PDA

View Full Version : höjning till hj-60/61

Nutti
01-07-2008, 23:15
hej och hå, nu kommer jag med en knepig fråga:

hur mycket kan man höja en hj-60/61 innan man måste byta styrarmar eller bygga om styrningen?
har nämligen en kompis vars bil behöver höjas crossboned så jag tänkte att billigaste sättet är att förlänga bladfjäderfästningen i ena sidan med flatjärn och kanske sätta spiraler mellan axlarna och ramen för att tvinga bladfjädringnen att ge lite mera höjd. jag vet att det försämrar "flexningnen" på axlarna i terräng, men det är endå billigaste settet att få lite mera höjd. siktar på att få ca.10cm högre bil men undrar då om man måste göra nåt åt styrningen, stötdämparfästen förlänger vi och hoppas på att bromsslangarna räcker till.

//Nutti

Nutti
01-10-2008, 09:10
ingen som vet någonting om hj60/61??

Tommy
01-19-2008, 09:55
SKal du heve en bil 10 cm så er ikke bruk av lengre sjekler tingen å gjøre... det betyr nemlig at du må lage veldig lange sjakler, spesielt foran vil det da bli et problem med styringen, man kan få såkalt bumpsteering...

Legge spiraler mellom bladfjærene og rammen, dette har blitt gjort av flere med passelig resultat, men bilen blir fort veldig stiv.
Regner med at det er pris som gjør at du ikke monterer et skikkelig hevesett??

Å heve en 60 4" tror jeg er uproblematisk når det gjelder styring og styrearmer...

Henning
01-19-2008, 12:23
Sjakkelheving anbefales ikke hvis du skal løfte 10 cm med sjakler må sjaklene være 20 cm lange nononononono

Er jo 2 billige måter å heve på... det ene er bodylift.. løfte karosseriet fra rammen. Anbefales ikkke over 3 tommer.. men da endrer du jo t ingenting i chassiet, og slipper å tenke så mye :)

andre er jo spoa... du flytter fjærene over axlingene og ikke under som idag, da hever du tykkelsen på axlingen og fortsatt slipper du mesteparten av bekymringene for styringen.

Nutti
01-22-2008, 12:37
det är en kompis bil som vi har höjt, och det blev gjort så som vi tänkte...20cm mellan bulthuvuden på bladfjäderfästningen+bmw spiraler mellan axlar/ram...bilen steg 75mm bak och 115mm fram, vilket resulterade i att ratten svängde sig ett ½varv åt ena sidan... jag föreslog åt killen som ägde bilen att han ska skaffa höjningsstyrarmar så det inte går sönder något med styrningen...hans kommentar: äääh, jag har ju kört såhär i flera dagar nu Thefinger så då tänkte jag: var och en med sitt, han är nöjd och jag är nöjd :p

här finns lite bilder på höjningen

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=46054

Eivind37
02-01-2008, 13:54
Vel....ble ikke direkte imponert over jobben her gitt! Er ganske overbevist om at kjørekomforten ikke er bra. Hadde vært bedre å la være mener nå jeg da...Det er crossoverstyring på HJ60...og ved slik heving vil crossoverstaget få større vinkel...derfor blir rattutslaget som du nevner.BIlen vil også spise styrekuler.....

Nutti
02-05-2008, 09:26
Vel....ble ikke direkte imponert over jobben her gitt! Er ganske overbevist om at kjørekomforten ikke er bra. Hadde vært bedre å la være mener nå jeg da...Det er crossoverstyring på HJ60...og ved slik heving vil crossoverstaget få større vinkel...derfor blir rattutslaget som du nevner.BIlen vil også spise styrekuler.....

som jag sa tidigare så är det inte min bil, jag har en blazer...själv hade jag gjort en soa istället och byggt om styrningen, men killen använder bilen varje dag och har inte haft något problem alls så...