PDA

View Full Version : Kjøp av 4X4? Hvilken? Hvorfor? Dyr? Billig? Enkel?osv.

jan terje
02-28-2007, 11:58
Vurderer å anskaffe en 4x4 med skilter, i teknisk god stand men gjærne med lugubert utseende. Den må kunne brukes til offroad uten at man er redd for en bulk eller skrape i lakken.
Hva skulle det være for slags 4x4?
Suzuki er uintresang. Altfor liten og grufull å kjøre(vet det er en bra bil,men intet for megcrossboned ). Har sett folk herje med Pajero. Det ser ut til å tåle det meste. Kansje det hadde vert noe? Eller en L200?
Patrol er jo en stor og kul bil. Kansje det hadde vært noe?
Minst 3 seter bør det være. Er jo svak for HiLux. Bombesikker tøff bil med mange muligheter. Men synes de er dyre om det er noe igjen av de. 4 Runner?
3l bensin? Er det noe, de har jo ikke stiv foraksling-det synes jeg er kulest, man kansje det ikke betyr noe på en all round bil?
Tidligere gikk det i USA biler, og interessen finnes jo. Etter flere Cheveller startet min karriere med min favoritt USA 4x4, Ford Bronco 78 mod. '78 & '79 Bronco er jo en drømmebil. Men ikke er det mange igjen, og de er nok over mitt budsjett. Men det dukker da opp andre USA 4x4 nå og da som ikke er så dyre. Suburban fx. Men den er jo litt stor for frikjøring, men på den andre siden hadde jeg spart overnattings utgifter. Blazer & pick uper fra Chevrolet og GMC finnes kansje billig? De har jo dritt billige deler i hvertfall.
Men japsene er det liksom tut og kjør med. Hmmmmmmmm.
Rocky? Tja, da har jeg ihvertfall en delebil stående, men de er stort sett rammeløse etter rustens herjinger. Izusu? Tja.
Jeep Cheroce er jo billige, men har en oppfatning fra nettet om at det ikke er verdens beste biler. De er kansje ikke verre en annet billig? Kansje bare kjøpe dekk og felger til J20 min? Ja, i tillegg til motor da....
Ikke vet jeg, det er bare tanker dette. Men skriv gjerne litt skryt om den beater, og hvorfor jeg burde gjøre som deg og skaffe en lik bil.
Foresten, pris. Det er jo viktig. Ikke le, men max 25 tusen. Om dette blir aktuelt, kjenner jeg meg selv så godt at det blir bilens siste reis. Så holder den i 2 år, ja da er jeg fornøyd. Range Rover? Er ikke det noe dritt?Thefinger

HardKåre
02-28-2007, 21:15
Tja, til 25000 får du en bra Pajero... De korte er fine å herje rundt i skogen med, eneste ulempen er svake gearkasser generelt, og topper på TD'en. Bensiner'n er tørst.

Får på 32"11,5-15 på original bil, lett å modde med bodylift f.ex. Ellers er jo L200 og Nisan KingCab billige PU'er, men lite ekstra å få tak på...

Chevy-Sheriff
02-28-2007, 21:27
Chevy K5 med 6,2.......

Amund
02-28-2007, 23:40
Toyota LJ70 er ikke så verst. Du bør jo ha stiv foraksel når du først skal i skauen. MEN, uansett hvor dårlig nettet måtte si at Cherokee er, jeg har aldri i mitt liv skrudd så mye som i de 3 månedene jeg har vært toyotaeier... 4 års cherokeeeierskap og ca 150.000 km var det kun 2 bensinpumper og 2 startere som stoppet den, starterne er laget av mitsubishi og bensinpumpene var henholdsvis bosch og AC delco. Det er vel smak og behag sikkert, men finner ingen annen 4x4 som har både de terrengegenskapene, akselerasjon, riktig størrelse i mine øyne, lav vekt og gode kjøreegenskaper etter vei. Kjøp en 91 eller nyere 4.0.

Jan
02-28-2007, 23:52
Nissan Patrol 160 Superroof.Solid og passe stor bil både på og utenfor veien.
Legger du ned baksetet har du 2 meter sengeplass på stevner. Bruker også lite diesel. Eneste jeg kan komme på hvis Suburban er for stor og den ikke skal koste over 25000,-

jan terje
03-04-2007, 22:56
Saken er løst. Nå er det bare å vente til den dukker opp.Thefinger

Holten
03-04-2007, 23:59
Hva slags bil ble det da?? Thefinger

ARH
03-05-2007, 00:37
Ikke la denne diskusjonen dø ut!

Jeg sitter i samme sko som Jan Terje, men har et litt mer begrenset budsjett og stiller krav til bilen kan trekke en litt voksen tilhenger.

Forslag?

knixen
03-05-2007, 00:46
spare litt til??? :D

ARH
03-05-2007, 09:40
Menneh, ... Thefinger

Njoa, men det finnes faktisk en del brukbare biler i den prisklassen - man må bare luke dem ut fra rustbegrene.

Noclass
03-05-2007, 09:54
Uten å si det for sikkert tror jeg det blei en amerikansk øse....

jan terje
03-05-2007, 10:02
Uten å si det for sikkert tror jeg det blei en amerikansk øse....

Nei. Det ble ikke det. Men det ble en 4x4 som er kultbil i USA....

Synes dette er en grei diskusjonstråd. La oss prøve å holde den i live uten at den dør ut.
La oss si det dreier seg om å finne en hobbybil som kan brukes litt all round.
Hvor kult kan man ha det for 25 lapper?
Det er klart at om man fx. kjøper en Suki til 10 lapper, kan man få rigget den til en fin offroad bil for de resterende 15 tusen.
Legg ut erfaringer, tips, linker, bilder, råd & vink.

Geir
03-09-2007, 10:34
Jeg hadde en jeep cherokee 88' modell tidligere.

dette er en kanonbil langs veien og morrosam å kjøre i terreng med.
var den gamle 4literen jeg hadde , og bensinforbruket gjorde at jeg til slutt byttet bil igjen.

som amund sier , en jeep med den "nye" 4 literen bruker mindre og går bedre.

jeg hadde rust i bakre del av begge kanaler , men ellers var bilen grei.

en slik bil ,og gjerne ett hevesett ( plass til 31" ) må være midt i blinken hvis du kan leve med drivstoffutgifter.

- når det er sagt , så er det vel ikke mange 4x4 biler generelt som er så veldig økonomiske å kjøre med!

trakk med 2 tonn tur /retur Ændal ( biltralle og løpsbil ) gikk helt fint.
Cherokee kan man få registert opp til 2,5 tonn henger mener jeg .

lømo
03-09-2007, 20:25
jeg støtter Jan. patrol 160. gjerne med spoa,da går 38" rett på :)
3,3 litern går bra og forholdsvis billig.