PDA

View Full Version : bak aksel spm.

martin
01-09-2008, 09:13
hva er greiest og skifte hele bakakselen eller og bytte ut pingionen(satser på at det er slik det skrives). Har en bak aksel liggende men har litt problemer med å løsne bremse slangene pga rustog derfor tenkte jeg at det er vel stor sannsynlighet for at den som sitter på bilen er slik også.Må vel nevne at jeg har aldrig skrudd på slikt før.

Chevy-Sheriff
01-09-2008, 09:41
Hvis du ikke har erfaring og verktøy (måleur, avdrager, ect), er det greiest å skifte hele bakakselen.
Er pinion/gear defekt ?

martin
01-09-2008, 09:58
Ja den skal være det sier dem som har greie på slikt.hadde håpa på att det bare var og sprette klokka og dra ut en del for så og sette ny på plass:o
Har satt kassa i neutral og gått under bilen og da kan jeg vri mellomakselen fram og tilbake

Chevy-Sheriff
01-09-2008, 11:24
Ja den skal være det sier dem som har greie på slikt.hadde håpa på att det bare var og sprette klokka og dra ut en del for så og sette ny på plass:o

Desverre ikke så enkelt. Nytt gearsett må settes opp riktig. Du skal ikke bare bytte pinion, men kronhjul også. Dette er deler som er slipt og tilpasset hverandre i sett.
Det må settes riktig pinion dybde, og backlash (klaring) mellom pinion og kronhjul. Dette gjøres med shims.

Har satt kassa i neutral og gått under bilen og da kan jeg vri mellomakselen fram og tilbake

Dette kan også skje hvis du har knekkt en stikkaksel og har åpen diff.

sandviper
01-09-2008, 11:57
For å evt utelukke stikkaksel kan du vel jekke opp bilen og dreie på hjulene, snurrer motsatt hjul også rundt er stikkakslene ok, hvilken bakaksel har du?

martin
01-09-2008, 12:11
Stikkaksel er det ikke,begge hjula går rundt.Det er på en måte slark i akslingen. det er heller ikke krysset.jeg tror det er d30 jeg har er ikke sikker

Nils
01-10-2008, 14:35
Vist utvekslingen er lik på den du har på bilen og den extra du har, ville jeg byttet hele akselen.
Ganske enkelt egentlig:)

Skru av de rustene bremseslangene
Ta av mellomakselen.
Og så er det jo bare fire muttere på vær side ved bladfjørene som holder bakakselen på plass..
Veldig greit:)

martin
01-11-2008, 09:20
Vist utvekslingen er lik på den du har på bilen og den extra du har, ville jeg byttet hele akselen.
Ganske enkelt egentlig:)

Skru av de rustene bremseslangene
Ta av mellomakselen.
Og så er det jo bare fire muttere på vær side ved bladfjørene som holder bakakselen på plass..
Veldig greit:)

Hmm utvekslinga ja.Det var et godt spm, er det noen plass det står eller er det noen måte og finne det ut på.Akslinga har stått på samme års modell og samme type,erdet noen forskjell da?

Nils
01-11-2008, 15:10
Sitter en liten metallbrikke på dekselet til kardangklokka.
Må sikkert tas et tak med stålbørste for og klare og lese av utvekslingen på den:)
Vist det ikke funker leser du av på fremmakselen. For utvekslingen er jo lik der.:)

Chevy-Sheriff
01-11-2008, 15:36
Noen ganger står utvekslingen på en "tagg" på den ene diff-cover bolten.

Ellers kan du jekke opp bilen og sette den på bukker. Jekk opp fronten, siden bakakselen er defekt.
Så ruller du begge hjulene i samme retning.
Rull hjulet 1 omdreining, mens du teller hvor mange ganger mellomakselen går rundt.

Jeg er ikke kjent med utvekslingene til Jeep, men går mellom f.eks akselen 3 ganger rundt har du ca. 3,00:1, 3,5 ganger = 3.50:1 , 3 og 3/4 omdreining=3.70:1 osv.....

Noclass
01-11-2008, 15:55
Hvordan se åssen aksel du har

Noclass
01-11-2008, 15:57
Eller ta deg en titt her..

http://www.coloradok5.com/axleguide.shtml

martin
01-11-2008, 18:03
Takker og bukker:) skal komme meg ut og få sjekka,I`ll be backcrossboned

sivrt
01-11-2008, 20:25
Du finner en tråd her inne som viser med bilder hvilken bakaksel du har. Mest sannsynlig har du en Dana 35. Utvekslingene på denne kan være 3.55, mest brukt på 4 literen, 3.73 eller 4.10. Tror det bare var 2,5 literen som ble levert med 4.10 giring i norge.

Hvis giringen er lik til den du har på nå er det absolutt enklest å bytte hele akselen. Tar deg en time ca..

sivrt
01-11-2008, 20:56
Her er tråden for akseloversikt : http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=8341