Page 1 of 43 12311 ... LastLast
Results 1 to 25 of 1052

Thread: FREM FRA GLEMSELEN, den ultimate Toyota tråden

jan terje
    Gjest

Thumbs up FREM FRA GLEMSELEN, den ultimate Toyota tråden

Ja hvem vet?
    Har handlet minst 2.5 stykker, nå må de bare komme hjem. Målet er å ankumme fetivalen i en av dem:o
    Name:  palleturdk 127.jpg
Views: 3803
Size:  109.9 KB
    Name:  palleturdk 129.jpg
Views: 3802
Size:  123.5 KB
    Denne handlet jeg i dag! Orginal kasse-sikkert rusten men de er "umulige" å finne.
    Name:  HJ45%20side.jpg
Views: 3711
Size:  35.5 KB

Men også den trenger en mindre service
    Name:  IMG_0303.JPG
Views: 3665
Size:  46.3 KB
    Name:  IMG_0304.JPG
Views: 3698
Size:  43.3 KB
    Last edited by jan terje; 06-25-2008 at 20:56.

jan terje
    Gjest

Jeg synes disse bilene er "drittøffe".
    Extremt enkelt oppbygget, så godt som alt i karosseriet er skrudd sammen.
    Pickupen er etterhvert litt sjelden, det er 40ene som har blitt passet på mens disse her har blitt brukt opp.
    For dem som har ubegrenset økonomi så kan faktisk hele bilen kjøpes ny i deler, utenom ramme.
    Men det er for dyrt.
    Jeg satser på å få sammen en kjørbar skute til festivalen. Det er jo lenge til
    Tror jeg har det meste utenom dekk. '76 modellen som skal registreres har en 4.2 liters bensinsekser, men jeg vil tro jeg går for oljebrenneren på 3.6 liter.
    Eller den av de som starter.....
    Bilen skal bygges i friluft til naboenes store beundring.
    Nå må alle bare rope:
    PALLE!!!! KOMMER DU SNART????

jan terje
    Gjest

Mens jeg venter spar jeg i hagen
    Og roter litt på nettet.
    4 serien finnes jo i norge, men er ikke den vanligste. Solgte for en tid tilbake en 60 delebil til en som hadde en 42 som bruksbil. Det var en '82 modell han hadde kjørt hver dag siden kjøpet i '87. Faren hadde den nest siste 4 serie solgt i norge i '82. Den hadde han fått billig på Toyota, 75 lapper, de var nemlig tungsolgte. Uten servo (tilvalg fra '82) og med begrenset støy isolering var nok ikke dette første valget. Men en god investering, han har fått flere bud nå på mere enn han gav i '82.
    Bilene er uten de helt store forandringer produsert fra 1958 til 1984. Enkelte kosmetiske småting, og litt tekniske forandringer. Dette er laget som den opptimale bil i bushen, alt kan fikses med enkelhet.
    Men, i sør amerika produseres den fortsatt! Også i crew cab utgave:
    http://www.toyocap.com.br/produtos.php
    Attached Images Attached Images   

jan terje
    Gjest

Min plan er en beater. Teknisk i orden, men ikke prioritert med finish. Minuset er at den er rød, vi liker ikke røde biler.
    Lakk koster, og jeg vil ha bilen som en bil som kan brukes til treff og lettere offroad kjøring som ett alternativ til Arctics hilux.
    Men det er noen som legger ned ett vanvittig arbeid i sine biler, ta å les gjennom denne tråden. Eller bare nyt bildene.

http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=104821

Dette startet han med:
    Name:  MVC-015S.JPG
Views: 3670
Size:  39.9 KB

Så langt er han nå:
    Name:  MVC-012S.JPG
Views: 3662
Size:  37.6 KB
    Last edited by jan terje; 04-18-2007 at 06:34.

jan terje
    Gjest

I Danmark finnes det endel fine 4 serie. Bla. har en Toyota forhandler restaurert denne. Prisen kan virke høy, men dette er en "ny" bil. Og sjekk på E-Buy eller andre steder på nettet, prisen er vist middels....
    http://www.biltorvet.dk/koebogsalg/m...rid=B197501732

jan terje
    Gjest

Som dere vet, var jeg på en flott danmarks tur for noen uker siden,
    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=1543

Men her er historien bak '45 ene:
    I januar 2006 reiste jeg, min sønn Christer, Geir og dSverre til Danmark. Vi skulle nesten helt ned til Tyskland for å hente deler til Jyskreseren og nye dekk til Geir hos JYSK offroad.
    Der ankom vi fredagen, og lørdagen bar det opp til Århus. Toyota klubbens tradisjons rike video dag skulle gå av stabelen. Dette var ett arrangement Åge Poulsen sto for, og det ble avholdt på en gård som var tillholdsted for en motorsykkel klubb. I tillegg hadde Åge og 2 kompisser ett større verksted/lager lokale på gården. Vi ble som vanlig i DK tatt i mot med åpne armer av alle.
    Etter en stund ville Åge vise oss verkstedet. Og der fikk jeg for første gang se en '45.
    Eieren som også var med på denne guidete turen i Dansk offroad historie, Tom, tilbydde meg alt sammen for en helt OK pris.
    Vel hjemme sjekket jeg avgiftene på den ene som jeg hadde misforstått at var en '86 modell, og slo det hele fra meg.
    Så hopper vi til årets beach tur på løkken. etter middagen kom Palle og slo av en prat. Vi kom inn på att jeg kunne tenkt meg en '45. Og det hadde Palle. Riktignok et vrak, men en '78 modell og snart veteran.
    Tok etter hjemkomst kontakt med en annen kjent danske, og etter at han hadde ringt litt rundt så fikk jeg kjøpe alt i Århus. I hodet tenkte jeg selvsagt på å bruke Palles vrak og deler fra alt i Århus for å få en veteranbil som kunne registreres i 2008.
    Stor var overaskelsen da det viste seg at den beste i Århus var fra '76!
    Når jeg, Palle og Kruger bar ut delene var det ett per overaskelser som dukket opp. Bla. helt nye bremseband, en fabriks ny dør og en helt ny vindus ramme! De 2 siste delene får man kun nye i glassfiberm men de er dyre. I stål får en kun de nedre deler av vindusramme og dør i stål.

Som Palle & Kruger kan bekrefte, satte jeg sammen nesten en hel bil alene i løp av en fredags formiddag. Selvsagt ikke med alle bolter og skruer, men likevel.
    Men en ting manglet, plan.
    det var 2 planer i Århus. Den ene lot jeg stå igjen, den så ut som en dumperkasse og veide minst ett tonn...
    For de som har sett på andre japse pick uper så ruster planene veldig. Og '45en er intet untak. De fleste i DK har uorginale plan.
    Men tilfeldighetene gjore att plutselig dukket det opp en annonse på ett bitte lite 4 serie forum i DK.
    En komplett '45 1979 modell plukket ned i 2000 og lagret inne etter det.
    Denne kjøpte jeg usett. Jeg har snakket med flere som leter etter plan, samt sett noen annonser i USA. Planer er tydeligvis hardvalutta. De produseres nye i Canada, men koster nærmere 40 lapper + frakt og det er langt fra min økonomi som alternativ. Med den bilen får jeg i tillegg aksler med orginale fester, '76 modellen i Århus hadde fått tilpasset '60 aksler(bredere) til montering under fjærene, og de orginale som også fulgte med var også ombygget for montering under fjærene.
    kassen skal være OK på sidene, men med rust i bunnen. Men alt er bedre enn ingenting. Men ofret min helt nye vindusramme i en byttehandel mot en helt ny baklem (ikke ny prod., men org. Toyota) som han hadde liggende. Den koster nesten 6000kr levert fra USA til norge nyprodusert, så det syntes jeg var en god byttehandel.
    Så nå var det bare å få det hele hjem............

Fotograf knixen's Avatar

Tøft prosjekt da, beundrer virkelig de som både orker og kan håndtere sånne mengder med rust!!! :)
    used to have a runner...

"I used to go missing quite a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World." —British soccer bad boy George Best

Trener,,, shortlux's Avatar

Kjempe tøft proskjekt!!
    Hvis du hvil ha litt inspirasjon skjekk top truck challenge 2004 dvd`n
    Der er det en fra Canada med en sånn på portal aksler å 44"boggere

jan terje
    Gjest

44 Boggere blir det ikke, for de er solgt. De skal på en '65 Mustang

jan terje
    Gjest

Brosjyre fra 60 tallet:

jan terje
    Gjest

"Ride with luxerius comfort in the roomy, weatherthight cab. Roll down windows stay up no matter how tought the terrain. Pleated foum rubber seats are wide and have ample room for three big men."

jan terje
    Gjest

Litt bilder av andre 4 serie:

jan terje
    Gjest

Flere bilder av 45:

jan terje
    Gjest

;)

jan terje
    Gjest

I går ble den sist kjøpte bilen hentet hos selgeren av Kong Finn Von Der Flottenheimer, og ankomst Norge blir sansynligvis rundt 6 mai.
    Finn mener det ser bra ut. Det var med endel ekstra deler så det skal bli spennende å se når det kommer hjem.
    Takk til Finn så langt.

Din reklame her?

Du liker sånne lange, rare, klumpete (og helst litt sjeldne) kjøretøy? :)

Last edited by ARH; 04-25-2007 at 14:47.

jan terje
    Gjest

Ja det gjør jeg. Men Korandoen ga jeg opp. Den har Øystein Denes nå.
    Men det er knalltøffe biler. 50-taller fra 80-tallet.

jan terje
    Gjest

Denne har jeg lagt ut før, og selv om den er ombygget fra 4x4 viser den potensialet i den mest utenkelige bil med litt fantasi (og en neve dollar.....)

jan terje
    Gjest

Har nå motatt 3 mailer i kveld fra Finn Nørlem, DK. Utenom å være konge & co driver for Tommy, så er han også ansvarlig for logistikken rundt ett av mine kjøp.

I Mail 1 ser vi at han har lagt presenning over delene i tilfelle regn.
    Name:  P3142495.JPG
Views: 3220
Size:  109.1 KB
    I mail 2 ser vi at presenningen er fjernet, slik at vi kan se delene.
    Name:  P3142499.JPG
Views: 3316
Size:  90.5 KB
    I mail 3 er den på igjen, og delene er godt sikret mot regn & banditter.
    Name:  P3142495.JPG
Views: 3220
Size:  109.1 KB

jan terje
    Gjest

Hmmm, neste helg-ja da skal det vist komme noe hjem til min kårbolig..
    Mens jeg venter leter jeg etter bilder på nettet, alltid greit å se litt hvordan de egentlig skal se ut....

jan terje
    Gjest

Litt flere:

jan terje
    Gjest

Flott bilde for alle de som ikke liker disse bilene:

jan terje
    Gjest

Flere: