkel testing under...

knixen
06-24-2007, 22:52
noen bilder fra helgen...

knixen
06-25-2007, 14:35
Noen flere bilder jeg er med på...

Øystein
06-25-2007, 15:09
Hvordan er dekkene dine på veien?

knixen
06-25-2007, 15:11
Mindre støy enn jeg regnet med, så ganske gode. Sporer lite. Men de er myyyyke, så antar at de ikke holder så mange km som f.eks MTR...

knixen
06-26-2007, 11:02
Da har jeg kjøpt meg "ny" bil!!! :)

Gleder meg til jeg får den nordover...

jan terje
06-26-2007, 11:09
Gratulerer! Godt å se att du avansererThefinger
Den var flott.

knixen
06-26-2007, 11:40
Takker! :)

Tommy
06-26-2007, 13:02
Fy f&%€ nå ble jeg skikkelig misunnelig... heftige de gamel cruiserne....

knixen
06-26-2007, 14:57
Må bare legge ut et bilde til... bikini er sexy på bil også...Thefinger

knut e
06-26-2007, 16:34
http://i16.photobucket.com/albums/b23/Manta_LET/KopiavDSCI0079.jpg

1911
06-26-2007, 18:30
Det va nu godt at vinsjen min ikke hadde tatt kveld enda da æ vinsja dæ opp fra det hullet;)

Synd det ikke ble tatt noe bilde da æ hadde 2 stk Toyota i tau bak bilen...

Får bestille litt deler til vinsjen før helga nu.

knixen
06-26-2007, 22:52
Det va nu godt at vinsjen min ikke hadde tatt kveld enda da æ vinsja dæ opp fra det hullet;)

Synd det ikke ble tatt noe bilde da æ hadde 2 stk Toyota i tau bak bilen...

Får bestille litt deler til vinsjen før helga nu.

Ja det va bra, skulle bare ønske æ ba dæ være klar FØR æ kjørte uti... :(

He he, min va IKKJE en av de...

Ja, bare å bestille dela det! :)

SilverFox
06-26-2007, 23:48
fet vogn du har kjøpt dæ knut! glæde mæ til den kommer te tromsø!

oystein
06-27-2007, 07:53
Grattis med nybil, og takk for turen i helga:)

6277

6278

knixen
06-27-2007, 08:42
Takk! Og det var en fin tur! Gleder meg til DVDen er klar, mye godbiter der...:)

Kaare
06-27-2007, 22:44
Må få rota meg nordover en gang... Får jeg en kopi av den DVD'n også?!

knixen
06-27-2007, 22:51
klart, kan fikse det! bare å komme nordover ;)

Boheefus
06-29-2007, 20:13
nice rig!

knixen
07-17-2007, 23:05
Oj, et par harde dager nå i runnern verdenen nå;

Startet natt til fredag når jeg skulle ha en photosession og runnern ikke startet. Jeg trodde først det var strømmen som var utladet etter å ha stått i ro i 3 uker, men selv med starthjelpen jeg hentet på jobb var det ikke liv å få. Torbjørn stilte med ny startmotor og Morten byttet den mens jeg gjorde forskjellige service ting... bilen startet jeg var happy...

Og selvsagt var batteriene også slitne, så de ble kjøpt nye og byttet i ettermiddag.

Fant ut jeg skulle kjøre en ekstra tur for å lade de litt, og hva skjer??? Nei, bremsepedalen går i bunn og jeg har omtrent ikke bremser. En telefon senere, noen tips og jeg har funnet ut hvor lekasjen er. Autospeed i Tromsø lager bremseslanger og der jobber en kompis av meg. Han som satt opp nye giringer og sperrer for meg. Jeg har sandblåst noen karosseri deler for han, døren går begge veier ;) Ihvertfall, han er på jobb og kan fikse meg slanger. Jeg henter Andreas og Glenn og vi drar dit, håpet vi kunne gjøre jobben der men det kan vi ikke. Men vi har jo verksted på jobb, så vi låner bremserør verktøy og deler og drar ned på jobb. Finner lekasjen, kapper røret, skjøter det, og setter alt sammen. Etter en hel del lufting så er bremsene på plass igjen og bilen igjen klar for lapland... Sukk, litt sliten og veldig fornøyd med at det ordnet seg.

Så ringte svigerbror og fortalte at tauet til winchen er kommet, så jeg drar dit å henter det. Han fixer løkke så nå er det bare småting igjen før jeg er klar for lapland trophy på lørdag!

Sliten hilsen fra Knut

Rukus
07-24-2007, 07:03
Litt oppdateringer her snart eller? crossboned

knixen
07-24-2007, 07:57
Tja, kjørte torsdag formiddag til lapland og bakdiffen havarerte i skibotn. Hadde med en ekstra så jeg fikk skiftet og kjørt videre. Selvsagt knakk jeg et bremserør mens jeg byttet diff, men en lokal rally sjåfør laget meg et nytt.

Det var ikke alvorlige skader på giringen så jeg fikk den satt opp igjen i Lapland og montert den inn igjen.

Startet konkurransen med å punktere ett dekk før første posten på flatmark. Kjørte 2 poster og skulle hjelpe opp noen jeeper fra ett vann/myr hull. Hadde en av de nesten oppe så skulle jeg rygge den opp de 2 siste metrene, da havarerte cv leddet foran på venstresiden. Vi forsøkte å reparere det 2 ganger men klarte det ikke. Og selvfølgelig så havarerte ett nytt bremserør så det måtte vi lage nytt.

Vi tok en pause, spiste litt og gjorde endel andre ting før vi fant ut at vi skulle kjøre rundt å plukke små poeng for å få fullført konkurransen. Men vi måtte kjøre i 2H, etter en time med cluching så fant vi ut at vi ville ha 2L i stedet, men vi hadde et problem med venstre cv ledd som ikke koblet helt ut.

Vi måtte reversere vakumstyringen til ADD systemet slik at den kobler fra når man setter i 4wd i stedenfor motsatt. Da gikk det bedre. Plukket 19 poster totalt.

Har endel deler jeg har bestemt meg for å selge, skal bygge om bilen nå.

Rukus
07-24-2007, 10:09
Litt info om hva du skal bygge om? Ut i fra rykter jeg har hørt blir dette helt avsindig rått!!!:eek:

knixen
07-24-2007, 10:36
Får vente litt til delene er på tur... ;)

Rukus
07-24-2007, 10:46
Glede mæi tel å se :cool: