Results 1 to 20 of 20

Thread: enda et spørsmål om orbitrol

Modified

Default enda et spørsmål om orbitrol

Halløy her;)

Lurer på om det er noen som har erfaring med å bruke 2 sylindrer, dvs to enkle som går ut mot hver side? Er det noe spes man må tenke på for å få dette til å funke?

På forhånd takk
    Espen

Promodified

halløy espen:) det ska gå fint det, bare du kobble det rett

Modified

Default hoit

Ja det va det med koblingan ja, kjæm sekkert te å gå te helv... Neida, æ må vel vårrå positiv, så går d sekkert bra. Hvis noen har noen bilder av en slik løsning, så e d bærre lækkert..

You wanker Mad Max's Avatar

Byr vell ikke på så mange problemer det, men jeg kan godt ta et par bilder av systemet på Sugga vis du er interissert???

Modified

Default kl

det hadde vært fint d ja, er nybegynner på bilbygging så bilder er alltid bra. Funker dette bra på en sugge så funker det helt sikkert på min lille zuki

Standard

Husk å bruk like sylindere!
    Henrik Nygaard
    www.HN-Racing.net

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Quote Originally Posted by Henrik View Post
    Husk å bruk like sylindere!
    Hvorfor det?
    Jeeps are bils, not båts!

Standard

Quote Originally Posted by Amund View Post
    Hvorfor det?
    Skulle tro det blir litt pussig hjulstilling med to sylindre som har ulik slaglengde eller ulik hastighet.

Modified

Default hoit

Takker for svar, sylindrene er like ja, tar over et komplett anlegg som har stått på en bil..

Ellers er påska over, må vel hjem å starte på jobb igjen, har pumpa mye pudder, snødd mye i trøndelag

Legger ved et bilde som viser at man alltid må reklamere for sitt favoritt nettsted:o
    Attached Images Attached Images  

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

kult
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Quote Originally Posted by GRIZZLY View Post
    Skulle tro det blir litt pussig hjulstilling med to sylindre som har ulik slaglengde eller ulik hastighet.
    Nope, du må uansett ha et paralellstag... og så lenge du har t-koblinger mellom sylindrene og det må du, så er det samme om den ene er størrelse kulepenn og den andre 4"... men det ville nok sett litt teit ut :)

Mange traktorer bruker 2 sylindre, både enkelt- og dobbeltvirkende.

Modified

Default what?

Må man ha paralell-stag ved en slik løsning? har ikke sett denne løsningen i praksis, men er vel logisk med et stag ja. Jeg tenkte jeg skulle unngå paralell-stag jeg da: Er det da en balansert sylinder som er tingen, hva koster evnt. en slik? hvis det er noen som har et slikt komplett anlegg liggende så kauk ut

Standard

I teorien kan man ha to sylindrer uten paralellstag men i praksis fungerer det ikke, Du kan bruke en sylinder med gjennomgående stempelstang og feste til styring i hver ende, da har du jo ikke paralellstag. Men du må ha to sylindre som virker mot hverandre, dvs. at når du svinger til ene siden er den ene sylinderen helt inne og den andre helt ute, Men du må uansett ha paralellstag, men dette kan du jo ha bak akselen over pinjongen, dersom dette er fordelaktig, bare ikke ha noen knekker på den. Det svekker styrken så vanvittig.

Modified

Et lite spørsmål i samme tråd: Var det ikke slik at jo tykkere blokka i orbitrolen er jo større leveringsmengde/kjappere styring ??

Modified

Default hoit

Ble ikke noe av den handelen så jeg er fremdeles på utkikk etter en orbitrol Hvis noen vet av en slik, helst en balansert en, så send meg en PM, eller hvis noen vet av noen kommersielle aktører som selger slike, men jeg regner med at det koster litt

http://amund.bilbygging.no/coppermin...?album=5&pos=5

Her er mitt system. Kjøpt av Station på Pirate4x4.com http://performanceoff-road.com/ løen hjemmeside, du må nesten ringe, han er litt treg på mail, litt mye å gjøre tenker jeg :) Han fikser alt du trenger, til prisen av bare sylindern her i Norge.

Standard

Nope, du må uansett ha et paralellstag... og så lenge du har t-koblinger mellom sylindrene og det må du, så er det samme om den ene er størrelse kulepenn og den andre 4"... men det ville nok sett litt teit ut :)

Mange traktorer bruker 2 sylindre, både enkelt- og dobbeltvirkende.
    Hvis man har 2 like sylindere kobler man dem i serie, og vips så slipper man parallell stag.
    Henrik Nygaard
    www.HN-Racing.net

Quote Originally Posted by Henrik View Post
    Hvis man har 2 like sylindere kobler man dem i serie, og vips så slipper man parallell stag.
    Hvordan skal du få ut lufta? Og justert spissing? Jeg har sett det foreslått mange ganger, men kan ikke i min villeste fantasi tro det vil fungere i praksis.... men prove meg gjerne wrong :)

Standard

Vi har dette på en del tilleggsutstyr(bl.a. hyd. gaffelforlengere) på trucker, og da sier "den store kloke boken" at man skal kjøre til maks utslag og fortsette i ett minutt begge veier, og gjenta 5 ganger. All logisk tankegang sier at du har rett, men jeg ser dette funke i praksis nesten hver dag. Mulig det sitter noen form for ventiler i disse sylinderene, som skiller mellom luft og olje...
    Henrik Nygaard
    www.HN-Racing.net

You wanker Mad Max's Avatar

Hvordan skal du få ut lufta? Og justert spissing? Jeg har sett det foreslått mange ganger, men kan ikke i min villeste fantasi tro det vil fungere i praksis.... men prove meg gjerne wrong :)

Må si meg enig med Amund...

Bookmarks