Avreise fra Esso`n på Skarnes kl.1000.
Vi møter folk fra Nes på åkroken kl.1015
Bli med å støtt opp om denne tradisjonen.
Turen går østover mot Bjørknessjøen og Sverige
Presidenten.
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
Avreise fra Esso`n på Skarnes kl.1000.
Vi møter folk fra Nes på åkroken kl.1015
Bli med å støtt opp om denne tradisjonen.
Turen går østover mot Bjørknessjøen og Sverige
Presidenten.
Skarnes Offroaders " På Avvæger "
vi er klare
.... og jeg var jo også klar. Plass til flere var det men vi satte i vei fra Åkroken fire biler og seks personer over skogen mot Rakeie og videre til Ovelien hvor dagens guid stod klar godt kledd etter hint fra undertegnede som unnlot å ta med vegger og vinduer i teltet på bilen min til tross for temeraturer ned mot frysepunktet og byger på værvarseletEtter å ha fanget han med lokalkunnskapen gikk ferden videre på smale grusveier forbi søndre Mangen og over mot vei med fast dekke en snau kilometer før det bar ut på den smale sti igjen med besøk på et sluseanlegg ved Soot kanalen og forsøk på besøk ved grenselosmuseet som viste seg å være stengt.
Så bar det ut på fast dekke noen små kilometer før vi dreide hardt babord og inn på den lokale "sukkervegen" inn i det store utland. Etter en rask stopp på grensen for å dokumentere hendelsen, fortsatte ferden innover i broderfolkets land på veier som bar preg av en hard vinter med teleskader som til tider gjorde turen riktig så spennende i biler med kort hjulavstand og stive fjører![]()
Neste stopp ble på en idyllisk beliggende plass for åndelig oppbyggelse hvor undertegnede tok ned det grannet av kalesje jeg hadde tatt med i et håp om at solen skulle bistå mine stive fingre å mykne - uten at det var målbart inni tykke hanser som dukket opp fra midtkonsollen i grevens tid. Ole I. så sitt snitt til å gjenvinne sikten fremover ved å dynke bilen i vann fra hellig grunn
og pusse over frontruta med bare næva knestående på panseret av bilen - et lystid skue
Nå var ikke veien lang til Charlottenberg hvor vi elegant styrte unna alle sentrene med rasende gode tilbud til fordel for et stille sentrum som serverte middag på store fat hvor alle ble mette og de som ynder denslags fikk seg en kopp kaffe. Imens hadde klokka sett sitt snitt til å gire opp to hakk slik at det var på høy tid å vende nesa hjemover. Ferden gikk gamleveien ut mot grensen og vi kjørte sørover fra Skotterud en stund før vi igjen fant en smal grusvei som førte oss forbi idylliske vann over en høyde og havnet på Mangen kapell før vi leverte dagens kjentmann trygt tilbake der vi fant han.
Veien var deretter kort - eller rask - ned til Årnes hvor vi reiste hvert til vårt etter å ha konkludert med at dette var en fin tur! Takker alle for følget og en strålende kjøretur.
Etter ei rask skive fortsatte jeg ferden inn til hovedstaden hvor jeg møtte veggen bokstavelig talt - godt hjulpet av Roger Waters på Telenor Arena. En perfekt dag!![]()
Last edited by Jeepsan; 05-02-2011 at 17:10.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
![]() |
![]() |
![]() |
Bookmarks