Quantcast

LJ serien, ekte ”jeep” fra Suzuki
Denne artikkelen fant jeg på nettet, etter et tips fra en av brukerne her på Pirate, Mats Moe, Artikkelen er om en av de mest fasinerende og beste terrengbiler som noen gang er laget. Bilen får stadig flere tilhengere rundt om i verden, og samleverdien øker. Les den historien om opprinnelsen og ikke minst resultatet av et Japans 4x4 eventyr.
Tekst og foto: Kjell Arne Elverum

Artens opprinnelse
I slutten av 60 tallet hadde japanske elektrisitetsverk behov for et terrenggående kjøretøy med kompakte dimensjoner for vedlikehold av kraftlinjer i vanskelig terreng på landsbygda. Hopestar co. utviklet en liten jeep, Hopestar ON360, med Mitsubishi ME24 2-takts motor med 21 hk. som ble lansert i 1967. Den ble ikke så langlivet, produksjonstallene varierer fra 50 til 60 stk. i 1967-68 etter hvilke kilder man skal stole på. De endte visst i en insolvent økonomisk situasjon, og Suzuki tok over produksjonsrettighetene. Suzuki forandret litt på karosseriet, satte inn sin egen 360 cm/3 2 sylindrede luftkjølte 2-taktsmotor med CCI separatsmørning på 24 hester. I 1970 ble så Suzuki LJ10 lansert. Den bar tilnavnet Jimny (Må ikke forveksles med overgrodde amerikanske støpejernsklumper med navnet Jimmy!). Bilen var utstyrt med innkoplingsbart firehjulstrekk og hadde 4-trinns girkasse med separat fordelingskasse med høy og lav. For kuriositetens skyld kan det opplyses at selv i høy var nedvekslingen ca. 1,7 : 1, dette ga en topphastighet på ca. 80 km/t. For å komme under den japanske avgiftgrensen for minibiler måtte ikke lengden overskride 320 cm. Reservehjulet ble derfor montert oppe i bilen bak et av forsetene og den fikk derfor bare et baksete. En ekte treseter altså. Vekten var smått anoretiske 586 kg, ikke så langt fra dagens ATV som brukes av kraftselskap her. LJ10 var kun å få i softtop versjon. Noen av disse bilene ble importert til California, Arizona og Nevada i USA av et privat selskap IEC og ble solgt som leketøy ? under navnet Suzuki Brute.



Vannavkjølt minibil
I 1972 var det dags for oppgradering, bilen fikk nå nytt navn LJ20 og vannavkjølt motor, fortsatt 2-takt og 360 cm/3, på 28 hester og var nå å få med fast tak som alternativ, LJ20V. Vekten økte til 625 kg, men toppfarten forble den samme 80 km/t. Erling Sande (motorsykkel importøren) skal visst ha tatt inn 6 biler til Norge i 1976, alle var gule ?, 2 skal visstnok eksistere fortsatt i jeepkretser her ifølge rykter.
1974 ble det forandringer i japanske regler for sk. minibiler og vår venn vokste igjen. Nå ble den hetende LJ50 og fikk 3 sylindret vannavkjølt 2-taktsmotor på 539 cm/3 og 33 hk. Bilene ble i hovedsak solgt, foruten hjemmemarkedet, til Australia der de var veldig populære.
I 1977 kom så LJ80 med 4 sylindret  4-takts motor på 797 cm/3 og 41 hk. Dette var for øvrig Suzukis første bil med 4-takts motor. En del av bilene ble også levert med vaieroperert 100% sperre på bakakselen.( klokopling, type traktor.) Vekten økte til 815 kg. Topphastigheten økte til 109 km/t pga. høyere utveksling og sterkere motor, og den fikk betraktelig lengre rekkevidde med 40 l tank i stedet for 25 l Det fantes nå i tilegg til LJ80 (Softtop), LJ80V (hardtop), LJ80Q (hardtop,ståldører), og en pickup LJ81.


LJ 80
LJ80 ble importert til en del europeiske land og ble blant annet solgt i England (lansert som weekend fun), Belgia, Sveits, Nederland og Tyskland samt ferieøyer Ibizia, Malta etc.
Her hjemme ble noen biler tatt inn av Rayco motor, 1 av Autosenteret Lillehammer og 49 stk. av Bergheim Autosalg, stort sett i perioden 1981-83- Produksjonen av LJ80 ble avsluttet 1980-81. De aller fleste om ikke alle som kom hit var av modell LJ80Q, noen ble levert med en glassfiber hardtop
Fra 1982 kom så modellen SJ410, kjent her hjemme som ”Suzukijeep.” som ble solgt her i et relativt stort antall sammen med søstermodellen SJ413 (større motor). Disse bilene skiller seg både teknisk og utseendemessig fra LJ serien. I denne tiden ble det også opprettet en offisiell importør til Norge, Suzuki Bilimport, men det er en annen historie.

Min bil!
Min bil er av leveransen fra Bergheim, kostet visstnok kr. 42500,- i 1982. Jeg har også hatt den ene som kom inn via Autosenteret Lillehammer, men den ble brukt til delebil pga. tidligere eieres håpløse forsøk på karroseriarbeid. Denne bilen hadde bakakselen med sperre som er populær i offroad kretser.
Her er LJ80 klasset inn med sperre som jo er en stor fordel i konkuranse sammenheng.
Dette samt rust og en smule primitiv kjørekomfort har dessverre ført til en utstrakt desimering av registrerte biler på veien i Norge som for tiden ligger på ca 15 stk. Nevnes bør vel også at ved en hastighet på 100 km/t ligger motorturtallet på over 6000 o/min. Motorene er i midlertid konstruert for å tåle slikt, har personlig ligget på motorveien i mer enn en time sammenhengende, gjentatte ganger i 90-95 km/t. Den relativt lave vekten gjør også at bilen oppleves raskere enn den lave motoreffekten skulle kunne si. Det elektriske anlegget har kun 3 sikringer og er plassert så høyt at det er kun baklyktene som kommer i kontakt med vann ved vading i 50 cm vann. En annen spesiell detalj er en slange fra varmeapparatet som går via fordelerlokket og til clutchhuset, når man skal vade stenger man for varmeapparatdysene og blåser varm luft gjennom fordelerlokket og inn i clutchuset.

Min bil startet karrieren hos en kar i Folldal som jaktskyss, men ble byttet i et raskere ? kjøretøy. Etter dette har den gjort en runde om Brøttum og Reinsvoll før den endte opp hos gammel lensmannen i Vardal i flere år. Etter hans bortgang havnet den hos Bilco, nå nedlagt Suzuki forhandler i Hunndalen. Her ble den reddet og restaurert av en kar fra Hunndalen som er inntresert i offroad kjøretøy Landcruiser, Jeep osv. Derfra havnet den hos meg i 1998. Bilen er i nesten daglig bruk i sommerhalvåret så sant været er fint. og har rullet på seg ca 21000 km i mitt eie


Tekniske spesifikasjoner LJ80 1977-1981

Motor 4 sylindret  4-takt 797 cm/3  41 hk @ 5500
Gir  4+R

  1. 3.835
  2. 2,359
  3. 1.543
  4. 1.000

R.   4.026

Fordelingskasse
Høy   1.712
Lav    3.012

Aksler   4.556

Trommel bremser Foran + Bak
Ingen bremsekraftforsterker
Håndbrems trommel på fordelingskasse.

Bladfjærer rundt om
Teleskopstøtdempere, styredemper

Vekt 815 kg
Lastekapasitet 250 kg

Akselavstand 1.93 m
Lengde 3.20 m
Bredde 1.40 m
Høyde  1.70 m

LJ Lenker:
www.lj10.com
Super side for alle med LJ, tar for seg hele serien også et bra brukerforum (Engelsk)

http://www.lj80-freunde.de
Tysk side om LJ 80, masse bra stoff, marked og forum

Linker til LJ tråder her på pirate
Moes LJ80 Prosjekter
Nye Suzuki lj 1900td
Finn og Tommy's LJ tråd
Toppstads Suzuki LJ80 1980 Model
Vidars LJ 80 Weiss Prosjekt

Den store LJ tråden