Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 99

Thread: Behandles folk forskjellig....

Avdanka biltrialfører Tommy's Avatar

Default Behandles folk forskjellig....

Nå drypper det stadig inn innlegg på diverse tråder der det skinner igjennom at noen føler at det er en trend der folk behandles forskjellig i forhold til sikkerhetskav og det tekniske regelverket.

Dette har i det siste dukket opp fra gjengen i Sokndal spesielt..
    Jeg har pratet både med JT, Arne og diverse tekniske kontrollanter om dette uten at jeg kan si at jeg har opplever det på denne måten..
    Det har også blitt nevnt at jeg som ansvarlig for Biltrial og TT i NBF's Ferdighetseksjon er med på dette "Komplottet"

Jeg vil gjerne at vi drøfter dette her og blir ferdig med det en gang for alle.. la oss kalle en spade en spade å få frem hva som egentlig menes med dette eller hva som ligger bak....
    Tommy Olsen
    tlf: 94141987
    tommy @ pirate4x4.no

Prototype

hvis du sikter til siste innlegget mitt om "ryggsekk"beltene , ble jeg fortalt av deg ,som NBF rep., at disse ikke var godkjente og jeg dermed ikke kunne bruke dem.

Når Tore fikk bilen sin hjem fra Sverige , kunne han bytte sammebelter ut ,og legge dem som salg her inne som godkjente belter , der jeg og bemerket dette igjen ... men da var de godkjente likevel mente du?

- burde dette kommet med i neste års tekn./sikkerhetsreglement hva som er godkjent eller ikke ?

om du vil kalle dette et komplott eller ikke , har jeg ingen formening om.

jan terje
    Gjest

Det er vel ikke snakk om ett komplott?

For egen del fikk jeg beskjed om å bytte hoved bøyle pga. 2-3 mm. feil på dimmensjon. Dette selvsagt med rette etter reglene, MEN om det skulle blitt vurdert på skjønn burde selvsagt en så masiv rør konstruksjon blitt godkjent.
    Name:  101406 008.jpg
Views: 303
Size:  133.3 KB

Name:  98765.jpg
Views: 300
Size:  109.0 KB

Name:  101406 010.jpg
Views: 309
Size:  106.9 KB

Name:  101406 011.jpg
Views: 307
Size:  114.8 KB
    Dette er selvsagt surt når en ser andre kjøre med bur, som selkvsagt etter skjønn, er gode nok- men ikke etter regelverket.

Da tar jeg utgangs punkt i regelverkets krav til 6 punkts bur med ett skråstag.
    Ofte montert i i ett rustent karosseri.

Av annet kan nevnes att Geir ikke fikk bruke "ryggsekk sele" (disse ble tilatt når en Europamester skulle selge slike), Tom måtte forandre bur siden ikke skrå støtter sto helt ute i hjørnene.

Skrekk eksempelet er den AOK Rockyen som alltid kjører på Gjærsta sladden samt kjørte runden i santaket i år. Det buret med infestninger gir kulde gysninger.

En annen trend er disse små burene der snart halve kroppen er på utsiden, på folkemunne kalt "Tvedestrand stuket".
    Sikkert etter reglene, men er det sikrere enn mitt bur var? Vi satt ihvertfall godt inni bilen?

Ellers ser vi mange bøyde skråstag, ja opp i 180 grader.

jan terje
    Gjest

Disse skråstagene på denne bilen er godkjente på teknisk, sikkert sikre nok, men etter regelverket?
    (Dette er ett eksempel, ikke ett person angrep. Det finnes mye verre eksempler men de vil/tør jeg ikke bruke.)
    Attached Images Attached Images  

Prototype

jeg ble oppringt av tekn.kontrollant med beskjed om å sveise inn ekstra stag for å få bilen godkjent da jeg hadde laget lignende bur , ellers ville jeg risikere å stoppet på startstreken. ( forrige bilde , fra rød pil og ned til ramme ved hovedbøyle )

- merkelig ble det da jeg kunne se så mange andre biler gå gjennom tekn. uten forsterkningene ?

- fikk en følelse av at det gikk greit å si dette til meg , men ikke de andre garvede førerne som ENDA kjører rundt med slikt bur ....

jan terje
    Gjest

Dette buret har jeg fått beskjed av en teknisk kontrolant att ikke vil bli godkjent.
    Rart egentlig. Helt etter boka, montert i ramme og ikke minst godkjent i mange år!

Skråstivere som f.eks på bildet over ser jeg ikke noe problem med,
    I Promod er det tillatt med rørramme, om en tenker seg at Pål hadde måtte bytte ut skråstiverene bak på grunn av f.eks en skade... da kunne han bare kappet ut den rette delen av skråstagene og kalt den underste bøyde delene ramme...

Når rørene er for tynne, så er klart man må bytte dette, uansett om du hadde mye ekstra rør....

For små bur ser jag kan være et problem, men skjønner ikke hvorfor dette kalles Tvedestrand stuket, jeg synes dette er et størst problem i Prototype..
    Forklar gjerne hva du mener her...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Quote Originally Posted by Geir View Post
    jeg ble oppringt av tekn.kontrollant med beskjed om å sveise inn ekstra stag for å få bilen godkjent da jeg hadde laget lignende bur , ellers ville jeg risikere å stoppet på startstreken. ( forrige bilde , fra rød pil og ned til ramme ved hovedbøyle )

- merkelig ble det da jeg kunne se så mange andre biler gå gjennom tekn. uten forsterkningene ?

- fikk en følelse av at det gikk greit å si dette til meg , men ikke de andre garvede førerne som ENDA kjører rundt med slikt bur ....
    Jeg forstår ikke helt hva du mener..
    Men vær klar over en ting.. tekniske kontrollanter er forskjellige, de er også bare mennesker, av og til legger de ikke merke til ting desverre, noen ganger oppfatter de ting annerledes enn de er... jeg reiser rundt mange steder å kjører biltrial, og opplever av og til at tekniske kontrollanter kan bemerke ting, er jeg uenig så tar jeg diskusjonen der og da, og tar en ekstra titt på regelverket... Pleier alltid å ordne seg...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Prototype

>Angående skråstagene jeg fikk beskjed om en slikt kontruksjon ikke ville tåle de belastninger de skulle etter sikkerhetskravene.
    - jeg kan ikke forklare mere om dette , men jeg fikk vite hvor og dim på rørene jeg måtte sveise inn av tekn.kontr.Denes.

Isåfall er Påls bil bare en av flere som mangler dette og må få sveist inn dette til neste sesong.

Tvedestrandsburet er et veltebur der en eller flere personer henger med halvparten av kroppen på utiden av buret.

Modified Maylinn's Avatar

Dette er selvsagt surt når en ser andre kjøre med bur, som selkvsagt etter skjønn, er gode nok- men ikke etter regelverket.

Skrekk eksempelet er den AOK Rockyen som alltid kjører på Gjærsta sladden samt kjørte runden i santaket i år. Det buret med infestninger gir kulde gysninger.

Ellers ser vi mange bøyde skråstag, ja opp i 180 grader.[/QUOTE]

Jan Terje,det hadde vært veldig flott hvis man kan legge ut bilder av biler man mener strider mot regelverket..
    kanskje mange som meg sitter å lurer på om noen stiller spørsmålstegn ved min bil..
    skal man diskutere ting som dette må man vise eksempler så alle ser hvilke feil som klages på..
    Regner ikke med at mange tar det ille opp om bilen deres klages på,er bedre å
    få slike ting frem i lyset og ikke minst at alle kan ta del i de tingene det klages på...
    Maylinn Swinburne, 93036136

Quote Originally Posted by jan terje View Post
    Dette buret har jeg fått beskjed av en teknisk kontrolant att ikke vil bli godkjent.
    Rart egentlig. Helt etter boka, montert i ramme og ikke minst godkjent i mange år!

Da vil jeg gjerne vite hva som er galt her...

Jeg hører at dere stadig sier at dere blir oppringt av tekniske kontrollanter som påpeker ting, jeg har aldri hørt noen andre som har opplevd noe lignende...
    Er dette en og samme kontrollant eller??
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

jan terje
    Gjest

Quote Originally Posted by Tommy View Post
    Skråstivere som f.eks på bildet over ser jeg ikke noe problem med,
    Disse stagene tilates IKKE bøyd. I tillegg måtte jeg og Geir sette inn forsterkning der. Ja, vi ser det samme på mange Proto biler.
    I Promod er det tillatt med rørramme, om en tenker seg at Pål hadde måtte bytte ut skråstiverene bak på grunn av f.eks en skade... da kunne han bare kappet ut den rette delen av skråstagene og kalt den underste bøyde delene ramme...
    Nei. Dette har vi fått avklart av teknisk kontrolant når Jyskreseren, Snublefot og nå Arctics reserbil ble/blir bygget.

Når rørene er for tynne, så er klart man må bytte dette, uansett om du hadde mye ekstra rør....
    Ja. Men her er spørsmålet om reglene skal følges 100%, eller om teknisk kan bruke skjønn. Skjønn bli brukt på mange andre bur.

For små bur ser jag kan være et problem, men skjønner ikke hvorfor dette kalles Tvedestrand stuket, jeg synes dette er et størst problem i Prototype..
    Forklar gjerne hva du mener her...
    "Tvedestrand stuket" som utrykk ble overhørt av meg på ett løp i sommer fra ett par førere som hadde fått på pekt noe små tjavs på bilene sine.
    Men seriøst må en vel kunne si att Proto burene og en del andre bur er for små.

Gjør nå ikke dette om til en "person krig".
    Vi i Sokndal har jo lagt opp likevel....

Modified Maylinn's Avatar

>Angående skråstagene jeg fikk beskjed om en slikt kontruksjon ikke ville tåle de belastninger de skulle etter sikkerhetskravene.
    - jeg kan ikke forklare mere om dette , men jeg fikk vite hvor og dim på rørene jeg måtte sveise inn av tekn.kontr.Denes.

Isåfall er Påls bil bare en av flere som mangler dette og må få sveist inn dette til neste sesong.

Tvedestrandsburet er et veltebur der en eller flere personer henger med halvparten av kroppen på utiden av buret.
    Geir,kan du nevne hvilke biler dette gjelder,er usikker hvilke biler du sikter til,
    spesielt siden det kalles "tvedestrandsbur"???
    Maylinn Swinburne, 93036136

Dette er etter min mening det reneste vrøvl... om man bygger en ramme i rør som skal ta i mot skråstiverne så sier regelverket ikke noe om hvordan den ramma skal bygges..
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

jan terje
    Gjest

Quote Originally Posted by Swinburne View Post

Ellers ser vi mange bøyde skråstag, ja opp i 180 grader.
    Jan Terje,det hadde vært veldig flott hvis man kan legge ut bilder av biler man mener strider mot regelverket..
    kanskje mange som meg sitter å lurer på om noen stiller spørsmålstegn ved min bil..
    skal man diskutere ting som dette må man vise eksempler så alle ser hvilke feil som klages på..
    Regner ikke med at mange tar det ille opp om bilen deres klages på,er bedre å
    få slike ting frem i lyset og ikke minst at alle kan ta del i de tingene det klages på...[/QUOTE]

INGEN stiller spørsmålstegn ved noens biler. Les Tommys start innlegg.

Kort sagt er det vel slik att vi synes det under bygging er fint å ha kontakt med teknisk kontrolant og fikse ting underveis.

jan terje
    Gjest

Dette er etter min mening det reneste vrøvl... om man bygger en ramme i rør som skal ta i mot skråstiverne så sier regelverket ikke noe om hvordan den ramma skal bygges..

Kjære Tommy.

Ja, jeg synes også hele saken er vrøvl.

Men, som du og andre tydelig kan lese, er det en hvis form for forskjellsbehandling her.

Dette skal du ta med deg i din NBF rolle og ta opp med Tekniske kontrolanter.

Og først oppfordre oss til å stikke nesa frem og kontretisere hva vi mener, for så å skrive att det er tull og vas må jeg si jeg oppfatter som svært useriøst fra din side.

Men OK, snu saken på hodet, og gjør hva du/dere vil.

Mvh.
    Den forne racing stjerna
    Jan Terje.

"Tvedestrand stuket" som utrykk ble overhørt av meg på ett løp i sommer fra ett par førere som hadde fått på pekt noe små tjavs på bilene sine.
    Men seriøst må en vel kunne si att Proto burene og en del andre bur er for små.

Gjør nå ikke dette om til en "person krig".
    Vi i Sokndal har jo lagt opp likevel....

Jeg finner ikke hvor det står at skråstiverne IKKE skal bøyes...
    Og på en røramme bil, hva er ramme og hva er bur??

Vet at noen også gir de en liten bøy i toppen for at buret skal bli penere og at man skal få litt bedre plass inne i buret, jeg ser heller ikke noe problem her..

På ingen måte interresert i å gjøre dette til noen "Personkrig" men kan være greit å få ting på bordet slik at vi kan bli enig om hva vi diskuterer samt få en klarhet i om førere faktisk behandles forskjellig på generell basis.. noe jeg betviler sterkt...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Prototype

Tommy ,da må du ta dette opp meg tekn.kontrollant -> man kan ikke ha vrøvl i reglementet hvis det er tilfelle.

Maylinn , dette med skråstagene har ikke noe å gjøre med Tvedestrandsburene , jeg prøvde å forklare hva de andre mente i et annet innlegg.
    -ser man bilen langs siden , kan man se at fører har skuldre/hode på utsiden av buret.

Kjære Tommy.

Ja, jeg synes også hele saken er vrøvl.

Men, som du og andre tydelig kan lese, er det en hvis form for forskjellsbehandling her.

Dette skal du ta med deg i din NBF rolle og ta opp med Tekniske kontrolanter.

Og først oppfordre oss til å stikke nesa frem og kontretisere hva vi mener, for så å skrive att det er tull og vas må jeg si jeg oppfatter som svært useriøst fra din side.

Men OK, snu saken på hodet, og gjør hva du/dere vil.

Mvh.
    Den forne racing stjerna
    Jan Terje.
    Kjære JT
    Det jeg ser på som vrøvl er dette dere har fått beskjed om av TK, vær klar over at det slett ikke er alltid disse har rett, kan jo være greit å lese selv også slik at man kan diskutere dette med TK selv.. du er jo en mann som liker å diskutere...

Vi har vært år møte med Arrangørene av NC der slike ting diskuteres...

Min rolle i NBF er snart et avsluttet kapittel da tiden ikke lenger strekker til desverre... men det er vel en helt annen sak..
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

jan terje
    Gjest

På eksempelbildet:

1: Skråstag

2: Ramme

3: Kunne vert ramme, men da må skråstag avsluttes der. Ikke som her att det fortsetter i 180 grader.

Nei det står ikke att det ikke kan bøyes, men vi måtte forsterke punktet. Det til tross for att vi hadde ramme på punkt 3.
    Men, som vi vet vil staget svekkes med en bøy der. Det er også påpekt av finnene som ikke godtar dette.
    Og, det er ikke krav til pent bur, men bur etter regelverket.

[QUOTE=Geir;40458]Tommy ,da må du ta dette opp meg tekn.kontrollant -> man kan ikke ha vrøvl i reglementet hvis det er tilfelle.

QUOTE]

He he du leser ikke hva jeg skriver, beklager at jeg er utydelig....

Det står ikke noe i regelverket om dette, jeg har selv hatt diskusjon med TK på kontroll der vi har vært uenige, jeg har bedt TK finne fram reglene og vise meg hvor dette sto... etter iherdig lesning så var vi enig i at JEG hadde rett...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

jan terje
    Gjest

Kjære JT
    Det jeg ser på som vrøvl er dette dere har fått beskjed om av TK, vær klar over at det slett ikke er alltid disse har rett, kan jo være greit å lese selv også slik at man kan diskutere dette med TK selv.. du er jo en mann som liker å diskutere...
    Det kan jeg selvsagt ikke gjøre.
    Hvorfor?
    Nei, på min bil fulgte de regelverket. Det kan ikke diskuteres.
    Problemet er att de har brukt skjønn på andre biler.

[QUOTE=jan terje;40460]På eksempelbildet:

1: Skråstag

2: Ramme

3: Kunne vert ramme, men da må skråstag avsluttes der. Ikke som her att det fortsetter i 180 grader.

Så da er vi enig i en ting, om Pål Rett og slett bare tar vinkelsliperen og skjærer igjennom røret for så å legge en sveisesøm rund det... da er det tillatt....

QUOTE]
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

jan terje
    Gjest

Så da er vi enig i en ting Rett og slett bare tar vinkelsliperen og skjærer igjennom røret for så å legge en sveisesøm rund det... da er det tillatt....

Ja. Så enkelt er det. Og ikke trekk inn navn. Dette er ett eksempelbilde.

Får å si det sånn JT, jeg kan ikke se noe problem at fol bygger burene sine på denne måten og kan på ingen måte se hvorfor dette ikke er i henhold til regelene som det er.

Jeg opplever heller ikke at folk får godkjent sånne ting som bur på skjønn...
    Men kanskje jeg er blind...
    Tommy Olsen
    tommy @ pirate4x4.no

Page 1 of 4 123 ... LastLast

Bookmarks