Results 1 to 11 of 11

Thread: Har man lov å sveise i rammen?

jan terje
    Gjest

Exclamation Har man lov å sveise i rammen?

Skal sveise litt på en ramme som senere må til Tilsynet før skilter. Det blir ikke lett å skjule, da resten har rustfarge og det nye feltet vil være blankt og fint.
    Men har forstått det slik generelt att man kan fikse egen bil.
    Her er det snakk om sveising av nye fjærfester som har sprekker, men svar gjerne generelt.
    Noen som vet?

Prototype Tom K's Avatar

Du har lov til å sveise på egen rammen, men du har ikke lov til å sveise på andre sine rammer uten å være godkjent oppretter
    They ain't scratches, they're beauty marks!

Promodified

Bytte ut deler av ramma da? Som f.eks på rammene til Suzuki Vitara så har den bakre delen det med å ruste helt opp, hvis man får tak i en ramme uten rust, kan man da bytte ut hele den bakre delen?

Prototype Tom K's Avatar

Hvis jobben er godt utført så er det ikke noe problem, sveisa selv ramma på en Hi lux jeg hadde å det var helt ok ved kontroll hos bt

Prototype Tom K's Avatar

Å man sveiser selvfølgelig IKKE butt i butt hvis man bytter ut en del av ramma

Prototype

Det kreves vel også at man anser seg som kompetent til å sveise, og KAN sveise.

En kompis av meg fikk "sveisa" på fester til setene sine i forbindelse med ombygging/flere seter i en Van. Det blei underkjent hos BT. Men det var skikkelig bedritent "sveiset" Masse sprut og ingen innbrenning, kunne pirke det av med skrutrekker, Aralditt hadde nesten vært sterkere.

Så han som "sveisa" der kunne det ihvertfall ikke

jan terje
    Gjest

Snakket med tilsynet og de bekreftet att det bare var å sveise i vei. Men det måtte være skikkelig utført.

Rett til himmels Kaare's Avatar

Oppløftende Er litt sveising helt bakserst i ramma på Y60'n også... (Vitara rust?!)

Promodified

Vet hvorfor du har rust i ramma på Y60'n jeg Kåre, den har nemlig prøvd å taue løs Vitaran min når den sto med alle 4 hjula i løse lufta i 1,5 med snø i Svarstad. Så da ble Y60'n sikkert smittet av bilen min.

Den HADDE nemlig rusten ramme bak en gang i tiden. Så jeg ble lettet nå som jeg ser at det var lov å sveise i ramma

Rett til himmels Kaare's Avatar

Jasså! Der det kommer fra?! Uansett sterk ramme da. Trakk løs en Chevy med den sist jeg var på besøk i Svarstad

Ja - dette var en veldig oppløftende opplysning.

jan terje
    Gjest

Ett lite MEN;

DU kan reparere alt på din egen bil, intet på andres. (jeg tror det er untak for dekkskift og olje skift)

Her er ett annet spørsmål jeg stilte tilsynet:

Kan jeg punkte alt på rammen, og så få ett sveiseverksted til å sveise det skikkelig?
    NEI, kun hvis sveiseverkstedet er ett godkjent bilverksted.

Ellers opplyste de att klinker kan erstattes med skruer.

----------------------------------------------------------------

Når det gjelder sksempelet med sete festet en nevner her, så er det litt merkelige krav til sete infestninger. Her lo faktisk tilsynsmannen jeg snakket med.
    Kravet er 4 stk. 8 mm bolter gjennom gulv. Selefester krever forsterkningsplater og var det 14 mm bolter(?).
    Derfor, kjøp ett sete med INTEGRERT(e) sele(r), da kreves det kun de 4 8mm boltene. Som han sa, bare du sitter i sele- så er det OK att du og sete flyr avsted som ett kattapultsete ved en nødbrems!
    Ja ja, de som lager reglene kan ikke tenke på alt.

Og, ja- du leste rett- han lo. Ler Tilsynsfolk? Ja, det finnes faktisk en rekke svert hyggelige personer der og. Men, du må lete...

Bookmarks