Hei Folkens,
Da begynner jeg et mye forsinket reisebrev for årets tur til Slovakia og Eurotrial. Fra AOK reiste Jeg med familie, og Ronny med familie. Vi skulle også møte Team Blue Devil i Danmark for en felles tur gjennom Europa ;-)
En liten forsmak på galskapen kom i min Facebook status for noen dager siden, men da det ble for tungvindt å skrive alle våre oplevelser på mobilen, så valgte jeg å finne fram noe med tastatur.
Avreise Norge og Arendal var satt til Fredag 18 Juli. I år valgte vi ferge fra Langesund til Hirtshals. FjordLine var endel billigere en Colorline denne gangen.
Fredag 18 Juli ble som alle avreise dager, full av overraskelser og kaos. Uenighet om når ferga gikk skapte også litt ekstra hodebry. Da dagens hendelser skulle føre til at tiden begynte å bli knapp til ferge avgang.
Ronny kom vel ca 200 meter før bussen bestemte seg for å slå lens, tissetrengt buss er kjipe greier. Ca 100 liter rakk den å kvitte seg med før Ronny fikk stappen fingeren i hullet. Men i god offroad ånd, så ble det utstrakt bruk av Tec-7 og gummimatter gjorde slutt på slike ufinheter på veien. Da dette var ordnet, og alt tilsynelatende klart for avreise ble alle skysset inn i bussen for neste etappe.. Denne ble desverre ikke mer en ca 5 meter før tilhengeren slapp det ene hjulet, og dette passerte trekkvogna på venstre side slik forbikjøringer skal gjøres. Føreren av ekvipasjen hadde derimot ikke sans for dette, og gav hjulet en skikkelig skjennepreken, og satt det fast med sprengskiver for å unngå nye slike forsøk.
Resten av turen til Ferga(StavangerFjord) gikk forholdsvis greit, noe små trafikk uhell på veien tok ikke motet fra oss. Dette spesielt da vi fant ut at ferga gikk en time seinere en først antatt, og dette betydde at vi faktisk ville være framme med noen minutters klaring til innsjekk stopp :-) Mot Normalt.. så måtte vi vente for å kjøre på ferga.
En herlig ferge tur, på flatt hav, og i sol steiken tok ca 5 timer, den lille forsinkelsen på en time (grunnet problemer med instuing av biler) var det ingen som lengre tenkte på. Buffe på Admiralen (eller hva resturangen het) ble bestilt til kl 1630 og når vi var ferdige ca kl 1800 var det også tomt for mat, og de stengte. Om dette hadde noe med en mindre eksplosjon i Softis maskinen å gjøre er uvist, men de fleste av oss hadde fått en god dose med slikt allerede. En av oss hadde etter denne hendelsen en liten eim av softis hengende over seg en liten tid :-) Men ikke noe som ikke litt såpe og vann kunne gjøre ordne opp i.
Danmark:
Vel iland, så gikk turen ned til Bilka, Ålborg hvor et stort antall Street Racers hadde møtt opp for å ønske oss velkommen. Det ble både bilder og film av de 2 Norske bussene. Mye kjekk Dansk ungdom kom innom for å få en rask innføring i Biltrial og hvordan slike biler ble bygget. Etter en liten time reiste de frammøtte videre for å drive andre aktiviteter, hørte noen snakk om (U)lovlig dragracing på et nedlagt industriområde men vi ble ikke med på dette. En god natts søvn fristet litt mere. Fredagen var allerede blitt Lørdag, og stillheten senket seg til slutt over leiren.
Lørdag 19 Juli.
Denne dagen startet med "mårenmad" på Bilka, etterfulgt av en dag med shopping. Jeg ønsker et par av Bilka sine ansatte dit pepperen gror etter en heller dårlig forklaring på hvor vare utleveringen foregår. Jeg fikk meg en lengre spasertur(les flere kilometer) i varmen, på leting etter denne vareutleveringa, som faktisk var like utenfor døren. Det eneste positive, som førte til en liten økning i mitt gode humør, var en Bauhaus butikk som solgte kule gassgriller. Og med en ekstra "stor" kasse på ryggen kom jeg smilende tilbake til bussen og mine reisefølger.
Neste stopp på turen ble Farsø, og hjemmene til Rene og AB, samt en "Mooor" uvist hvem denne tilhørte, men hun hadde både parkerings plass, strøm og dusj. Så med vibrerende luft horn kjørte vi igjennom byen og hilste på de lokale innfødte, før vi fant plassen hos "Mooor". Et stort fødselsdags selskap for Christoffer ble avholdt på kvelden. Vi fikk herlige hamburgere, og nydelig hjemmelaget is. Natten var blitt flere timer gammel før alle fant sine soveplasser. Deilig å være Norsk i Danmark.... :-)
Søndag 20 Juli
En dag uten de store begivenhetene. Turen gikk ned til Flensburg, og Otto Duborg. Vi fikk bunkret bussene både innvendig og under(diesel). Etter et kort "øyråd" ble det avgjort av vi skulle ta en liten kjøre økt utover natta. Vi byttet skiver i ferdsskriverene før vi tok turen ut på Autobahn. Ronny hadde da kjørt ca 6000 km på siste skiven, og den var heller uleselig. Farta var god, og kilometerene forsvandt fort. Ca midt mellom Hamburg og Berlin fant vi en rasteplass med plass til oss og slo oss til ro her.
Mandag 21 Kuli
Denne dagen begynte rolig(les seint) Temperaturen utendørs hadde nådd enorme høyder før vi fikk luft under vingene. Var gode temperaturer inne også. rundt 33 grader fikk vi kjølt ned til når vi kjørte.
Det var nå en liten stund siden siste hendelse som er verdt å nevne, og et fornærmet hengerhjul fant det nå for godt å eksplodere på Autobahn. Regner med at dette når var lei av å sitte godt fast med spreng skiver, og derfor fant det tidspunktet når det passet som best, og lot dekksiden revne slik at alt håp om å kunne lappe dette var utelukket.
Dekket ble skiftet på Autobahn, reservedekket til Rene kom godt med. Nye Spacere handlet på Biltema i Danmark(pitstop) ble nå brukt isteden for sprengskiver, og dekket holdt fram til campen. Campingplatz Jëgerbunde like ved A10 Berlin Ring, så veldig innbydende ut på den fantastiske Camping Appen vi har funnet i App store. ADSI camping Europe. Denne campen var egnet for bobiler over 8 meter og over 4 tonn... Tror ikke eieren hadde busser på 13 og 19 meter i tankene når han skrev dette i beskrivelsen for campen, men vi fikk plass. Det største problemet var vel heller veien inn til campen, med en 180 graders sving alla Norsjøvegen til Sokndal, og en 90 grader som får vegen inn til Rødsåsen til å ligne Autobahn. Men inn kom vi, og AB sine Tysk kunnskaper kom til sin rett da denne camping eieren neppe hadde sett noe annet enn lokale ekvipasjer hele sitt liv. Engelsk var nok fortsatt noe som denne mannen kun hadde hørt om, for han skjønte ikke et ord, og vi kunne sikkert gjort oss bedre forstått på Norsk.
Nå er det derimot tid for et bad, så fortsettelsen får komme litt utover dagen.
Hilsen er reisende fantefølge på over 50 meter ;-)
Bookmarks