Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 90

Thread: I en gammel HJ60 til Tunisia

ELVISIMITATOR/SKUESPILLER Offroadguru Solli's Avatar

Default I en gammel HJ60 til Tunisia

Av og til er det tilfeldigheter som åpner for at gamle drømmer kan la seg realisere. For meg skulle et tilfeldig møte 6 september 2009 få store følger.

I mange år har jeg lest på tyske sider om tyskernes mange reiser rundt forbi, ikke minst til Afrika. En slik campingtur har stått høyt på ønskelisten, og da helst til Marokko eller Tunisia siden det er "ufarlige" turistland.
    Flere firmaer arrangerer turer der du kjører din egen bil, men det er dyrt. Så som så mye annet blir det med tankene og drømmene. Selvsagt kunne en bare kjørt ned, men siden en forlater trygge Europa så er det liksom ikke bare å hive seg rundt og reise.

Så ville tilfeldighetene det slik at søndagen 6 sep. stoppet det en tilårskommen BJ45 ute på gårdsplassen. En tysk familie var på norgesbesøk, og siden en nå er fasinert av eldre TLC så gikk jeg ut og pratet med karen.
    En ting var bilen, men det var alle klistermerkene i fra Afrika turer som fasinerte mest. Etter en prat reiste de videre, men det skulle vise seg at han hadde merket seg min fasinasjon for Afrika turene.

Etter en tid fikk jeg en mail om jeg kunne tenkt meg å bli med OM de skulle ha seg en tur i år. Selvsagt, det var jo ikke så mye binding i å svare ja på det spørsmålet. Verre ble det da en ny mail kom og jeg måtte svare ja eller nei til å reise i april.
    Bil hadde jeg jo, og når jeg diskuterte saken med en annen fant vi ut at om vi slo oss i sammen skulle vi greie både å skaffe nødvendig utstyr samt få økonomien på plass. Så vi meldte oss på.

Hva skal vi ut på:
    Først skal vi kjøre ca. 2000km. til Genova i Italia hvor vi tar fergen til Tunisia lørdag 17 april. Det er også min gebursdag, og om den har vært minnerik blir nok denne en av de jeg vil huske best.
    I Tunisia reiser vi i fra hovedstaden Tunis og ned til Douz, en oase ved Sahara. Meningen var å kjøre videre ned til grensen av Libya, men dessverre gikk ikke det. Gadaffi er forb*** på europeere siden hans sønn ble arrestert i Sveits. I tillegg har vi ikke blitt mere populære pga. de berømte tegningene som blir trykket i avisene. Det sørlige Tunisia er i utgangspunktet stengt, men om en har guide så har en fått tilatelse.
    Nå reiser vi istedet fra Douz og inn i Sahara og kjører nordover. Det betyr 10-12 dager helt utenfor sivilasjon, vi må klare oss selv med det vi har med.
    Mat, vann og reservedeler må vi ha med-det vil være minst 2 døgn til nærmeste by. Dessuten er det ikke som i Norge der det kommer ett helkopter og redder deg om du forviller deg ut i en dum situasjon på en vidde, her reiser du inn selv og kommer deg tilbake selv. Altså intet en gjør på egenhånd, da er du ferdig.

Bilen:
    Bilen blir min 1983mod. HJ60. Denne er langt i fra den best vedlikeholdte TLC i Norge, men har egentlig funket bra. På tross av flere eieres harde bruk.
    Men nå er det alvor så vinteren har gått med på å sette den i stand. Rust er sveist, i tillegg er nytt OMEsett på plass. Videre ny radiator, nye bremser og ny kopling. Bakakslingen er byttet og forakslingen er overhalt med litt gamle deler.
    Vinsj og sperre er demontert. Har du vinsj må du vinsje alle andre, og med sperre kjører du deg for fast. Dette er intet rally eller en tur for å se hvor grensen går-her er det opplevelsen som er i fokus.

Om 8 dager starter turen, det er bare å krysse fingrene for at bilen holder med sine 411 tusen på telleren.

Når jeg kommer hjem skal jeg fortsette tråden med ett reisebrev fra turen, til da får dere krysse fingrene.

Fruen vil få mailer om hvordan det går med oss via en tysk radioamatør som en av tyskerne skal prate med hver kveld i fra den 19 april.
    I tillegg har jeg invitert Tommy til å registrere seg slik at han kan viderebringe nytt om det er av interesse. Om andre vil ha kontakt så må det være gjennom dem.
    Attached Images Attached Images      
    Last edited by Offroadguru Solli; 04-05-2010 at 18:02.
    Sent from my WC Backfire using Tapettalk

Garasjens kongle

Venter spent på fortsettelsen, Solli !!

Ønsker deg lykke tilmed forberedelsene og, det å kjøre i egen bil, forberedelsene, spenningen om man gjorde ting rett, er en viktig del av opplevelsen :-)
    Fullstendig uautorisert Terrengbilbygger !

Litt om bil og utstyr:

Hva som er best når man skal kjøre i Sahara er vondt å si. Men for vår tur står driftsikkerhet som det viktigste.

Bilen er nå helt orginal sett bort i fra dekk og fjæring. Dekkene er 255x85x16, altså smale 33 tommere. Det er det 2 grunner for, de triller lett samt at de andre bruker samme dimmensjon. Derfor holder det med ett reservehjul.
    Under tvil har jeg beholdt turbo og intercooler. Det da kreftene trengs samt at jeg aldri har hatt problemer med varme. Samtidig er dette ett punkt som kan strande turen om det går i stykker.

For turen er ett ubrukt taktelt fra '80 tallet innkjøpt, ett tidligere demotelt. Tar litt tid å pakke sammen men passet bra til budsjettet.
    Sandstiger er også innkjøpt, det er viktig å ha med seg i tillegg til spader.
    Litt ekstra olje samt ett cv ledd er med, ellers satsess det på ting man kan bruke til nødreperasjoner. Teip, ståltråd og strips.
    Vi må ha mat til 3 måltider for 2 mann, 40 l. vann til koking og vask og 6 l. drikkevann pr. dag på flasker. 120l. diesel på kanner skal også med.
    Pluss bagasje og bestikk+++

Den store utfordringen er å ikke passere 3 tonn med fullt lass, da blir en for tung i sanden.

Modified

tar av meg hatten og ønsker dere en riktig god tur
    Hans Gunnar
    KNA Haugaland Offroaders
    http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=20265

Rett til himmels Kaare's Avatar

Kjempe! Dette blir spennende. Legg gjerne ut litt mer bilder av bil ++. Fikser du en kartskisse med tenkt rute også er det helt topp.

Jeg "klistrer" denne turen som med Globetrotters. Vi ser frem til fortsettelsen!

Dieseldyr Bergum's Avatar

Ha en minnerik tur.
    Husk videokamera....
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Modified cath's Avatar

Dette står det respekt av

Lykke til og ha en kjempe fin tur
    cathbergum
    KNA Vest Agder - Kristiansand Offroad Klubb
    Landrover Discovery
    cbdesign.no
    B4x4.no

Standard

Quote Originally Posted by pajero 35 View Post
    tar av meg hatten og ønsker dere en riktig god tur
    Henger meg på her jeg, God tur
    Geir Inge
    New day, New surprises !

Tøft!!!

Modified Maylinn's Avatar

Får dere noen muligheter til å holde oss andre oppdatert underveis?? dette må jo bare være en drømmetur..ønsker dere all mulig lykke til..
    Maylinn Swinburne, 93036136

Håper å kunne oppdatere litt under turen. Hvis jeg finner nett...
    Vi blir 4 biler som skal holde i sammen uansett, 2 HJ60, 1 BJ45 og en gammel FJ40. Altså mye velprøvd teknologi kan en si.

Disse tyskerne har hatt flere turer ned men dette er deres første uten guide. I tillegg skal de ha med seg en nordmann som en av de har snakket med i en halv time og hans venn som de ikke aner hvem er. Så de er nok spente de også.
    Men det går nok greit for vi kan ikke tysk, de kan ikke norsk men heldigvis kan jeg like lite engelsk som dem... Men språk er ikke noe problem så lenge man kan vifte med armene.

Forberedelsene tok nesten motet i fra meg. Har kjørt med ett dårlig hjullager bak, men etter bytte skar det seg også. Så derfor måtte hele hylsen byttes siden navet har tatt skade.
    Forran har det klunket i ett slitt cv ledd, men når det ble byttet viste det seg att gjengene til bremsekalipperen var ødelagt. Så da var det til å plukke ned igjen og bytte knokkelhuset. Byttet samtidig ut alle simmeringer og olje som var en velling blandet med vann.
    Så var det test tur i snøen og pang så skar pinionglageret. Kjør ikke i vann om luftingen ikke er i orden.
    Plukket så ned både for og bakaksling og satte enn differ med 4.10 giring. Satte alt sammen og oppdaget att mellomakslingene var for lange til de diffene.
    Så kjørte reisefølget 17 timer tur retur og hentet ett sett aksler og etter en dags pause ble alt plukket ned igjen, differ byttet og så var det i orden.
    Mye arbeide, men nå skal jeg sette sammen en Toyota aksling med bind forran øynene, nyttig om det blir sandstorm vil jeg tro.

For å holde kostnadene nede er selvsagt innredningen bygget av det en har liggende rundt forbi. Gamle Gildekasser er OK istedet for dyre alternativer og Europris og Clas Olson har ett rikt utvalg i Afrika utstyr.
    Foreløpig har vi kjøpt lite nytt. Ett reservehjul, sandstiger og en jerrykanne samt nye pakninger til de 5 gamle som vi hadde.
    4 takbøyler fra Biltema for å feste teltet er også kjøpt, 3 på teltet og en i reserve om en knekker. 185 kr. paret er ett godt argument sammenlignet med de dyre safarigrindene en kan kjøpe.

Når turen er over skal jeg også vise kostnadene. Foreløpig har fergen til Danmark kostet ca. 2500kr (høy bil.. ).
    Vi skal kjøre mellom 5500 og 6000km. Anslagsvis 12-1300km på lavserie. Så vi har beregnet 2l. pr. mil og budsjetert med 12000kr til diesel. Mat kjøper vi i Danmark og vann i Tunisia.
    Last edited by Offroadguru Solli; 05-01-2010 at 00:17.

Rett til himmels Kaare's Avatar

Herlig satsing! Mer, mer

Modified

Tøft Solli.. Bli spennende å følge med på.... Hadde en kompis som kjørte til Banhjul med en mazda 4x4 et år.. Ikke bare bare å dra på tur i de landene der.. :)
    Last edited by jonny puma; 04-05-2010 at 00:35. Reason: Mnglet en t
    If it`s too loud, your too old......crossboned

Ronny Olaussen
    UTKANTEN OFFROADERS NAF

Modified

Dere er tøffe! Og husk å ta mange bilder, det er vi jo alle glade i.

God tur!!
    Lars'ern

Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
    (sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

let's wheel! ShuDuck's Avatar

råtøft dette blir det moro å følge med på
    wut?

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

God tur og lykke til, høres ut som en drøm som går i oppfyllelse!

Har snakket en del med disse gutta, det er greie gutter med god peiling, skader kanskje ikke å sende dem en mail for å få litt tips, hvis det ikke står nok på hjemmesida:

http://www.funduro.no/

Turen gikk veldig bra for dem, bortsett fra et rustent karosserifeste som klappet sammen... sikkert et godt tips å sjekke ramme, braketter og karosserifester nøye for rust og forsterke der det trengs før avreise.
    Jeeps are bils, not båts!

Fruen vil få mailer om hvordan det går med oss via en tysk radioamatør som en av tyskerne skal prate med hver kveld i fra den 19 april.
    I tillegg har jeg invitert Tommy til å registrere seg slik at han kan viderebringe nytt om det er av interesse. Om andre vil ha kontakt så må det være gjennom dem.

De som vi reiser med har en reiseklubb som kalles "bladfjær gjengen".
    Name:  HeaderImage.jpg
Views: 807
Size:  21.4 KB
    http://www.blattfeder-gang.de/
    Reisebrev fra Wolfgangs norgesbesøk:
    http://www.blattfeder-gang.de/index....egen#more-1050
    Reisebrev fra Tunisia 2007:
    http://www.blattfeder-gang.de/index....nesien#more-56
    Info om vår tur:
    http://www.blattfeder-gang.de/index....sien#more-1148

Original KJELLIS's Avatar

Ha en fin tur, hmm litt missunlig asså

Da er bilen klar utenom bagasje og komfyr. Skal bare flekke over noen av de brune flekkene.
    Låsen på bakluken var ødelagt men heldigvis hadde de reservedeler på MEKK i Egersund.
    Nå synes jeg den har fått det riktige tyske Afrikastuket

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Quote Originally Posted by Offroadguru Solli View Post

Nå synes jeg den har fått det riktige tyske Afrikastuket
    Er det som svensk raggarstuk rotert 90 grader? Altså skakk til høyre?
    Jeeps are bils, not båts!

Standard

Thumbs up

håber du får en rigtig god oplevelse, glæder os meget til at høre om turen og se billeder. er vildt misundelig, håber at kunne følge med på sådan en tur engang.
    god tur til dig, Solli.

Promodified

Håper klistremerkene til bilen rekker fram før avreise.
    Lykke til med turen.

Merkene forsvant dessverre i posten mellom Drammen og min postkasse, synd men sant

Men ellers er bilen klar til dyst, i morgen klokken 23.00 forlates hjembygden-da får det briste eller bære

Page 1 of 4 123 ... LastLast

Bookmarks