Page 1 of 6 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 128

Thread: Terreng Turing 2011?????

Promodified

Default Terreng Turing 2011?????

Under Gjerstad sladden hadde dem TT på programmet. Tror det var ca. 20 biler som deltok. Tror dette ga mersmak for de fleste. Det ble snakket litt om å prøve å få i gang noe flere TT løp i 2011. Har derfor lyst til å dra i gang en diskusjon rundt dette. Håper derfor alle som vil kjøre TT i 2011 kommer med inspill.

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Jeg kommer på det kommende årsmøtet i Arendal Offroad Klubb til å foreslå at det kjøres TT i en eller annen form i forbindelse med Sørlandscupen... her henger det litt på hva slags regler forbundet kommer med...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Promodified

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    eller her henger det litt på hva slags regler forbundet kommer med...
    Er det nye regler på gang
    Burde ikke vi som er interesert i å kjøre TT prøve å lage noen kjøreregler og presantere disse for forbundet
    Tror at hvis det skal bli noe ut av TT kjøring så må vi ha nye regler. Burde jo være plass til alle type biler, både med og uten veltebøyle og reg. og uregistrerte biler.
    Hva skal man med veltebøyle når man kjører en løype uten veltefare og hvorfor skal bilene være registrerte når vi kjører på et lukket område.

Super Moparerator HardKåre's Avatar

Jeg synes at det er viktig at vi får beholde en klasse for helt standard-biler. I utgangspunktet er det jo ikke lov å montere veltebur og 5-punktsbelter i en registrert bil, da dette ikke er godkjent som trygt nok av merkeimportøren/Biltilsynet...

Sent from my iPhone using Tapatalk
    RC______ọ_ọ_
    /__/│__ \____\,____
    │ _ │- ´│ _ [o][][][o]
    ‾(o)_)‾‾‾(o)_)--o-)_)

Dieseldyr Bergum's Avatar

Da burdet det være på det nivåët at om bilen er utenfor vognkortet, så kreves det veltebøyle/metalltak.
    Er bilen helt standard, så burde og Zuki Cab's ha lov å delta.

Videre burde det enten klasseindeles, eller at bilene burde få forholdstall, samt at banene burde ha det samme. Da kan alle konkurere på de samme banene, omtrent som i Golf.
    --

Handicap [rediger]

Hovedartikkel: Handicap (golf)

Handicap er en målestokk for en spillers spilleferdighet. Handicaptallet gir uttrykk for hvor mange flere slag enn banens par spilleren vanligvis vil bruke. Handicap utjevner forskjellen i spillestyrke, og legger dermed til rette for at spillere på forskjellig nivå kan konkurrere mot hverandre.

--

Bare at her blir det bilene i stedet for mannen som får det...
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

ELVISIMITATOR/SKUESPILLER Offroadguru Solli's Avatar

Jeg tror det beste er at regelverket er som det er. Påbegynnes det et arbeide med ett omfattende regelverk med untak og ideer så er jeg redd det strykes.
    Regelverket er per i dag helt hundre, så la oss benytte det som det er.
    I Vestlands Cup har vi kjørt TT sammen med Trial. Vi har løst dette med å legge inn en praktisk utfordring i hver seksjon. Det bør kunne adopteres inn av andre arrangører.
    Skal det tas opp noe om regler så håper jeg ikke det foreslås fjærning av kravet om veltebøyle for biler uten fast ståltak. Det vil garantert ødelegge TT. Det er ikke krav i TT til at veltebøylen skal stå i vognkort. Jeg som teknisk kontrolant har ei heller noe med hva som står i vognkortet, da min oppgave er å se om reglementet for TT er fulgt.
    Last edited by Offroadguru Solli; 12-29-2010 at 14:29.
    Sent from my WC Backfire using Tapettalk

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Såvidt jeg vet blir det fra 2011 lov til å kjøre uregistrert bil i TT, som følger samme sikkerhetskrav som registrert bil i TT, dvs at man ikke må ha trialgodkjent bur selv om man ikke har skilt (men samme krav som før om ståltak ELLER veltebøyle + normale sikkerhetsbelter)

Etter det jeg har forstått vil det også bli samme sikkerhetskrav for Challenge, dvs at det skal bli mulig å arrangere challenge uten krav til fullt veltebur og trialgodkjente biler

Dette er riktignok bare noe jeg har hørt muntlig foreløpig, jeg har ikke fått det 100% bekreftet
    Jeeps are bils, not båts!

Promodified

Det er jo ikke snakk om å lage et helt nytt regelverk, men prøve å tilpasse det så flest mulig kan kjøre TT. De fleste av oss som er interesert i offroad har en bil som er registrert, men også en del har uregistrerte biler. Mange av oss har ombygde biler, men har biler som faller utenfor de fleste andre klasser. Skal vi overleve og helst ha mange nye offroadere så må vi ha en klasse hvor vi kan kjøre med de bilene vi har. TT burde være en klasse som passer til alle.
    For å ta min bil så må jeg stille i pro-mod klassen hvis jeg ville kjøre løp. Det er jo helt uaktuelt. Derfor er eneste alternativ TT klassen.
    Det med veltebøyle og at bilen må være registrert tror jeg lager hinder for de fleste som har lyst til å kjøre løp med bilen sin. Vet at flere ville kjøre Gjerstad sladden, men hadde ikke gyldige oblater, eller godkjent veltebøyle.

Promodified

Quote Originally Posted by Amund View Post
    Såvidt jeg vet blir det fra 2011 lov til å kjøre uregistrert bil i TT, som følger samme sikkerhetskrav som registrert bil i TT, dvs at man ikke må ha trialgodkjent bur selv om man ikke har skilt (men samme krav som før om ståltak ELLER veltebøyle + normale sikkerhetsbelter)

Etter det jeg har forstått vil det også bli samme sikkerhetskrav for Challenge, dvs at det skal bli mulig å arrangere challenge uten krav til fullt veltebur og trialgodkjente biler

Dette er riktignok bare noe jeg har hørt muntlig foreløpig, jeg har ikke fått det 100% bekreftet
    Da er vi jo langt på vei hvis dette går igjennom.

Dieseldyr Bergum's Avatar

For å ta min mot Svein sin bil da.
    Hvordan skal jeg kunne hevde meg mot Svein om det bare er snakk om dagens regelverk?

33" mot 215
    Jeg kan nesten kjøre under ham.
    Sperrer mot åpen diff
    130hk mot 64hk
    spiralfjærer med extrem flex mot standard bladfjærer.

Jeg har lyst til å konkurere mot Svein, og selvsagt vinne, men nå er det rått parti.
    Jeg vil si at det er bedre med regler som gjør at alle kan konkurere mot alle, og alle har lioke stor kjangs til å vinne, en å dele inn alle i klasser, og at de må konkurere mot hverandre....

Bare min mening....
    http://www.b4x4.no
    Bjarne Bergum 9012 3748
    Suzuki Samurai 1,9td

Promodified

Quote Originally Posted by Bergum View Post
    Hvordan skal jeg kunne hevde meg mot Svein om det bare er snakk om dagens regelverk?

33" mot 215
    Sperrer mot åpen diff
    130hk mot 64hk

Jeg har lyst til å konkurere mot Svein, og selvsagt vinne, men nå er det rått parti.
    Jeg vil si at det er bedre med regler som gjør at alle kan konkurere mot alle, og alle har lioke stor kjangs til å vinne, en å dele inn alle i klasser, og at de må konkurere mot hverandre....

Bare min mening....
    Det viktigste er ikke å vinne Bergum, men å få flest mulig til å delta.
    Alle har jo mulighet til å modifisere bilen sin for å få den best mulig. Bilen min er jo ikke lagd i utgangspunktet for å kjøre TT, men Artic Trophy. Hadde jo vært gøy å slippe å kjøre til Russland hver år for å kjøre sammen med Nordmenn.
    TT her hjemme er derfor en klasse hvor alle burde kunne kjøre uansett modifikasjonsgrad.
    Kan ikke la denne diskusjonen bli til hvem som har hva bil eller ikke har.
    Her må vi prøve å få til en klasse hvor alle kan kjøre og ha det gøy.

Standard

en annen ting er at alle har ikke nødvendig vis penger eller kunskap til og modde bil, men har lyst og kjøre med den bilen de har...
    Tommy mob.45227414
    Utkanten offroandersNlck

Promodified

Quote Originally Posted by Tommylj70 View Post
    en annen ting er at alle har ikke nødvendig vis penger eller kunskap til og modde bil, men har lyst og kjøre med den bilen de har...
    Dette er vel nesten det viktigste, kjør med den bilen man har og ha det gøy.

33" mot 215
    Sperrer mot åpen diff
    130hk mot 64hk

Bare min mening....
    Ikke glem intensjonen med TT.
    Personlig er jeg uenig i at det blir åpnet for uregistrerte biler i TT uten at de i så fall tilfredstiller Biltrial sikkerhet.
    Nå åpnes det for "vrak som skal knuses for gøy". Videre åpnes det for rene konkuransebygg uten bur (om de har ståltak) samt i ytterste konsekvens biler som Spidere og formula offroadbiler med "4 punkts veltebøyle av god kvalitet". Da stoppes TT for ever og alltid.
    Men det er min mening.

Promodified

Quote Originally Posted by Offroadguru Solli View Post
    Ikke glem intensjonen med TT.
    Personlig er jeg uenig i at det blir åpnet for uregistrerte biler i TT uten at de i så fall tilfredstiller Biltrial sikkerhet.
    Nå åpnes det for "vrak som skal knuses for gøy". Videre åpnes det for rene konkuransebygg uten bur (om de har ståltak) samt i ytterste konsekvens biler som Spidere og formula offroadbiler med "4 punkts veltebøyle av god kvalitet". Da stoppes TT for ever og alltid.
    Men det er min mening.
    Dette blir jo å snu alt på hue. For å komme tilbake til Gjerstad sladden, hvor mange Spider og formula biler tror du ville stille der i en løype uten veltefare
    Hva ville det gjort om man stilte med en bil uten skilter, men som fulgte de reglene vi med skilter kjørte etter, (sjekk av veltebøyle og bremseprøve).
    Skjønner ikke helt hvor du vil når du skriver "vrak som skal knuses for gøy" og konkuransebygg uten bur. Dette blir jo å ta alt ut av sin sammenheng.

Quote Originally Posted by Svein54 View Post
    Dette blir jo å snu alt på hue. For å komme tilbake til Gjerstad sladden, hvor mange Spider og formula biler tror du ville stille der i en løype uten veltefare
    Hva ville det gjort om man stilte med en bil uten skilter, men som fulgte de reglene vi med skilter kjørte etter, (sjekk av veltebøyle og bremseprøve).
    Skjønner ikke helt hvor du vil når du skriver "vrak som skal knuses for gøy" og konkuransebygg uten bur. Dette blir jo å ta alt ut av sin sammenheng.
    Jeg synes det beste er om bilen er registrert, om ikke skal den ha 6 punkts bur.
    Registrerte biler vil passe godt til TT da eieren selv vil bidra til at TT ikke blir for ekstremt. Bilene skal sansynligvis kjøres hjem. Med uregistrerte biler er faren overhengende for at det utvikler seg til mere hard core og dermed er vi utenfor intensjonen med TT.
    Jeg har for egen del stor sans for TT og har kjørt flere konkuranser. Jeg tror alle som har sansen for TT ser at vi ikke må presse for at TT skal bli for tøft, da vil bare NBF si at konkuransen må inn under BT. For i BT er det også tillat med skilter.
    Jeg er bare redd for at TT skal forsvinne, vi skal heller sette pris på at vi har grenen som den er. Slik jeg ser det så er "problemet" i praksis kun at enkelte må sette inn en veltebøyle-er det ikke bare å gjøre det?
    Den orginale blekkbøylen på en Suzuki eller kapellstativet på en Valp hjelper lite når man går rundt.
    For egen del har jeg montert veltebøyle på min HJ45 nettopp pga. at jeg skal kjøre TT. Ikke for at det er ett krav, men år med offroad har vist meg at de fleste biler er flate etter ett rundvelt og jeg vil gjerne overleve.
    Personlig er jeg ikke så opptatt av klasser i TT heller, til nød ett handikap for rygg med lang bil kontra kort. Men det setter man selv opp hvordan skal være som arrangør.
    Jeg tror også at om klubber som AOK tar med TT i SC så blir det en suksess.

Promodified

Er vel einig med deg i det meste, men kan vel ikke se hvorfor man må ha skilter på bilen og hvorfor man må ha 6 punkt bur på en bil uten skilt, kanskje bilen ikke blei godkjent for at det ikke var lys på bilen, eller det blei for dyrt med veiavgift på en god vei/skogsbil. Går de regelendringene igjennom som Amund nevner tror jeg at vil vil få enda flere med på kjøring. Veltebøyle bør også være standar i alle offroadbiler. Også enig at det burde være flere klubber som må sette TT på inbydelser og at det vil gjøre at denne klassen kan bli stor.

Promodified

33" mot 215
    Sperrer mot åpen diff
    130hk mot 64hk

Bare min mening....
    Ikke noe problem å slå Svein sin bil hvis du kjører TT slik som reglene er nå.
    Det er jo bare for arrangøren å lage klasser og feks si at de med sperrer feks får 3 ekstra prikker når de må rygge...
    Og med praktiske oppgaver i seksjonene feks å rygge slik at hengerfestet er rett over en stein og anntall cm man avviker blir anntall prikker ...?
    Så her er det opp til dere selv hvordan dere vil dele biler/klasser.....

Men er enig i at skilt regelen blir veldig firkantet slik den er idag...
    Ut på tur aldri sur :smile:

Lightfoot Arne's Avatar

Offroadseksjonen har laget et eget teknisk reglement også for TT. Se vedlegg, med forbehold om små korreksjoner.

Det blir fortsatt krav til veltebøyle i biler uten fast tak, men sikkerhetskravene blir like for biler med og uten skilter. Som tidligere må vognlisens løses for uregistrerte biler.

Reglene bør være på www.bilsport.no over nyttår og dere med årslisens får boka i posten i midten av januar.
    Attached Images Attached Images
    Arne, Lightfoot Racing
    www.lightfoot.no

Promodified

Quote Originally Posted by BerntS View Post
    Ikke noe problem å slå Svein sin bil hvis du kjører TT slik som reglene er nå.
    Det er jo bare for arrangøren å lage klasser og feks si at de med sperrer feks får 3 ekstra prikker når de må rygge...
    Og med praktiske oppgaver i seksjonene feks å rygge slik at hengerfestet er rett over en stein og anntall cm man avviker blir anntall prikker ...?
    Så her er det opp til dere selv hvordan dere vil dele biler/klasser.....

Men er enig i at skilt regelen blir veldig firkantet slik den er idag...
    Godt å se at du fremdeles er med Bernt, men med feil bil må nok få deg en Suki igjen.
    Da er problemet hvis vi skal rygge inntil en stein og telle cm opp til henhefeste at hvis man har luftdemper så kan man jo bare senke bilen ned på stein

Promodified

Quote Originally Posted by Arne View Post
    Offroadseksjonen har laget et eget teknisk reglement også for TT. Se vedlegg, med forbehold om små korreksjoner.

Det blir fortsatt krav til veltebøyle i biler uten fast tak, men sikkerhetskravene blir like for biler med og uten skilter. Som tidligere må vognlisens løses for uregistrerte biler.

Reglene bør være på www.bilsport.no over nyttår og dere med årslisens får boka i posten i midten av januar.
    Må innrømme at dette regelverket fra november 2010 har jeg ikke sett før nå.
    Hvis de nye skiltreglene også kommer inn så ser jo dette bra ut etter min mening.

Promodified

Quote Originally Posted by Svein54 View Post
    Godt å se at du fremdeles er med Bernt, men med feil bil må nok få deg en Suki igjen.
    Da er problemet hvis vi skal rygge inntil en stein og telle cm opp til henhefeste at hvis man har luftdemper så kan man jo bare senke bilen ned på stein
    He he skal aldri si aldri
    Men ang stein så tar eg en liten stein og pakker den i merkebånd.
    Plaserer den på et litt "dumt" sted, så må deltagerne rygge og stoppe når de mener hengerfestet eller det punktet på bilen vi har satt som hengerfestet er rett over steinen.....
    Og her blir det myye gøyt.
    Og så bruker alt fra mine str44 som avansert måleapperat eller en pinne.....
    Ut på tur aldri sur :smile:

Jeeps are bils, not båts! Amund's Avatar

Poenget er at nå har arrangøren litt mer frihet - enten om man vil lage 'rebusløp' med løfting av reservehjul, eller om det er milde trialløyper (uten veltefare) som tester sjåfør og bil

Challenge åpner jo for vinsj/mud-runs av typen som er veldig populært nedover i europa bl.a.

Men nå hviler mer ansvar på arrangørene, hvis løypene blir for ekstreme, og det blir for mye fart og/eller noen som helst veltefare må de kreve trial-godkjente biler

At dere er redd grenen skal dø syns jeg er litt rart, den lever vel ikke i dag akkurat? Man kan vel telle på en hånd de løpene som er arrangert i år

Gjeveste pokalen jeg har fikk jeg første gang jeg stilte i TT på Herstua med den gamle Cherokee'n på 31" - kjørte fra alle de tøffeste gutta på Østlandet, der var det jeeper på 33, suzukier på 36, hiluxer på 35 osv osv masse store tøffe biler. Men jeg vant! Og det var jo litt gøy, viser at dette ikke nødvendigvis er en sport hvor mest mulig mods er vinner - men det igjen er jo opp til den som legger løypene, dette kan slå begge veier fra løype til løype.

Jeg syns det artige med denne sporten er at så godt som ALLE kan stille, uansett hva man har og budsjett. Det er gull for rekruttering, om man vil spesialisere seg og bilen har man mulighet til å gå videre til Challenge (som forhåpentligvis også kommer ordentlig i gang her i landet) eller Trial.
    Jeeps are bils, not båts!

TT er morsomt og kun fantasien setter grenser. Jeg håper det blir godt med løp i 2011. Jeg tror ikke TT vil dø, har bare antydet at vi ikke må gjøre det for ekstremt for da er det en fare for innskjerping evt. fjerning av TT.
    Håper vi får til ett TT løp i Sokndal ihvertfall. Og så blir det vel VM i Bergensregionen. TT på Gjærsta Sladden er vel sikkert. Så blir det spennende å se om det dukker opp flere løp.
    Ikke minst burde dette trekke merke klubber til konkuranser.

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

jeg vil som sagt foreslå at det legges inn TT i Sørlandscupen, og jeg er veldig godt fornøyd med at alle biler skal tilfredstille samme sikkerhetsregelverk, jeg tror det er riktig veien å gå...
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Page 1 of 6 123 ... LastLast

Bookmarks