Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 88

Thread: Pål's Lykkehjul, LandCruiser HJ60

Modified

Talking Pål's Lykkehjul, LandCruiser HJ60

Da var endelig en av mine bil-drømmer innfridd, og bilen innkjøpt.
    Den e såvidt innkjørt, gått milde 420 000.
    Maler som en katt, brøler som en bjørn, smiler nesten like fint som jenta mi!

Har tenkt lenge på navn, og "børsa" var et ok, men litt lite betydningsfylt navn. Fine biler skal ha jentenavn, gromme biler skal ha herre-navn.
    Dermed havnet jeg på Gjæver!
    Oppkalt etter min bestefar. kort fortalt, han var en arbeidshest, selv på sine eldre dager.

Etter å ha vridd å vendt på hver ei krone sto det til slutt HJ60 på alle sedlene og og kronestykkene uansett hvordan jeg vridde og vendte på det, da bar turen til Sortland, ordnet finans og forsikringer underveis.
    Denne 81modellen skulle bli min! Gjorde en god handel og satte turen heimover, gleda meg til alle timene i bilen, hadde vondt i smilemusklene når jeg var kommet til bjerkvik.

Tenker det er på tide med bilder, de taler mye for seg selv!

Kan nevne PTO, OME, 35", liiite rust og TDIC, resten tar vi etterhvert.
    Attached Images Attached Images        
    Last edited by 4springar; 07-15-2009 at 12:45.

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Virkelig en flott bil som mange har siglet på... gøy at det var en her inne som forbarmet seg... Grattis...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Modified

kan jo nevne litt mer utstyr...
    Defa-sentrallås/alarm/motorvarmer,
    skjermbreddere, sperre bak, 2"feste bak med låsbar pinne til drop-kroken,
    2xHella Luminator, skikkelige gode seter,
    ok 31x10,5" vinterdekk,

Syntes det var nå merkelig med styringen etter jeg ankom byen, men tok turen innom esso (etter knixen fikk utløp for litt turbotrykk,) og fant ut at det var bare 20psi på venstre forran. fylte opp likt all round, og alt ble så mye bedre.

Er litt sjangling på tempen under langkjøring, alt etter hvordan bakkene kommer å går, men er manuell styring av vifte så om en bare følger med er det ingen problem. svært kjekt off-road da!
    Måtte hive litt papp i grillen etter en times kjøring fra Sortland, da ble det for kaldt...

Rukus, det eg skrøyt av: "se her, bare en knapp på dashen, sperre bak! av-på-av-på" det viste seg jo å være bryteren til VARMEN til bak-passasjerene... litt skuffelse, ettersom eg va inneforstådd med at det var en form for manuell/vakuminkobling av sperra bak.

Foreløbi ser lista slik ut, uten prioriteringsrekkefølge. KOM MED TIPS:
    (her kommer ting til å bli streket under når det er gjort, og lagt til ting omjeg ser det nødvendig)

1. Fixe turteller, den sier ingenting. Samme gjelder oljetrykksmålern. Feilen funnet, ny oljegiver, ledningsnett til turteller må fikses
    2. Ta det lille som er av rust. det aller meste er på fangeren/pto, men bare overflødig.
    3. Stramme hjullager h foran. Done, pakka alt opp på nytt.
    4. Tighte opp dødgangen på rattet. innafor pkk, men vil ha det litt tightere.
    lurer på om noe har fått seg en trøkk, eller noe har vært justert, rattstillinga er i alle fall kl 2 der den burde vært kl 12 på strak line.
    5. Roundeyes lykter, er trasi nærlys på bilen. Ble 7"Classic fra Biltema, funker bra.
    6. Varme i speil, samt legge på konveks-bilde. er trangsynte speil.
    7. Shape-up på skjermbredderene, og montere skvettlapper i samme slengen
    8. Virker som det er et vanvittig "lagg" på diesel-målern...usikker... alt i orden
    9. Nye dempere bakluke. Skiftet, nye fra Bilxtra
    10. Muligens sprøyte plastinlegg baki lasterommet. Ny plan, drawer-system.
    11. Liten lekkasje på bakaksling
    12. liten lekkase på motor, ser ut som pakning bunnpanne, Ser ut til at den ble borte etter jeg skifta pakning på timing-dekselet
    13. Presse fett alle plasser det går an! check
    14. Legge opp strøm på et vis så eg kan få brukt min 12v vinsj i krybbe bak. (vet andre har gjort det, med et spes bryteroppsett mellom batteriene på et vis) Utgår, solgte 12v. vinsjen med Runnern
    15. Sjekke at alt er OK i PTO, så det blir PTOK. mihii Done, men trenger ny innkoblingsarm, den er treig
    16. Bedre belysing i kupe under kjøring, men også bakover.
    17. Rock-sliders, saltbeskytter kall det hva en vil, men skal være så dama også kommer seg lettere inn!
    18. Roof-rack, heele veien! Fåreløbig bare 4x thule
    19. kupevarmer, done
    20. Heving av midt-konsoll, med lagringsplass under, og polstring oppå, så det blir godt for albuen. Hevet midtkonsollen, lagd skuffe under til 12v-omformer, trenger kansje ikke polstring.
    21. Montere min CB som forøvrig er like gammel som bilen. Done, ble ny radio og antenne
    22. Gå over rusk og rask av elektrisk i motorrommet. Holder stadig på med det
    23. Bestemme meg for dekk-dilemmaet... Ser ut til at det blir 37 mtr med beadlocks
    24. Finne ut hvorfor det er en svak prrrr lyd nede ved dørken på passasjersiden. Høres ut som noe lager i forhold til varmeapparatet.
    25. Sette opp en form for termostatkobling på det som nå er manuell styring av vifte på radiator. Men vil samtidig kunne overstyre den manuelt. Ser for meg en bryter med tre trinn, av/på/termostatstyrt. Holder på i disse dager
    26. Håper å finne et toyota ratt med nostalgisk utseende, men kraftigere. er som å holde i en 4"spiker det rattet... Ratt fra 4runner, venter bare på at knixen skal få bilen nordover igjen
    27. Skikkelig fløyte/hoorn som sier HOONK, ikke hviiin!
    28. Finne ut ka eg treng å skifte for å få girvelgern til å være mer presis... er noen cm dødgang alle veier, og lett for å gli ned på reversjen innimellom når det humper godt! ikke noe problem å kjøre med, men er et must når det humper!
    29: Lydisolere der det trengs.
    30: Finne ut av hvorfor bilen jager litt opp og ned på turbotrykket, selv om jeg holder jevn gass. ligger jeg f.eks å durer i 90kmt med jevn gass, så veksler turboen på å lade mellom 0,3-0,5 ca, og det kan gi skumle opplevelser på glatt føre... Dette vil jeg finne ut av snarest. tenker den kansje får for lite diesel, eller at det har noe med den omdiskuterte t-stykke-debatten å gjøre... Trenger virkelig tips om dette! koblet vakumslangene som de skal stå orginalt, jaginga ble borte sammens med 30-40 hester
    31: Har skiftet dieselpumpe

Ser fort ut som en del, men dette skal bli min utimate LC drøm...
    NY BIL, NYE MULIHGETER!

Og sist, men ikke minst: Hva anbefales av ting jeg ikke kom på nå, og hvordan gjøre ting mest mulig funksjonelt, nostalgisk, økonomisk og praktisk?

Dette er jo tross alt snart en veteranbil, skal se ut som en (bøs)veteran, men samtidig være i daglig drift. Er forøvrig snekker, ikke bilmekaniker!

Håper medlemmene kommer med fornuftige kommentarer og tips til planene mine!
    Last edited by 4springar; 04-06-2009 at 13:31. Reason: oppdatering på det utførte

Modified

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Virkelig en flott bil som mange har siglet på... gøy at det var en her inne som forbarmet seg... Grattis...
    jepp! Kom med tips på lista!

Modified

da her jeg vært ute og lagt om dekk, bytta mellom runneren og Gjæver.
    ser ut som org-dim!
    Er dotz-Dakar felger med et-30, ser ut som den bredden jeg er ute etter. må bare hive på skjermbredderene og skvettlappene.
    Må skaffe meg disse i 35" eller 37" tror jeg.

Må også få mata bilen mer. Hvor skummelt er det å justere? virker som det er delte meninger om hvor mye en skal mate på pumpa, men det går sakte nå... Dro den vel ut 4-5 runder fra helt innstilt.

Forresten noen som har montert sentrallås på baklemmen? Hadde vært kjekt om den også gikk over defa-sentralen jeg har.

Fetta opp alle plasser jeg kunne tenke meg, men tenkte i utgangspunktet det var nippel til å presse inn i knokkelhuset, men bare fyllehull. dette skal vel uansett ikke fylles fullt, bare 3/4deler. (?)
    Så også ut til at foringene i sjaklene har gått tørr for leenge sia, vært lite lube der. Skiftes ved neste bestilling.

mellomaksling har vært skifta, men ver nok ikke fetta opp. pressa på, men fulgte ikke helt med, sia det skulle myye på. Etter "merkene" å bedømme, ser det ut til at den strekte seg bakover ca 2cm. er det noen faremomenter med dette? tenker på negativ vandring på akslingen, ved innfjæring, vil dette bli unødig belastning på kassa eller diffen? og skal ikke fettet kommet ut ved splinene på akslingen?
    Attached Images Attached Images   

The G Rossi's Avatar

Quote Originally Posted by 4springar View Post
    Da var endelig en av mine bil-drømmer innfridd, og bilen innkjøpt.
    Maler som en katt, brøler som en bjørn, smiler nesten like fint som jenta mi!

]
    Gratulerer med kongebil 4Springar! Når endrer du nicken din forresten, kan vel ikke kjøre 60 og kalles 4Springar?

Er jenta di inne på Pirate og ser eller? Ingen grunn til noe smisk ellers tenker jeg........

Modified

Du må nåkk shoppe nye tøffler tel biln ja. 33" ble før lite :p
    Subbe d me 35" på runnern på den sia vi kappa på?

Modified

Default "!

Quote Originally Posted by Rossi View Post
    Gratulerer med kongebil 4Springar! Når endrer du nicken din forresten, kan vel ikke kjøre 60 og kalles 4Springar?

Er jenta di inne på Pirate og ser eller? Ingen grunn til noe smisk ellers tenker jeg........
    Treng ikkje smiske! Bare gjør det for din del! nicket bryr eg meg ikkje om trur eg, blir bare surr... spring jo fremdeles rundt på alle 4!

Quote Originally Posted by Rukus View Post
    Du må nåkk shoppe nye tøffler tel biln ja. 33" ble før lite :p
    Subbe d me 35" på runnern på den sia vi kappa på?
    blir vel 35eller 37 på 60'n.
    Subbe ikkje framme nei, men bak derimot... ;)

Modified

I see. Da vet æi jo at d e lætt å kappe plass tel 35" hjul da gjort d på...3 biler no...kanskje blir d en fjærde

Hmm...skal me 33" hjulan dine da?

Modified

dem selges me runnern...

Modified

runnern e forresten historie...
    Min HJ60 TDIC garasje på NLCK ThefingerPirate4x4:smokin:

Modified

Da kan det se ut til at det blir litt garasje-virksomhet her også.
    Tok en kjapp oppdatering på TO-DO lista, noe er da gjort.

Kopierer litt fra NLCK, enjoy!

Modified

Liten filmsnutt av stussen. Ble ikke verdig lyd, filmet med et lite kompaktkamera! legg merke til snøføyken på slutten, kan rydde oppkjørselen med 3" http://www.youtube.com/watch?v=MpEXGwU_o9U

Modified

2DIN stereo rydda plass til

Modified

Triste nyheter: 4Runnern has left the building.
    Den får et nytt kapittel i odda-området.

Gode nyheter:
    Da var ene venste side av forakslingen mint condition.
    Nye pakninger, lager, simmeringer, sjekket drivknuten og fettet opp alt.
    Var redd drivknuten var værre stilt, men det var nok bare lagerene.
    Nå brumler det mindre, men må nok taes på høyre side så snart jeg får tilbake bortlånte lager.

Legger ved et bilde fra jobben, finn en feil! (?)

I morra skal forhåpentligvis CB-radioen inn, spørs om den kommer i posten. Den gamle tok kveld, ukjent dødsårsak, henlegges. Team fosland hjalp til med test og obduksjon, men intet liv.
    Bestilt Danita 640 fra dittvalg.no, men er irriterende når ting ikke kommer frem i tide. Skulle nok bestilt en del på forhånd.

Ellers så står skifte av nye hovedlykter på planen i morra, måtte bare kjøpe nye, er heelt j#€vli dårlige nå. ser ikke forskjell på park/nærlys. Spesielt med HEFTIGE xenon langlys, da blir en redd for å blende ned.
    Så det ble biltema...urk, men lys må en ha, spes når en skal kjøre et stykke, ikke bare rundt i byn.

Så skal det fettes opp rundt om, prøve å få skifta dieselfilter og endel pakninger samt pumpa på diesel-føderen.
    Håper det gir det lille ekstra jeg føler motoren mangler av diesel, men det skal vel sies at den lekkasjen som er der, ikke ser ut til å være på trykk-siden...

Modified

Copiloten min tok vel endel bilder fra Målselv-treffet, det kommer så snart jeg får fatt i minnekortet hans!
    Hadde et par minneverdige "runs" i målselv, men vet ikke om noen fikk foreviget noe av den kjøringa. Arti var det uansett!

Om noen sitter på bilder av bilen min fra treffet, er det bare å slenge ut her!

Gikk jo ikke helt problemfritt den helgen, men det kan man jo ikke forvente!

Bilen gikk varm i siste motbakken mot innlosjeringen på fredags kveld, virka som bilen slukte kjøleveske.
    Det elektriske rundt viftestyringa og div småtterier klikka, så fikk ikke kjølt motoren heller.
    Var vist mer en bare noe småfeil av elektrisk art, ettersom bilen ikke tok lading, og batteri-boosteren måtte trå til der det ikke var mulighet til å rulle i gang.
    Etter å ha rasa fra oss litt i skogen tok vi fatt på køddet, (som vi syntes gikk dårligere og verre en det) og fikk tetta et par diesel-lekkasjer, som hovedsaklig besto av MANGLENDE pakninger og feilmonterte messingpakninger på trykksiden... ble tett, og vi justerte opp pumpa i håp om mer futt og svartrøyk, men ingen bedring.
    Dvs, slapp å spraye målselv med diesel, men dyret gikk ikke bedre...
    Holdt oss i 1.gir lavserie hele dagen!
    35" på 17" i tung bil overrasket med med framkommeligheten...
    Langt unna optimalt, men ingen felgslepp og ok framkommelighet med 2psi...

Den nyinnkjøpte CB-en blei smårigga, men viste seg at glass-antenna ikke lot seg justere, så forble uten cb.

Hadde heldigvis copiloter og vinsjhorer nok til å få bilen gjennom løypa, 40-50meter om gangen! haha!

mens de trakk ut vaieren fylte jeg kjøleveske.

De mest ropte ordene fra førersetet gjennom lørdagen var: "trekk ut vaiern" "e det nok kjøleveske?" -"går vifta?" og "iiiihaa!!!"

herlig helg! kan ikke kjøre rundt i omeletten uten å knuse egg, så bakpanelet (hengerompa) fikk seg en trøkk, og lokket på bakfangeren ble røsket av. kunne ikke ventet anna!

Lørdags kveld ble det også skiftet hovedlys, biltema overrasket denne gangen. tør faktisk anbefale de, som budsjett-fiks!

Mandags kveld, etter småservice på Gjæver, satte jeg og min bedre halvdel snuten mot IKEA, Haparanda.
    Skiftet termostat før avgang, men der var det ingen termostat å skifte!
    VAR INGEN TERMOSTAT DER! noen som ikke har fulgt helt med i timen da den ble tatt ut... Nå tar det plutselig bare noen minutter å varme motoren, kontra laaang tid uten termostat. Trodde den bare var stuck i åpen stilling.

125 mil sammenlagt, bortsett fra strøm-problemer gikk alt fint... bilen er en drøm å kjøre i marsfart 100-110kmt! 2 mil unna å være hjemme igjen, med full-lasta bil, spratt tempen til topps, og dampen sto utav mottorrommet... pakninga på termostaten sprakk, og en kjøleslange lakk store mengder vann.
    Lossa ut en del spisebord, tv-benker, hyller og småtterier for å komme til reservedelene og vertøyet.
    pakningsmasse, rørstubb og påfyll gjorde susen...

Kjøpte meg også thule lastebøyler, fikk godt bruk for de. Der skal racken fintenkes fram...

Neste prosjekt er vel egentlig å arrestere strømtjuven, er et eller anna faenskap som ødelegger nattesøvnen og batteriene... usj!

Modified

ja, har jo vært bekymret for toppen...
    Men det jeg syntes har vært merkelig, er at det er lite eller ingen effekt ved justeringa på pumpa.
    Etter en prat med Steinar i bakken i Målselv virka det som vi bare kunne jage opp pumpa, og det virker heller ikke som om jeg har høyt forbruk...

En annen ting er at jeg vet ikke hvor pumpa står orginalt...
    Etter resonnering med andre felles hoder er det vi kommer fram til at
    1-pumpa er sliten
    2-dyser trenger overhaling
    3-ventiler kan spille inn

men dette er vel bare synsing og tanker, kansje noen andre her har andre syn og tanker.
    Skulle ringt en klarsynt kansje!

En anna ting vi stusset litt over i målselv, er hvor høyt turtall jeg må ha for å kunne bygge trykk på turboen... ingen kraft på lavt turtall...

Modified

bilde fra steinar

Modified

Dieselpumpa er på plass, etter mye knot.
    Hadde faktisk montert alt en gang, så oppdaga jeg at O ringen til pumpa lå på benken... av med alt igjen, var på tur til å eksplodere av dumskap!
    Hadde liksom passa på å vært så nøye med alt anna, så klarte jeg å glømme noe så banalt.

Jaja, bilen starta på første forsøk, etter tre dager uten pumpe.
    Ikke værst bare det!
    Så mangla jeg kompressor for å fylle i dekka...
    (Måtte tappe ut ALT av luft for å tigge meg inn i garasjen til en kompis.
    Så i morra blir det fylt luft og testa draget.
    Ble filmet under start, legger det ut i morra.

Fikk sysla litt me no anna også, min egen versjon av Tuffy-Console.
    Heva den orginale 21cm, og fikk plass til monteringa av CB på fronten. Kommer ikke i konflikt med noe giring.
    Tomrommet i consollen har man full tilgang til fra ei skuffe som går bakover ca 50cm.
    Tenkte å rigge alt av 12v anlegg i denne skuffa, men kan jo være kjekt til litt mer av det en trenger lett tilgjengelig.
    Ble et bra opplegg, trenger bare litt polstring til albuen, og skal trekke om hele greia så alt ser bra ut.
    Veldig fornøyd med consollen, og heelt sjef sittestilling, ble enda mer KING of the ROAD! og off-road.

Under lokket på konsollen (som skal være avdempet med ei fjær)
    blir det lagt til rette for brytere som sjelden brukes.

-Manuell AV for radiatorvifte
    -Arbeidslys bak
    -Arb.lys forran
    -Strøm til CB
    -Styring av min CTEC 24v lader
    -Og annet herligt stash som senere kommer. (forslag?)

Modified

Timingen en må sette opp når en presser i ny diesel-pumpe

Gammel og ny pumpe

Før heving av midtkonsoll

Etter heving

Modified

Underveis på pupmeskiftet skifta det jeg kom over av pakninger og tok samtidig tak i nye reimer.
    Lakka over reimhjulene som så litt goft ut, og lakka de blanke røra til ICen sort. så bedre ut med en gang, godt å skifte reimer og fjerne ei oljedrypping fra motoren. (timingsdekselet) er vel en til drypp på bunnbakninga.

Kos dere med filmen, gleden var stor! bare litt luft i systemet!
    Takk til Eivind, Ørjan, Martin, Stian, Per Martin og min evige oljesølte kompis Espen. Ingen andre nevnt, ingen andre glemt!

http://picasaweb.google.no/pal.sneve...54891401926514

Modified

Nok en dag er tilbakelagt i friluftsgarasjen, og ledninger er prioritet.
    Syntes liksom ikke det ble noe særlig forskjell med ny pumpe, men får litt mer røyk... dyserør og dyser neste...

Fikk omformeren, og den er bøs.
    Passet fint på målene som var satt av til den, og den får man tilgang til via en skuffe fra bakkant av midtkonsollen.
    Når skuffen er inne, aner ingen noe om hva som er der.
    Mangler bare padding og overflatebehandling av MDFen som er brukt så er den i boks rett å slett.
    Ble et cleant utseende. Gla den stemte med de oppgitte måla fra Kina.
    Bildene taler for seg selv, litt detaljer for den som måtte orke å lage selv.
    Omformeren har bare 3mm på hver side for at ingen kabler skal huke seg fast i noe. alle kablene samles og trekkes forøvrig i 12mm rør som flexer når skuffa trekkes inn og ut.

Trenger forslag til hva slags interiør-look jeg skal ha på konsollen.

Fikk antenna på taket, men magnetfoten var MYYE større en forventet, så den går ikke mellom profilene på taket.
    Anntenna står støtt den, men lurer på om dette har noen innvirkning på jordplanet. (Fosland, HJELP)

I løpet av neste dagene blir det opplegging av nytt 12v anlegg, og det blir FETT!
    Får også et mer ryddig motorrom!

Også et bilde av Herman den lille, og Espen.

Skuffa i midtkonsollen plugges og limes

skuffa monteres på skinner fra undersiden.

skuffa kan trekkes helt bak til baksetet, og omformeren monteres.

Monteres i bilen

Herman&Espen, begge liker bilen...

Modified

dag har jeg bare fått vannet tilbake på bilen.
    Diagnosen er: Slapp slangeklemme nederst på radiatoren.
    Har glemt å sjekke etter en anna som monterte, så tar skylda på meg sjøl.
    Men benytta anledninga til å skylle gjennom systemet, og det hjalp litt på varmeapparatet. mulig det bare er psykisk, men det er da noe.

Fikk også CBen opp å gå, fikk Frode til å justere antenna med SWRmeter, men må nok fintunes litt over avstand så alt blir top notch!

Tar et par dager fri fra friluftsgarasjen, ble litt lei etter snøinga i dag, blåste rett gjennom bilen, til og med snø inni midtkonsollen!

Ringte en kar som bydde på bilen, en del mer en jeg kjøpte den for...
    Men svaret var enkelt. NEEI!
    tipsa han bare om å se gjennom forumene etter 60'er til salgs, men han ville ha min... Han hevet budet sitt, men selger ikke gobilen for det!

Modified

Godt vær, god bil

Piratradio på sitt beste! haha!

Sånn, da er garasjen oppdatert i grove trekk fra NLCK.
    Ble litt posting, men det får dere leve med!

Ska si det plutselig var skjedd mye her
    Morro å se hva andre gjør, så bare å fortsette med bilder og forklaring etterhvert som du gjør noe.
    Gauda..
    NMK Kristiansand offroad
    2013 Ford Ranger
    1989 Toyota Hilux
    Sj modified prosjekt

Page 1 of 4 123 ... LastLast

Bookmarks