Page 1 of 5 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 106

Thread: Snaggletooths Hot Rod Hi-Lux

Modified

Default Snaggletooths Hot Rod Hi-Lux

legger ut prosjektet mitt her...

Planen er å totalrestaurere en 1982 Toyota Hi-lux.
    Nå glemte jeg jo selvfølgelig å ta bilder av bilen før jeg pelte alt fra hverandre. Men har iallefall holdt på med ramma innimellom diverse andre prosjekter.
    Skal i løpet av uka få sveisa de siste småtinga og etterhvert begynne på karosseriet.
    Attached Images Attached Images                    
    Last edited by snaggletooth; 01-02-2009 at 16:31.

Modifisert

Steike! totalresturere dette må bare bli spennende. når du kommer til akslingene legg mye ut mye bilder Kjempe arbeid med ramma!
    stå på.
    Roger Ludvigsen:roxy:
    Sitter i styret 08
    Kvinnherad Offroad Club Forum
    * Monster Garasjen's Prosjekt "Fallout" *
    "Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

Modified

De siste dagene har jeg pusla med å lage et hendig trillebord til karosseriet.
    Ble litt mer jobb en forventa (som alltid) men det var morro også. Fikk nesten lyst til å bygge meg rør-ramme

Som dere ser av bildene lagde jeg trillebordet oppå den orginale ramma ved å skru en liten metallbrakett fast i hver av de 6 hyttefestene på ramma.
    Deretter sveisa jeg disse brakettene sammen til en rør ramme, løsna den fra orginalramma og sveisa den fast oppå en annen rør ramme med hjul på.

Hensikten er å kunne jobbe med karosseriet og understellet samtidig.
    På karosseriet er det masse detaljejobb som tar tid, men som krever lite materialer og kostnader. Understellet derimot er i utgangspunktet en smal sak og sette sammen, men her er det penga som holder igjen ettersom nye fjærer, dempere, bremser, driverk, motor osv blir ganske dyrt å handle inn på en gang.

Samtidig blir hytta nå veldig hendig og flytte rundt i en forholdsvis liten garage som på vinteren også skal huse bruksbilen mellom arbeidøktene.

Modified

Trodde jeg var ferdig med å sveis ramma, men da jeg skrudde ut girkassetraversen idag løsna de fastsveisa mutterne inni rammevangene.
    Så da ble det mer sveising likevel.

Rydda også frem karosseriet idag. Skal prøve å få det opp på bordet i garagen imorgen. Var Mye jobb å ta tak i der gitt

Old Toys Never die ! hoel-in-one's Avatar

Du har pågangsmot !!!!
    Jeg har helt sikkert deler om du trenger. Har en som er i bedre stand som hugges.
    Hoelern
    Cell: +47 95103322

Modified

pågangsmot må en jo ha

Jeg vet at jeg trenger høyre forskjerm om du har en billig en. Skal bare bruke den som mal for glassfiber eller karbonfiber så litt rust går bra.
    Har sett mange firmaer i usa som selger ferdige glassfiberskjermer, men har så langt bare sett sånne som er bredda noe voldsomt for baja racere og jeg vil ha orginal skjermer.

Jeg har framskjermer, men de er forbruksvare på TOYLET om du har sett i garasjen min. Jeg har former, men kun med moderat bredding som du ser på bilen i garasjen min.
    Vi har er forhandler for de som lager de store skjermene i USA -det er Hannemann.. Jeg fikk tak ii et par slike til min 83 hos en hugger i LA i vår, skal sette de på TOYLET og se hvordan det blir.

.. titt inn i garasjen min - Hoel goes trial -
    Hoelern

Modified

Etter noen rolige dager i det fine været har jeg omsider fått hytta opp i garagen.
    Imorgen skal jeg pelle ut det som er igjen av komponenter og finne ut hva som må gjøres rundt omkring.
    Skulle være nok av å ta tak i iallefall...

Fant blandt annet en nokså tvilsom rustsveising i gulvet rett under pedalene.
    Hvem det nå en var som konstruerte sammen det lappeteppet hadde vist ikke drill så han fikk borra hull til å feste karosseriet i ramma igjen etter at han var ferdig....sikkert ikke så farlig det

på mandag blir det en tur til ståll-handel'n

Modified

Karosseriet er nå helt demontert og vaska sånn någelunde reint.
    Det visste seg at gulvet hadde fått en del mer rustskader en jeg først trodde.
    Men det ordner seg.

Måtte rette opp fronten litt.
    Kryssmål av ramma viste at ramma var rett, men de fremste karosserifestene satt et par cm for langt til den ene siden så litt imrovisert oppretting ble utført på gårdsplassen. Heldigvis er disse karosseriene myke som ost.

Frontplata er nå av og teller nå på knappene om jeg skal kjøpe en piratplate til MK2 fra veng og modifisere den så den passer MK1 eller om jeg skal støpe en i karbonfiber.
    Heller mot sistnevnte.

Modified

Har begynt å reparere frontplata så jeg får gjort et avstøp av den.
    Har også gjort et par test støpinger av både glassfiber og karbonfiber og det ser bra ut...venter på herdinga nå. Bilder kommer...

Har også prata med Toyota ang hva som er mulig å få dokumentert ovenfor BT.
    og det er i grunn ingenting annet en det bilen ble levert med i 82.
    Kan vel få dytta i en 2L motor på argumentet at 18R motoren har mer effekt, men kan vel da likegjerne sette inn en 18R??? Den veier vel mindre.
    Orginalt satt den forøvrig en L motor (2,2Disel) i min.

Hadde en ide om Landcruiser forstilling med spiralfjærer også, men det er vel bare å glemme

Modified

Har begynt å reparere frontplata for å lage avstøp av den i glassfiber og deretter bruke denne som form til ny frontplate i karbonfiber

På bilde 1 ser dere den ene frontplata før reperasjon
    bilde 2 underveis og bilde 3 er den klar for avstøp.
    Bilde 4 viser baksiden etter at den er ferdig. Her kan du se hvordan en dårlig/lat oppretter kan lure kundene sine trill rundt
    i dette tilfellet spiller det selfølgelig ingen rolle ettersom den kun skal brukes til å støpe form

Modified

Har også testa ut støping av karbonfiber og glassfiber.

Har du grei tilgang på carbonfiber ? Tenkte å lage nye breddere til Toylet`n i carbon.... etter at jeg er ferdig med å bulke den
    Hoelern

Modified

Quote Originally Posted by hoel-in-one View Post
    Har du grei tilgang på carbonfiber ? Tenkte å lage nye breddere til Toylet`n i carbon.... etter at jeg er ferdig med å bulke den
    de har det på biltema, både epoksy og matter.
    Koster 549 per kvadrat, men en matte skulle vel holde til 2breddere iallefall

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

det står jaggu respekt av å gå igang med en slik jobb, skal følge med her...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Modified

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    det står jaggu respekt av å gå igang med en slik jobb, skal følge med her...
    Takk for det Tommy.
    Når jeg er ferdig med denne skal jeg bygge biltrial bil:P

Modified

Glassfiberutstyret jeg bestilte kom på fedag så nå er jeg igang med voksing av formene til lykteplatene.
    Har også renset frontbjelkene til hytta med sandblåser, syre og slipemaskiner og grunnet de opp med epoksyprimer.

Mens dette tørket har jeg også fått begynt å rense opp en innerskjerm.

Modified

Frontbjelka er nå limt sammen og det gjenstår bare å fuge opp alle sveiser så er denne bedre en da den var ny
    Bortsett fra det har kvelden gått med til mer rensing av innerskjermer og mer voksing av glassfiberformer

Vet ikke helt om det er positivt eller negativt, men det som tar lengst tid med dette bygget er å vente.
    Vente på at rustsyra skal virke, vente på at avfettinga skal virke, Vente på at grunninga skal tørke, vente på lim, vente på voks, vente på fuger og alt annet som skal tørke....og somregel i flere lag

Modified

Da var karbonfiber lykteplatene endelig støpt.
    Den en dro med seg masse gelcoat fra formen så blir litt sliping og et ekstra lag med epoxylim på de tror jeg.
    Men hekta de på med wisegrip og det ser ut til å passe ganske bra.

regner med at jeg nå setter samen de 4 delene tilfrontplata så den blir en stor del og monterer den på bilen når innerskjermene er renska opp og sveisa sammen

Modified

Har begynt å reparere innerskjermene nå.
    Er litt av et lappeteppe. frontplatene kan ikke monteres før innerskjermene er fiksa opp...innerskjermene kan ikke monteres før torpedoveggen er renska opp sov osv...

Fotograf knixen's Avatar

imponerende jobb du gjør!!! Virkelig!
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

Modified

Quote Originally Posted by knixen View Post
    imponerende jobb du gjør!!! Virkelig!
    Takk

Promodified

Jeg støtter Knixen på den, utrolig flott jobb!!

Skal bli gøy å følge tråden videre
    Begynner å få litt byggekløe igjen..

Standard

Har bare en tig å si.....dersom du holder stilen helt til mål blir dette intet mindre en PERFEKT!!
    Exit to DOS?

Modified

takk for positive ord....

Den STORE fordelen her er at jeg har ikke satt noen antydning for tidsfrist på noe som helst, og jeg lar meg ikke stresse så det øker jo sjangsene for å holde kvaliteten oppe

Page 1 of 5 123 ... LastLast

Bookmarks